بک لینک چیست؟ موضوعی که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس قصد داریم راجع به آن صحبت کنیم و به ابعاد مختلف آن بپردازیم. در واقع، Backlink از آن دسته موضوعاتی است که در سئو از اهمیت فراوانی برخوردار است در واقع بک لینکهای خوب و دارای کیفیت به سایتها کمک میکنند تا بتوانند جایگاه و رتبه بهتری در گوگل داشته باشند.
علاوه بر آن، طبق تجربیات سئوکاران حرفهای و آمارهای بدست آمده، لینکها، مهمترین مؤلفههای بهبود سئوی سایت محسوب میشوند. از این رو، در ادامه به انواع بک لینک و معیارهایی که براساس آن گوگل به لینکها امتیاز میدهد، اشاره خواهیم کرد.
بک لینک (Backlink) چیست؟
بک لینک، فرایندی از سئوی خارجی(off-page seo) است که در آن از سایر سایتها برای سایت خودمان لینک دریافت میکنیم. به طور واضح، منظور از لینک، متن یا تصویری است که هر یک از کاربران با کلیک بر روی آنها به یک صفحه دیگر در وب منتقل میشوند.
در این میان، رباتهای گوگل دائما در حال بررسی و ایندکس کردن صفحاتی هستند که در آن لینک وجود دارد و به صفحه مبدأ و مقصد مراجعه میکنند تا عملکرد لینکها را ارزیابی کرده و از این طریق نیز، مسیر حرکتی ربات گوگل ایجاد میشود.
همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، بک لینک یکی از موضوعات بسیار کلیدی و اساسی در مبحث سئو سایتبه شمار میرود. از این رو، متخصصین سئو تأکید فراوانی بر لینک سازی صحیح و داشته و از این طریق برای افزایش رتبه سایتها میکوشند.
لینکها به دو صورت در یک صفحه قرار میگیرند: یا بر روی یک متن و یا بر روی یک تصویر. ار سوی دیگر، لینکها در قسمتهای مختلف یک سایت میتوانند قرار بگیرند. این قسمتها عبارتند از:
- Header (هدر سایت)
- Footer (فوتر سایت)
- داخل متن
- داخل بنرهای تبلیغاتی
- در بخشی از وبلاگ
- پایین متن
- در بخش کامنتهای یک سایت
انواع بک لینک
بعد از پاسخ به پرسش بک لینک چیست در اینجا باید بگوییم که به طور کلی 2 نوع بک لینک داریم و تفاوت بارز این 2 نوع در این است که چگونه ارزش صفحه را منتقل میکنند. این دو دسته عبارتند از:
- بک لینک های dofollow که به آن لینک های فالو نیز گفته میشود.
- بک لینک های no-follow
در ادامه، بیشتر راجع به هر دو نوع بک لینک بالا توضیح خواهیم داد. همچنان همراه ما باشید.
نحوه کار بک لینک های فالو (dofollow )
به طور معمول بک لینکهای فالو برای سایتها بسیار مفید بوده و سایت مقصد را از لحاظ سئو بهینه میکنند. در واقع این نوع بک لینک، به گوگل میگوید که لینک را دنبال کرده تا به سایت مورد نظر یا همان سایت مقصد برسد.
این یک قاعده و اصل کلی است که برای ارتقاء سئو سایت، بایستی استراتژی لینک سازی خود را بر ایجاد لینکهای فالو در نظر بگیرید. چرا که بک لینکهای فالو بر مبنای رتبه صفحه مورد نظر و همچنین اعتبار دامنه آن صفحه ایجاد میشوند. از این رو، استفاده از بک لینک فالو یا دوفالو به سایتها کمک میکند تا به سرعت در نتایج گوگل رتبه بالاتری کسب کنند.
بک لیـنک نوفالو چگونه عمل میکند؟
این بک لینک، لینکی است که در کد HTML صفتی تحت عنوان rel=NoFollow دارد. درواقع هنگامی که از این صفت یا دستور استفاده میکنیم، از گوگل درخواست میکنیم که مطلب مورد نظرمان را ارزیابی نکند و به آن امتیازی ندهد.
حال چرا از این صفت استفاده میشود و قصد نداریم اجازه لینک دهی به سایر سایتها داده شود؟ زیرا لینک نوفالو اهمیت و اعتبار بالایی دارد که نمیخواهیم به راحتی این اعتبار را به سایتهای دیگر به ویژه سایت رقبا منتقل کنیم.
توجه داشته باشید که این نوع از بک لینکها در ارتقاء رتبه سایت اهمیت فراوانی دارند. هرچند صفحات و سایتهایی که دارای اعتبار بالا میباشند به صورت رایگان اعتبار خود را در اختیار سایتهای دیگر قرار نمیدهند اما در صورتی که با اصول سئو آشنا باشید، در برخی مواقع میتوانید با استفاده از لینک نوفالو جایگاه سایت خود را چندین پله بهبود دهید.
لینک های فالو و نوفالو چه تفاوتی دارند؟
بهتر است بدانید که بک لینک نوفالو، یکی از ابتکارات گوگل است. این مورد هم زمانی بوجود آمد که انبوهی از سایتها با لینک دهی به یکدیگر درصدد افزایش رتبه خود بودند. در واقع، چند سال قبل، بازار لینک دهی و تبادل لینک میان سایتها چنان رونق گرفته بود که اغلب، به بی ارزشی سایت هدف توجهی نمیشد و این خود باعث ایجاد دردسرهای فراوان برای سایتها میشد.
در این میان، گوگل تصمیم گرفت تا با ارائه لینک Nofollow، تنها به بک لینکهای با کیفیت ارزش داده و از شیوع بک لینکهای مخرب و بی کیفیت نیز جلوگیری کند.
تفاوت مهم و بارز دو نوع بک لینک فالو نوفالو در صفت یا دستور آن است. یعنی لینک فالو دارای دستور پیش فرض نبوده درحالی که لینک نوفالو برای نمایش داده شدن نیازمند دستور زیر است:
Rel=”Nofollow
این دستور توسط کد HTML ایجاد میشود.
گوگل چگونه و براساس چه معیارهایی به بک لینکها امتیاز میدهد؟
تا اینجا به بررسی تعریف بک لینک چیست و معرفی انواع آن پرداختیم. همانطور که میدانید، همه بک لینکهایی که از سایر سایتها برای سایت شما ایجاد میشوند دارای ارزش و امتیاز یکسان نیستند. یعنی اگر در این ماه 20 تا لینک دهی داشته باشید، همه این 20 عدد بک لینک در نظر گوگل دارای ارزش یکسان نخواهند بود.
از این رو، گوگل برای تعیین میزان ارزش بک لینک، مؤلفههای متعددی را تعیین کرده است. این معیارها به شرح زیر میباشند.
معیار اول: اعتبار دامنه (Domain Authority)
به طور کلی هرچقد که میزان اعتبار دامنهای که به شما لینک داده بیشتر باشد، ارزش و جایگاه آن لینک بیشتر خواهد بود. از این رو، در زمان بررسی لینکهایی که به سایت تان داده میشود، فاکتورهای زیر را بررسی کنید.
- نوع دامنه
- عمر دامنه
- تعداد بک لینکهای دریافت شده
- میزان بک لینکهای خروجی
- فعال بودن در شبکههای اجتماعی
معیار دوم: اعتبار صفحه (Page Authority)
ممکن است اعتبار صفحه و اعتبار دامنه را به اشتباه یکی بدانید، اما نگران نباشید. از آنجایی که اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی شباهت بسیار زیادی به اعتبار دامنه دارد، باید دقت کنید که اعتبار صفحه، صرفا برای یک صفحه خاص از یک دامنه مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. مثلا در یک صفحه از سایت خود محتوایی راجع به درمان میگرن دارید، اعتبار این صفحه، پیج آتوریتی گفته میشود.
به یاد داشته باشید که امکان دارد دامنه یک سایت اعتبار بالایی داشته باشد اما صفحهای که از آن لینک دریافت کردهاید، امتیاز پایینی داشته و به به اعتبار صفحه شما نیز آسیب وارد کند. میزان اعتبار صفحات معمولا توسط دو مورد زیر تعیین میشود:
- لینک سازی داخلی سایت
- بک لینکهایی که برای همان صفحه مورد نظر ایجاد میشود
نکته مهم دیگر این است که اگر صفحهای لینک سازی خوبی داشته باشد، به طور معمول اعتبار خوبی نیز دارد. مثلا صفحاتی که در منوی اصلی سایت قرار دارند، به دلیل لینک دهی داخلی، از اعتبار و امتیاز بسیار خوبی برخوردارند.
ابزارهای مناسب برای بررسی اعتبار صفحه (page authority) و اعتبار دامنه (domain authority) عبارتند از:
- ابزار Serpchecker که در سایت mangools.com ارائه شده است.
- ابزارopen site explorer که در سایت moz.com معرفی شده است.
معیار سوم: مکان قرار گرفتن بک لینک
قبلتر اشاره کردیم که محل قرار گرفتن لینک، در بخشهای مختلف سایت مثل فوتر، هدر، متن و… از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی، لینکهای که در متن یا محتوای یک صفحه ایجاد میشوند، اعتبار بیشتری نسبت به لینکهای فوتر و حتی سایدبار دارند.
اگر از یک لینک در سایدبار و یا فوتر استفاده کنید، آن لینک در تمام صفحات سایتتان نمایش داده میشود، به این لینکها Sitewide گفته میشود. از آنجایی که این لینکها در تمام صفحات به نمایش درمیآیند و از سوی دیگر، به صورت متعدد در حال تکرار شدن هستند توسط رباتهای گوگل، عاملی برای تشخیص خرید لینک به شمار میروند و در صورت تکرار، توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهید شد.
معیار چهارم: تعداد لینک های خروجی
به طور کلی، دامنههایی که به سایت شما لینک دهی میکنند، به سایتهای دیگر نیز لینک میدهند. از این رو، اگر تعداد سایتهایی که به یک دامنه و یا یک صفحه لینک دادهاند زیاد باشد، ارزش و امتیازی که به هر یک از سایتهای مقصد میرسد بسیار کم و ناچیز خواهد بود.
جالب است بدانید سایتهایی که اقدام به فروش بک لینک و یا حتی رپورتاز آگهی میکنند، علیرغم لینک دهی به سایت شما، به بسیاری از سایتهای دیگر نیز بک لینک میدهند که در نهایت، ارزش لینک سازی کمی را برای شما برجای میگذارد.
معیار پنجم: وجود ارتباط موضوعی میان سایتهای مبدأ و مقصد
گوگل، همیشه و در همه حال حواسش به همه چیز است. بنابراین، دقت کنید که میان صفحات لینک شده، حتما ارتباط موضوعی وجود داشته باشد. مثلا شما سایتی دارید که در آن سئو و اصول سئو را آموزش میدهید.
تصور کنید که بک لینکهای شما از سایتهای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی باشد. گوگل به دلیل عدم وجود ارتباط موضوعی میان سایت شما و سایت دیگری که بک لینک به شما داده است، اعتبار چندان زیادی برایتان ایجاد نمیکند. اما اگر بک لینکهای دریافتی شما از سایتهایی که در حوزه سئو فعالیت دارند، باشد؛ قضیه متفاوت خواهد بود و شما جایگاه بهتری در گوگل خواهید داشت.
در پایان
در این مقاله از دیجیتالیکس، تلاش کردیم تا ضمن پاسخ به این سؤال که بک لینک چیست، انواع آن را نیز توضیح دهیم. در ادامه به معیارهای گوگل برای امتیازدهی به backlink پرداخته و 5 معیار مهم در این زمینه را معرفی نمودیم.
آیا شما نیز تا به حال در سایت خود از استراتژی بک لینک استفاده کردهاید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.
برای بهینه سازی و سئو سایتتان میتوانید از خدمات سئو در مشهد دیجیتالیکس استفاده کنید.