صفر تا صد سئو و بهینه‌سازی سایت

صفر تا صد سئو و بهینه‌سازی سایت

دنیای امروز با سرعت بسیاری به سمت زندگی دیجیتال پیش می‌رود، این مسئله در تجارت بیش ازمساله‌ی دیگری درحال رخ دادن است، بازارهای رقابتی امروز احتیاج به دانش‌های خاصی در این حوزه دارد و افرادی در آن پیروز هستند که دانش گسترده‌تری در این حیطه داشته باشند. دراین فضای رقابتی لازم مهم‌ترین ابراز و به صورت دقیق‌تر کلید طلایی افراد سئو و بهینه‌سازی است. در ادامه همراه دیجیتالیکس باشید تا به بررسی مفهوم سئو و بهینه‌سازی بپردازیم.

سئو چیست؟

در درجه‌اول این مفهوم را از نظر لغوی بررسی می‌کنیم و پس از آن به درک بهتر آن و بررسی کارکردها می‌پردازیم. ازنظر لغوی، سئو، مخفف واژه‌ی Search Engine Optimization که در زبان فارسی به معنای جست‌و‌جو برای بهینه‌سازی موتور جست‌جو است و در واقع به صورت دقیق‌تر مفهومی تحت‌عنوان بهینه‌سازی سایت یا اپلیکیشن مورد استفاده به حساب می‌آید.

سئو چه کاربردی دارد؟

این نوع بهینه‌سازی برای افزایش ترافیک سایت شما بسیار مهم است و شما با به‌کارگیری این استراتژی، به اجرای قوانین و دستوراتی پرداخته‌اید که باعث می‌شود، موتورهای جست‌وجو راحت‌تر بتوانند سایت شما را پیداکنند و با سرچ محتوای مدنظر موتورهای جست‌جو شما را در لیست اولیه‌ای که به مخاطب ارائه می‌دهند، بگذارند. در حقیقت سئو و بهینه‌سازی نقش تعیین‌کننده‌ای در بالابردن میزان بازدید دارد و برای بازارهای رقابتی بسیار ارزشمند است. هرچه در فضای مجازی برای معرفی خود تلاش کنید درصورتی که موتورهای جست‌وجو نتوانند شما را بیابند این تلاش با ناکامی مواجه است!

اهمیت سئو

 

 

اصطلاحات دنیای سئو

  • سئوی آن پیج(on-page) و سئوی آف پیج(off-page)
  • سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه خاکستری و سئوی کلاه سیاه

سئوی آن پیج (on page) و سئوی آف پیج(off page)

به احتمال زیاد این اصطلاحات، واژه‌های آشنایی برای شما باشند و تا به حال به گوشتان خورده باشد، اما در این بخش به صورت دقیق‌تر به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

On-Page SEO

سئوی آن پیج، شامل اقداماتی در درون وب‌سایت است که باعث ایجاد محتوای مناسب، بهینه‌سازی طراحی، به کارگیری کلمات کلیدی مرتبط با محتوا و…. می‌شود.

Off-Page SEO

سئوی آف‌ پیج، شامل کلیه‌ی اقداماتی می‌شود که در خارج از وب‌سایت صورت می‌گیرد، تا در نتایج صفحات موتورهای جست‌وجو موثر باشد، این اقدامات برای رتبه‌بندی بهتر در نتایج جست‌‌و‌جو و ارتقای سطح محبوبیت و اعتماد به پیج موثر است.

سئو داخلی و سئو خارجی

 

سئوی کلاه سیاه، کلاه خاکستری و کلاه سفید

  • سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه، شامل اقداماتی می‌شود که بدون درنظرگیری اصول اخلاقی، و رعایت معیارهای انسانی، موتورهای جست‌وجو را تحت‌تاثیر قرار دهند و خود را درصدر لیست ببرند. درگذشته این تکنیک‌ها تاثیرات بیشتری داشتند و در زمان کوتاهی به هدف خود می‌رسیدند، اما با گذشت زمان موتورهای جست‌‌وجویی مثل گوگل به سرعت خود برای شناسایی آن‌ها و انجام اقدامات لازم اضافه کردند و درحال حاضر درصورت شناسایی این ترفندها وب‌سایت متوقف شده و افراد جریمه می‌شوند.

  • سئوی کلاه خاکستری

در سئوی کلاه خاکستری هم اصول اخلاقی نقض می‌شود اما اقدامات آن به شدت سئو کلاه سیاه نیست. اما در نهایت درصورت  آگاهی موتورهای جست‌وجو با آن‌ها برخورد می‌شود.

  • سئوی کلاه سفید

سئوی کلاه سفید، شامل به کارگیری استراتژی‌های بلندمدت و در چارچوب قوانین برای رسیدن به هدف مورد نظر است که مورد تایید موتورهای جست‌وجو هم قرار دارد.

سئوی کلاه سیاه، کلاه خاکستری و کلاه سفید

چگونه یک استراتژی سئو بسازیم

آماده‌کردن کلمات کلیدی

در درجه‌ی اول باید کلمات کلیدی حوزه‌ی خود را شناسایی کنید، برای پیدا کردن کلمات کلیدی تجاری خود باید به این مسئله آگاهی داشته باشید که کدام کلمات صفحه فرود داشته و کدام کلمات فرود ندارند. درجهت رسیدن به نتایج موردنظر می‌توانید به بررسی صفحات رقبای خود هم بپردازید.

تحقیق کلمات کلیدی

 

آنایز داخلی سایت

حالا که لیست مناسبی از کلمات کلیدی را در اختیار قرار دارید، بهتر است به سراغ آنالیز داخلی سایت بروید و متاهای کلیه‌ی صفحات آن را بررسی کنید. درواقع در درجه‌ی اول باید صفحات سایت دارای متا باشند و در درجه‌ی دوم متاهای آن‌ها باید ازنظر سئو استاندارد باشند.

حتما بخوانید: بهترین ابزارهای رایگان بهینه‌سازی سایت

آنالیز سایت‌های رقیب

باید بدانید در چه میدانی گام می‌گذارید و براساس آن قدم‌های خود را بردارید. این کار را باید در تمامی مراحل اداره‌ی سایت خود انجام دهید و چه در زمان احداث و چه در حین اداره‌ی آن کاملا از وضعیت رقبای خود آگاهی داشته باشید.

به همین منظور شما باید کلمات کلیدی آن‌ها را بدانید، اندازه و سن وب‌سایت‌ها را تحلیل کنید و داده‌های جامعی درباره‌ی کیفیت و کمیت لینک‌های آن‌ها داشته باشید، تا براساس این اطلاعات بهترین برنامه‌ی درازمدت را برای خود طراحی کنید.

بالا بردن حجم لینک‌ها

در درجه‌ی اول باید میزان لینک‌هایی که به طور ماهانه باید برای سایت خود جذب کنید تا همپای رقیبان خود گام بردارید را تخمین بزنید، در درجه‌ی دوم باید لینک‌های مورد نظر خود را شناسایی کنید و یک برنامه جامع درباره‌ی لینک‌های مورد نظر خود، سایت‌ها و موضوعات مناسب تهیه کنید و برای انجام این مسئولیت شخصی را تحت‌عنوان لینک‌ساز استخدام نمایید.

لینک سازی در سئو

تولید محتوا

باید محتوای مدنظر شما به صورت برنامه‌ریزی شده پیش برود، به همین منظور یک تحلیل جامع درباره‌ی محتوای سایت‌های رقیب انجام دهید و درنظر داشته باشید که محتوای درج شده توسط شما باید از هرنظر سطحی بالاتر داشته باشد. اگر محتوای قدیمی هم در سایت وجود دارد، بهتر است برنامه‌ای در جهت ایجاد اصلاحات بر روی آن‌ها هم داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی این موضوع که سئو چیست و چه کاربردی دارد و معرفی روش‌های مختلف سئو پرداختیم. در واقع سئو باعث دیده شدن در موتورهای جستجو و بالا رفتن بازدید می‌شود که شامل سئو داخلی و خارجی می‌شود. با داشتن استراتژی سئو و برنامه ریزی و رعایت فاکتورهای آن سیگنال‌های مثبتی از سایت شما به سمت موتورهای جستجو ارسال می‌کند.