بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
نوشتن عنوان جذاب
امتیاز دهید

همین الان به این فکر کنید که برای مطالعه درمورد موضوعی مثل راه‌های پیشگیری از آلزایمر، وارد یک کتاب فروشی شده‌اید و یا راه نزدیک‌تری به نام گوگل را انتخاب کرده‌اید. در میان انبوهی از کتاب‌های کتاب فروشی یا مقالات موجود بر روی صفحات گوگل، به سمت کدام مقاله یا کتاب کشیده می‌شوید؟ اصلا مکانیسم انتخابی شما بر اساس چه فاکتوری عمل می‌کند؟ در این مورد باید بگوییم که این چشمان یا به عبارت دیگر، حس بینایی شما است که در مرحله اول، به شما در انتخاب‌تان کمک می‌کند. اما سؤال بعدی این است که چشم‌ها چگونه ما را به سمت یک یا چند مقاله خاص می‌برند؟ پاسخ این سؤال در عنوان کتاب، مقاله و حتی تصویر روی جلد کتاب، نهفته است.

شما از قبل، هیچ اطلاعاتی راجع به محتوای کتاب‌ها و مقالات ندارید. بلکه بر اساس عناوین جذاب آن‌ها دست به انتخاب می‌‎زنید. ما در این مقاله از مجموعه مقالات بازاریابی محتوای جذاب دیجیتالیکس، قصد داریم ضمن ارائه نکاتی برای نوشتن عنوان جذاب، بگوییم که عناوینی جذاب و کاربر پسند محسوب می‎‌شوند که حس کنجکاوی را در انسان تحریک می‎‌کنند و یا نزدیک‌ترین پاسخ به پرسش‌های ما را، در خود دارند. تا انتها همراه ما باشید و ترفندهایی ساده، آسان اما کاربردی جهت عنوان نویسی‌های خود بیاموزید و از این طریق ترافیک سایت و همینطور، نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید و در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

ترفندهایی برای عنوان نویسی جذاب

به این نکته بسیارمهم توجه کنید که اگر زمان زیادی برای محتوای خود بگذارید و با استفاده از آخرین تحقیقات علمی و نظرات کارشناسان، مقاله خود را نوشته باشید اما در مقابل، وقت کمی صرف نوشتن عنوان جذاب کنید، راه به جایی نخواهید برد و ماحصل تلاش‌های بی وقفه تان، چیزی جز عدم استقبال از محتوا نخواهد بود.

متأسفانه سبک زندگی امروزه، باعث شده تا انسان‌ها به دنبال یافتن سریع‌ترین پاسخ برای سؤالات‌شان باشند و ما برای این که بتوانیم محتوای خود را در اختیار افراد بیشتری قرار دهیم، بایستی از تکنیک‌های جذاب سازی عنوان استفاده کنیم. به این ترتیب، در ادامه این مطلب، ترفندها و نکاتی برای نوشتن عنوان جذاب را توضیح می‎‌دهیم.

مراحل نوشتن عنوان جذاب

از رایج ترین سؤالات کاربران استفاده کنید

هنگامی که محتوایی را تولید می‌کنید، به نیازها و سؤالات متداول مخاطبین در مورد موضوع مقاله خود، توجه کنید. به عنوان مثال اگر موضوع مقاله شما راجع به پیشگیری از بیماری کرونا است، برای عنوان، سؤالی را مطرح کنید که مخاطب، بیشترین علاقه را به یافتن پاسخ آن سؤال دارد. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • چگونه از بیماری کرونا در امان بمانیم؟
  • بدن خود را چگونه در مقابل ویروس کرونا ایمن کنیم؟
  • به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از بیماری کرونا هستید؟ این مقاله را بخوانید.

از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید

در مقاله‌ای که برای تولیدش تلاش می‌کنید، بایستی از کلمات کلیدی کسب و کارتان استفاده کنید. حال برای جذابیت بیشتر عنوان مقاله، جلب توجه گوگل و تحریک خواننده به کلیک بر روی مقاله، از همان کلمه کلیدی داخل متن مقاله، در عنوان هم استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی محتوای شما سلامتی پوست باشد، بهتر است همان کلمات را در عنوان خود به کار ببرید. مثال:

  • روش‌هایی برای افزایش سلامتی پوست
  • با سلامتی پوست خود جوانی را تجربه کنید

افزودن کلمه کلیدی در عنوان

به آمار و ارقام اشاره کنید

استفاده از آمار و ارقام، به این شرط که کاملا علمی و دقیق باشند، تأثیر بسیاری بر جذاب شدن عناوین دارد. به مثال زیر توجه کنید تا متوجه بالاتر بودن جذابیت آن نسبت به یک عنوان ساده، شوید.

  • افزایش 30 درصدی خطر مرگ با مصرف نمک

صفات عالی را در عنوان به کار ببرید

صفات عالی، با استفاده از “تر” و “ترین” شناخته می‌شوند. بنابراین هنگامی که به واژه‌ای، پسوندهای تر و ترین را می‌افزایید، حس برتری را به خوانندگان القاء می‌کنید.

  • برترین مقاله سئو در سال 2021
  • جدیدترین یافته های دانشمندان درباره طول عمر

البته در این مورد دقت کنید که در دام اغراق نیفتید که خوانندگان کاملا باهوش‌اند و متوجه حقیقت موضوع خواهند شد.

از موارد منفی غافل نشوید

اگر درمورد لاغری همه تولیدکنندگان محتوا به راه‌های لاغری اشاره می‎‌کنند و دائم عناوین مرتبط با لاغری را به کار می‌برند، شما آن سوی ماجرا را ببینید. آن سوی لاغری، چاقی است. با تقویت تفکر خلاق، می‌توانید به ابعاد مختلف یک اتفاق نگاه کنید و چیزهای جدیدی کشف کنید. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • افراد دارای درجات مختلف چاقی بخوانند!
  • چگونه چاق تر شویم؟
  • دلایلی برای چاق نبودن

استفاده از عناوین جذاب

از کلمات پرسشی استفاده کنید

به عبارت دیگر، عنوان را به صورت سؤالی نوشته و در ابتدای جمله پرسشی خود از کلماتی مانند: چطور، چگونه، چه زمانی، چرا و آیا استفاده کنید. این گونه عنوان نویسی، مناسب موضوعاتی است که به ارائه راهکار و یا رفع یک مشکل می‌پردازند. به عنوان مثال:

  • چگونه نرخ تبدیل سایت را افزایش دهیم؟
  • چه زمانی برای ادیت محتوای سایت مناسب است؟

عناوین مقایسه‌ای

با توجه به نوع و موضوع محتوا، می‎‌توانید تیتر خود را به صورت مقایسه‌ای بنویسید. به این صورت که اگر در مقاله، چند موضوع مرتبط و نزدیک به هم وجود دارد، فرصت خوبی برای مقایسه میان این موضوعات فراهم می‌آید. مثلا:

  • افزایش سلامت روان با پیشگیری از افسردگی یا ورزش؟
  • UI  مهم‌تر است یا UX ؟

استفاده از عناوین مقایسه‌ای

 

برانگیختن احساسات مخاطبین

یکی از رازهای مقالات پرطرفدار که خوانندگان بسیاری هم دارند، این است که تیتر یا عنوان این مقالات، به گونه‌ای است که بیشترین اثر را بر روی مخاطبین گذاشته است. پس، از جملات یا اصطلاحاتی استفاده کنید که بتواند مخاطب را تحریک، ترغیب و حتی بترساند. به مثال‌های زیر باز هم توجه کنید:

  • خطر کرونا در کمین افراد چاق
  • هشدار! بی توجهی به سئو سایت یعنی شکست در کسب و کار

و اما جمع بندی

همانطور که در متن این مقاله اشاره کردیم، عنوان یا تیتر جذاب باعث افزایش ترافیک سایت‌تان می‌شود و به راحتی می‌تواند شما را به پله‌های اول نتایج گوگل برساند. بنابراین، نکاتی برای نوشتن عنوان جذاب را، در اختیارتان قرار دادیم که علاوه بر کاربردی بودن آن‌ها، به سادگی و با کمی خلاقیت نیز، قابل پیاده سازی هستند.

در انتها، از شما دوست عزیز تقاضا می‎‌کنیم که برای بهبود مجموعه مقالات وبلاگ دیجیتالیکس ما را با کامنت‌ها و نظرات سازنده‌تان، همراهی کنید.

نویسنده

منا دانشمندی

منا هستم، ادبیات خوندم و دوسال در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت می‌کنم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.