اساس کار موتورهای جستجو از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد و این امر مستلزم آشنایی با الگوریتمهای گوگل میباشد. جالب است بدانید که این الگوریتمها مدام در حال بهروزرسانی هستند و به گوگل کمک میکنند که عکسالعمل مناسبی نسبت به شرایط و مطالب نشان دهد و بهترین شرایط را برای کاربران ایجاد نماید. یکی از اشتباهات رایجی که اکثر وبمستران گرفتار آن هستند این است که الگوریتمها، دارای سیستم مجزا بوده و تا همیشه بر روی گوگل باقی می مانند؛ در حالی که این تصور کاملا نادرست است و هر یک از الگوریتمهای موجود در گوگل نیازمند بهروزرسانی میباشند.
گستردگی و اهمیت گوگل باعث شده است که افراد آن را به عنوان یک شرکت معتبر کامپیوتری بشناسند. اگر گوگل را یک شرکت کامپیوتری فرض کنیم، شاید بتوان الگوریتمهای گوگل را مدیران این شرکت در نظر گرفت که با وضع قوانین مشخصی برای کارمندان، بهترین خدمات را به کاربران ارائه میدهند. شرایط و معیارهای الگوریتمهای گوگل باعث ایجاد رقابت در میان وبسایتها شده است. هر وبسایتی که بیشترین تعهد را نسبت به این قوانین داشته باشد در رقابت پیروز خواهد شد. پاداش این رقابت کسب رتبهی بالا در موتورهای جستجوگر گوگل میباشد که بسیار پر اهمیت است.
اگر به دنبال راهی برای رسیدن به این موفقیت هستید با دیجیتالیکس همراه باشید تا در ادامهی این مطلب به توضیحات بیشتری راجع به این که الگوریتمهای گوگل چیست و نحوه عملکرد آنها دست پیدا کنید.
الگوریتم چیست؟!
الگوریتم نوعی سیستم ریاضی است که از طریق آن میتوان چندین موضوع را تعریف کرده و به نتیجه رساند. الگوریتمهای گوگل نیز با نشان دادن بهترین شرایط، روش رسیدن به رتبهی بالا در موتورهای جستجو را به کاربران نشان میدهد. درواقع گوگل برای کنترل و ردهبندی وبسایتها دستورالعملهایی را تعیین کرده است که هرکدام از آنها هدف مشخصی را دنبال میکنند.
الگوریتمهای گوگل چیست؟ و نحوه عملکرد آنها
الگوریتمهای گوگل مجموعهای از دستورالعملها هستند که با هدف بهبود کیفیت گوگل فعالیت میکنند. این الگوریتمها با انجام تحقیقات لازم بر روی اطلاعات دریافتی از نشر محتواهای فاقد اعتبار جلوگیری کرده و وبسایتهای خاطی را جریمه میکنند. الگوریتمهای گوگل دارای انواع مختلفی میباشند و هر یک وظیفهی مشخصی را بر عهده دارند.
جالب است بدانید زمانی که رتبهی یک سایت تنزل پیدا میکند گوگل به طور دقیق میداند که علت کاهش اعتبار این وبسایت چیست و مربوط به کدام یک از الگوریتمها میباشد؛ البته این موضوع تاکنون هیچگاه توسط گوگل به صاحبان وبسایتها گزارش نشده است بنابراین بهترین راه برای ارتقاء رتبه در گوگل، شناخت کامل و بهتر این الگوریتمها و آشنایی با قوانین آنها است.
تأثیر الگوریتم های گوگل بر سئو سایت
الگوریتمهای موجود در گوگل سبب قدرتمندی آن در نمایش بهترین نتایج به کاربران شدهاند. این الگوریتمها با سنجش کیفیت وبسایتها، آنها را دستهبندی میکنند. درواقع الگوریتمها یا دستورالعملها با رعایت نکات و قوانین مشخصی از صدرنشینی وبسایتهای بیکیفیت جلوگیری میکنند.
الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم کبوتر، الگوریتم کافئین و… تعدادی از الگوریتمهای موجود در گوگل هستند. هر یک از آنها وظایف مشخصی را بر عهده دارند. آشنایی با هریک از این دستورالعملها و بهکارگیری آن سبب بهبود عملکرد وبسایتها میشود.
چرا باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم؟
شناخت الگوریتمها یکی از رایجترین مباحثی است که باید در سئوی سایت به آن توجه کرد. شاید این سوال پیش بیاید که چرا باید الگوریتمهای گوگل را بشناسیم؟ واقعیت این است که شناخت این الگوریتمها میتواند تا حد زیادی در موفقیت ما نقش داشته باشد. درواقع اگر به دنبال بهینهسازی وبسایت خود هستید باید نسبت به الگوریتمها و قوانین مربوط به آنها حساس باشید. درواقع شناخت الگوریتمهای گوگل مانند یک نقشهی راه است و به شما نشان میدهد که باید چه اصولی را رعایت کرده و از چه مواردی صرف نظر کنید. هر چه میزان شناخت شما نسبت به این دستورالعملها بیشتر باشد مسیر هموارتری در پیش خواهید داشت.
لیست مهمترین الگوریتمهای گوگل
گوگل دارای تعداد زیادی الگوریتم است و هر یک از این الگوریتمها وظایف مشخصی را به عهده دارند. ما در این قسمت قصد داریم به معرفی چند نمونه از مهمترین آنها بپردازیم.
الگوریتم پاندا
پاندا را میتوان به عنوان یکی از مهمترین و اصلیترین الگوریتمهای گوگل معرفی کرد. اصلیترین وظیفهی الگوریتم پاندا گوگل، توجه به کیفیت محتواهای موجود در سایت است.
این الگوریتم با نظارت بر روی محتواهای منتشر شده از پیشرفت و رشد سایتهای فاقد اعتبار جلوگیری میکند. محتواهای ناقص و بسیار کوتاه، محتواهای کپی شده و تکراری، محتواهای بی ربط به موضوع و… از مهمترین خط قرمزهای الگوریتم پاندا محسوب میشوند.
بنابراین اگر تا به الان به این نکات توجه نداشتهاید، بهتر است همین حالا دست به اقدام بزنید و محتواهای بدون کیفیت و فاقد ارزش وبسایت خود را حذف و یا ویرایش کنید تا از جریمههای الگوریتم پاندا در امان باشید. این کار در درازمدت اثربخش است و میتواند رتبهی وبسایت شما را ارتقاء دهد.
الگوریتم پنگوئن
افزایش لینکهای اسپم و اعتراض کاربران به این موضوع سبب شد تا گوگل برای بهبود وضعیت بهوجود آمده تمهیداتی را در نظر بگیرد. با معرفی الگوریتم پنگوئن توسط گوگل و اساس کار آن، لینکهای اسپم شناسایی و جریمه شدند. این امر باعث شد که وبسایتها از ایجاد این لینکها خودداری کنند و میزان رضایتمندی کاربران نیز افزایش یابد. در حال حاضر سایتهایی مورد تأیید الگوریتم پنگوئن قرار میگیرند که به دنبال لینکهای معتبر و طبیعی هستند و از ایجاد لینکهای اسپم و فاقد ارزش خودداری میکنند.
الگوریتم موبایل فرندلی
موبایل فرندلی از آن دسته از الگوریتمهایی است که کمترین بیتوجهی به آن میتواند تأثیری منفی و ناخوشایند در روند موفقیت یک وبسایت داشته باشد. عدم توجه به الگوریتم فرندلی ممکن است رتبهی یک سایت را تا حد زیادی تنزل دهد. موارد زیر، بخشی از قوانین این الگوریتم میباشد:
- ریسپانسیو بودن وبسایت
- توجه به سرعت لود در نسخههای موبایلی وبسایت
- استفاده از تصویرها با ابعاد مناسب
- توجه به ux مناسب برای کاربران نسخههای موبایلی
- توجه به میزان تبلیغات موجود در سایت
الگوریتم کبوتر
این الگوریتم که اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد سبب ایجاد مفهوم سئوی محلی گردید. . وبسایتهایی که به سئوی محلی توجه و محتواهای با کیفیتی تولید میکنند؛ شانس بیشتری برای بالا آمدن در موتورهای جستجو دارند. شاید بتوان با ارائهی یک مثال، تعریف مشخصی از این الگوریتم را بیان کرد. مثلا زمانی که شما نام یک رستوران را در محلهی خود جستجو میکنید، گوگل به کمک الگوریتم کبوتر میتواند پاسخ دقیقتری را در اختیار شما قرار دهد.
الگوریتم مرغ مگس خوار
یکی از اصلیترین مشکلات گوگل در گذشته، عدم توانایی کافی در فهم جستجوهای کاربران بود. این امر باعث هدایت کاربران به سایتهای اسپم و بی ربط میشد و نارضایتی آنها را در پی داشت. الگوریتم مرغ مگس خوار با حل این مشکل توانست، کیفیت گوگل را افزایش داده و رضایت کاربران را به دست آورد. مرغ مگس خوار با تمرکز بر عبارتهای سرچ شده از سوی کاربران، بهترین نتایج را در اختیار آنها قرار میدهد.
درواقع الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با مشاهدهی هرکلمه، تمامی واژههای مرتبط با آن کلمه را پیداکرده و در کمترین زمان و با بیشترین دقت شما را به سمت مقصود مورد نظرتان هدایت میکند. برخلاف سایر الگوریتمهای نام برده شده، الگوریتم مرغ مگس خوار هیچ نقشی در رتبهبندی وبسایتها ندارد بلکه در تلاش است که طبق نیاز کاربر، بهترین نتیجه را به او معرفی کند.
الگوریتم گوگل دنس
این الگوریتم با آزمایش وبسایتها، آنها را گرفتار چالش میکند؛ به همین دلیل هماهنگی با الگوریتم گوگل دنس برای سئوکارهای بیتجربه امری سخت و نگرانکننده است. تاکنون وبسایتهای بسیاری با آزمایشهای این الگوریتم شکست خوردهاند؛ به همین دلیل مهمترین مسئله در مواجه با الگوریتم گوگل دنس، نشان دادن یک رفتار مناسب است. یکی از آزمایشهای این الگوریتم، تغییر رتبهی یک وبسایت به صورت ناگهانی است؛ مثلا سایت یکباره از رتبهی ۱ به رتبهی ۵ تنزل میکند و یا از رتبهی ۳ به رتبهی ۱ پیشرفت میکند. درواقع هدف از چنین آزمایشهایی، بررسی عکسالعمل افراد است؛ بنابرلین در چنین حالتی نشان دادن یک رفتار مناسب میتواند مانع شکست وبسایت گردد.
روش دیگری که این الگوریتم در پیش دارد، مقایسهی چند وبسایت در رتبههای برابر است. این مقایسه براساس میزان رضایتمندی کاربران در نظر گرفته میشود. پس از پایان مقایسه، هر سایتی که کاربران از آن رضایت بیشتری داشته باشند در رتبهی بالاتری قرار خواهد گرفت.
الگوریتم رنک برین
این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص میدهد که آیا نیاز کاربران برطرف شده است یا خیر؟ الگوریتم رنک برین از آن دسته از الگوریتمهایی است که تاکنون چندین مرتبه به روزرسانی شده است.این موضوع سبب رضایتمندی منتقدان از این الگوریتم شده است. رنک برین برای وبسایتهایی که میزان کلیک و گشت کاربر در آنها زیاد است بسیار مفید عمل میکند. سایت دیوار نمونهای از این وبسایتها محسوب میشود که در آن کاربر برای دستیابی به آنچه که میخواهد حداقل 10 کلیک انجام داده و حدود 4 دقیقه در سایت حضور دارد. نرخ پرش، مدت زمان حضور کاربر در یک وبسایت، برگشت مجدد کاربر به یک صفحهی مشخص و… از حساسیتهای اساسی الگوریتم رنک برین به حساب میآید. عوامل نام برده شده به معنی کیفیت مطالب موجود در یک وبسایت است که بررسی این عوامل جزء وظایف الگوریتم رنک برین میباشد.
الگوریتم گورخر
وظیفهی اصلی الگوریتم گورخر، نظارت بر عملکرد سایتهای فروش اینترنتی است. این الگوریتم که با هدف کیفیت سنجی فروشگاههای اینترنتی طراحی شده است مانعی اساسی برای سایتهای کلاهبرداری محسوب میشود و تأثیر بهسزایی در یک خرید خوب و باکیفیت دارد. الگوریتم گورخر با نظارت بر مواردی نظیر واکنشگرا بودن سایت، قیمت کالاها و مقایسهی آنها با سایر فروشگاهها، داشتن بارکد محصولات و… به کاربر برای رسیدن به یک خرید امن و باکیفیت کمک میکند.
توجه به امنیت و اعتمادسازی از مهمترین مواردی است که الگوریتم گورخر نسبت به آن حساس است. بنابراین اگر قصد دارید که میزان فروش وبسایت خود را افزایش دهید و از جایگاه بالاتری برخوردار باشید بهتر است پیش از هر اقدامی، روشهایی را در نظر بگیرید که سبب جلب اعتماد کاربران میشود.
الگوریتم سندباکس
الگوریتم سندباکس یکی دیگر از الگوریتمهای گوگل است که به بررسی سایتهای تازه تاسیس شده به مدت 4 الی 6 ماه میپردازد تا از عملکرد آنها مطمئن شود. در واقع گوگل سایتها را در سندباکس یا زمین بازی قرار میدهد تا از ادامه فعالیت سایتها مطمئن شود و از رتبه گرفتن سایتهایی که با از کلاه سیاه استفاده میکنند جلوگیری میکنند.
جمعبندی
الگوریتمهای نام برده شده نمونه ای از اصلیترین الگوریتمهای موجود در گوگل محسوب میشوند و همانطور که مشاهده کردید وظایف مشخصی را بر عهده دارند. آشنایی با هر یک از این الگوریتمها میتواند تأثیر به سزایی در کیفیت یک وبسایت داشته باشد و رتبهی آن را تا حدود زیادی ارتقا دهد. شما میتوانید جهت آشنایی با سایر الگوریتمهای گوگل، به مطالب مشابه موجود در سایت مراجعه نمایید.