سئو و بهینه‌سازی سایت

الگوریتم‌های گوگل چیست؟ و نحوه عملکرد آن‌ها چگونه است؟

Rate this post

گستردگی و اهمیت گوگل باعث شده است که افراد آن را به عنوان یک شرکت معتبر کامپیوتری بشناسند. اگر گوگل را یک شرکت کامپیوتری فرض کنیم، شاید بتوان الگوریتم‌های گوگل را مدیران این شرکت در نظر گرفت که با وضع قوانین مشخصی برای کارمندان، بهترین خدمات را به کاربران ارائه می‌دهند. شرایط و معیارهای الگوریتم‌های گوگل باعث ایجاد رقابت در میان وب‌سایت‌ها شده است. هر وب‌سایتی که بیشترین تعهد را نسبت به این قوانین داشته باشد در رقابت پیروز خواهد شد. پاداش این رقابت کسب رتبه‌ی بالا در موتورهای جستجوگر گوگل می‌باشد که بسیار پر اهمیت است. اگر به دنبال راهی برای رسیدن به این موفقیت هستید با دیجیتالیکس همراه باشید تا در ادامه‌ی این مطلب به توضیحات بیشتری راجع به این که الگوریتم‌های گوگل چیست و نحوه عملکرد آن‌ها دست پیدا کنید.

الگوریتم‌های گوگل چیست؟ و نحوه عملکرد آن‌ها

الگوریتم‌های گوگل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که با هدف بهبود کیفیت گوگل فعالیت می‌کنند. این الگوریتم‌ها با انجام تحقیقات لازم بر روی اطلاعات دریافتی از نشر محتواهای فاقد اعتبار جلوگیری کرده و وب‌سایت‌های خاطی را جریمه می‌کنند. الگوریتم‌های گوگل دارای انواع مختلفی می‌باشند و هر یک وظیفه‌ی مشخصی را بر عهده دارند.

جالب است بدانید زمانی که رتبه‌ی یک سایت تنزل پیدا می‌کند گوگل به طور دقیق می‌داند که علت کاهش اعتبار این وب‌سایت چیست و مربوط به کدام یک از الگوریتم‌ها می‌باشد؛ البته این موضوع تاکنون هیچ‌گاه توسط گوگل به صاحبان وب‌سایت‌ها گزارش نشده است بنابراین بهترین راه برای ارتقاء رتبه در گوگل، شناخت کامل و بهتر این الگوریتم‌ها و آشنایی با قوانین آن‌ها است.

بررسی الگوریتم های گوگل

 

معرفی انواع الگوریتم‌های گوگل و نحوه عملکرد آن‌ها

الگوریتم پاندا

پاندا را می‌توان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل معرفی کرد. این الگوریتم با نظارت بر روی محتواهای منتشر شده از پیشرفت و رشد سایت‌های فاقد اعتبار جلوگیری می‌کند. محتواهای ناقص و بسیار کوتاه، محتواهای کپی شده و تکراری، محتواهای بی ربط به موضوع و… از مهم‌ترین خط قرمزهای الگوریتم پاندا محسوب می‌شوند.

بنابراین اگر تا به الان به این نکات توجه نداشته‌اید، بهتر است همین حالا دست به اقدام بزنید و محتواهای بدون کیفیت و فاقد ارزش وب‌سایت خود را حذف و یا ویرایش کنید تا از جریمه‌های الگوریتم‌ پاندا در امان باشید. این کار در درازمدت اثربخش است و می‌تواند رتبه‌ی وب‌سایت‌ شما را ارتقاء دهد.

الگوریتم پاندا

 

الگوریتم پنگوئن

افزایش لینک‌های اسپم و اعتراض کاربران به این موضوع سبب شد تا گوگل برای بهبود وضعیت به‌وجود آمده تمهیداتی را در نظر بگیرد. با معرفی الگوریتم‌ پنگوئن توسط گوگل و اساس کار آن، لینک‌های اسپم شناسایی و جریمه شدند. این امر باعث شد که وب‌سایت‌ها از ایجاد این لینک‌ها خودداری کنند و میزان رضایتمندی کاربران نیز افزایش یابد. در حال حاضر سایت‌هایی مورد تأیید الگوریتم پنگوئن قرار می‌گیرند که به دنبال لینک‌های معتبر و طبیعی هستند و از ایجاد لینک‌های اسپم و فاقد ارزش خودداری می‌کنند.

حتما بخوانید: معرفی الگوریتم پنگوئن و اهمیت آن در نتایج گوگل

الگوریتم کبوتر

کبوتر از آن دسته از الگوریتم‌هایی است که توجه بسیار زیادی به رعایت اصول سئوی محلی دارد. وب‌سایت‌هایی که به سئوی محلی توجه و محتواهای با کیفیتی تولید می‌کنند؛ شانس بیشتری برای بالا آمدن در موتورهای جستجو دارند. به ‌طور مثال زمانی که شما به‌دنبال مطب پزشک هستید، الگوریتم کبوتر کمک می‌کند تا بتوانید آدرس نزدیک‌ترین مطب را پیدا کنید. هدف این الگوریتم کمک به کاربرانی است که موقعیت جغرافیایی و بومی برایشان حائز اهمیت است.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم گورخر

وظیفه‌ی اصلی الگوریتم‌ گورخر، نظارت بر عملکرد سایت‌های فروش اینترنتی است. این الگوریتم که با هدف کیفیت سنجی فروشگاه‌های اینترنتی طراحی شده است مانعی اساسی برای سایت‌های کلاهبرداری محسوب می‌شود و تأثیر به‌سزایی در یک خرید خوب و باکیفیت دارد. الگوریتم گورخر با نظارت بر مواردی نظیر واکنش‌گرا بودن سایت، قیمت کالاها و مقایسه‌ی آن‌ها با سایر فروشگاه‌ها، داشتن بارکد محصولات و… به کاربر برای رسیدن به یک خرید امن و باکیفیت کمک می‌کند.

توجه به امنیت و اعتمادسازی از مهم‌ترین مواردی است که الگوریتم گورخر نسبت به آن حساس است. بنابراین اگر قصد دارید که میزان فروش وب­‌سایت خود را افزایش دهید و از جایگاه بالاتری برخوردار باشید بهتر است پیش از هر اقدامی، روش­‌هایی را در نظر بگیرید که سبب جلب اعتماد کاربران می­‌شود.

الگوریتم گورخر

الگوریتم مرغ مگس خوار

یکی از اصلی‌ترین مشکلات گوگل در گذشته، عدم توانایی کافی در فهم جستجوهای کاربران بود. این امر باعث هدایت کاربران به سایت‌های اسپم و بی ربط می‌شد و نارضایتی آن‌ها را در پی داشت. الگوریتم مرغ مگس خوار با حل این مشکل توانست، کیفیت گوگل را افزایش داده و رضایت کاربران را به دست آورد. مرغ مگس خوار با تمرکز بر عبارت‌های سرچ شده از سوی کاربران، بهترین نتایج را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

درواقع الگوریتم مرغ مگس خوار با مشاهده‌ی هرکلمه، تمامی واژه‌های مرتبط با آن کلمه را پیداکرده و در کمترین زمان و با بیشترین دقت شما را به سمت مقصود مورد نظرتان هدایت می‌کند. برخلاف سایر الگوریتم‌های نام ‌برده شده، الگوریتم مرغ مگس خوار هیچ نقشی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها ندارد بلکه در تلاش است که طبق نیاز کاربر، بهترین نتیجه را به او معرفی کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم رنک برین

گاهی کاربران با گذر از رتبه‌ی اول تا چهارم نتایج جستجو و کلیک بر روی رتبه‌ی پنجم سبب افزایش رتبه‌ی یک وب‌سایت می‌شوند. در چنین حالتی الگوریتم‌ رنک برین متوجه می‌شود که رتبه‌ی این سایت باید افزایش پیدا کند. بنابراین توجه داشته باشید که افزایش نرخ کلیک تا حد بسیار زیادی در رتبه‌بندی یک وب‌سایت نقش دارد. نرخ پرش، مدت زمان حضور کاربر در یک وب‌سایت، برگشت مجدد کاربر به یک صفحه‌ی مشخص و… از حساسیت‌های اساسی الگوریتم رنک برین به حساب می‌آید. عوامل نام‌ برده شده به معنی کیفیت مطالب موجود در یک وب‌سایت است که بررسی این عوامل جزء وظایف الگوریتم رنک برین می‌باشد.

 

سخن پایانی

الگوریتم‌های نام برده شده تعدادی از انواع الگوریتم‌های گوگل است که در مورد هر یک به اختصار توضیحاتی ارائه شده است. با توجه به قوانین و معیارهای مشخص این الگوریتم­­­­‌ها برای داشتن وب­‌سایتی ارزشمند باید نسبت به­ اینکه هر یک از الگوریتم‌های گوگل چیست و نحوه عملکرد آن ها شناختی کافی و واقعی پیدا کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد هر یک از این الگوریتم‌ها، آن‌ها را به صورت مجزا جستجو کرده و از مطالب اختصاصی‌تری بهرمند شوید.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *