بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

صفر تا صد تولید محتوا (از تعریف تا کسب درآمد)

صفر تا صد تولید محتوا (از تعریف تا کسب درآمد)

تولید محتوا، مفهومی به وسعت اقیانوس است که این روزها طرفداران بی شماری پیدا کرده ، حرف اول آخر را در نحوه تعامل و جذب مخاطبین تمام کسب و کارها می‌‎زند و موضوعی است که امروز در دیجیتالیکس به طور مفصل راجع به آن خواهیم گفت.  تمام فرآیند تولید محتوا حول یک مؤلفه مهم به نام محتوا می‌چرخد. محتوایی که از آن به عنوان پادشاه یاد می‌‎شود و تمام شکوه این پادشاه به رضایت کاربر و مخاطبین، وابسته است. از سوی دیگر، صاحبان کسب و کارهای آنلاین، برای حفظ بقاء و پیشرفت شان چاره ای جز تولید محتوای منظم، مستمر، با کیفیت و هدفمند و مبتنی بر سئو ندارند.

هر چند اکثر افراد، تولید محتوا را منحصر به محتوای متنی و مقاله نویسی می‌‎‌دانند اما با افزایش تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و انتشار میلیون‌ها محتوای روزانه در بستر اینترنت، دیگر محتوا محدود و محصور به متن و مقاله نیست!

کافی است نگاهی به اینستاگرام این شبکه اجتماعی پرطرفدار جهانی بیاندازید. تصاویر، ویدئو، کپشن، استوری و حتی هشتگ‌ها هم در جذب یا دفع کاربران بسیار اهمیت دارند و هر کدام از آن‌ها، در واقع به عنوان محتوا شناخته می‌شوند. بنابراین، تولید محتوا محدود به مقاله نویسی و یا ترجمه سایر مقالات انگلیسی نیست بلکه شامل موارد متعددی است که در ادامه این مطلب بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

شما در این مطلب با صفر تا صد دنیای تولید محتوا همچون تاثیر محتوا بر کسب و کارها، اهداف تولید محتوا، انواع محتوا، کانال های انتشار محتوا، ابزارهای تولید محتوا، استراتژی محتوا، جزئیات شغلی کارشناس تولید محتوا و سایر عناوین مفید دیگر در این حوزه، آشنا خواهید شد.

تولید محتوا (Content Creation) چیست؟

تولید محتوا مفهومی است که برای شناخت آن باید ابتدا مفهوم محتوا را بشناسید.

تولید محتوا چیست

تعریف محتوا

به طور کاملا ساده و مختصر، محتوا یعنی هر نوع اطلاعات و تجربه‌ای که به مخاطب منتقل می‌شود. در واقع، محتواها واسطه‌های ارتباطی هستند که در فرم‌ها و اشکال مختلفی همچون مقالات، تصاویر، ویدئوها، مسابقات آنلاین و… پیامی را به مخاطبین انتقال می‌دهند. یک پست در رسانه های اجتماعی یا مقاله ای که بر روی یک وب‌سایت منتشر شده و حتی عکس یک کودک کارتن خواب، به این دلیل که در حال انتقال پیام، ایده، احساس و تجربه است، محتوا در نظر گرفته می‌شود.

تعریف تولید محتوا یا Content Creation

احتمالا با مطالعه تعریف محتوا، اکنون می‌توانید خودتان تعریف دقیقی از تولید محتوا ارائه کنید. تولید محتوا در واقع فرایند انتقال پیام به مخاطب است که از طریق انواع مختلف محتوا همچون تصویری، متنی و… انجام شده و منجر به ارتباط یک برند یا کسب و کار با مخاطبین هدف خواهد شد.

در سال‌های اخیر، به موازات توسعه فضای وب و افزایش چشمگیر وب سایت‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا به امری بسیار ضروری برای پیشرفت کسب و کارها، تبدیل شده است. از این رو، تولید محتوا و تکنیک های خلق محتوا نیز دستخوش تغییرات و پیشرفت های فراوانی شده است که در ادامه راجع به آن به تفصیل خواهیم گفت.

چرا باید تولید محتوا را جدی بگیریم؟

“واقعا چرا باید تولید محتوا را جدی بگیریم و اهمیت ویژه ای برای این کار قائل باشیم؟ یعنی نقش تولید محتوا پررنگ تر از تولید محصول با کیفیت است؟”

“خب، با تولید یک محصول با کیفیت، می‌‎‌‌توانیم مشتری‌های زیادی را جذب کنیم و دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه برای تولید محتوا نخواهد بود.”

جملات بالا، بخشی از تفکرات تعداد زیادی از صاحبان کسب و کارهایی است که تصور می‌کنند صرفا با تولید یک کالای مرغوب و یا ارائه خدمات کافی به مشتریان می‎‌توانند همچنان به سوددهی کسب و کارشان امیدوار باشند. این در حالی است که امروزه با گسترش کسب و کارهای آنلاین و افزایش رقبا در هر زمینه کاری که فکرش را بکنید، تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ارکان بقاء کسب و کارها می‎‌‌‌‌‌باشد.

بنابراین، امروزه تولید محتوا با وجود موتور جستجوگر گوگل، استقبال فراوان مردم از وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، امری کاملا ضروری است و اگر کسب و کاری در بخش‌های مختلف فضای دیجیتال حضور نداشته باشد و با تولید محتوای کاربرپسند، حضورش را به همگان اعلام نکند، به زودی عمرش رو به پایان است!

 

تأثیر تولید محتوا بر کسب و کارها

در سال‌های اخیر تعداد کاربران حاضر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بطرز چشمگیری افزایش یافته و از سوی دیگر رشد سریع مشاغل آنلاین و همینطور رغبت افراد به خریدهای اینترنتی، باعث شده تا تولید محتوا، سهم بزرگی در بازاریابی و تبلیغات مشاغل دیجیتال را برعهده بگیرد.

طبق آمار، چیزی حدود 60 درصد کسب و کارهای دیجیتال، در بخش بازاریابی خود از تولید محتوا استفاده می‌کنند. صاحبان این مشاغل به خوبی می‌دانند که تولید محتوا منجر به تعامل بیشتر با مخاطبین هدف می‌شود، باعث شکل گیری اعتماد در مخاطبین شده و از این طریق، موجب افزایش فروش محصول یا خدمات نیز می‌شود.

از سوی دیگر، کسب و کارهای آنلاین می‎توانند با تولید و انتشار محتوای با کیفیت، میزان آگاهی از برند خود را چندین برابر افزایش دهند، ترافیک سایت خود را با استفاده از محتوای سئو شده و جذاب بالا ببرند و در نهایت، مشتریانی وفادار بدست آورند.

با توجه به مطالب گفته شده، تولید محتوا فقط بر افزایش فروش، افزایش سود، جذب مخاطب و بالا رفتن ترافیک سایت تأثیر مثبت نداشته بلکه تأثیرات مثبت دیگری همچون معرفی برند، ایجاد مزیت رقابتی، افزایش مشارکت کاربران، افزایش نرخ تبدیل و بازاریابی ویروسی را برای کسب و کارها به همراه داشته است.

به این ترتیب، اگر شما هم در حال راه اندازی یک کسب وکار اینترنتی هستید و یا کسب و کار خود را پیش از این شروع کرده اید، باید برای تولید محتوای کاربرپسند و البته مورد قبول گوگل، اهمیت فراوانی قائل شوید و همین الان در بازاریابی محصول یا خدمات خود، از انواع محتواهای با کیفیت و جذاب استفاده کرده و شروع به تولید محتوا کنید.

تاثیر محتوا در کسب و کارها

  اهداف کسب و کارها از تولید محتوا

1-برندسازی

هدف اصلی تولید محتوا همین برند سازی است که نسبت به تبلیغات دارای اثرات پایدارتر و هزینه‌های کمتری است. اگر به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده باشید، حتما برای شناساندن خودتان و محصولات تان به افراد، نیاز به تولید محتوا دارید. البته محتوای شما باید در راستای شناخت نیازها و مشکلات مشتریان باشد و بتواند به آن‌ها کمک کند تا مشکل خود را مرتفع کنند.

2-افزایش ترافیک وب سایت

امروزه راه اندازی وب سایت و فعالیت در اینترنت، برای تمام کسب و کارهای دیجیتال ضروری است زیرا مردم از چای خوش طعم گرفته تا اسامی داروهایی که پزشک برایشان تجویز کرده را در گوگل سرچ می‌کنند، یعنی مردم دائما و برای هر مسأله ای به دنبال یافتن پاسخ در گوگل هستند.

از این رو راه اندازی وب‌سایت و تولید محتوایی که به سؤالات مخاطب پاسخ مناسب دهد، منجر به افزایش ترافیک سایت شده و شانس دیده شدن تان را چندین برابر بالا می‌‎برد.

3-بدست آوردن مشتریان جدید

دیگر پرداخت هزینه‌های گزاف برای تبلیغ محصولات، چندان اثر بخش نبوده و شما می‌توانید با تولید محتوای هدفمند و همینطور شناخت پرسونای مخاطب ( ویژگی‎‌های کامل مخاطب) برای جذب مشتریان جدید نیز با برنامه ریزی و استراتژی محتوا، تولید محتوا کنید و کاربران را به مشتریانی بالقوه تبدیل کنید.

4-تولید lead یا سرنخ

لید یا سرنخ، در واقع کاربرانی هستند که با محصول یا خدمات شما در فضای دیجیتال آشنا شده اند اما به دنبال بدست آوردن اطلاعات بیشتر راجع به برند و محصول هستند. بنابراین، این کاربران پتانسیل این را دارند که با تولید محتوای جذاب، به مشتریان شما تبدیل شوند. (lead به معنی فردی است که به سمت یک برند متمایل شده است.)

بنابراین، باید بتوانید سرنخ های کسب و کارتان را شناسایی کرده و مطابق نیاز آن ها، محتوای اثرگذاری برایشان تولید کرده و در اختیارشان بگذارید.

تولید لید

5-افزایش فروش

واضح است که اگر بتوانید کاربر را با محتوایی مفید، نسبت به خرید محصول قانع کنید او شما را به راحتی رها نمی‌کند و در میان هزاران رقیب دیگر، محصول شما را برای استفاده کردن، انتخاب می‌کند. البته نکته مهم اینجا است که بتوانید محتوای درست را در زمان درست، در اختیار مخاطب قرار دهید.

6-حفظ مشتریان فعلی

تصور نکنید همین که فروش تان افزایش یافت و درصد زیادی از کاربران را به مشتریان خود تبدیل کردید؛ کارتان تمام شده، نه. شما هنوز راهی طولانی پیش رو دارید. باید برای حفظ مشتریان فعلی خود نیز برنامه ریزی کرده و همچنان مناسب با علائق، نیازها و خواسته هایشان محتوایی تولید کنید که آن ها را به برندتان پایبند سازد.

7-مدیریت مشتری

بایستی با استفاده از یک سری ترفندهای محتوایی همچون محتوای فان (در ادامه بیشتر راجع به آن می‌خوانید) و یا ارائه پیشنهاد تخفیف در خرید، بتوانید همچنان مشتریان را درگیر برندتان کنید و آن ها را از طریق سیستم های CRM (مدیریت مشتری) مدیریت نمایید.

در بازاریابی محتوا، چند نوع محتوا وجود دارد؟ (انواع محتوا)

هنگامی که از انواع محتوا صحبت می‌شود، اکثر افراد تنها محتوای متنی همچون مقالات وبلاگ ها، پست‌های آموزشی و امثال آن را مثال می‌زنند در حالیکه ده‌ها نوع محتوای مختلف در فضای دیجیتال وجود دارد که در یک تقسیم بندی کلی شامل موارد زیر است:

  1. محتوای متنی
  2. محتوای تصویری
  3. محتوای ویدیویی
  4. محتوای صوتی

تمام محتواهایی که در ادامه راجع به آن ها توضیحاتی را ارائه کرده ایم، در یکی از این 4 دسته قرار گرفته و در واقع با استفاده از انواع مختلف محتواهای موجود همچون محتوای تعاملی، محتوای ویدئویی، پست های وبلاگ و…، می‌توانید اطلاعات موردنظر خود را به مخاطبین منتقل کرده، آن ها را جذب کنید و سپس وارد تعامل دو طرفه با مخاطبین خود شوید.

 انواع مختلف محتوا عبارتند از:

وبلاگ

پیش از این که موتورهای جستجو در اینترنت کار خود را به صورت حرفه ای آغاز کنند، وبلاگ نویسی وجود داشته و اولین نوع محتوا است که اتفاقا منجر به ایجاد حس اعتماد در کاربران وب سایت‌ها می‌شود.

حقیقت این است که بلاگ‌ها، یکی از انواع اصلی تولید محتوا محسوب شده و سرمایه مهمی نیز در کسب جایگاه های بالاتر در گوگل، محسوب می‌شود. اگر تا کنون در این زمینه تجربه تولید محتوا نداشته اید، پیشنهاد می‎کنیم که یک برنامه منظم و اصولی از موضوعات، کلمات کلیدی و تاریخ هایی که در ان بایستی به انتشار محتوا بپردازید، طراحی کرده و آن را اجرا کنید. قطعا اگر سئو محتوا و نیاز مخاطب را در بلاگ نویسی رعایت کنید، به زودی در میان هزاران وب سایت رقیب، در صفحه اول سرچ های گوگل قرار می‌گیرید.

 محتوای وبلاگ

کتاب الکترونیکی (E-book)

کتاب الکترونیک، کتابی است که در دستگاه های الکترونیکی مختلف همچون کامپیوتر،گوشی هوشمند، تبلتی و… خوانده می‌شود و دارای فرمت‌های متنوعی می‌‎باشد. اکثر کتاب های الکترونیک در قالب pdf  منتشر شده و علیرغم اینکه از تصاویر، اینفوگرافیک، جدول و امثال آن در اینگونه کتاب ها استفاده می‌شود، قیمت پایین، راحتی در خواندن و دسترسی آسان، از مزایای این کتاب ها است که می‎‎تواند در معرفی محصول، توضیح ویژگی های محصول و… بسیار برای مخاطبین مفید باشد.

ویدئو

همانطور که می‎دانید امروزه افراد حوصله مطالعه متون بلند را ندارند و ترجیح می‎دهند یک ویدئو کوتاه یا تصویری کاملا گویا برای آن ها به نمایش گذاشته شود. از این رو، ویدئوها در تولید محتوا بسیار حائز اهمیت هستند زیرا:

  • ویدئوها حس بینایی افراد را درگیر کرده و تأثیر مضاعفی بر مخاطب دارند.
  • هنگام مشاهده یک ویدئوی جذاب، فرد نمی‎تواند قسمتی از آن را نبیند زیرا ممکن است چیزی از موضوع متوجه نشود دقیقا برخلاف متن ها که اکثر افراد فقط تیتر و قسمت های بولد شده را می‎خوانند.
  • با ویدئو می‌توان آموزش های بیشتر را در زمان کمتر، در اختیار افراد قرار داد. (مثلا آموزش کار با نرم افزار توسط ویدئو بازدهی بالاتری دارد)
  • کاربران هنگام برقراری ارتباط چشمی سریع تر اقدام به خرید محصول می‎کنند و ویدئوی یک فروشنده ماهر که در حال صحبت با کاربران است، همان اثر ارتباط چشمی را دارد.

محتوای ویدئویی

محتوای تصویری

تصاویر و اینفوگرافیک، دو نمونه از محتواهای تصویری بسیار قدرتمند هستند که می‎توانند حجم زیادی از اطلاعات را به مخاطب منتقل کنند. گاهی یک تصویر رسا، می‎تواند از ده ها پست و مقاله تأثیرگذارتر باشد و به ثبت برند محصول تان در ذهن مخاطب، کمک شایانی کند.

از سوی دیگر، هنگامی که از ترکیب عکس و متن کوتاه (اینفوگرافیک) بهره می‎‌‌برید؛ می‌‎توانید حجم وسیعی از اطلاعات را به خواننده منتقل کنید درحالیکه او نیاز ندارد زمانی طولانی برای کسب این اطلاعات صرف کند و همین امر برای مخاطبین آنقدر جذاب است که معمولا اینفوگرافیک ها را با دیگران نیز به اشتراک می‌گذارند.

  محتوای فان

محتوای فان(جذاب و سرگرم کننده) شامل موارد زیر است:

  • Meme ها
  • پلی‌لیست‌ها
  • کمیک /کاریکاتور
  •  GIFهای متحرک
  • استوری‌های اینستاگرامی
  • تبلیغات بنری
  • مسابقات آنلاین

شما با استفاده از انواع محتوای فان می‎توانید به خوبی صدای برند و همینطور محصولات خود را به کاربران معرفی کنید و از این طریق، مشتریان جدیدی نیز بدست آورید، فقط باید خلاقیت را در تولید اینگونه محتواها از یاد نبرید.

دوست عزیز بهتر است بدانید که انواع محتوا در بازاریابی محتوا، محدود به موارد گفته شده نیست و شما می‎توانید توضیحات مربوط به سایر محتواها همچون موشن گرافیک، وبینار، پادکست، مطالعه موردی، محتوای خبری، پست مهمان، دمو و… را در دیجتالیکس، بخوانید.

 استراتژی محتوا چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع استراتژی محتوا، بایستی با مفهوم دیگری به نام بازاریابی محتوا آشنا شوید. زیرا بدون شناخت بازاریابی محتوا و تأثیر عمیق آن بر موفقیت کسب و کارها، هرگونه تعریف و توضیح راجع به استراتژی محتوا بی فایده است. در واقع، بازاریابی محتوا قسمت مهمی از استراتژی بازاریابی کسب و کارها را تشکیل می‎دهد که در آن با تولید محتوای ارزشمند، با کیفیت، هدفمند و جذاب می‎توان موفق به جذب حداکثری مخاطبان شده و احتمال تبدیل مخاطب به مشتری به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

حال که با مفهوم بازاریابی محتوا تا حدی آشنا شدید (توضیحات بیشتری راجع به این مفهوم در پاراگراف های بعدی ارائه کرده ایم) می‎توان گفت که استراتژی محتوا، یک نوع برنامه ریزی دقیق و هدفمند است که براساس اهداف هر کسب و کار طراحی می‌شود. اگر بخواهیم کمی واضح تر به این مفهوم بپردازیم باید بگوییم که استراتژی محتوا، استفاده صحیح از محتوا در بخش های مختلف یک کسب و کار همچون تبلیغات، جذب مشتری، معرفی برند و… میباشد.

بهره گیری از استراتژی محتوا منجر به بهبود سئوی وب سایت، کاهش زمان و هزینه های تولید محتوا، یکپارچگی محتوا و برتری یافتن نسبت به رقبا در بازار خواهد شد. بنابراین تمامی موارد زیر در طراحی این نوع استراتژی باید وجود داشته باشد.

  • تعیین اهداف
  • پرسونای مشتری
  • هویت نقشه سفر مشتری
  • هویت برند
  • تحلیل رقبا
  • کلمات کلیدی
  • تدوین راهنمای تولید محتوا
  • مشخص کردن کانال‌های انتشار محتوا
  • تقویم محتوا
  • شاخص‌های عملکرد (KPI)

استراتژی محتوایی

استراتژی محتوا دارای چه مراحلی است؟

به طور مختصر، مراحلی که هر استراتژیست محتوا برای طراحی و اجرای استراتژی محتوای یک کسب و کار دنبال می‌‎کند به شرح زیر است:

  1. تعیین اهداف (هدف تان از استراتژی محتوا افزایش فروش است؟ افزایش لید است؟ معرفی برند است یا…؟)
  2. شناسایی مخاطبین هدف و کشف نیازهای آن ها (پرسونا مخاطب)
  3. آنچه باعث تمایز محصول شما از محصولات سایر رقبا می‌شود را بیابید (مزیت رقابتی)
  4. کلمات کلیدی کسب و کار را با استفاده از ابزارهایی همچون Keyword Planner بدست آورید.
  5. موضوعات محتوایی خود را بر مبنای نیاز مخاطب، مزیت رقابتی محصول و کلمات کلیدی مشخص کنید
  6. تقویم محتوایی تدوین کنید
  7. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خود را به صورت دقیق تعیین کنید
  8. شروع به تولید محتوای با کیفیت کنید
  9. رصد و ارزیابی مستمر محتواهای منتشر شده به منظور بهینه سازی استراتژی محتوا، آخرین مرحله از استراتژی محتوای کسب و کار می‌باشد

 

چقدر با بازاریابی محتوا آشنا هستید؟

جو پولیتزی، بنیان‌گذار انستیتو بازاریابی محتوا (CMI)، بازاریابی محتوا را فرایندی می‎داند که در آن، صاحبان کسب و کارها می‎توانند با تولید محتوای تإثیرگذار و جذاب منجر به جذب و درگیر کردن مخاطبان خود شوند.

به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا، بخش مهمی از استراتژی کسب و کارها است که هدف آن، حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است. هرچند جذب مشتریان جدید در اینجا با تولید و انتشار محتوای ارزشمند صورت گرفته و در شکل های متنوعی همچون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، مقالات آموزشی، مطالعات موردی، محتواهای تعاملی، محتوای تصویری و… اجرا می‌شود.

به این ترتیب، بازاریابی محتوا به کسب ‌وکارها کمک می‌کند تا با استفاده از منابع معتبر و کم هزینه، به اهدافی مانند افزایش ترافیک سایت و تولید lead، دست پیدا کنند. پس در زمان تولید هر نوع محتوا، بازاریاب محتوا یا content marketer بایستی به نکات زیر دقت کافی داشته باشد:

  • محتوا برای چه کسی با چه ویژگی هایی ایجاد می‌کند؟
  • محتوا، قرار است کدام مشکل یا نیاز مخاطب را مرتفع کند؟
  • محتوا با استفاده از چه عناصری و چگونه منحصر به فرد و ارزشمند می‎‌شود؟
  • محتوا در چه فرمتی باید تولید ‌شود؟
  • محتوا در چه کانال هایی و چگونه توزیع شود؟
  • انتشار و رصد محتوا چگونه باید مدیریت شود؟

آیا تفاوت های میان بازاریابی محتوا و استراتژی محتو را می‌دانید؟

اگر بخواهیم به صورت کاملا مختصر، بارزترین تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را بگوییم، باید  اینطور بیان کنیم که استراتژی محتوا، با نحوه و چگونگی استفاده از محتوا سروکار دارد. یعنی در استراتژی محتوا، باید بدانید که از کدام محتوا، در چه جایی استفاده کنید تا به اهدافتان برسید.

از سوی دیگر، در بازاریابی محتوا، تمرکز شما بر روی تولید و انتشار مطالب جذاب و باکیفیت برای مشتریان فعلی و جدید است، به نحوی که برای تولید محتوا، باید بر دلایل و چرایی خرید یا مشارکت مخاطبان کسب و کار متمرکز شوید.

در نتیجه، تأثیر گذاری و سودمندی بازاریابی محتوا، مستقیما با داشتن یک استراتژی محتوای هدفمند و همینطور قدرتمند، در ارتباط است. به این ترتیب، بازاریابی محتوا زمانی شما را به نتیجه دلخواه تان می‎رساند که بر مبنای یک استراتژی محتوای قوی و بدون خطا، طراحی و اجرا شود.

تقویم محتوا (content calendar) چیست؟

تقویم محتوا ابزاری قدرتمند و البته مفید جهت ساماندهی استراتژی بازاریابی محتوا، محسوب می‌شود. این تقویم، یک تقویم ساده اما کاملا کاربردی است که به بازاریابان محتوا کمک می‌کند تا تمامی محتواها و مطالبی که باید در کانال های مختلف همچون وب سایت، شبکه های اجتماعی و… منتشر شوند را همراه با زمان دقیق انتشار مطلب و سایر جزئیات، مشخص کنند.

در واقع، تقویم محتوا نوعی برنامه ریزی برای تولید و انتشار محتوا است که به شما کمک می‌کند تا بدانید برای به عنوان مثال 6 ماه آینده، قصد دارید برای چه موضوعاتی و با کدام کلمات کلیدی محتوا تولید کنید، محتواها را در چه تاریخ ها و در کدام کانال ها منتشر کنید. با استفاده از این تقویم، می‎توانید در جایگاه یک کانتنت رایتر، ایده های خود را مشخص کرده و سپس آن ها را اجرا کنید.

 تقویم محتوا

چرا  وجود برنامه ریزی و تقویم محتوا برای کسب و کارها ضروری است؟

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم، تقویم محتوا، نقشه راه بازاریابان محتوا است که با بکارگیری آن می‎توانند بر عملکرد خود نظارت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که صفر تا صد تولید و انتشار محتوا، در مسیر درست خود در حال انجام است. پس  باید به دلایل زیر از این تقویم در کسب و کارها استفاده کرد:

  • فرایند برنامه ریزی در این تقویم موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های تولید محتوا می‎شود.
  • تعیین تاریخ دقیق انتشار هر محتوا باعث می‌شود از فراموشی و بی نظمی در زمان انتشار محتوا، جلوگیری شود.
  • ایجاد هماهنگی میان اعضاء تیم های استراتژی، بازاریابی و تولید محتوا
  • عدم انتشار و یا تولید محتوای تکراری
  • رهایی از سردرگمی در ایده پردازی
  • داشتن تصویری واضح و شفاف از فعالیت یک ساله/  6 ماهه/ 3 ماهه
  • کاستن از زمان پیدا کردن موضوع و رسیدگی به امور مهمی همچون بروزرسانی محتواهای قدیمی و دارای ایراد

آشنایی با توزیع محتوا (Content Distribution) و کانال های انتشارمحتوا

به فرایند اشتراک گذاری و انتشار محتوا در فرم و شکل های گوناگون (پست، مقاله، ویدئو، پادکست و…) که از طریق کانال ها و رسانه های هدف به مخاطبین هدف انتقال می‌یابد، توزیع محتوا گفته می‌شود. در هر صورت، محتوای تولید شده باید در قسمتی از فضای دیجیتال به دست مخاطبین هدف تان رسیده و این محتوا توسط او مصرف شود.

بنابراین، توزیع محتوا به برند و کسب و کارتان کمک میکند تا محتوای تولیدی خود را توسط بهترین کانال های موجود، به دست مخاطبین هدف تان برسانید. به عنوان مثال، اگر اکثریت مخاطبین هدف کسب و کار شما، نوجوانان دختر رده سنی 12 تا 18 سال باشند، در فرایند توزیع محتوا خواهید دانست که بهترین کانال برای انتشار محتوا، اینستاگرام می‌باشد.

حال که با مفهوم توزیع محتوا آشنا شدید، باید بدانید که شما برای رساندن محتوای تولید شده خود به مخاطبین تان، نیازمند کانال های انتشار محتوا هستید. از این رو، کانال های انتشار محتوا رسانه هایی هستند که ضروری است متناسب با پرسونای مخاطب و اهداف برندتان انتخاب شوند.

بر همین اساس، کانال های انتشار محتوا با توجه به ماهیت شان به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند. (دقت کنید که نوع، زمان و میزان استفاده از هر کانال انتشار محتوا، کاملا بستگی به اهداف کسب و کار و پرسونای مخاطبین تان دارد و انتخاب اشتباه یک رسانه برای انتشار محتوا، هزینه های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.)

  1. کانال تحت مالکیت (Owned Media): کانال هایی که تحت مالکیت کامل یک برند هستند و اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و… از انواع آن محسوب می‌شوند. ایجاد، مدیریت و بهینه کردن محتوای سایرین نیز برعهده صاحبان این کانال ها خواهد بود. (اگر برای به اشتراک گذاشتن مطالب خود از سایتی مثل ویرگول استفاده می‎کنید، در حال استفاده از این نوع کانال برای انتشار محتوا هستید.)
  2. کانال‌های اشتراکی (Shared media): کانال هایی هستند که مطالب شما را منتشر می‎کنند بدون اینکه هزینه ای دریافت کنند اما تحت مالکیت شما هم نیستند.
  3. کانال‌های پولی (Paid media): این کانال ها هنگامی محتوای شما و سایرین را منتشر می‌کنند که در ازای هر کلیک، مشاهده محتوا و یا هر نوع اقدامی از سوی مخاطب، مقدار مشخصی پول از شما دریافت ‌کنند. تبلیغات کلیکی، رپورتاژ آگهی و تبلیغات توسط اینفلوئنسرها از جمله کانال های پولی رایج هستند.

معرفی حرفه ای ترین ابزارهای تولید محتوا

در این قسمت، به معرفی بهترین ابزارهای تولید محتوا می‎پردازیم که  نه تنها برای تولید کنندگان محتوا، استراتژیست های محتوا و بازاریابان محتوا بسیار مفیدند بلکه برای شما دوست عزیزی که به تازگی اقدام به تولید محتوا کرده اید نیز بسیار کاربردی بوده و با استفاده از این ابزار، فردی حرفه ای در تولید محتوا خواهید شد.

 

  1. ابزار تولید محتوای ویدئویی: برنامه Adobe Premier، ابزار Corel Video Studio و ابزار Adobe After Effect در تولید موشن گرافیک کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.
  2. ابزار تولید محتوای صوتی: بهنرین ابزارهای این حوزه نرم افزار Audacity و نرم افزار پیشرفته Adobe Audition. می‌باشند. بیاد داشته باشید در تولید محتوای صوتی و پادکست، کیفیت میکروفون حرف اول را می‌زند.
  3. ابزارهای تولید محتوای اینفوگرافیک: نرم افزار Adobe Photoshop و نرم افزار آنلاین Adobe Spark به شما در هماهنگ سازی متن و تصویر کمک بسیاری می‌کنند.
  4. ابزارهای ساخت پادکست: نرم افزارهای Anchor، Ardour و Adobe Audition بهترین ابزارهای ساخت پادکست می‎باشند.
  5. ابزار ادیت عکس: شامل ابزارهای مفیدی همچون Photoshop، PowerPoint، Corel Draw، Canva، BeFunky و am است.
  6. ابزارهای تولید محتوا در اینستاگرام: اگر در اینستاگرام مشغول تولید محتوا هستید، جهت ویرایش فیلم‌های اینستاگرام ابزار FilmoraGo و برای ادیت عکس های اینستاگرام برنامه Canvas را توصیه می‎کنیم.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم امروزه تمام کسب و کار های دیجیتال، نه تنها از طریق تولید محتوا به اهداف خود می‎رسند بلکه تولید محتوا در کسب درآمد برای اینگونه کسب و کارها کاملا الزامی است. به عبارت دیگر، اگر سایت یا پیج کاری شما محتوایی نداشته باشد، در واقع حرفی برای گفتن ندارد و در نهایت کسب و کارتان محکوم به شکست است.

بنابراین اگر قصد دارید مخاطبان وب سایت تان تعامل بیشتری داشته باشند و از این طریق ترافیک سایت ، نرخ تبدیل و فروش خود را افزایش دهید، به نکاتی که راجع به تولید محتوا در این مطلب اشاره کردیم، توجه کرده و برای موفقیت کسب و کارتان تولید محتوای حرفه ای را بیاموزید. در غیر این صورت از یک کارشناس تولید محتوای خلاق، منظم و علاقمند به کار برای دستیابی به اهداف تان بهره بگیرید.

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *