ما در این مقاله از دیجیتالیکس قصد داریم، به توضیح بخشهای بسیار مهمی از مبحث سئو و بهینه سازی سایت، بپردازیم. آنچه در این مطلب میخوانید پاسخ به این دو پرسش رایج است: سئو خارجی چیست؟ فاکتورهای سئو خارجی کدامند و چه تأثیری بر توسعه سئو وب سایتمان دارند؟
همانطور که میدانید، در مباحث مربوط به سئو، دو موضوع سئو داخلی و خارجی، وجود دارد که برای داشتن یک وبسایت قدرتمند در تمامی ابعاد، باید بر هر دوی آنها متمرکز باشید، زیرا این دو مکمل یکدیگراند. البته، تلاش برای موفقیت در سئو داخلی و خارجی، باید متوازن باشد زیرا توسعه سئو داخل سایت یا بیرون سایت، در نهایت منجر به توسعه و بهبود کل سایت میشود. بنابراین، غفلت از هریک، باعث آسیب به سئو سایت خواهد شد.
متأسفانه بسیاری از سئوکاران، سئو خارجی یا همان Off Page SEO را تنها در لینک سازی خارجی خلاصه میکنند و از سایر فاکتورهای سئو چشم پوشی میکنند که یک خطای بزرگ محسوب میشود. در همین راستا، برای آشنایی بیشتر با فاکتورهای سئو خارجی، سئو خارجی چیست و این که چرا اهمیت دارد؛ تا انتهای این مقاله از دیجیتالیکس، آژانس دیجیتال مارکتینگ، همراه ما باشید.
سئو خارجی چیست؟ Off-Page SEO
Off-Page SEO برخلاف سئو داخلی، شامل تمام کارهایی است که شما در خارج از وبسایت تان با هدف بهبود سئو سایت انجام میدهید. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، برخی از سئوکاران سئو خارجی را محدود به لینک سازی میکنند در حالی که ترفندها و فاکتورهای سئو خارجی، فراتر از این حرفها است و خود دنیایی گسترده است.
چرا سئو خارجی برای گوگل اهمیت زیادی دارد؟
قسمت بزرگی از رقابتهای میان وبسایت ها و تلاش سئوکاران، مربوط به سئو آف پیج است زیرا، بدون توجه به این موضوع که سئو خارجی چیست و چرا به آن نیاز دارید؛ عملا برای رقابت و دیده شدن در صفحه اول نتایج گوگل، به مشکل خواهید خورد. قطعا یکی از اهداف شما افزایش ترافیک سایت است، پس باید به سئو آف پیج همچون سئوی داخلی، اهمیت دهید.
هرچند لینک سازی یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای امتیازدهی به وب سایتها است و اگر گوگل بداند که سایت تان توسط برخی سایتهای معتبر توصیه شده است، اعتبار بالایی به وب سایتتان میدهد اما اگر تمام تمرکز و تلاش خود را بر لینک سازی بگذارید، مرتکب اشتباه بزرگی شدهاید. در سئو خارجی، تکنیکهای کاربردی دیگری نیز وجود داردند که شما را به سایر کاربران معرفی میکنند و منجر به افزایش اعتبار برندتان میشوند.
مهمترین فاکتورهای سئو خارجی (Off-Page SEO) چیست؟
پس از آشنایی با موضوع سئو خارجی چیست و پرداختن به اهمیت آن، حال نوبت بررسی و آموزش برخی از مؤثرترین ترفندها و فاکتورهای سئو خارجی است که در ادامه 15 مورد از آن را به طور کاملا ساده و روان توضیح دادهایم. همچنان باموضوع سئو خارجی همراه ما باشید.
حضور در شبکههای اجتماعی
لزومی ندارد که از موضوعی کاملا بدیهی همچون نقش و اهمیت حضور در شبکههای اجتماعی صحبت کنیم، فقط به این مورد اشاره کنیم که حدود 97 درصد از افراد فعال در فضای دیجیتال، در سوشال مدیا حضور دارند. برای شما هم پیش آمده که به دنبال پاسخ برخی از سؤالاتتان در سوشال مدیا باشید؟ هرچند این مورد تأثیری مستقیم بر سئو وبسایت ندارد اما واقعیت این است که شبکههای اجتماعی نیز، به نوعی از موتورهای جستجو برای یافتن پاسخ سؤالات، تبدیل شدهاند.
عضویت شما در شبکه های اجتماعی، باعث میشود مخاطبان خود را افزایش دهید، صدای برندتان را بهتر و بیشتر به گوش مخاطبان برسانید، ضمن پاسخ دهی به سؤالات مخاطبان تعامل بیشتری با آنها داشته باشید و در نهایت از آن به عنوان یک کانال برای معرفی و شناخت خود استفاده کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ
دومین مورد از فاکتورهای سئو خارجی، اینفلوئنسر مارکتینگ یا همان بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار و مشهوری است که مخاطبان بسیار زیادی در سوشال مدیا دارند. مهمترین مزیت این فاکتور در سئوی خارجی این است که طرفداران اینفلوئنسرها، از تبلیغات و نظرات آنها تأثیر میپذیرند.
ما در دیجیتالیکس، بک لینک گرفتن از این طریق را به هیچ عنوان توصیه نمیکنیم. بلکه این روش را به عنوان برندسازی و شناساندن خود استفاده کنید. البته، باید باهوش باشید و محتوایی را تولید کنید که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و سپس، یک اینفلوئنسر مناسب با کسب و کارتان را انتخاب کنید.
مراقبت در مقابل اسپم
هیچ گاه از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید و در مقابل استفاده رقبای خود از این تکنیک نیز، کاملا هوشیار باشید. ممکن است رقبای شما با ایجاد لینکهای خارجی مضر در مزرعه لینک، منجر به اسپم شدن سایت تان توسط الگوریتم پاندا گوگل شوند. بنابراین، دقت کنید و همیشه از ابزارهای نظارتی در مقابل اسپم استفاده کنید.
بهبود لینک دهی داخلی
اگر میخواهید در سئوی آف پیج، قوی و قدرتمند پیش بروید فراموش نکنید که باید استراتژی خوبی برای لینک سازی داخلی سایت تان، طراحی و سپس اجرا کنید. تصور کنید که یک کاربر از طریق لینک خارجی، وارد سایت شما شده است اما لینکدهی داخلی به صفحه موردنظر او، دارای مشکل است و کاربر داستان ما به صفحه موردنظرش هدایت نشود. چه اتفاقی میافتد؟
واضح است که این کاربر در هر سایتی که نامی از سایت شما ببیند، دیگر به سراغ تان نخواهد آمد. از این رو، مطمئن شوید که لینک دهی داخلی وبسایتتان کاملا بهینه است و این کار را با یک استراتژی قوی پیگیری کنید.
ساخت بک لینک
Link building یا لینکسازی، یکی از اصلی ترین فاکتورهای سئو خارجی است که الگوریتمهای گوگل، جایگاه ویژه ای برای آن درنظر میگیرند. در این قسمت، گرفتن لینک از سایتهای معتبر، به شما کمک میکند تا اعتبار وبسایت خود را افزایش دهید، پس بک لینک از سایتهای نامعتبر را برای همیشه فراموش کنید.
مورد مهمی که در این باره کمتر کسی به آن اشاره میکند، بک لینک گرفتن از سایتهایی است که در حیطه کسب و کار شما هستند و اصطلاحا ارتباط موضوعی با هم دارید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک وبسایت فروش اسباب بازیهای کودکان هستید، باید لینکهایی که میگیرید از سایتهای آموزش کودکان، آموزشگاههای دارای رده سنی کودکان، بلاگرهای حوزه کودک و امثال آن باشد. بک لینکها و انکرتکستهای دارای اعتبار موضوعی با وبسایت، از ارزش بسیار بالاتری نزد گوگل برخوردار هستند و منجر به بهبود سئو off page خواهند شد.
تولید محتوای با کیفیت
همه ما بارها و بارها درمورد مزایا و اهمیت تولید محتوای کاربرپسند و جذاب، خواندهایم. ما در توضیح این قسمت از فاکتورهای سئو خارجی، باید بگوییم که اگر محتوای خوبی تولید نکنید، سایتهای دارای رتبه خوب و اعتبار بالا، هیچ گاه به سایتتان لینک نمیدهند!
رضایت نامه بنویسید
برای محصولی مشابه محصول خودتان، یک رضایت نامه بنویسید، صاحب وبسایت برای نشان دادن رضایت شما از محصولش به سایر کاربران، به سایت تان لینک میدهد. به همین راحتی!
یک رویداد راه اندازی کنید
با ایجاد یک رویداد فوق العاده، میتوانید به طور گسترده نزد کاربران سایتهای مرتبط با موضوع کسب و کارتان، دیده شوید و از سوی دیگر، لینک های متعددی به صفحه رویدادتان بگیرید.
به سایتهای دیگر برای اصلاح لینکهای شکسته شان کمک کنید
پیشتر از این گفتیم که سئو خارچی چیست و دارای چه تکنیکهایی است، حال به اینجا رسیدیم که برای بهبود سئو خارجی سایتتان، باید قدمی برای بهبود سئو سایتهای دیگر نیز، بردارید. برای این کار ابتدا باید به بررسی لینکهای شکسته خود توسط ابزارهایی همانند Broken Link Builder یا check my link بپردازید.
سپس، با صاحب سایت ارتباط برقرار کرده و این گزارش را به او میدهید. در مقابل، مدیران سایتها و یا سئوکاران سایتهای دیگری که از شما لینک گرفتهاند نیز چنین گزارشاتی را به شما خواهند داد. اینجا است که میتوانید ضمن کمک به یافتن لینکهای خراب دیگری، در واقع از او هم برای اطلاع از لینکهای خراب خودتان کمک بگیرید.
ثبت سایت در گوگل مپ
این تکنیک نیز یکی از بهترین فاکتورهای سئو خارجی است. در این روش، شما با ثبت مکان در گوگل مپ یا Add place، به صورت رایگان اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار کاربران قرار میدهید. با توجه به این که الگوریتم کبوتر گوگل، نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی مشابه را برحسب موقعیتهای جغرافیایی متفاوت و با هدف نمایش نزدیکترین مکان به کاربر، پیگیری میکند؛ بنابراین درصورتی که مکان کسب و کار خود را در گوگل مپ درج کنید، گوگل اعتبار بیشتری به سایتتان خواهد داد و موجب بالا رفتن رتبه سایتتان خواهد شد.
فعالیت در انجمنها و فروم های آنلاین
البته منظور ما از این تکنیک، عضویت در انجمنهای مرتبط با کسب و کارتان است. با پاسخ به پرسشهای مطرح شده در این انجمن ها، شما به تدریج به عنوان فردی متخصص در حوزه کاریتان شناخته میشوید و اعتبار شخصی تان افزایش مییابد.
علاوه بر آن، پس از مدتی فعالیت در انجمنهای آنلاین و شناخته شدن، میتوانید در فرومهای آنلاین، لینک هم قرار دهید. این لینکها، همچنان توسط گوگل ایندکس و بررسی میشوند.
اشتراک گذاری تصاویر
از دیگر کارهای جالبی که در سئو آف پیج میتوانید انجام دهید، استفاده از تصاویر با کیفیت از محصول، خدمات یا کالای تولید تان و اشتراک گذاری آن در سایتهای پرطرفداری همچون Google Photos، Flickr، Apple iCloud، Photobucketو… است.
در این روش، عکسهای شما به طور گسترده مشاهده میشوند و اگر کاربران آنها را بپسندند، علاوه بر گذاشتن کامنت، با لینکی که در زیر عکس قرار دادهاید وارد وبسایت تان خواهند شد.
محتوای تخصصی خود را به مراجع علمی ارائه کنید
گوگل، علاقه شدیدی به سایتهای معتبر دارد و طبیعی است که رقابت برای گرفتن لینک از این وبسایت ها، سخت باشد. از جمله سایتهای معتبری که میتوانید برای بهبود سئو off page خود استفاده کنید، دانشگاهها و سایر مراجع علمی معتبر است.
محتوای تخصصی تولید کنید و آن را به دانشگاهها و مراکز علمی، ارائه دهید. روزانه هزاران نفر برای مطالعه آخرین دستاوردها و تحقیقات علمی به این سایتها مراجعه میکنند و این فرصت بینظیری است برای لینک گرفتن از این گونه سایتهای پرطرفدار.
ایجاد قسمت نظرسنجی و پاسخ دهی به پرسشهای کاربران
کافی است در فرومها و انجمنهای مختلف عضو شوید و به معرفی سایت تان بپردازید. البته، میتوانید گروه ها و بلاگهایی دیگری برای معرفی وب سایت و برندتان ایجاد کنید و در آن ها، به پرسشهای مخاطبان پاسخ دهید و از آن ها بخواهید در نظرسنجیهای سایت تان شرکت کنند. به این ترتیب، میتوانید علاوه بر جلب اعتماد کاربران، از نظرات آنها برا بهبود سئو سایت خود نیز، بهره ببرید.
در بلاگ خود فهرست مقالات قرار دهید
اگر با تمام توان، مشغول به تولید محتوا برای سایتتان هستید اما هیچ فهرستی برای مقالات خود تهیه نکردهاید، آسیب بزرگی به سئو آف پیج تان زدهاید. تهیه فهرست مقالات به این دلیل اهمیت دارد که هنگام ورود کاربر، او میداند دقیقا باید به کدام صفحه برود و به سرعت مطلب موردنظر خود را مییابد. در غیر این صورت، کاربر دچار سردرگمی شده و سریعا از سایت خارج میشود، ببینید چقدر راحت ترافیک سایت خود را بالا یا پایین میبرید!
و اما جمع بندی
در این مقاله از مقالات سئو دیجیتالیکس، به موضوع سئو خارجی چیست پرداختیم و تلاش کردیم که فاکتورهای سئو خارجی را توضیح دهیم. هرچند اشاره کردیم که مهمترین تفاوت سئو آف پیج و سئو داخلی، بستر اجرای آنها است، سئو خارجی، شامل تکنیکهایی است که خارج از سایت، برای بهبود سئو در موتورهای جستجو انجام میشود.
همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، سئو off page در صورتی که به خوبی اجرا شود؛ موجب افزایش ترافیک سایت و جذب مخاطبین میشود. تمام 15 تکنیک ذکر شده در بالا به شما کمک میکند تا بتوانید لینک دهی خود را افزایش دهید، البته به طرز صحیح!
هرچند ما تنها 15 مورد از فاکتورهای سئو خارجی را ارائه کردیم اما همچنان موارد بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد تا وبسایت خود را در این زمینه ارتقاء دهید. در همین راستا، تجربیات و نظرات ارزشمند خود را برای بهبود این مقاله با ما در میان بگذارید.