بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟ مراحل تدوین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا
امتیاز دهید

با رونق گرفتن کسب و کارهای اینترنتی و رشد بی‌نظیر آن‌ها در سال‌های اخیر، رقابت بی سابقه‌ای بین این دسته از مشاغل شکل گرفته است. هریک از این کسب و کارها می‌کوشند تا با استفاده از راه‌های مختلف بازاریابی، نسبت به رقبای خود پیشی بگیرند و گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. در این بین هر برند هوشمندی از این موضوع آگاه است که محتوا بخش اصلی بازاریابی مدرن است و نباید از تدوین استراتژی محتوا غافل شد. درواقع از وبلاگ‌ها و پست‌ها گرفته تا ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی و تمامی محتواها قصد دارند تا تخصص‌ها و ارزش‌های یک کسب و کار را به نمایش بگذارند. بنابراین باید به بهترین شکل ممکن سازمان‌دهی شوند. در این مطلب قصد داریم درمورد استراتژی محتوا چیست و تاثیر آن بر کسب و کارهای آنلاین توضیح دهیم. اگر شما هم مایل هستید تا با یک حرکت اصولی یک تکان اساسی به کسب و کار خود بدهید، تا انتهای این مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.

استراتژی محتوا چیست؟

برای این که بتوانید به خوبی معنای استراتژی محتوا را دریابید، بهتر است به جای پرداختن به تعاریف کلیشه‌ای، بخش‌های اصلی آن را بشناسید. شناسایی این بخش‌ها دقیقا به شما خواهد گفت که استراتژی محتوا چیست و به چه کاری می‌آید. این بخش‌های اصلی عبارتند از:

  • هدف گذاری (به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت)
  • توصیف کسب و کار و یا برند (هویت، ارزش‌ها، ماموریت، اهداف و…)
  • شرح محصولات یا خدمات کسب و کار موردنظر
  • شناسایی مشتریان و مخاطبین (دموگرافیک و طراحی پرسونا مشتری)
  • تحلیل رقبا
  • تحقیق درمورد کلیدواژه‌ها
  • تعیین نقشه سفر مشتری
  • راهنمای چگونگی نوشتن محتوا (لحن، ساختار، سئو و…)
  • چگونگی توزیع و انتشار محتوا
  • تهیه و تدوین تقویم محتوا
  • شاخص‌های عملکرد

حال که با تک تک بخش‌های استراتژی محتوا آشنا شدید و دانستید که استراتژی محتوا چیست، می‌توانید به این نتیجه برسید که تهیه استراتژی برای تولید محتوا یک تلاش همه جانبه برای رسیدن به موفقیت است. همانطور که مشخص است، یک استراتژی موفق شامل ابعاد گوناگونی می‌باشد که معمولا در قالب‌های تعریف شده متن، جدول، فهرست و… تهیه می‌شود.

لازم به ذکر است که استراتژی چیزی است که یک بار تدوین می‌شود، اما در طول کار مدام باید چشمتان به آن باشد. البته زمانی که شاخص‌های عملکرد نشان دهند که با استفاده از استراتژی موجود به هدف نرسیده‌اید، نیاز است تا درمورد آنچه که برنامه ریزی کرده‌اید، تجدید نظر شود.

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

اگر تا به امروز تجربه تولید محتوا برای وبلاگ یا یک شبکه اجتماعی را داشته باشید، حتما بارها با مسئله پیدا کردن موضوع مناسب برای تولید محتوا دست به گریبان بوده‌اید. خوب است بدانید که این مشکل تنها مربوط به شما نیست، بلکه همه افراد درصورتی که یک برنامه جامع و کامل از آنچه که می‌خواهند را نداشته باشند، با همین مشکل روبرو خواهند شد. در واقع بدون داشتن یک استراتژی مشخص، اقدامات بازاریابی به اصطلاح باری به هر جهت حرکت می‌کنند و نمی‌توانند به اهدافشان برسند. به طور کلی هدف از تهیه استراتژی محتوا این است که تعیین کنیم چه کاری را چگونه انجام دهیم.

اهمیت استراتژی محتوایی

مزایای تدوین استراتژی محتوا

مزایای داشتن استراتژی برای محتوا به قدری زیاد است که اگر از ابتدای کار به تهیه آن نپردازید، تمامی کارهایی که انجام می‌دهید تنها اتلاف پول و وقت خواهد بود! استراتژی به کسب و کارها کمک می‌کند تا موفقیتی تضمین شده به دست آورند و نتایج بهتری از بازاریابی مبتنی بر محتوا حاصل شود. این مزیت‌ها را می‌توان به طور خلاصه به شکل زیر بیان کرد:

  • کاهش زمان تولید محتوا
  • تولید محتوای هدفمند
  • افزایش درصد موفقیت
  • سبقت و جایگاه‌یابی در برابر رقبا
  • کاهش هزینه و زمان مربوط به آموزش کارکنان
  • بهبود سئو سایت
  • سازمان‌دهی و یک‎پارچه بودن محتوا

عناصر ضروری یک استراتژی محتوای قوی چیست؟

تا این قسمت از مطلب دانستید که منظور از استراتژی محتوا چیست و چه فایده‌ای دارد؟ در این بخش به شما خواهیم گفت برای داشتن یک استراتژی قوی باید به چه نکاتی توجه کنید.

مضمونی جامع برای محتوا در نظر بگیرید

داشتن یک مضمون جامع به منظور حفظ تمامی مخاطبین، موضوع بسیار مهمی در تولید محتوا است. این کار کمک می‌کند تا بتوانید برای تمامی کانال‌های ارتباطی که در اختیار دارید، محتوا تولید کنید. محتواهای جامع معمولا جنبه آموزشی داشته و باعث می‌شوند که مخاطب به این باور برسد که مجموعه شما تاثیرگذار است.

 

عناصر استراتژِ محتوایی

لحن ثابت داشته باشید

در تهیه و تدوین استراتژی حتما این نکته را مدنظر داشته باشید که لحن محتواها را مشخص کنید. پس از تولید محتوا حتما آن را از نظر لحن بررسی کنید و مطمئن شوید که لحن آن مطابق استراتژی و هماهنگ با سایر محتواها باشد. در این صورت زمانی که مخاطبین بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند، سردرگم نخواهند بود.

محتوا باید مفید و ارزشمند باشد

تیم‌های بازاریابی و یا استراتژیست‌های محتوا معمولا عادت دارند تا تمرکز خود را بر روی اخبار جدید شرکت، ویژگی محصولات یا خدمات و یا یک تقویم محتوایی از پیش تعیین شده بگذارند. در صورتی که بازاریابی محتوا زمانی می‌تواند در روند پیشرفت کسب و کار اثرگذار باشد که به مشتریان در رویارویی با چالش‌ها و تصمیم گیری‌ها کمک کند.

تولید محتوای مفید و ارزشمند

 

محتواها باید برای تمامی کانال‌های ارتباطی بهینه سازی شوند

هر محتوای جدیدی که تولید می‌شود باید در معرض بیشترین دسترسی قرار گیرد. بدین منظور باید برنامه ریزی کنید تا در تمامی کانال‌های ارتباطی موجود، محتوای تولید شده را در دسترس قرار دهید. مزیتی که این کار دارد این است که می‌توانید از یک محتوا در کانال‌های مختلف استفاده کنید و نیازی به صرف وقت و هزینه مجدد برای تولید آن نیست. فراموش نکنید که بهترین محتوا آن است که تاریخ انقضا نداشته باشد و طی زمان‌های مختلف بتوان آن را انتشار داد.

نوع محتوا را آنالیز کنید

اصل استراتژی محتوا این است که مخاطب خواستار محتوای شما باشد. به عبارتی دیگر باید به قدری محتواهای شما باکیفیت باشند که مخاطب منتظر انتشار آن بماند! برای داشتن محتواهای عالی توصیه می‌شود در ابتدا بهترین آن‌ها را شناسایی کنید. پس از آن تحقیق کنید که کدام یک از آن‌ها از نظر جذب ترافیک و یا فروش، عملکرد مطلوبی داشته‌اند. پس از تحلیل و شناسایی نکات مثبت محتواهای موفق، سعی کنید از این نکات در محتواهای جدید استفاده کنید.

آنالیز محتوا

انواع استراتژی محتوا

مقاله سفید (White Paper)

مقاله سفید، شامل یک گزارش جامع و تکمیلی در رابطه با یک موضوع خاص می‎باشد که در انتها، دارای جمع بندی و نتیجه گیری است. مقالات سفید دارای لحنی رسمی هستند و با اطلاعات دقیقی که در اختیار خواننده قرار می‎دهند، این امکان را برای او بوجود می‌آورند که یک موضوع خاص را درک کرده، درمورد آن تصمیم گیری نموده و در نهایت مساأله خود را حل کنند.

وایت پیپرها با با e-book و پست‌های بلاگ، تفاوت های زیادی دارند. به عنوان مثال، در یک مقاله سفید، 80 درصد مطالب آموزشی است و نهایتا 20 درصد آن می‎تواند محتوای تبلیغاتی باشد. وایت پیپرها به صورت معمول بین 3 تا 14 صفحه نوشته می‎شوند و دارای اجزائی همچون عنوان، فهرست، خلاصه، مقدمه، سؤالات مطرح‌شده، متن اصلی و جمع‌بندی می‎باشند.

اگر در هنگام جستجوی یک مطلب، وارد سایتی شدید که همان مطلب را در قالب دانلود مقاله، به شما ارائه می‎کند و از شما می‌خواهد برای دیدن مقاله در سایت ثبت نام کنید، این مقاله یک وایت پیپر محسوب می‌شود و یکی از انواع استراتژی های محتوایی نیز به شمار می‎آید.

مطالعه موردی (Case Study)

از دیگر انواع استراتژی محتوا که اصول سئو نیز در آن باید رعایت شود می‎توان به مطالعه موردی اشاره نمود. مطالعه موردی که از انواع تحقیقات توصیفی به شمار می‎آید، به انتخاب یک کیس یا مورد می‌پردازد و همان کیس را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می‎دهد.

در فرایند تولید محتوا، توصیه می‌شود که اگر قصد نوشتن یک مطالعه موردی را دارید؛ از تکنیک های داستان نویسی (Story Telling) استفاده کنید. در واقع، مطالعه موردی، داستانی است که به مشتری تعلق دارد و نشان می‎دهد که چگونه مشتریان، از محصول و یا خدمات شما برای رسیدن به اهداف تجاری شان بهره می‎برند.

کیس استادی ها معمولا به گونه ای بیان می‎شوند که دارای روایت اول شخص اند و در آن با لحنی ساده و نقل قول های مستقیم، سعی می‎شود اطلاعات کافی در مورد چالش ها، راه حل ها، تصمیمات و نتایج یک محصول یا فرایند یک کسب وکار، در اختیار مشتریان قرار داده شود.

پادکست (Podcast)

پادکست ها که یکی از اشکال محتوای صوتی هستند، در میان انواع استراتژی های محتوایی نیز جای دارند. هرچند پادکست ها در سال های اخیر رشد و استقبال چشمگیری داشتند اما خوشبختانه هنوز هم می‎توان در این زمینه با نوآوری و خلاقیت کار کرد، زیرا این حوزه هنوز شباع نشده و فرصت های فراوانی در آن وجود دارد.

اگر می‎خواهید یک وجه تمایز بزرگ میان خودتان و رقبا ایجاد کنید، پادکست گزینه مناسبی است. در پادکست ها، معمولا افراد دارای هوش کلامی بالا و همچنین برخوردار از فن بیان قوی، راجع به یک موضوع خاص صحبت کرده و اصطلاحا به تولید محتوای صوتی مشغول می‎شوند.

پادکست ها در استراتژی های محتوا و همچنین سئو، کمک بسیاری به برند و کسب و کارتان می‌کنند. بنابراین، اگر می‎خواهید با هزینه ای کم، محتوایی نو، خلاقانه، ساده و قابل دسترس برای عموم مشتریان تان ایجاد کنید، توصیه می‎‌کنیم که از تولید پادکست برای ایجاد هویت در کسب و کارتان بهره ببرید.

جمع بندی

یکی از راه‌های موفقیت در هر مسیری داشتن یک نقشه راه است. موفقیت در بازاریابی محتوا نیز از آن دسته از کارهایی است که باید طبق استراتژی پیش برود تا به هدف برسد. در این مطلب بیان کردیم که منظور از استراتژی محتوا چیست و این موضوع چه اثری بر رشد کسب و کارها دارد. همچنین برای تدوین استراتژی محتوایی موثر برای کسب و کار خود می‌توانید با تیم تولید محتوا در مشهد دیجیتالیکس در ارتباط باشید.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *