بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
معرفی انواع کلمات کلیدی

اگر تاکنون در زمینه بازاریابی محتوا و سئو فعالیت کرده باشید به احتمال زیاد از اهمیت کلمات کلیدی در موفقیت و یا شکست یک کسب و کار مطلع هستید. در واقع حرفه‌ای ترین استراتژی‌های محتوایی و بهینه سازی هم بدون کلمات کلیدی به جایی نخواهند رسید! بنابراین لازم است تا از همان ابتدای کار انواع کلمات کلیدی را بشناسید و هریک از آن‌ها را در جای مناسب خود به کار ببرید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که انواع کلمات کلیدی کدامند و هریک از آن‌ها چه ویژگی دارند. اگر قصد دارید در مدت زمانی کوتاهی استراتژی‌های محتوایی خود را به موفقیت برسانید، تا انتهای این مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.

کلمه کلیدی چیست؟

قبل از این که انواع کلمات کلیدی را معرفی کنیم، بهتر است با تعریف درستی از آن آشنا شوید. کلمات کلیدی یا همان  Keywords ایده‌ها و موضوعاتی هستند که کلیت سایت شما را به مخاطب نشان می‌دهند. در حوزه سئو و بهینه سازی، کلیدواژه‌ها کلمه یا عباراتی هستند که توسط کاربر در موتورهای جستجو مانند گوگل، مورد جستجو قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر، کلمات کلیدی خلاصه‌ای از کل محتوای یکی صفحه، در یک کلمه هستند. یک متخصص تولید محتوا باید بتواند مرتبط‌ ترین کلمات و عبارات کلیدی را در صفحه‌اش به کار ببرد تا شانس بیشتری برای جذب مخاطب به سایت داشته باشد.

کلمات کلیدی چیست

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مسائل در موفقیت بازاریابی محتوا، انتخاب درست کلمات کلیدی است. دلیل این اهمیت این است که این کلمات، کاربران را به صفحات موردنظرشان وصل می‌کنند. همانطور که می‌دانید، هدف هر وب‌سایتی از قرار گرفتن در صدر جستجوهای گوگل، جذب ترافیک بیشتر از صفحه نتایج است. بنابراین انتخاب درست کلمات کلیدی در رساندن سایت‌ها به این هدف بسیار موثر می‌باشد.

برای این که محتوای یک سایت بتواند رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورد، باید ابتدا خواسته کاربران را درک کرده و نوع محتوای خود را مطابق نیاز آن‌ها تنظیم کند. درک خواسته کاربران از راه‌هایی مانند: صحبت مستقیم با مشتریان، گفتگو از طریق جوامع مجازی و استفاده از ابزارهای آنلاین برای پیدا کردن کلمات کلیدی صورت می‌گیرد. بنابراین یکی از راه‌های شناخت نیاز جامعه هدف، یافتن کلمات کلیدی مناسب می‌باشد.

 

انواع کلمات کلیدی را بشناسید!

تا این قسمت از مطلب دانستید که منظور از کلمه کلیدی و اهمیت آن چیست. در این بخش قصد داریم انواع کلمات کلیدی و ویژگی هریک از آن‌ها را معرفی کنیم. به طور کلی از نظر متخصصان و کارشناسان، کلمات کلیدی در دو گروه User Intent و Search Volume جا می‌گیرند که هریک از این گروه‌ها به زیر مجموعه‌هایی تقسیم می‌شوند. معیار تقسیم بندی کلمات کلیدی در این نوع از تقسیم بندی بر مبنای مفاهیم موردنظر مخاطبان و تعداد دفعات جستجوی کلمات است. در ادامه ویژگی هریک از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

انواع کلمات کلیدی: گروه User Intent

کلمات کلیدی User Intent نشان دهنده نیت و هدف کاربران از جستجو در اینترنت هستند. کاربرها با اهداف متنوعی به سراغ سرچ در موتورهای جستجو می‌روند. برخی از آن‌ها به منظور مطالعه اخبار و عده‌ای دیگر برای دریافت سرویس و یا محصولی خاص و… در دنیای وب جستجو می‌کنند. به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه گرفت که کاربران با سه هدف به جستجو در اینترنت می‌پردازند که تمامی این اهداف در قالب سه نوع کوئری جستجو User Intent ظاهر می‌شوند.

کلمات کلیدی User Intent

 

کلمات کلیدی Informational

بسیاری از کاربران به منظور یافتن اطلاعات و افزایش دانش خود به سراغ کلمات کلیدی Informational می‌روند. به عنوان مثال کوئری‌های جستجو درمورد آب و هوای شهر تهران، نحوه پرورش گل و گیاه یا آموزش پخت شیرینی، همگی جزو این دسته از کلیدواژه‌ها هستند. در این نوع از جستجو، کاربران تنها به دنبال افزایش دانش بوده و جنبه‌های مالی مورد هدف قرار نمی‌گیرند.

کلمات کلیدی Transactional

هدف از سرچ این نوع از کلیدواژه‌ها، انجام یک معامله آنلاین در قالب خرید یک محصول و یا سرویس اینترنتی است. به عنوان مثال کوئری‌های جستجوی دانلود کتاب، خرید موبایل و یا سرویس اینترنت جزو دسته کلیدواژه‌های Transactional قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است برخی از کارشناسان این حوزه، دسته Commercial  را نیز زیر مجموعه کلیدواژه‌های معاملاتی قرار داده‌اند. منظور از این نوع کلمات کلیدی این است که کاربر به جستجوی یک محصول می‌پردازد، اما قصد خرید ندارد.

 

کلمات کلیدی Navigational

زمانی که کاربران قصد انتقال به یک سایت خاص را دارند، به جستجوی کلمات کلیدی Navigational می‌پردازند. در واقع هنگامی که مخاطب قصد دارد به یک سایت وارد شود، اما نام دامنه آن را نمی‌داند از این دسته از کلمات کلیدی استفاده می‌کند. مثلا کوئری‌هایی مانند دیجی کالا، فیسبوک، آمازون و… در این دسته قرار می‌گیرند.

انواع کلمات کلیدی: گروه Search Volume

معیار این نوع تقسیم بندی، تعداد جستجو آن‌ها توسط کاربران است. این گروه از کلمات کلیدی، به سه زیرمجموعه تقسیم می‌شوند.

کلمات کلیدی Search Volume

کلمات کلیدی اصلی یا Head

کلمات کلیدی اصلی شامل عبارات و کلمات اصلی و کوتاهی می‌شوند که به طور مکرر در اینترنت مورد جستجو قرار می‌گیرند. این نوع کلیدواژه‌ها معمولا نشان دهنده یک دسته بندی خاص یا مفهوم کلی هستند. کلماتی مانند خانه، موبایل، طراحی سایت و… در این دسته جا دارند.

کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail

نتایج مربوط به این کلیدواژه‌ها معمولا مشخص‌تر از کلمات کلیدی Head است. با این وجود، همچنان جزو کلیدواژه‌های کلی و نامفهوم محسوب می‌شوند. در این روش جستجو، کاربران اهداف مشخص‌تری دارند. برای مثال، کلیدواژه‌های خرید خودرو یا هتل ارزان در دسته Middle Tail قرار دارند.

 

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

یکی از اصلی‌ترین راه‌های موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک، استفاده از کلمات کلیدی طولانی است. کلمات کلیدی طولانی می‌توانند بیش از هفتاد درصد ترافیک وب‌سایت شما را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که عرصه رقابت در این گروه کلمات کلیدی، به مراتب کمتر از سایرین است. این دسته از کلیدواژه‌ها معمولا از ترکیب شدن سه یا چهار واژه ایجاد می‌شوند. کاربرانی که چنین کلمات کلیدی را برای سرچ انتخاب می‌کنند، به دنبال محصول یا موضوعی خاص و با مشخصات شفاف هستند. خرید بلیت ارزان هواپیما تهران- مشهد یکی از نمونه‌های چنین کلیدواژه‌هایی است.

جمع بندی

یکی از اصلی‌ترین راه‌های موفقیت در بازاریابی محتوا، توجه ویژه و استفاده درست از کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی واژه‌هایی هستند که کل مطلب یک صفحه را در خود خلاصه کرده‌اند. کاربران با جستجوی چنین کلماتی در موتورهای جستجو می‌توانند به آنچه که مدنظر دارند برسند. در این مطلب با انواع کلمات کلیدی آشنا شدید و دانستید که ویژگی هریک از آنان چیست.

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *