بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟+فاکتورهای آن

معرفی الگوریتم پاندا و اهمیت آن در رتبه‌بندی سایت

الگوریتم‌های گوگل با تعیین معیارهای مشخصی، وضعیت وب‌سایت‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را بسته به کیفیتی که دارند رتبه‌بندی می‌کنند. گوگل دارای انواع متعددی الگوریتم است که در این میان الگوریتم پاندا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. پاندا یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که با تمرکز بر روی محتواهای منتشر شده در سایت، وب‌سایت‌ها را ارزیابی می‌نماید. این الگوریتم که بر روی رضایت کاربران از متن و اصول اساسی محتوا متمرکز است، نقش به سزایی در صعود و یا سقوط رتبه‌ی وب‌سایت‌ها دارد. ما در این مطلب از دیجیتالیکس به معرفی الگوریتم پاندا چیست و قوانین آن خواهیم پرداخت.

الگوریتم‌ پاندا گوگل چیست؟ معرفی الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا به عنوان یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل شناخته می‌شود. هدف این الگوریتم جلوگیری از انتشار محتواهای بی کیفیت و حذف وب‌سایت‌های ناکارآمد است. پس از اعتراض کاربران به محتواهای بیهوده و اسپم، گوگل با معرفی الگوریتم پاندا معیار مناسبی جهت رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها منتشر کرد. اساس کار این معیار، ارزیابی رضایتمندی کاربران از محتواهای نشر شده است. با معرفی الگوریتم پاندا وب‌سایت‌های خاطی، جریمه شدند و عده‌ای از آن‌ها پیش از جریمه شدن اقدام به بهبود تجربه کاربری و بازسازی صفحات خود کردند.

الگوریتم پاندا

علت ساخت الگوریتم پاندا

در سال ۲۰۱۰ با افزایش محتواهای بی کیفیت و افت شدید کیفیت نتایج جستجو، گوگل با بحرانی اساسی مواجه شد. این بحران، مدل کسب و کار گوگل را که با هدف رضایت‌مندی کاربران از نتایج جستجو شکل گرفته بود، دچار اختلال کرد. پس از گذشت چند ماه در سال ۲۰۱۱ در یکی از روزنامه‌ها تیتری با این عنوان منتشر شد که “الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده، وقت درمان است” انتشار چنین خبری از یک روزنامه‌ی معتبر برای گوگل نوعی تهدید به شمار می‌آمد. چندی بعد گوگل با به‌کارگیری الگوریتم‌ پاندا توانست اوضاع به‌وجود آمده را سر و سامان دهد. شاید بتوان گفت که تهدید نام برده شده مهم‌ترین عامل برای به‌وجود آمدن الگوریتم پاندا در آن زمان بود.

تاریخچه الگوریتم پاندای گوگل

حال که دانستیم الگوریتم پاندا چیست به بررسی تاریخچه این الگوریتم گوگل می‌پردازیم. همان‌طور که در قسمت قبلی گفتیم، پس از آن که در یکی از روزنامه‌ها تیتری درمورد گوگل نوشته شد، این شرکت تصمیم گرفت تا تغییراتی در سیستم کاری خود ایجاد کند. به همین دلیل برای اولین بار گوگل الگوریتم پاندا را در 23 فوریه سال 2011 معرفی نمود. در 24 فوریه سال مذکور، پستی توسط گوگل در ارتباط با یک آپدیت منتشر شد. ادعای شرکت گوگل، این بود که قرار است در رنکینگ آن یک انقلاب عظیم الگوریتمی رخ دهد. همچنین درباره این ادعا گفته می‌شد که این تغییر و تحولات می‌تواند 11.8 کوئری‌ها (عباراتی که توسط کاربران جستجو می‌شود) را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در پستی که توسط گوگل منتشر شده بود، آمده است:

(محتوای بی‌کیفیت هیچ‌گونه اطلاعات مفیدی به کاربر اضافه نمی‌کند. همچنین بسیاری از محتواهای موجود در سایت‌ها کپی محتوای سایرین است. این الگوریتم سبب ارتقا رتبه سایت‌هایی می‌شود که متعهد به انتشار محتوای خاص، مفید و منحصر به فرد هستند.)

پس از این به روزرسانی، مزارع محتوای eHow و wikiHow مجبور شدند عملکرد خود را بهبود دهند و زمان بیشتری برای تولید محتوا بگذارند. به روزرسانی بعدی الگوریتم پاندا، از قبلی سخت‌گیرانه تر بود! به طوری که به غیر از محتواهای ضعیف، به محتواهای متوسط و قابل قبول نیز حمله می‌کرد. درواقع می‌توان گفت که این ورژن از الگوریتم پاندا به هیچ سایتی رحم نمی‌کرد و آن‌هایی که دارای مشکلات زیر بودند را به رتبه‌های پایین منتقل می‌کرد. این مشکلات عبارتند از:

  • طراحی‌های غیرحرفه‌ای
  • تبلیغات بیش از اندازه که ارزش واقعی محتوا را پنهان می‌کنند.
  • استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی
  • داشتن غلط ادبی و نگارشی
  • جملات و متون تکراری و بی‌استفاده
  • کیفیت پایین محتوا و بی‌اعتبار بودن آن

چطور تولید محتوای ارزشمند تولید کنیم؟

تولید محتوای ارزشمند مهم‌ترین عامل برای پیروزی در الگوریتم پاندا است. این کار اگرچه نیازمند زمان و تخصص کافی است اما می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت رتبه‌ی یک وب‌سایت‌ داشته باشد. برای تولیدمحتوای باکیفیت باید شرایط و نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کیفیت اصلی‌ترین نکته در تولید محتوا است

توجه به کمیت یکی از اشتباهات رایجی است که اکثر افراد با آن مواجه هستند؛ در حالی که برای کاربران کیفیت یک محتوا بسیار مهم‌تر از کمیت آن است. بنابراین توجه داشته باشید که کمیت یک فریب بزرگ است و قصد دارد شما را از اصل موضوع دور کند.

 

تاثیر محتوا بر الگوریتم پاندا

موفقیت فقط رتبه‌ی سایت شما نیست!

اگرچه بالابودن رتبه‌ی یک وب‌سایت بسیار بااهمیت است اما نباید تنها ملاک اصلی، تصور شود. سئو و کسب رتبه‌ی بالا در نتایج جستجو از اصلی‌ترین اهداف بازاریابی محتوا محسوب می‌شود اما توجه داشته باشید که رضایت کاربران، نظرات آن‌ها، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و… نیز موارد مهمی هستند که باید در بازاریابی محتوا به آن‌ها توجه کرد.

به استانداردهای گوگل توجه کنید

بر اساس تعریف بازاریابی محتوا ( تولیدمحتوا برای کاربر با رعایت اصول و قوانین سئو) توجه به ربات‌های گوگل برای درک بهتر محتوا بسیار مهم‌ است. بنابراین محتوایی که نوشته می‌شود باید علاوه بر رضایتمندی کاربران، مورد رضایت موتورهای جستجو نیز واقع شود. این امر مستلزم دانستن استاندارهای مشخصی است و شما می‌توانید برای آشنایی با این تکنیک‌ها و قوانین در دوره‌های آموزشی استراتژی سئو و تولید محتوا شرکت نمایید.

کدام فاکتورها توسط الگوریتم پاندا بررسی می‌شوند؟

الگوریتم پاندا در تلاش است تا محتواهای بی‌کیفیت را شناسایی کند و برای رسیدن به این هدف معیارهای بسیار زیادی را مورد بررسی قرار می‌دهد. جالب است بدانید که گوگل هنوز چک لیست معینی از این معیارها را معرفی نکرده است اما پاسخ به پرسش‌های زیر می‌تواند تا حد بسیار زیادی نشان دهنده‌ی ارزش محتوای شما باشد. شما می‌­توانید با بررسی و پاسخ به این سوالات ارزش یک محتوا را ارزیابی نمایید.

  • اعتبار وب‌سایت منتشر کننده محتوا از نظر شما چقدر است؟
  • آیا نوع تبلیغات این وب‌سایت آزاردهنده است؟
  • میزان اعتماد شما نسبت به این سایت چقدر است؟
  • آیا حاضر هستید که اطلاعات کارت اعتباری خود را در اختیار این سایت قرار دهید؟
  • آیا این مقاله دارای مشکلاتی نظیر خطاهای نگارشی، ویرایشی و… می‌باشد؟
  • هدف از محتوای سایت رضایت کاربران است یا برتری در موتورهای جستجو؟
  • آیا ویرایش این محتوا به درستی انجام پذیرفته است؟
  • در این مقاله تا چه اندازه به جزئیات توجه شده است؟
  • میزان ارزشمندی این مقاله به حدی است که بخواهید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید یا خیر؟

جریمه الگوریتم پاندا

از کجا بفهمیم که توسط الگوریتم پاندا گوگل جریمه شده‌ایم؟!

یکی از نشانه‌های احتمالی جریمه شدن توسط پاندای گوگل، افت ناگهانی میزان بازدید ارگانیک یا افت رتبه سایت است. البته این افت بازدید و رتبه باید از زمان تاریخ آخرین آپدیت این الگوریتم آغاز شده باشد تا بتوانیم ایرادات ایجاد شده در سایت را به پاندا نسبت دهیم. خوب است بدانید که فاکتورهای زیادی وجود دارند که به رتبه سایت و میزان ترافیک آن صدمه می‌زنند. بنابراین نمی‌توان هر افت رتبه و ترافیک را به جریمه شدن توسط پاندا ارتباط داد. به عنوان مثال:

  • ظهور یک رقیب در بازار شما می‌تواند ترافیک سایتتان را کاهش دهد. در این صورت لازم است به دنبال رقیب حرفه‌ای خود بگردید!
  • گاهی افت رتبه یا بازدید سایت، به دلایل فصلی و تغییر شرایط مربوط می‌شود.
  • همچنین ممکن است یک الگوریتم کاملا متفاوت طراحی شده است که سایت شما را دچار مشکل کرده و ربطی به الگوریتم‌های قبلی نداشته باشد.

لام به ذکر است که جریمه شدن توسط پاندا به شکل site-wide است. به این معنی که حتی اگر بخش کوچکی از سایت شما محتوای بی‌کیفیت داشته باشد، کل سایت جریمه خواهد شد. اگر سقوط سایتتان با تاریخ آپدیت الگوریتم پاندا هم‌زمان باشد، بهتر است عملکردهایی که این الگوریتم را حساس می‌کنند، شناسایی کنید. همچنین لازم است بررسی کنید که آیا مواردی که پاندا به آن‌ها حساس است در سایت شما وجود دارد یا خیر. درنهایت اگر به این نتیجه رسیدید که مشکلاتی در سایت شما وجود دارد و بین این ایرادات و تاریخ به روزرسانی ارتباطی پیدا کردید، باید بگوییم که متاسفانه شما جریمه شده‌اید و لازم است که برای اصلاح وضعیت اقدام کنید.

رهایی از جریمه‌های پاندا

وب‌سایت‌های جریمه شده توسط الگوریتم پاندا به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دسته‌ی اول سایت‌هایی هستند که علاوه بر نشر محتواهای معتبر و ارزشمند خود، مقاله‌های تکراری سایر سایت ها را در وب‌سایت خود منتشر کرده اند و دسته ی دوم سایت‌هایی هستند که هیچ محتوای ارزشمندی ندارند. اگر جزء دسته‌ی دوم هستید بهتر است که با  وب‌سایت خود خداحافظی کنید؛ زیرا بازآفرینی این وب‌سایت تقریبا محال است! اما اگر جزء دسته‌ی اول هستید؛ باید بدانید که مهم‌ترین و اصلی‌ترین گام برای رهایی از جریمه‌های الگوریتم‌ پاندا، اصلاح مواردی است که پاندا نسبت به آن‌ها حساس است. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است:

  • در لینک سازی از تکنیک‌های سئوی کلاه سفید بهره بگیرید.
  • میزان تبلیغات هر صفحه باید نسبت به محتوای آن صفحه رعایت شود.
  • محتواهای تکراری را حذف و یا ویرایش کنید.
  • تمرکز بیشتری روی مطالب تکراری و یا مشابه وب‌سایت خود داشته باشید.
  • محتواها را از لحاظ کیفیت، اعتبار، کاربردی بودن و… بازبینی کنید.

جریمه های پاندا

جمع‌بندی

مطالب ذکر­شده بخش کوچکی از توضیحات پیرامون الگوریتم پاندا چیست می‌­باشد؛ با توجه به اهمیت این الگوریتم و نقش آن در رتبه­‌بندی وب‌سایت‌­ها این الگوریتم حاوی اطلاعات بسیار گسترده ای است و نمی‌توان مطالب مربوط به آن را در چند صفحه خلاصه کرد. بنابراین توصیه می­‌شود برای کسب جایگاهی بالا در نتایج جستجو و رضایت بیشتر مخاطبان، مطالب مرتبط با این مقاله را مطالعه فرمایید. امیدواریم که با مطالعه‌ی بیشتر در این حوزه بتوانید به اطلاعات کامل‌تری از این الگوریتم دست پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *