سئو و بهینه‌سازی سایت

سئو چیست؟ همه چیز درباره سئو و بهینه سازی

Rate this post

دنیای امروز با سرعت بسیاری به سمت زندگی دیجیتال پیش می‌رود، این مسئله در تجارت بیش ازمساله‌ی دیگری درحال رخ دادن است، بازارهای رقابتی امروز احتیاج به دانش‌های خاصی در این حوزه دارد و افرادی در آن پیروز هستند که دانش گسترده‌تری در این حیطه داشته باشند. دراین فضای رقابتی لازم مهم‌ترین ابراز و به صورت دقیق‌تر کلید طلایی افراد سئو و بهینه‌سازی است. احتمالا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در مطالعات خود به صورت مکرر به کلمه سئو برخورد کرده‌اید و حال تصمیم به تحقیق درمورد این موضوع گرفته‌اید! برای آن که به طور کامل با مفهوم سئو آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید؛ چراکه قصد داریم بفهمیم سئو چیست و از سیر تا پیاز سئو و بهینه‌سازی سایت را شرح دهیم. با ما همراه باشید!

سئو چیست؟

به طور کلی سئو (SEO) برگرفته از عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. از این راهکار در جهت افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وبسایت به واسطه نمایش سایت در نتایج جستجو، استفاده می‌شود. برخلاف آن چیزی که به نظر می‌رسد، سئو برای جلب نظر موتورهای جستجو نیست، بلکه راهی برای جلب رضایت کاربران است. درواقع موتورهای جستجو همواره در تلاشند تا رضایت کاربران را به دست آورند و به همین دلیل اگر سایت شما بتواند توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کند، رضایت موتورهای جستجو را نیز به دست می‌آورد. با اجرای تکنیک‌های سئو و در نظر گرفتن اصول آن در طراحی سایت، تولید محتوا و… می‌توانید سایت خود را در رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار دهید و از این طریق ترافیک بیشتر و مشتریان وفادار به دست آورید.

با کاربرد سئو آشنا شوید!

بعد از این که با سئو چیست آشنا شده‌اید باید بدانید که این نوع بهینه‌سازی برای افزایش ترافیک سایت شما بسیار مهم است و شما با به‌کارگیری این استراتژی، به اجرای قوانین و دستوراتی پرداخته‌اید که باعث می‌شود، موتورهای جست‌وجو راحت‌تر بتوانند سایت شما را پیداکنند و با سرچ محتوای مدنظر موتورهای جست‌جو شما را در لیست اولیه‌ای که به مخاطب ارائه می‌دهند، بگذارند.

در حقیقت سئو و بهینه‌سازی نقش تعیین‌کننده‌ای در بالابردن میزان بازدید دارد و برای بازارهای رقابتی بسیار ارزشمند است. هرچه در فضای مجازی برای معرفی خود تلاش کنید درصورتی که موتورهای جست‌وجو نتوانند شما را بیابند این تلاش با ناکامی مواجه است!

برای آن که کاربرد سئو را به خوبی درک کنید، ابتدا به این مثال توجه نمایید: تصور کنید که شما صاحب یکی از بهترین و پرمخاطب‌ترین سایت‌ها در حوزه کاری خودتان هستید. در این سایت، شما باکیفیت‌ترین محصولات را با قیمتی مقرون به صرفه عرضه می‌کنید. اما سوال اینجاست که مشتریان چگونه باید از وجود سایت شما مطلع شوند و چگونه کسب و کارتان را پیدا کنند؟! کاربرد اصلی سئو دقیقا در چنین شرایطی مشخص می‌شود. زمانی که بخواهید دیگران را از وجود کسب و کار خود و تسهیلاتی که به آن‌ها ارائه می‌دهید، آگاه کنید، سئو به کمک شما می‌آید و برند شما را به مخاطبینتان معرفی می‌کند.

هنگامی که به درک مشخصی از مفهوم سئو برسید، می‌توانید به صورت استاندارد و اصولی، سئو سایتتان را بهبود دهید و در رتبه‌های برتر نتایج قرار بگیرید و اعتماد کاربرانتان را به دست آورید. علاوه بر آنچه که گفته شد، چند مورد دیگر از کاربردهای سئو عبارتند از:

  • افزایش بازدید از صفحات سایت
  • ایجاد برند
  • کسب رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو
  • افزایش فروش محصولات و خدمات

باتوجه به کاربردهای مهمی که برای سئو سایت ذکر شد، بهینه‌سازی سایت یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی برای هر کسب و کار محسوب می‌شود.

سئو چیست

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

برای آن که میلیون‌ها وبسایتی که در فضای وب وجود دارند کشف، دسته‌بندی و رتبه‌بندی شوند، نیاز است تا موتورهای جستجو در ابتدا به طور دقیق دریابند که چه نوع اطلاعاتی در دسترس است و پس از آن، اطلاعات را به صورت منطقی به کاربران خود ارائه دهند. این فرآیندی که به صورت مختصر توضیح دادیم، از طریق 3 اقدام اصلی انجام می‌شود:

  1. کرال کردن (Crawling)
  2. ایندکس کردن (Indexing)
  3. رتبه‌بندی کردن (Ranking)

با استفاده از این سه اقدام، موتورهای جستجو محتواهایی که به تازگی منتشر می‌شوند را کشف کرده و آن‌ها را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند. درنهایت، این اطلاعات ذخیره شده برای کاربران طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه هر یک از اقداماتی که در بالا معرفی کردیم را شرح خواهیم داد.

کرال کردن

تمامی موتورهای جستجو ربات‌هایی دارند که به خزنده یا Crawler و یا عنکبوت معروف هستند. موتورهای جستجو این ربات‌ها را به منظور ارزیابی محتوای وبسایت‌های تازه راه‌اندازی شده و یا محتواهایی که به تازگی تغییراتی داشته‌اند، ارسال می‌کنند. وظیفه ربات‌ها، بررسی صفحات وب با دقت بالا است. آن‌ها از این بررسی‌ها باید اطلاعاتی مانند اینکه هر صفحه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و چه موضوعی دارد، به دست آورند. پس از آن، باید لینک‌های موجود در صفحات را دنبال کرده و به سایر صفحات بروند و آن‌ها را نیز آنالیز کنند.

ایندکس کردن

پس از آن که یک وبسایت به صورت کامل توسط ربات‌ها کرال شد، موتورهای جستجو تصمیم می‌گیرند که چگونه اطلاعات موجود در آن سایت را طبقه‌بندی کنند. منظور از فرآیند ایندکس کردن این است که صفحات کرال شده در دیتابیس‌های موتورهای جستجو ذخیره شوند. لازم به ذکر است که هر موتور جستجو دیتابیس مخصوص به خود را دارد.

رتبه‌بندی کردن

زمانی که یک کاربر مطلب موردنظر خود را در اینترنت جستجو می‌کند، موتورهای جستجو به دیتابیس خود مراجعه کرده و اطلاعات مرتبط را از بین تمامی صفحاتی که قبلا ایندکس کرده‌اند، به کاربر نمایش می‌دهند. اما سوال اینجاست که اطلاعاتی که از دیتابیس پیدا کرده‌اند، با چه ترتیبی باید نشان داده شوند؟ تمامی صفحات، براساس یک سیستم رتبه‌دهی برای کاربران فهرست شده و به هیچ عنوان ترتیب آن‌ها به صورت اتفاقی یا تصادفی نیست. موتورهای جستجو فرآیند رتبه‌دهی را باتوجه به فاکتورهای مختلف و براساس کیفیت و مرتبط بودن با کوئر کاربران به انجام می‌رسانند.

اهمیت سئو برای کسب و کارها چیست؟

این روزها تقریبا اهمیت سئو بر کسی پوشیده نیست و تقریبا همه صاحبین کسب و کارها می‌دانند که سئو و بهینه‌سازی سایتشان تا چه میزان می‌تواند موفقیت آن‌ها را تضمین کند. اگر وبسایت شما به شیوه صحیح برای دسکتاپ و موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، بدون شک برای کسب ترافیک ارگانیک دچار مشکل خواهد شد. این مورد تنها یکی از ده‌ها دلیل اهمیت سئو است. در ادامه شما را با دلایل بیشتری از اهمیت سئو برای کسب و کارها آشنا خواهیم کرد.

سئو علاوه بر رنک بهتر، سبب بهبود تجربه کاربری می‌شود

بدون شک تجربه کاربری یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای رنک وبسایت است. موتورهای جستجو تمایل دارند سایتی را بررسی کنند که بر روی موبایل به خوبی قابل اجرا باشند، سیگنال‌های کاربری خوبی داشته باشند (حضور طولانی مخاطب در سایت، نرخ پرش پایین و…) و در آن از تصاویر و ویدئوهای مرتبط با موضوع استفاده شده باشد. تمامی این مواردی که گفتیم، برای ایجاد تجربه کاربری مطلوب برای بازدیدکنندگان سایت مهم است. به عبارتی دیگر، زمانی که شما سایتتان را سئو می‌کنید، به طور خودکار تجربه کاربری نیز بهبود می‌یابد. تجربه کاربری مطلوب‌ سبب ایجاد اعتماد و افزایش وفاداری مشتریان به کسب و کار می‌شود.

64درصد بازدیدهای سایت شما سرچ ارگانیک هستند

براساس تحقیقاتی که بر روی 310میلیون بازدید روی 30 سایت متفاوت انجام شد، این نتیجه به دست آمد که 64 درصد تمام ترافیک ارجاعی، از جنس سرچ ارگانیک می‌باشند. این در حالی است که سایر تحقیقات نشان می‌دهند که شبکه‌های اجتماعی در حوزه ترافیک ارجاعی سبقت گرفته‌اند. اما در این که سرچ و جستجو توسط کاربران، همچنان منبع ترافیک بسیار مهمی برای کسب و کارها است، هیچ شکی وجود ندارد.

جذب مشتریان واقعی

کاربرانی که به واسطه سئو جذب کسب و کار شما می‌شوند، به صورت میانگین تا 14.5 درصد خریدار واقعی هستند. در حالی که در سایر روش‌های جذب، تنها 1.7درصد از کاربران، از سایت شما خرید می‌کنند. به عبارتی دیگر، زمانی که یک نفر از طریق جستجو در اینترنت به دنبال محصول یا خدمات خاصی بگردد و آن را خودش بیابد، احتمال خرید آن بیشتر از زمانی است که به واسطه بازاریابی یا تبلیغات به سمت کسب و کار شما آمده است.

سئو تاثیرگذاری بیشتری نسبت به بازاریابی‌های خارجی دارد

از نظر کارشناسان، روش‌های بازاریابی داخلی، کاربران بیشتری را به سمت کسب و کار شما جذب می‌کنند. درواقع چنین روش‌هایی منبع اصلی و اولیه مشاغل برای جذب مشتری هستند. سئو یکی از بهترین منابع جذب مشتری است.

داشتن رنک در سرچ محلی سبب افزایش فروش می‌شود

چنانچه شما صاحب یک کسب و کار محلی باشید، سئو سایت برای جستجوی محلی، اقدامی بسیار مهم است. این روزها اکثر کاربران از جستجوی محلی برای پیدا کردن کسب و کار موردنظرشان در یک شرایط خاص استفاده می‌کنند. براساس گزارش‌های گوگل، 50 درصد مصرف‌کنندگانی که بر روی دستگاه موبایل جستجو کرده‌اند، در همان روز به فروشگاه یا شرکت موردنظر مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، 18 درصد سرچ‌های محلی که بر روی گوشی‌های موبایل انجام شده‌اند، در عرض یک روز منجر به فروش می‌شوند.

سئو محلی یا سئو لوکال

سئو یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی است

گاهی اوقات برای آن که به اهمیت و میزان تاثیرگذاری یک موضوع پی ببرید، لازم است تا به منبع آن رجوع کنید. از میان تمامی کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کنند، 66 درصد آن‌ها بر این باورند که سئو در رونق کسب و کارها بسیار تاثیر دارد و تنها 7 درصد از آن‌ها معتقدند که تاثیری از سئو ندیده‌اند.

سئو اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد

داشتن رنک خوب در نتایج جستجو، باعث می‌شود تا کاربران متوجه شوند که شما در حوزه فعالیت خود حرفه‌ای هستید. از طرفی دیگر، قرار گرفتن در صفحه دوم یا سوم نیز این حقیقت را به مخاطبینتان القا می‌کند که شما یک کسب و کار تازه‌کار هستید و یا قدرت کافی برای ارائه خدمات موردنظر آن‌ها را ندارید.

بیشتر افراد قبل از مراجعه به فروشگاه، درمورد آنچه که می‌خواهند سرچ می‌کنند!

طبق تحقیقات انجام شده، 81 درصد افراد قبل از آن که تصمیم به خرید آیتم موردنظرشان بگیرند، درمورد آن جستجو کرده و انواع آن را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. اگر می‌خواهید مصرف‌کنندگان با برند شما آشنا شوند، لازم است تا با استفاده از تکنیک‌های سئو در صفحات اول موتورهای جستجو قرار بگیرید.

انواع تکنیک‌های سئو را بشناسید

تا اینجا شما با مفهوم سئو چیست و کاربرد و اهمیت آن آشنا شده‌اید. تکنیک‌های سئو به طور کلی به سه بخش کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری تقسیم می‌شوند. در ادامه با مفهوم هر یک از این سه تکنیک آشنا خواهید شد.

تکنیک کلاه سفید (White Hat Seo)

سئو کلاه سفید که به آن سئو اخلاقی نیز گفته می‌شود، یکی از انواع تکنیک‌هایی است که از قوانین مورد تایید موتورهای جستجو و سیاست‌های درست استفاده می‌کند. یک متخصص سئو کلاه سفید تلاش می‌کند از طریقی صفحات وبسایت را برای مخاطبین و موتورهای جستجو، کاربردی و جذاب‌تر نشان دهد و باعث شود تا نگاه‌های بیشتری جذب سایت شما شوند. اقداماتی که معمولا در این تکنیک مورداستفاده قرار می‌گیرند، به افزایش کیفیت سایت پرداخته و رضایت کاربر را به دست می‌آورند. از مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از:

  • استفاده صحیح از متاتگ‌ها در صفحات وبسایت
  • تجربه کاربری مناسب
  • ریسپانسیو بودن سایت (نمایش صحیح صفحات سایت در انواع دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، تبلت و…)
  • تولید محتوای باکیفیت و بهینه شده
  • استفاده صحیح از ویدئو، تصویر، نمودار، جداول و…
  • افزایش سرعت سایت
  • تعامل مناسب با کاربران و…

تکنیک کلاه سیاه (Black Hat Seo)

یکی دیگر از انواع تکنیک‌های سئو، به سئو کلاه سیاه معروف است. این روش که در مقابل سئو کلاه سفید قرار گرفته، سعی می‌کند تا از راه‌های میانبر که مخالف قوانین موتورهای جستجو هستند، ربات‌ها را دور بزنند و به اهداف خود برسند. حقیقت این است که در این روش، متخصص سئو به منظور رسیدن به جایگاه بهتر، اقدام به فریب موتور جستجو می‌کند. هدف از به کارگیری این روش، بهبود رتبه سایت در مدت زمان کوتاه‌تر است و رضایت کاربر در آن جایی ندارد!

سئو کلاه سیاه سبب می‌شود تا سایت‌هایی که از نظر محتوا برای کاربران ارزشی ندارند، از سایر رقبای باکیفیت خود جایگاه بهتری به دست آورند و حتی در رتبه‌های اول قرار بگیرند. هرچند که این روش سئو در نگاه اول بسیار سریع و موثر است، اما موتورهای جستجو به شدت با سایت‌های متقلب برخورد کرده و آن‌ها را جریمه می‌کند. در صورتی که ربات‌ها متوجه شوند که یک سایت قوانین را نقض کرده، آن را پنالتی کرده و در چنین شرایطی بازگرداندن سایت به حالت اول بسیار دشوار و زمان‌بر و حتی ناممکن خواهد بود. از جمله اقداماتی که سئوکاران کلاه سیاه در این تکنیک به کار می‌برند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید لینک
  • محتوای دزدیده شده و کپی
  • پنهان کردن لینک و متن‌ها
  • تکرار کردن کلیدواژه‌ها و…

سئو کلاه سیاه

تکنیک کلاه خاکستری ( Gray Hat Seo)

تکنیک کلاه خاکستری تقریبا مابین دو تکنیک قبلی قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل نام آن را خاکستری گذاشته‌اند. درواقع نمی‌توان گفت که روش‌های به کار گرفته شده در این تکنیک کاملا مثبت یا منفی هستند. در این تکنیک برای آن که سئوکار زودتر به نتیجه دلخواهش برسد، از تکنیک‌‎های نه چندان خلافکارانه‌ای استفاده می‌شود که ممکن است بعدها توسط موتورهای جستجو به عنوان نقض قوانین شناخته شوند.

به عبارتی بهتر، استفاده از این تکنیک به منزله راه رفتن در لبه پرتگاه است! در این روش اگر سئوکار به اندازه کافی کاربلد و متخصص نباشد، ممکن است سایت را برای همیشه از مسیر پیشرفت دور کند و هیچ‌گاه به نتیجه دلخواهش نرسد. نکته‌ای که باید همواره در نظر داشته باشید این است که اگر در سئو به اندازه کافی مهارت ندارید و یا تازه‌کار هستید، به هیچ عنوان به سراغ استفاده از این تکنیک نروید. از مهم‌ترین اقداماتی که در سئو کلاه خاکستری به کار گرفته می‎‌شود، عبارتند از:

  • خرید دامنه‌های منقضی شده و مرتبط با حوزه کسب و کار
  • ایجاد حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای دریافت بک لینک بیشتر
  • لینک‌سازی دستی و.

سئو یک سایت چه مراحلی دارد؟

متخصصان سئو برای آن که بتوانند همه جوانب یک سایت را بررسی و مشکلات آن را رفع کنند، مراحل سئو را به سه بخش تقسیم کرده‌اند که در ادامه به طور کامل با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شوید.

سئو داخلی و چک لیست آن

منظور از سئو داخلی فرآیند بهینه‌سازی تک تک صفحات برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجو و کسب بازدیدهای بیشتر است. این فرآیند، شامل روش‌هایی می‌شود که به یک صفحه داخلی کمک می‌کنند تا برای کلیدواژه هدف، رتبه بالاتری کسب کنند. هرچند که سئو داخلی مربوط به بهینه‌سازی محتوا در صفحات داخلی می‌شود، اما سایر مراحل سئو نیز در تاثیرگذاری آن بر کسب و کار موردنظر دخیل هستند. در ادامه چند مورد از اقداماتی که در سئو داخلی انجام می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مواردی که در ابتدای سئو داخلی باید مدنظر داشته باشید، تحقیق کلمات کلیدی برای یک صفحه است. بهترین کلمه یا عبارت کلیدی آن است که:

  • با موضوع یا درون‌مایه محتوا ارتباط داشته باشد.
  • مخاطب هدف به صورت مکرر آن را سرچ کند.
  • درون محدوده قدرت رقابتی قرار داشته باشد.

کلمه کلیدی تکراری استفاده نکنید!

یک کلمه کلیدی اصلی به هیچ عنوان نباید در بیش از یک صفحه استفاده شود. چنانچه یک کلیدواژه مشابه را برای چندین صفحه درنظر بگیرید، ممکن است سایت شما با مشکل ناکارآمدی کلمات کلیدی مواجه شود و این مشکل سبب می‌شود تا موتورهای جستجو نتوانند تشخیص دهند که کدامیک بهتر است.

تحقیق کلمات کلیدی

در نظر گرفتن سه تا پنج کلمه کلیدی مرتبط برای هر محتوا

منظور از کلمات کلیدی مرتبط، عبارات و واژه‌هایی هستند که هم‌معنی کلمه کلیدی اصلی می‌باشند. از این کلمات، گاهی اوقات با نام‌های LSI و یا (کلمات کلیدی نمایه سازی معنای پنهان) نیز یاد می‌کنند. شما می‌توانید با انجام تحقیقات، سه یا پنج کلمه کلیدی مرتبط با کلیدواژه اصلی را بیابید.

برای کلمات کلیدی برنامه محتوایی داشته باشید

برای آن که بتوانید راحت‌تر یک سایت را بهینه‌سازی کنید، لازم است تا چگونگی استفاده از هر کلمه کلیدی به روشنی مشخص شود. به عنوان مثال، لازم است که تعیین کنید که فلان کلیدواژه قراراست در یک پست وبلاگی استفاده شود و یا در یک صفحه فرود به کار می‌رود. همچنین طول محتوا و کمکی که به قیف فروش می‌کند نیز در این مرحله مشخص می‌شود.

در عنوان متن، کلمه کلیدی اصلی را به کار ببرید

برای مقاله‌ای که می‌نویسید، باید عنوانی در نظر بگیرید که برای موتورهای جستجو و البته مخاطبینتان جذاب باشد. زمانی که بتوانید کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای عنوان بگنجانید، قادر خواهید بود به مخاطبین خود بفهمانید که چرا این مطلب ارزشمند است.

عنوان باید در تگ h1 قرار بگیرد

یکی دیگر از چک لیست‌های سئو داخلی این است که عناوین مطالب خود را در تگ h1 قرار دهید. تگ h1 بخشی از کد html است که به ربات‌ها می‌فهماند که کدام قسمت عنوان است.

بدنه محتوا باید بیش از 300 کلمه نوشته شود

تعداد کلمات هر محتوا باتوجه به هدف صفحه و عمق موضوع مشخص می‌شود. اما در این بین، بهترین راه این است که برای هر موضوعی بیش از 300 کلمه محتوا بنویسید. برخی موضوعات جای بیشتری برای نوشتن و توضیح دارند؛ بنابراین بهتر است این کار را انجام دهید؛ چراکه پست‌های باجزئیات بیشتر و دقیق‎تر، شانس بیشتری برای کسب رتبه عالی دارند. محتوای شما باید همواره دست اول باشد و از سایر منابع کپی نشود. اگر ربات‌ها متوجه شوند که مطلب منتشر شده کپی از جایی دیگر است، ممکن است سایتتان را جریمه کنند و یا صفحه را در رتبه‌بندی قرار ندهند.

محتوای باکیفیت بنویسید

منظور از یک محتوای باکیفیت این نیست که مطلب شما در سطح افراد دانشگاهی باشد، بلکه درست معنی برعکس این مفهوم را دارد! محتوای شما باید به گونه‌ای نوشته شود که طبق مقیاس خوانایی فلش (Flesch Reading Scale) در سطح دانش‌آموزان کلاس هشتم باشد. به عبارتی دیگر، اگر می‌خواهید یک محتوای باکیفیت بنویسید، باید در آن از اصطلاحات رایج جامعه استفاده کنید و جملات و پاراگراف‌ها کوتاه و خوانا باشند.

محتوای با کیفیت

رعایت چگالی کلمه کلیدی اصلی

استفاده اصولی و منطقی از کلمه کلیدی در کل متن باعث می‌شود تا موتورهای جستجو راحت‌تر درون‌مایه متن را متوجه شوند. یکی از روش‌های رعایت این نکته این است که در هر 100 کلمه 2 تا 3 بار از کلیدواژه اصلی استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از کلیدواژه سبب بمباران کلمه کلیدی شده و این موضوع به سئو سایتتان آسیب می‌زند.

محتوای شما باید قابل مرور باشد

جالب است بدانید که از نظر موتورهای جستجو و کاربران، محتوایی باکیفیت و مطلوب است که بتوان آن را در کم‌ترین زمان ممکن به صورت مختصر مرور کرد. برای آن که محتوا به این مرحله برسد، باید به نکات زیر توجه کنید.

  • محتوا باید به وسیله زیرعنوان‌های توصیفی به قسمت‌های مختلف تقسیم شود.
  • برای فهرست‌های اطلاعاتی از فهرست نقطه‌ای (Bull Point) استفاده شود.
  • برای برجسته‌سازی نکات مهم از متون پررنگ و هایلایت استفاده کنید.

حداقل در یک زیرعنوان از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید

یکی دیگر از موارد چک لیست‌ سئو داخلی، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در زیرعنوان است. این کار سبب می‌شود تا بین محتوا و کلیدواژه اصلی ارتباط لازم برقرار شود. اگر منطقی به نظر می‌رسد، می‌توانید از کلیدواژه به تعداد بیشتری در زیرعنوان‌ها استفاده کنید. علاوه بر موارد گفته شده، نکات مهم دیگر چک لیست سئو داخلی به شرح زیر است:

  • استفاده از زیرعنوان‌ها در تگ h2
  • لینک دادن به سایت‌های باکیفیت
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول و آخر
  • اضافه کردن حداقل یک تصویر
  • استفاده از انکرتکست‌های هدفمند و ایجاد لینک‌های داخلی مرتبط
  • تنظیم صحیح تصویر
  • انتخاب url به گونه‌ای که شامل کلمه کلیدی باشد
  • استفاده از کلیدواژه اصلی در تگ alt تصویر
  • مشخص کردن برچسب‌ها و دسته‎بندی‌های مرتبط
  • اضافه کردن عنوان متای بهینه‌سازی شده
  • استفاده از کلمه کلیدی در نام فایل تصویر
  • توضیحات متای بهینه‌سازی شده
  • اضافه کردن لینک اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

سئو خارجی و چک لیست آن

سئو خارجی بیشتر مربوط به لینک‌هایی است که از سایر سایت‌ها به سایت شما داده می‌شود و به طور کلی در خارج از سایت انجام می‌پذیرد. بک لینک‌ها موضوع بسیار مهمی در سئو خارجی هستند. برای آن که بیشتر با سئو خارجی و اقدامات مهم آن آشنا شوید، در ادامه چک لیست مربوط به آن را شرح خواهیم داد.

سئو خارجی OFF PAGE SEO

لینک سازی

برای لینک‌سازی باید تلاش کنید تا از سایت‌های با ترافیک بالا و باکیفیت لینک دریافت کنید. لینک‌سازی در صورتی که با استفاده از کلمات کلیدی سایت شما انجام شود، تاثیر زیادی در بهبود رتبه سایت خواهد داشت. توجه داشته باشید که دریافت تعداد زیاد لینک از سایت‌های اسپم و بی‌کیفیت سایت شما را با کاهش رتبه روبرو خواهد کرد.

قرار دادن پست مهمان در سایت‌های دیگر

یکی دیگر از موارد چک لیست‌ سئو خارجی برقراری ارتباط با سایت‌هایی است که در حوزه کاری شما فعال هستند. شما می‌توانید در چنین سایت‌هایی به عنوان مهمان پست خود را قرار دهید. این کار باعث جذب مخاطبین جدید و افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید، امروزه بیش از نیمی از مردم اوقات فراغتشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و اکثر اطلاعات خود را از این منابع به دست می‌آورند. شما می‌توانید با اشتراک گذاری لینک وبسایت خود در چنین فضاهایی، ترافیک قابل توجهی را به سمت سایتتان روانه کنید. البته لازم است بدانید که ابتدا باید مخاطبین را به وسیله تولید محتوای جذاب به شبکه‌های اجتماعی خود دعوت کنید، سپس آن‌ها را به سایت خود ارجاع دهید. علاوه بر این، اشتراک مطالب در شبکه‌های اجتماعی نیز سرعت ایندکس شدن توسط ربات‌ها را افزایش می‌دهد.

اشتراک‌گذاری عکس

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر سئو خارجی، اشتراک گذاری تصاویر و یا خدمات در سایت‌های ویژه این کار است. عکس و فیلم همواره برای کاربران اینترنت جذاب است و در بیشتر مواقع زمانی که تصاویر موردپسند کاربران باشد، به سایت شما نیز مراجعه می‌کنند. چند نمونه از سایت‌های ویژه اشتراک‌ گذاری عکس عبارتند از:

  • Flicker
  • Pixels 500
  • Conon Irista
  • SmugMug

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی شیوه‌ای جدید از تبلیغات است. منظور از رپورتاژ، تبلیغ پنهان در قالب یک روایت داستانی و یا محتوای آموزشی است. هدف از انجام این کار، معرفی برند و محصولات با روش جدید تبلیغاتی است. برای به کارگیری این شیوه تبلیغاتی، شما می‌توانید یک مطلب درمورد فواید محصولاتتان تهیه کرده و در انتهای آن، لینک وبسایت خود جهت خرید را قرار دهید. این مطلب در نهایت، در سایت‎های معتبر منتشر خواهد شد.

ثبت نام در موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به صورت مداوم در حال بررسی سایت‌ها هستند، اما ممکن است تا زمانی که وبسایت شما توسط آن‌ها دیده شود، خیلی طول بکشد. برای آن که این فرآیند سریع‌تر انجام شود، می‌توانید به صورت دستی سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید.

ایجاد تعامل با کاربران

یکی از مهم‌ترین مواردی که در چک لیست سئو خارجی باید به آن توجه داشته باشید، ایجاد ارتباط دوستانه با مخاطبین است. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که کاربران سوالاتی را برای سایت ارسال می‌کنند، اما هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنند. در قسمت پرسش و پاسخ می‌توان اطلاعاتی درمورد کیفیت محصول و یا سایر خدمات در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید و آن‌ها را به مطالعه سایر مطالب سایت تشویق کنید.

سئو تکنیکال و چک لیست آن

یکی از مراحل بسیار مهم در سئو سایت، مربوط به سئو تکنیکال یا فنی است. در این مرحله از سئو، بیشتر به استاندارد بودن قالب و سهولت ایندکس شدن صفحات برای موتورهای جستجو پرداخته می‌شود. این بخش از سئو، هیچ ارتباطی به محتوا ندارد و بر روی زیرساخت وبسایت تمرکز دارد. به همین دلیل است که نام تکنیکال یا فنی برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه مهم‌ترین موارد چک لیست آن را بررسی خواهیم کرد.

بهینه‌سازی فایل robots.txt

منظور از robots.txt یک فایل متنی است که در ریشه‌های وبسایت قرار می‌گیرد. این فایل دستورالعمل‌هایی را در برمی‌گیرد که موتورهای جستجو برای ایندکس صفحات به آن‌ها رجوع می‌کنند. با استفاده از این فایل می‌توان به ربات‌ها دستور داد که چه صفحاتی را بررسی کنند و چه مطالبی را ایندکس نکنند. شما با بررسی این فایل باید مطمئن شوید که اجازه بررسی کردن مطالب را به ربات‌ها داده‌اید. سایر موارد چک لیست سئو تکنیکال عبارتست از:

  • بهینه‌سازی ساختار سایت
  • استفاده از Bread Crump
  • استفاده از Structured Data ها
  • بهینه‌سازی صفحات 404
  • ایجاد نقشه سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • واکنش‌گرایی صفحات سایت

چگونه یک استراتژی سئو بسازیم

آماده‌کردن کلمات کلیدی

در درجه‌ی اول باید کلمات کلیدی حوزه‌ی خود را شناسایی کنید، برای پیدا کردن کلمات کلیدی تجاری خود باید به این مسئله آگاهی داشته باشید که کدام کلمات صفحه فرود داشته و کدام کلمات فرود ندارند. درجهت رسیدن به نتایج موردنظر می‌توانید به بررسی صفحات رقبای خود هم بپردازید.

آنایز داخلی سایت

حالا که لیست مناسبی از کلمات کلیدی را در اختیار قرار دارید، بهتر است به سراغ آنالیز داخلی سایت بروید و متاهای کلیه‌ی صفحات آن را بررسی کنید. درواقع در درجه‌ی اول باید صفحات سایت دارای متا باشند و در درجه‌ی دوم متاهای آن‌ها باید ازنظر سئو استاندارد باشند.

حتما بخوانید: بهترین ابزارهای رایگان بهینه‌سازی سایت

آنالیز سایت‌های رقیب

باید بدانید در چه میدانی گام می‌گذارید و براساس آن قدم‌های خود را بردارید. این کار را باید در تمامی مراحل اداره‌ی سایت خود انجام دهید و چه در زمان احداث و چه در حین اداره‌ی آن کاملا از وضعیت رقبای خود آگاهی داشته باشید.

به همین منظور شما باید کلمات کلیدی آن‌ها را بدانید، اندازه و سن وب‌سایت‌ها را تحلیل کنید و داده‌های جامعی درباره‌ی کیفیت و کمیت لینک‌های آن‌ها داشته باشید، تا براساس این اطلاعات بهترین برنامه‌ی درازمدت را برای خود طراحی کنید.

بالا بردن حجم لینک‌ها

در درجه‌ی اول باید میزان لینک‌هایی که به طور ماهانه باید برای سایت خود جذب کنید تا همپای رقیبان خود گام بردارید را تخمین بزنید، در درجه‌ی دوم باید لینک‌های مورد نظر خود را شناسایی کنید و یک برنامه جامع درباره‌ی لینک‌های مورد نظر خود، سایت‌ها و موضوعات مناسب تهیه کنید و برای انجام این مسئولیت شخصی را تحت‌عنوان لینک‌ساز استخدام نمایید.

لینک سازی

 

تولید محتوا

باید محتوای مدنظر شما به صورت برنامه‌ریزی شده پیش برود، به همین منظور یک تحلیل جامع درباره‌ی محتوای سایت‌های رقیب انجام دهید و درنظر داشته باشید که محتوای درج شده توسط شما باید از هرنظر سطحی بالاتر داشته باشد. اگر محتوای قدیمی هم در سایت وجود دارد، بهتر است برنامه‌ای در جهت ایجاد اصلاحات بر روی آن‌ها هم داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی این موضوع که سئو چیست و چه کاربردی دارد و معرفی روش‌های مختلف سئو پرداختیم. در واقع سئو باعث دیده شدن سایت در موتورهای جستجو و بالا رفتن بازدید می‌شود که شامل سئو داخلی و خارجی می‌شود. با داشتن استراتژی سئو و برنامه ریزی و رعایت فاکتورهای آن سیگنال‌های مثبتی از سایت شما به سمت موتورهای جستجو ارسال می‌شود. برای کسب نتایج بالا در موتورهای جستجو و بهینه سازی وی‌سایتتان کارشناسان سئو در مشهد دیجیتالیکس همراه شما است.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *