بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

الگوریتم رنک برین چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم رنک برین چیست و چه کاربردی دارد

اگر مدت زمان زیادی است که با دنیای اینترنت و گوگل آشنا هستید، احتمالا باید زمانی را به خاطر آورید که هنگام جستجو عبارتی در گوگل، صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شد که تنها چند تگ داشت و هیچ توضیح دیگری در آن به چشم نمی‌خورد! حقیقت این است که در آن دوران خبری از الگوریتم رنک برین نبود و سئو در چیزهای ساده‌ای مانند تگ، استفاده از meta keyword، لینک سازی خارجی و… خلاصه می‌شد.

پیش از این، زمانی که در گوگل در جستجوی چیزی بودید، ممکن بود بارها با صفحات بی‌ربط و یا خالی از توضیحات روبرو شوید. اما این روزها نتایج جستجوی گوگل معمولا اشتباهات خیلی اندکی دارند و این امر به لطف الگوریتم رنک برین میسر شده است. اگر به این موضوع علاقمند هستید تا بدانید که دقیقا منظور از الگوریتم رنک برین چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهای این مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.

الگوریتم رنک برین (rankbrain ) چیست؟

در اواخر سال 2015 بود که گوگل تصمیم گرفت با معرفی الگوریتم رنک برین، در صفحات وب تغییرات موثری ایجاد کند. این تغییر و تحولات به قدری کاربردی بود که سبب شد کاربران به نتایج دقیق‌تری برسند. این امر باعث شد تا گوگل به هدف خود یعنی رضایت کاربران، نزدیک و نزدیک‌تر شود.

الگوریتمی که گوگل ارائه داد، رنک برین نام گرفت. این الگوریتم یک سیستم هوش مصنوعی بود که به همراه تکنیک‌های یادگیری ماشینی، مورد استفاده گوگل قرار گرفت. این سیستم به منظور کاهش ترافیک کاری الگوریتم مرغ مگس خوار از سوی گوگل ارائه شد و بنیان کار آن، یافتن مناسب‌ترین و مرتبط‌‌ترین محتواها با موضوعات موردنظر کاربران است. گاهی اوقات کاربران با عباراتی خاص و عجیب و یا عبارات کلیدی طولانی به دنبال موضوعات موردنظر خود هستند. در این مواقع است که کاربرد اصلی رنک برین مشخص می‌شود و با درک مفهوم جملات، کمک می‌کند تا بهترین نتایج یافته شود.

رنک برین چیست

منظور از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چیست؟

برای این که بهتر با مفهوم الگوریتم Rank Brain آشنا شوید، لازم است مفاهیم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را دریابید. یادگیری ماشین یا Machine Learning شامل تکنیک‌هایی هستند که منجر به آموزش جمع آوری اطلاعات به کامپیوتر می‌شود. به عبارتی دیگر، علم یادگیری ماشین این فرصت را به کامپیوتر می‌دهد تا به طور خودکار تجربه کند، اشتباه کند و سپس دانش اصلاح خطای خود را به دست آورد. بدین ترتیب در مواقع لزوم، کامپیوتر به صورت خودکار اطلاعات لازم را جمع آوری و نگه‌داری می‌کند.

به عنوان مثال اگر شما به دنبال عبارت کلیدی (بهینه سازی سایت) در گوگل باشید، در جستجوی اول ممکن است به آنچه که می‌خواهید نرسید. اما اگر این جستجو را مجدد تکرار کنید، خواهید دید که نتایج نشان داده شده دقیقا همانی است که می‌خواهید. در حقیقت گوگل در جستجوی اول که با عدم انتخاب گزینه‌ها همراه بود، دریافت که باید داده‌های بیشتری را آنالیز کند و نتایج دیگری ارائه دهد. هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence نیز قسمتی از کامپیوتر است که مانند یک انسان هوشمند عمل می‌کند. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده که به صورت خودکار به اطلاعات دسترسی دارد.

حتما بخوانید: الگوریتم‌های گوگل چیست؟ و نحوه عملکرد آن‌ها چگونه است؟

الگوریتم رنک برین چه عملکردی دارد؟

الگوریتم Rank Brain  در هنگام جستجو، بر روی عباراتی که کاربر وارد می‌کند تمرکز کرده و با استفاده از کلمات داخل عبارات، درخواست کاربر را مورد بررسی و تفسیر قرار می‌دهد. پس از تفسیر، با در نظر داشتن معیارهای شخصی کاربر مانند سابقه جستجو، مکان جستجو و… فاکتورهای رتبه‌بندی عبارت را آنالیز می‌کند. در مرحله آخر، نتایج را در صفحه گوگل به نمایش می‌گذارد و کاربر می‌تواند از بین آن‌ها گزینه موردنظرش را انتخاب کند.

برای فهم بهتر چگونگی عملکرد Rank Brain  به این مثال توجه کنید. فرض کنید که شما سه عبارت خرید اینترنتی کتاب، بهترین سایت‌های خرید کتاب و سفارش اینترنتی کتاب را در گوگل جستجو کرده‌اید. در هر سه این عبارات، شما به دنبال سایتی هستید که بتوانید به صورت آنلاین کتاب موردنظر خود را سفارش دهید. الگوریتم Rank Brain  با مشاهده این عبارت‌ها و تفسیر آن‌ها، لیستی از سایت‌های فروش آنلاین کتاب را پس از بررسی رتبه آن‌ها، به شما نشان خواهد داد.

الگوریتم رنک برین چه عملکردی دارد؟

 

اهمیت طراحی الگوریتم رنک برین

همان‌طور که می‌دانید، برای این که بتوانید در نتایج جستجوی گوگل از رتبه خوبی برخوردار شوید، باید به فاکتورهای خاصی توجه کنید. دو مورد از مهم‌ترین این فاکتورها، محتوای باکیفیت و بک لینک هستند. پس از این دو فاکتور مهم، الگوریتم رنک برین در درجه سوم جزو مهم‌ترین عوامل موثر در رتبه بندی سایت‌ها قرار دارد.

به گفته متخصصین سئو، رنک برین بدون شک در رتبه بندی سایت‌ها تاثیر مستقیم دارد و معمولا وب‌سایت‌هایی که تجربه کاربری (User Experience) استانداردی ندارند، مورد هدف این الگوریتم قرار می‌گیرند. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانند سبب حساس شدن الگوریتم Rank Brain نسبت به وب‌سایت شما شوند:

  • بالا بودن میزان نرخ بانس ریت یا همان نرخ فرار
  • پایین بودن مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت
  • پایین بودن نرخ کلیک (Click Through Rate) صفحات سایت در نتایج جستجو گوگل

به یاد داشته باشید که موتور جستجوی گوگل به صورت دائمی در حال به روزرسانی الگوریتم‌های خود است. بنابراین هر روز باید منتظر تغییر جدیدی در نحوه ارزیابی و بررسی سایت‌ها باشیم. برای این که بتوانید از مورد هدف قرار گرفتن الگوریتم‌های گوگل در امان بمانید، پیشنهاد ما این است که حواستان به رنک برین باشد و راه‌هایی مطمئن برای بهینه سازی انتخاب کنید. فراموش نکنید که همواره بهترین نتایج سئو سایت، از تولید محتوای مفید و ارزشمند به دست آمده است.

اهمیت رنک برین

 

تاثیر Rank Brain بر سایر الگوریتم‌ها

خوب است بدانید که تاثیر الگوریتم Rank Brain تنها بر روی نتایج جستجوها نیست! این الگوریتم قدرتمند، توانایی اثرگذاری بر روی سایر الگوریتم‌های گوگل را نیز دارد. قبل از ایجاد رنک برین، مهندسان گوگل برای این که بتوانند یک الگوریتم جدید ایجاد کنند، باید به صورت دستی کدنویسی می‌کردند. اما پس از به روی کار آمدن Rank Brain ورق برگشت و روند کار تغییر کرد!

الگوریتم رنک برین قادر است به صورت خودکار و با استفاده از اطلاعاتی که از کاربران دریافت می‌کند، نتیجه گیری کند. این نتیجه گیری‌ها را بر روی سایر الگوریتم‌ها پیاده‌سازی کرده و بدین ترتیب آن‌ها را نیز بهینه می‌کند. گاهی اوقات پیش می‌آید که نتیجه گیری‌های صورت گرفته توسط رنک برین، اشتباه هستند. بدین صورت تاثیر گذاری رنک برین بر سایر الگوریتم‌ها، آن‌ها را دچار مشکل می‌کند!

حتما بخوانید: معرفی الگوریتم پنگوئن و اهمیت آن در نتایج گوگل

جمع بندی

گوگل یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجو می‌باشد که اساس کار خود را کسب رضایت کاربران قرار داده است. شرکت گوگل برای کسب رضایت هرچه بیشتر کاربرانش در مدت زمان‌های مشخص، الگوریتم‌هایی را طراحی کرده تا بتواند نتایج بهتری را در پاسخ به جستجوی کاربران ارائه دهد. یکی از این الگوریتم‌ها رنک برین نام دارد که در این مطلب کارکرد و دلیل به وجود آمدن آن را شرح دادیم.

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *