اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ نکات مهم درباره بازاریابی اثرگذار

یکی از شاخه‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که در سال‌های اخیر در کشور ما به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی یا خصوصی در حال تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود هستند؛ این به معنی فرصت بیشتر برای دیده شدن و کمک گرفتن از بازاریابی اثرگذار در راستای اهداف تبلیغاتی است. دراین مطلب از وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتنیگ دیجیتالیکس به این سوال مهم یعنی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست پاسخ می‌دهیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اثرگذار به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوند و نرخ تبدیل آن‌ها افزایش یابد. در این نوع تبلیغات، از یک فرد شناخته شده و مطرح در دنیای مجازی دعوت می‌شود تا از محصول یا خدمات کسب‌وکار مورد نظر استفاده کند و تجربه خود را با دنبال‌کنندگان صفحه به اشتراک بگذارد. این ابتدائی‌ترین حالت تبلیغات به کمک بازاریابی اثرگذار است.

اشخاص مطرح در جامعه، در حال حاضر بیشتر در بستر اینستاگرام فعال هستند؛ این شبکه اجتماعی، اعضای فعال زیادی دارد و بیشتر رنج سنی جوانان را در بر می‌گیرد. در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، آپارت، فیسبوک، تلگرام، لینکدین و غیره افراد مطرح زیادی وجود دارند که می‌توان برای اجرای تبلیغات بازاریابی اثرگذار از آن‌ها بهره برد.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

 

اینفلوئنسر کیست؟

بعد از بررسی پرسش اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ سوال دیگری پیش می‌آید که اینفلوئنسر کیست؟ به طور خلاصه، کسی که کار بازاریابی اثرگذار را در شبکه‌های مجازی انجام می‌دهد، اینفلوئنسر نام دارد. این اشخاص، به واسطه شغل، مهارت، سبک زندگی و دلایل دیگر در چشم مخاطبین پررنگ و مورد اعتماد هستند؛ در نتیجه، وقتی آن‌ها نام برند یا محصولی را تبلیغ می‌کنند، دنبال‌کنندگان هم ترغیب می‌شوند از آن خدمت یا محصول استفاده کنند.

شخص Influencer باید ویژگی‌های مرتبطی با محصول یا خدمتی که معرفی می‌کند داشته باشد؛ بهتر است هر اینفلوئنسری در حوزه کاری خودش تبلیغ کند. در ادامه دسته‌بندی کاملی از اینفلوئنسرها ارائه می‌کنیم.

  • افراد مشهور یا سلبریتی‌ها: افرادی که به واسطه سبک زندگی یا مهارتی که دارند در بین افراد جامعه محبوب هستند و همکاری با آن‌ها برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که انتخاب افراد مناسب برای تبلیغات، خودش یک چالش است و نیاز به تحقیقات و ارزیابی‌های فراوان دارد.
  • افراد متخصص در زمینه‌های مختلف (معمولا صاحب سبک هستند): این افراد در یک زمینه خاص و عامه‌پسند مانند فوتبال، تخصص و سبک خاص خودشان را دارند؛ به همین دلیل در ذهن مردم جاودانه هستند.
  • وبلاگ‌نویس یا تولیدکننده محتوا: قلم این افراد بسیار تاثیرگذار است. استفاده از وبلاگ‌نویسان برای تنظیم گزارشی از محصول یا خدمت می‌تواند تاثیر شگرفی روی برند و نرخ تبدیل شما داشته باشد.

حتما بخوانید: تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار

 

مهم‌ترین اصل در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به یاد داشته باشید که صرفا داشتن دایره وسیعی از دنبال‌کنندگان و فالور، برای تبلیغات بازاریابی اثرگذار کافی نیست؛ اعتمادی که بین اینفلوئنسر و مخاطبانش جریان دارد، اولین اصل مهم در این نوع تبلیغات است.

اینفلوئنسر کیست

 

مزایای تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به طور خلاصه، استفاده از بازاریابی اثرگذار مزایای زیر را به همراه دارد:

  • دسترسی به گروهی بزرگ از مخاطبان
  • افزایش نرخ تبدیل
  • جلب اعتماد مخاطب و مشتریان
  • بازگشت سرمایه از طریق افزایش فروش
  • معرفی بهتر و ماندگارتر برند به مخاطب

باید بدانید که امروزه تبلیغات از روش‌های گذشته فاصله گرفته و انجام تبلیغ به همان شیوه‌ها دیگر اثری روی مخاطب ندارد؛ مثلا اگر افراد مطرح جامعه کیفیت یک محصول را تایید و تضمین کنند نرخ تبدیل افزایش چندانی نخواهد داشت یا استفاده از پاپ آپ در وب‌سایت هم دیگر از دور تبلیغات خارج شده است.

مزایای تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ

 

ضرورت استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ صاحبان برند بخوانند

در دنیای امروزی روش‌های سنتی و قدیمی دیگر جوابگوی نیاز برندها نیست. طبق آمار و ارقام جدید، 92 درصد افراد تنها زمانی محصول یا خدمتی را خریداری می‌کنند که توسط یک فرد مورد اعتماد پیشنهاد شده باشد؛ یعنی تبلیغات برند به تنهایی راه به جایی نمی‌برد.

پس چطور باید این مشکل را حل کنیم؟ شیوه تبلیغات جدید چطور باید باشد؟ پیشنهاد ما استفاده از بازاریابی اثرگذار است. در ادامه به بررسی دلایل اصلی این پیشنهاد می‌پردازیم.

  • اعتماد بی‌قید و شرط مخاطبان به اشخاص مشهور و تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی تاثیرگذار نرخ بازگشت سرمایه را به طرزی چشمگیر بهبود می‌بخشد
  • روز به روز بر تعداد فعالان شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود
  • افراد مشهور، باعث بهتر شناخته شدن برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطب می‌شوند

ضرورت اینفلوئنسر مارکتینگ

 

نحوه تبلیغات اینفلوئنسر در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

افرادی که به عنوان اینفلوئنسر انتخاب می‌شوند و در برند یا کسب‌وکار شروع به فعالیت می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از برند مورد نظر می‌پردازند؛ به همین دلیل در چشم مخاطب به عنوان حامی و حمایت‌کننده جلوه می‌کنند. حالا شخص تاثیرگذار به واسطه اعتبار و اعتمادی که نزد مخاطبان خود دارد، می‌تواند به طور غیرمستقیم از آن‌ها بخواهد که محصول یا خدماتی را از برند مورد نظر خریداری کنند. نحوه بیان این موضوع می‌تواند به این صورت باشد:

  • ساخت ویدیو یا نوشتن مطلب در مورد فعالیت، محصول یا خدمات برند مورد نظر
  • تبلیغ مستقیم برند در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام
  • انتشار اخبار مربوط به برند در وبلاگ یا وب‌سایت شخصی به صورت غیرمستقیم و در قالب پست مهمان

اولین قدم در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

هر استراتژی و برنامه‌ای که برای معرفی برند و بازاریابی تدوین می‌شود، باید چند مرحله داشته باشد. در مورد بازاریابی اثرگذار این مراحل به این صورت است:

  • مشخص کردن اهداف مورد نظر کسب‌وکار از راه‌اندازی کمپین
  • تولید محتوای خاص و با کیفیت در راستای اهداف
  • استفاده از اشخاص مورد اعتماد مردم در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی
  • پیگیری روند تبلیغات و ارزیابی نتایج
  • آزمون و خطا تا آخرین لحظه برای به دست آوردن بهترین نتیجه

اینفلوئنسر مارکتینگ

 

سخن پایانی

در این مطلب به توضیح این سوال پرداختیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ این سبک از تبلیغات در دنیای امروز، مساله‌ای جدید و ایده‌ای نوین است؛ همچنین، به عنوان یک عنصر ضروری در عرصه تبلیغات محسوب می‌شود. هر برندی برای بهتر دیده شدن نیاز دارد با مخاطبان هدف خود ارتباط مستقیم و شفافی داشته باشد. این فرآیند با کمک گرفتن از اشخاص مورد اعتماد و محبوب مردم خیلی ساده‌تر می‌شود.