چرا باید الگوریتم‌های گوگل را بشناسیم؟

چرا باید الگوریتم‌های گوگل را بشناسیم؟

اساس کار موتورهای جستجو از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد و این امر مستلزم آشنایی با الگوریتم‌های گوگل می‌باشد. جالب است بدانید که این الگوریتم‌ها مدام در حال به‌روزرسانی هستند و به گوگل کمک می‌کنند که عکس‌العمل مناسبی نسبت به شرایط و مطالب نشان دهد و بهترین شرایط را برای کاربران ایجاد نماید. یکی از اشتباهات رایجی که اکثر وب‌مستران گرفتار آن هستند این است که الگوریتم‌ها، دارای سیستم مجزا بوده و تا همیشه بر روی گوگل باقی می مانند؛ در حالی که این تصور کاملا نادرست است و هر یک از الگوریتم‌های موجود در گوگل نیازمند به‌روزرسانی می‌باشند.

در ادامه‌ی این مطلب به این موضوع اشاره می‌کنیم که چرا باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم؟ با دیجیتالیکس همراه باشید.

الگوریتم‌های گوگل چیست؟!

پیش از شناخت الگوریتم های گوگل، بهتر است ابتدا به مفهوم الگوریتم بپردازیم. الگوریتم نوعی سیستم ریاضی است که از طریق آن می‌توان چندین موضوع را تعریف کرده و به نتیجه رساند. الگوریتم‌های گوگل نیز با نشان دادن بهترین شرایط، روش رسیدن به رتبه‌ی بالا در موتورهای جستجو را به کاربران نشان می‌دهد.

درواقع گوگل برای کنترل و رده‌بندی وب‌سایت‌ها دستورالعمل‌هایی را تعیین کرده است که هرکدام از آن‌ها هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال الگوریتم پاندا با هدف بررسی بک لینک‌ها مشغول به فعالیت است. جالب است بدانید که علت اصلی موفقیت گوگل در نمایش نتایج، به‌روزرسانی همین الگوریتم‌ها است.

الگوریتم‌های گوگل و اهمیت آن

 

تأثیر الگوریتم های گوگل بر موفقیت آن

الگوریتم‌های موجود در گوگل سبب قدرتمندی آن در نمایش بهترین نتایج به کاربران شده‌اند. این الگوریتم‌ها با سنجش کیفیت وب‌سایت‌ها، آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند. درواقع الگوریتم‌ها یا دستورالعمل‌ها با رعایت نکات و قوانین مشخصی از صدرنشینی وب‌سایت‌های بی‌کیفیت جلوگیری می‌کنند.

الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم کبوتر، الگوریتم کافئین و… تعدادی از الگوریتم‌های موجود در گوگل هستند. هر یک از آن‌ها وظایف مشخصی را بر عهده دارند. آشنایی با هریک از این دستورالعمل‌ها و به‌کارگیری آن سبب بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها می‌شود.

حتما بخوانید: به دست آوردن رتبه‌ی سایت در گوگل چگونه است؟

چرا باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم؟

شناخت الگوریتم‌ها یکی از رایج‌ترین مباحثی است که باید در سئوی سایت به آن توجه کرد. شاید این سوال پیش بیاید که چرا باید الگوریتم‌های گوگل را بشناسیم؟ واقعیت این است که شناخت این الگوریتم‌ها می‌تواند تا حد زیادی در موفقیت ما نقش داشته باشد. درواقع اگر به دنبال بهینه‌سازی وب‌سایت خود هستید باید نسبت به الگوریتم‌ها و قوانین مربوط به آن‌ها حساس باشید. درواقع شناخت الگوریتم‌های گوگل مانند یک نقشه‌ی راه است و به شما نشان می‌دهد که باید چه اصولی را رعایت کرده و از چه مواردی صرف نظر کنید. هر چه میزان شناخت شما نسبت به این دستورالعمل‌ها بیشتر باشد مسیر هموارتری در پیش خواهید داشت.

کدام الگوریتم های گوگل را بشناسیم؟

گوگل دارای تعداد زیادی الگوریتم است و هر یک از این الگوریتم‌­ها وظایف مشخصی را به عهده دارند. ما در این قسمت قصد داریم به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم.

معرفی الگوریتم های گوگل

 

الگوریتم پاندا

اصلی‌ترین وظیفه‌ی الگوریتم پاندا، توجه به کیفیت محتواهای موجود در سایت است. این کیفیت بر اساس میزان کپی بودن و کاربردی بودن محتواها بررسی می‌گردد. بنابراین اگر قصد دارید تولید محتوای بهتری داشته باشید از آشنایی با این الگوریتم مهم غافل نشوید. همچنین باتوجه به این که الگوریتم پاندا امکان پنالتی کردن سایت را دارد توصیه می‌شود حساسیت بیشتری نسبت به محتواهای وب‌سایت خود داشته باشید.

الگوریتم کبوتر

این الگوریتم که اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد سبب ایجاد مفهوم سئوی محلی گردید. شاید بتوان با ارائه‌ی یک مثال، تعریف مشخصی از این الگوریتم را بیان کرد. مثلا زمانی که شما نام یک رستوران را در محله‌ی خود جستجو می‌کنید، گوگل به کمک الگوریتم کبوتر می‌تواند پاسخ دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

الگوریتم موبایل فرندلی

موبایل فرندلی از آن دسته از الگوریتم‌هایی است که کمترین بی‌توجهی به آن می‌تواند تأثیری منفی و ناخوشایند در روند موفقیت یک وب‌سایت داشته باشد. عدم توجه به الگوریتم‌ فرندلی ممکن است رتبه‌ی یک سایت را تا حد زیادی تنزل دهد. موارد زیر، بخشی از قوانین این الگوریتم می‌باشد:

  • ریسپانسیو بودن وب‌سایت
  • توجه به سرعت لود در نسخه‌های موبایلی وب‌سایت
  • استفاده از تصویرها با ابعاد مناسب
  • توجه به ux مناسب برای کاربران نسخه‌های موبایلی
  • توجه به میزان تبلیغات موجود در سایت

موبایل فرندلی

 

الگوریتم گوگل دنس

این الگوریتم با آزمایش‌ وب‌سایت‌ها، آن‌ها را گرفتار چالش می‌کند؛ به همین دلیل هماهنگی با الگوریتم‌ گوگل دنس برای سئوکارهای بی‌تجربه امری سخت و  نگران‌کننده است. تاکنون وب‌سایت‌های بسیاری با آزمایش‌های این الگوریتم شکست خورده‌اند؛ به همین دلیل مهم‌ترین مسئله در مواجه با الگوریتم‌ گوگل دنس، نشان دادن یک رفتار مناسب است. یکی از آزمایش‌های این الگوریتم، تغییر رتبه‌ی یک وب‌سایت به صورت ناگهانی است؛ مثلا سایت یکباره از رتبه‌ی ۱ به رتبه‌ی ۵ تنزل می‌کند و یا از رتبه‌ی ۳ به رتبه‌ی ۱ پیشرفت می‌کند. درواقع هدف از چنین آزمایش‌هایی، بررسی عکس‌العمل افراد است؛ بنابرلین در چنین حالتی نشان دادن یک رفتار مناسب می‌تواند مانع شکست وب‌سایت گردد‌.

روش دیگری که این الگوریتم در پیش دارد، مقایسه‌ی چند وب‌سایت در رتبه‌های برابر است. این مقایسه براساس میزان رضایتمندی کاربران در نظر گرفته می‌شود. پس از پایان مقایسه، هر سایتی که کاربران از آن رضایت بیشتری داشته باشند در رتبه‌ی بالاتری قرار خواهد گرفت.

گوگل دنس

الگوریتم رنک برین

این الگوریتم با استفاده از هوش ­­­­­مصنوعی تشخیص می­‌دهد که آیا نیاز کاربران برطرف شده است یا خیر؟ الگوریتم رنک برین از آن دسته از الگوریتم­‌هایی است که تاکنون چندین مرتبه به ­روز­رسانی شده است.این موضوع سبب رضایتمندی منتقدان از این الگوریتم شده است. رنک برین برای وب­سایت­‌هایی که میزان کلیک و گشت کاربر در آن‌ها زیاد است بسیار مفید عمل می­کند. سایت دیوار نمونه‌ای از این وب­‌سایت‌­ها محسوب می­‌شود که در آن کاربر برای دستیابی به آنچه که می‌خواهد حداقل 10 کلیک انجام داده و حدود 4 دقیقه در سایت حضور دارد.

جمع‌بندی

الگوریتم­‌های نام برده شده نمونه ای از اصلی‌­ترین الگوریتم­‌های موجود در گوگل محسوب می‌­شوند و همان­طور که مشاهده کردید وظایف مشخصی را بر عهده دارند. آشنایی با هر یک از این الگوریتم­‌ها می­‌تواند تأثیر به سزایی در کیفیت یک وب‌­سایت داشته باشد و رتبه­‌ی آن را تا­ حدود­ زیادی ارتقا دهد. شما می­‌توانید جهت آشنایی با سایر الگوریتم­‌های گوگل، به مطالب مشابه موجود در سایت مراجعه نمایید.