تولید محتوای اختصاصی چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

اگر بخواهیم محتوای اختصاصی را به طور خلاصه تعریف کنیم، باید آن را محتوایی فاقد کپی کاری بدانیم و یا به عبارتی آن را خلق یک محتوای ارگانیک بنامیم. به صورت دقیق‌تر در تولید محتوای اختصاصی خبری از کپی کردن یک مطلب به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نیست، بلکه تنها استفاده‌ای که از منابع دیگر صورت می‌گیرد، مطالعه‌ی مجموعه‌ای از آن‌ها و ترجمه و الهام‌گیری از منابع مرتبط است. اما درکنار منحصر به فرد بودن مطلب تولید شده، باید اصول اولیه‌ی دیگری را هم در راه خلق این مطلب به کار بگیریم. در ادامه همراه دیجیتالیکس باشید تا به بررسی فاکتورهای یک محتوای اختصاصی بپردازیم.

چرا به تولید محتوای اختصاصی اهمیت نمی‌دهید؟

اگر نگاهی به پیج های اینستاگرام، کانال‌های تلگرام و صفحات گوگل بیندازید متوجه می‌شوید که کسب و کارها بیشتر از همیشه با محتوا و موضوع تولید محتوای کاربرپسند، آمیخته شده‌اند. علیرغم فعالیت موتورهای جستجو به ویژه گوگل، سوشال مدیا نیز بر اهمیت تولید محتوا برای رسیدن به اهدافی مانند فروش بالا، جذب مشتری از طریق تبلیغات و معرفی برند افزوده است.

تولید محتوای اختصاصی از آن دسته موضوعاتی است که با رشد کسب و کارها در فضای مجازی و اینترنت، روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود و غفلت از آن با وجود مشاغل متعددی مانند سوپر مارکت‌ها، نظافت منازل، تیم‌های مشاوره حقوقی، اسباب بازی فروشی، ارائه خدمات پزشکی و دارویی و… باعث می‌شود که کسب و کارتان، دیر یا زود از این میدان رقابتی بزرگ حذف شود.

تولید محتوای اختصاصی

محتوای اختصاصی چیست؟

اگر بخواهیم راجع به تولید محتوای اختصاصی توضیح بدهیم باید بگوییم که این نوع محتوا در قالب‌های مختلف زیر تولید می‌شود:

  • محتوای متنی
  • ویدئو
  • پادکست
  • تصویر
  • اینفوگرافیک
  • داستان
  • و….

حال با توجه به قالب های متعددی که برای ارائه محتوا وجود دارد باید بتوانید محتوایی سفارشی یا اصطلاحا اختصاصی تولید کنید. یعنی چه؟ یعنی محتوایی را به خوانندگان ارائه کنید که بازنویسی و کپی نباشد. محتوای سفارشی درحقیقت، محتوای پایه‌ای است که حاصل مطالعات و دانش گسترده شما در یک زمینه خاص است و به دلیل ناب بودن و تازگی اش، گوگل را ترغیب می‌کند تا این نوع محتوا را در صدر نتایج، به کاربران نمایش دهد.

جدای از قرار گرفتن محتوا در صدر نتایج جستجو و اعتبار خاصی که چنین محتوایی دارد، با تولید محتوای اختصاصی، سئوی سایت خود را نیز ارتقاء می‌دهید. به طوری ‌که می‎‌توان گفت محتوای سفارشی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های جذب و نگهداری مخاطبین کسب و کارها است.

محتوای اختصاصی

چگونه محتوای اختصاصی تولید کنیم؟

در این قسمت، به نکاتی اشاره می‎کنیم که به شما کمک می‌کند تا علاوه بر تولید محتوای کاربر پسند، محتوایی گوگل پسند نیز داشته باشید و با یک تیر دو نشان بزنید.

نیاز مخاطب را شناسایی کنید

نیاز مخاطب را با بررسی پرسونای مخاطب می‌توانید بدست بیاورید. به طور کلی شناخت نیاز مخاطب چیزی جز پاسخ به چندین سؤال اساسی راجع به خواسته‌های مخاطب نیست. زمان خود را صرف مطالعه و تولید دانش می‌کنید تا مخاطب چه چیزهایی بدست بیاورد؟ اصلا پاسخ سؤالات و نیازهای مخاطب در مطلبی که به او ارائه می‌کنید هست تا او همراه همیشگی شما باشد؟

همانطور که در پارارگراف‌های قبلی اشاره کردیم، محتوا دارای قالب‌های گوناگونی است و باید در استفاده از این نوع قالب‌ها بر مبنای نیاز و سلیقه مخاطبان کسب و کارتان، کاملا هوشمندانه و با دقت عمل کنید. مخاطب شما اگر از آن دسته افرادی است که تحصیلات دانشگاهی بالایی دارد و در حوزه‌های مختلف علمی به مطالعه می‌پردازد بیشتر علاقمند به مطالب عمیق و پر محتوا است. پس برای تولید یک محتوای سفارشی، بایستی میزان مطالعات خود را به شدت افزایش دهید تا بتوانید پاسخگوی نیاز چنین افرادی باشید.

افراد شاغل، دانشجویان و بانوان خانه داری که دارای چندین فرزند هستند به دلیل مشغله فراوان روزانه، تمایل بیشتری به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها دارند. بنابراین برای ارائه محتوای اختصاصی به این دسته از افراد، بایستی بر روی مهارت‌های کلامی و صدای خود نیز وقت بگذارید و یا از اشخاص متبحر در این زمینه بهره بگیرید.

بررسی نیاز مخاطب

تفاوتی بین محتوای خود و دیگران ایجاد کنید

در هر عرصه‌ای ایجاد نوآوری و متفاوت بودن یک عامل اساسی برای جذب افراد به سمت شما است. بنابراین بهتر است امضای شخصی خود را ایجاد کنید و وجه تمایز خود را به خوبی نشان دهید. درحقیقت شما باید بر مطالب و محتواهای درج شده در حیطه‌ی موضوع خود احاطه داشته باشید و درباره‌ی آن‌چه ذکر نشده بنویسید یا به عبارتی دیدگاه متفاوتی درباره‌ی آن‌چه ذکر شده ایجاد کنید.

اهمیت محتوای اختصاصی

شناسایی مخاطب هدف

برای خلق یک مطلب در درجه‌ی اول باید بدانید که مطلب شما مربوط به چه افرادی است، آن‌ها برای چه چیزی به سراغ مطلب شما می‌آیند، درباره‌ی موضوع ذکرشده چه مقدار اطلاعات دارد و در چه رده‌ی سنی هستند و چه نوع ادبیاتی مناسب آن‌ها است. در حقیقت هدف اصلی شما ارتباط با این افراد است، پس بهتر است این مطلب را به خوبی به او ارائه دهید.

 

محتوای خود را جذاب کنید

بهتر است بدانید که اگر روزها و هفته‌ها برای تهیه یک محتوای سفارشی وقت بگذارید و در مقابل، نتوانید با روش‌های مختلف محتوای خود را جذاب کنید، کاربران هیچ گونه اعتنایی به دسته اول بودن محتوای شما نخواهند کرد. این اتفاق یک فاجعه است و برای جلوگیری از آن بایستی اقدامات زیر را انجام دهید.

تولید محتوای جذاب

محتوای مرتبط با موضوع اصلی

یکی از اصولی که در خلق محتوا باید به آن دقت‌نظر داشته باشید، حرکت در راستای هدف اصلی و موضوع مورد نظر است. باتوجه به عنوان باید یک مسیر مشخص را برای مطلب خود طراحی کنید و سعی کنید از این مسیر خارج نشوید، گاهی در برخی از متن‌ها مطالب از این خط خارج می‌شود و درظاهر تیترهای آن به مطلب اصلی تشابه دارد اما در اصل خود آن‌ها مطالب جداگانه‌ای در تشابه با تیتراصلی شما هستند. به طورمثال وقتی قرار است درباره‌ی تاثیر سفر در سلامت روح صحبت کنیم، بخشی از متن را به معرفی انواع وسایل نقلیه در سفر اختصاص دهیم، درست است که این مطلب هم مرتبط با سفر است اما در راستای موضوع ما قرار ندارد.

حتما بخوانید: بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی چه مراحلی دارد؟

لحن اختصاصی متن خود را در تولید محتوای اختصاصی پیدا کنید

در بخش شناسایی مخاطب درباره‌ی این مساله اشاراتی شد اما اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به این بحث بپردازیم، درحقیقت هر متنی با توجه به استراتژی‌های کلی سایت یا شبکه‌های اجتماعی که در آن قرار می‌گیرد، مخاطبین و محتوای خود دارای لحنی اختصاصی است. بنابراین باید بهترین لحن ممکن را باتوجه به موارد یاد شده، برای خود انتخاب کنید که شما را در بهترین صورت به هدف خود برساند.

لحن اختصاصی محتوا

متاتگ‌های عنوان را جدی بگیرید

درحقیقت به هیچ عنوان سعی نکنید که از تیترهای بی‌ارتباط و جنجالی برای متن خود استفاده کنید، این مساله دو زیان را برای شما ایجاد می‌کند، در درجه‌ی اول مخاطبی که برای آن تیتر بی‌ارتباط آمده به هیچ وجه به مطلب شما توجه نمی‌کند تنها ممکن است به صورت سطحی آن را ببیند که شما را به هدف اصلی خود نمی‌رساند و در درجه‌ی دوم در صورتی که این مساله توسط موتورهای جست‌وجویی مثل گوگل مشاهده شود، شما جریمه خواهید شد.

البته عنوان پاراگراف‌هایی که در متن استفاده می‌‎کنید نیز، مهم هستند. جذابیت، کوتاهی و رسا بودن عناوین باعث می‌شود تا مخاطب را به ادامه مطالعه ترغیب کنید.

 

استفاده از کلمات کلیدی

هر متن دارای کلمات کلیدی است که در درجه‌ی اول باعث هدایت و جهت دهی ذهن مخاطب می‌شود و در درجه‌ی دوم به سرچ راحت‌تر آن در موتورهای جست‌‌وجو کمک می‌کند. بنابراین باید کلمات کلیدی مرتبط با متن خود را پیدا کرده و به درستی در مکان‌های مختلف متن از آن‌ها استفاده کنید.

وجود کلمات کلیدی در محتوا باعث می‎شود گوگل بداند محتوای متنی، صوتی یا تصویری شما دقیقا در چه دسته و زمینه ای قرار دارد. بنابراین باید کلمه کلیدی را در تیتر، داخل محتوا و حتی تگ تصاویر نیز قید کنید.

لینک سازی کنید

به دو صورت می‎‌توانید از لینک و اثرات مثبت سئوی آن استفاده کنید. اول این که به دیگر صفحات یا مقالات داخلی وب‌سایت‌تان لینک دهید. دوم این که به سایت‌ها و صفحات وب سایت‌های معتبری که بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارند، لینک دهی کنید.

لینک سازی در محتوا

رعایت اصل اختصار

درنظر داشته باشید که زندگی مجازی روز به روز، حوصله‌ و صبر مخاطبین را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد، بنابراین بهتر است مطالب مورد نظر خود را در جامع‌ترین و مختصرترین حالت ممکن ارائه دهید، تا سطح بالاتری از ارتباط با مخاطب برای شما اتفاق بیفتد.

 

ارگانیک بودن مطلب

بیش از هرچیزی ارگانیک بودن یا به عبارتی کپی نبودن متن شما دارای اهمیت است. درحقیقت همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، یک متن اختصاصی در وهله‌ی اول یک متن ارگانیک به حساب می‌آید. به همین منظور دقت لازم را دراین زمینه داشته باشید و منابع مورد مطالعه‌ی خود به درستی استفاده کنید.

ارگانیک بودن محتوا

معرفی منابع

درصورتی که در متن خود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از منابع دیگر بهره بردید، نام آن‌ها ذکر کنید با این کار شما هم توسط موتورهای جست‌وجو جریمه نمی‌شوید و هم به مخاطب این اطمینان را می‌دهید که به جای یک متن کپی شده با یک متن اختصاصی و اصیل مواجه است.

سعی کنید لحنی گیرا و جذاب داشته باشید

این اصل را می‌توان هم در متن‌های رسمی و هم غیر رسمی در تولید محتوای اختصاصی رعایت کرد. در حقیقت با استفاده از تکنیک‌های ویژه‌ای می‌توانید، ذهن و تمرکز مخاطب را تا آخر متن به همراه داشته باشید، به طور مثال مطرح کردن سوال در قسمت‌های مختلف یک متن و پاسخ‌دهی به آن‌ها باعث ترغیب حس کنجکاوی فرد شده و شما را تا ارائه‌ی پاسخ همراهی می‌کند.