سئو و بهینه‌سازی سایت

شناخت نیاز کاربر با یادگیری انواع هدف جستجو (Search Intent)

Rate this post

آیا می‌دانید سرچ اینتنت (search intent)  یا هدف جستجو کاربر چیست؟ چه تأثیری بر سئو سایت تان دارد و در حقیقت، هدف کاربر از جستجو بسیار مهم‌تر از عبارتی است که جستجو کرده؟ بله! هدف کاربر از جستجو، مهم تر از آن چیزی است که او جستجو می‌کند و این امر باعث شده تا دیگر شعار “محتوا پادشاه است” همچون گذشته اعتبار نداشته باشد. شعاری که این روزها، توسط یک مؤلفه بسیار مهم به نام رضایت کاربر، در حال نابودی آن است.

گوگل، این سال‌ها تلاش زیادی برای درک هدف کاربران از جستجو داشته است. او باید بداند که کاربرانش دقیقا چه چیزی می‌خواهند تا بتواند نزدیک‌ترین نتیجه به خواسته آن‌ها را برایشان یه نمایش بگذارد. طبق تحقیقاتی که گوگل بر نوع سرچ‌های کاربران انجام داده، اکثر کاربران از 3 کلمه برای سرچ‌های خود استفاده می‌کنند. اینجا است که نه تنها کار برای گوگل سخت می‌شود، بلکه تولید کنندگان محتوای وب سایت‌ها نیز به مراتب کارشان دشوارتر است.

ما در این مقاله از دیجیتالیکس قصد داریم با توضیح این موضوع که سرچ اینتنت (search intent) یا هدف جستجو کاربر چیست، به شما کمک کنیم تا بتوانید علاوه بر شناخت نیاز واقعی کاربر، مسیر دستیابی به این هدف را بیاموزید و با به کارگیری روش‌های گفته شده در مقاله، سئو سایت خود را بهبود دهید و جایگاه خود را در اولین نتایج گوگل، حفظ کنید. تا انتهای این مطلب کاربردی و جذاب همراه ما باشید.

چرا باید به سرچ اینتنت (search intent) یا هدف جستجو آن اهمیت داد؟

در سال 2019 آپدیت یکی دیگر از الگوریتم های گوگل بنام BERT ارائه شد. هدف از ایجاد چنین الگوریتمی، این است که گوگل کوئری‌های سرچ شده از سمت کاربر را بهتر درک کند و نزدیک‌ترین پاسخ را برای آن بیابد. بنابراین، دنیای تولید محتوا از کلیدواژه محوری به سمت کاربر محوری رفته و تغییرات بزرگی در این زمینه اتفاق افتاد.

به این ترتیب الگوریم برت گوگل، با هوش بالای خود هنگامی که یک کاربر به عنوان مثال عبارت آش رشته را سرچ می‌کند، با درک هدف او، نه تنها نزدیک ترین رستوران هایی که این غذا را دارند را به کاربر نمایش می‌دهد بلکه سایت‌هایی که طرز تهیه آش رشته را در محتواهای خود گنجانده‌اند را به او نشان می‎‌دهد، شاید هدف کاربر آموزش پخت آش رشته باشد!

search intent یا هدف جستجو کاربر درست در همین نقطه متولد شد که گوگل عنوان کرد درک نیاز کاربر بسیار فراتر از کلمات کلیدی موجود در محتوا است و هر نوع محتوایی که قرار باشد در صدر نتایجش به کاربران نشان داده شود، باید به جای توجه و تکرار کلیدواژه بر خواسته و هدف کاربر متمرکز باشد.

حال به خوبی متوجه شده‌اید اگر برای درک هدف کاربر وقت بگذارید و او را دقیقا به پاسخ سؤالش برسانید، حس مثبتی در او ایجاد کرده‌اید که ما به آن تجربه کاربری (User Experience) می‌گوییم. به این ترتیب، کاربر هم از محتوای شما راضی است و هم از گوگل که چنین محتوایی را به او نشان داده است.

مثالی برای درک بهتر سرچ اینتنت (search intent)

امیدواریم که تا این قسمت از مقاله، توانسته باشیم تعریف ساده و جامعی از سرچ اینتنت (search intent) یا هدف جستجو کاربر چیست، به شما ارائه کرده باشیم. اما برای توضیح بیشتر این موضوع، تصمیم گرفتیم که از یک مثال واقعی استفاده کنیم تا بتوانید از این به بعد محتوای خود را بهینه کنید. منظور ما از محتوای بهینه، محتوایی است که صرفا دارای تعداد کلمات زیاد و تکرار کلیدواژه نیست بلکه محتوایی است که شما با صرف وقت و فهم دلیل جستجوی کاربر، همان چیزی را به او ارائه می‎‌کنید که انتظارش را دارد.

با دقت به تصویر زیر توجه کنید تا با نیتی که پشت کلمات سرچ شده توسط کاربر وجود دارد آشنا شوید:

همانطور که مشاهده می‌کنید نتایج کاملا متفاوتی برای عبارت “مایع ضدعفونی کننده” توسط گوگل نمایش داده شده است. از مایع ضدعفونی کننده دست و سبزیجات گرفته تا مایع ضدعفونی کننده در جدول! در واقع گوگل با این کار می‌‎خواهد به شما بگوید که وقتی که می‌خواهید برای کلیدواژه مایع ضدعفونی کننده، به تولید محتوا بپردازید، باید با دقت کامل خود را به جای کاربر بگذارید.

کاربر شما در حال حل کردن جدول است؟ می‌‎خواهد سبزی و میوه های خود را بشوید؟ به دنبال مایع ضدعفونی کننده دست است یا لباس؟ براساس میزان سرچ‌های مخاطبین و درک گوگل از نیاز کاربر، پیشنهادهایی کاملا متفاوت به کاربر ارائه می‌شود تا او با دست باز و خیال آسوده در میان این پیشنهادات، به هدف خود برسد.

بنابراین، اگر هدف کاربر یافتن مایع ضدعفونی کننده سبزیجات باشد و بر روی این پیشنهاد کلیک کند، وب سایت‌هایی که اقدام به فروش ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات می‌کنند در صدر نتایج گوگل هستند. سپس، سایت‌هایی که نحوه ساخت محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی را آموزش می‌دهند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نتیجه ای که از بیان مثال بالا می‌گیریم این است که اگر شما به تولید محتوای علمی راجع به مایع ضدعفونی کننده سبزیجات بپردازید و با آن همه تلاش، انتظار داشته باشید که در صفحه اول نتایج باشید کاملا در اشتباهید. می‌پرسید چرا؟ چون نیت کاربر از سرچ چنین عبارتی، یا خرید است یا ساخت یک مایع ضدعفونی کننده در منزل.

اهمیت سرچ اینتنت

انواع هدف جستجو(search intent)

متخصصان حوزه سئو، سرچ اینتنت را در 4 دسته زیر، تقسیم بندی کرده‌اند و منظور از این 4 دسته، نوع جستجوهایی است که کاربران انجام می‌دهند. در واقع، سرچ‌های کاربران با توجه به نیت و نیازهای شان، در این دسته بندی قرار می‌گیرد.

هدف اطلاعات محور(informational)

تعداد بسیار زیادی از سرچ‌های روزانه افراد، در این دسته جای می‎‌گیرد. به این شکل که اکثر کاربران، با هدف کسب اطلاعات راجع به یک شئ، موضوع، شخص و یا هر چیز دیگری که فکرش را می‌کنید، دست به جستجو در اینترنت می‌زنند. آن‌ها به این نیت که به پاسخ سؤال شان می‌رسند به دنبال کسب اطلاعات هستند.

اینجا است که گوگل با الگوریتم‌هایی مثل همان الگوریتمBERT، متوجه قصد و نیت واقعی کاربر می‌شود و چیزی فراتر از آنچه تصور می‌کنید برای کاربر به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال، گوگل به خوبی می‌داند فردی که کلیدواژه خیارشور را سر‌چ می‌کند می‎‌خواهد طرز تهیه آن را ببیند نه تاریخچه تولید آن را!

و یا هنگامی که شخص این عبارت را سرچ می‌کند: “چگونه به کودکم اعداد نقاشی بیاموزم” گوگل بیشتر از محتوای متنی، تصویر و ویدئو را به این شخص نشان می‌دهد. به این دلیل که می‌داند آموزش نقاشی به کودک با اعداد در قالب عکس و ویدئو، به هدف و خواسته کاربر نزدیکتر است.

انواع هدف جستجو

هدف مکان یا لوکیشن (Navigation)

در این نوع از search intent هدف کاربر یافتن یک لوکیشن یا بدست اوردن اطلاعات جغرافیایی یک مکان است. به عنوان مثال، کاربری که ساکن مشهد است این گونه سرچ می‎‌کند: آدرس آرایشگاه زنانه فرامهر. گوگل به سرعت با توجه منطقه ای که کاربر در آنجا مشغول به سرچ است، آدرس تمام آرایشگاه های زنانه با این نام که در مشهد فعالیت می‌کنند را نمایش می‌دهد.

حتی وقتی کاربر نام آرایشگاه را نمی‌داند و قسمتی از آدرس را می‌داند و به این صورت سرچ می‌کند که آرایشگاه زنانه در میدان هفت تیر، گوگل متوجه منظور کاربر شده و آدرس آرایشگاه های منطقه هفت تیر را برای او می‌آورد.

هدف معاملاتی یا تجاری(transactional)

در این نوع از سرچ اینتنت شما به طور گسترده‌ای شاهد این کلمات هستید:

  • خرید
  • فروش
  • معامله
  • تخفیف
  • ارسال رایگان
  • بن خرید
  • دانلود
  • نام محصول مثلا لپ تاپ لنوو

در واقع در این دسته از اهداف جستجو، کاربر به دنبال انجام کاری است که ماهیت تجاری دارد، یعنی نیت او خرید یا فروش یک کالا یا خدمات است. بنابراین کاربر از کلیدواژه‌های بالا در سرچ خود استفاده می‌کند و گوگل نیز، دقیقا وب‌سایت هایی را در معرض دید کاربر قرار می‌دهد که دارای محتوایی با عناوین معاملاتی یا تجاری باشند.

هدف معاملاتی

و اما جمع بندی

ما در این مقاله از دیجیتالیکس، با توجه به اهمیت رضایت کاربر از محتوا و تغییراتی که توسط الگوریتم BERT در تولید محتوا به وجود آمد، تلاش کردیم تا به این پرسش، پاسخ دهیم که سرچ اینتنت یا هدف جستجو کاربر چیست؟ بنابراین، پس از بیان تعریف سرچ اینتنت، به انواع اهداف جستجو کاربران اشاره کرده و برای هریک مثال‌هایی روشن، ارائه کردیم.

در انتها، امیدواریم این مطلب از مجموعه مطالب سئو دیجیتالیکس برای شما دوست عزیز مفید باشد و نظرات خود را راجع به این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *