بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

پرسونا مخاطب چیست؟|مراحل طراحی پرسونای مشتری

پرسونای مخاطب چیست
5/5 - (1 امتیاز)

در برخی از کسب وکارها دیده می­‌شود که مدیران فکر می‌کنند تصور مشتریان در موارد کاری با آن­‌ها یکی است. اگر در کسب وکارتان تصور می‌کنید که دغدغه خریدار با شما یکی است باید بدانید این تفکر اشتباه بوده و بسیار مخرب است. اگر خلاف این موضوع عمل کنید یعنی بپذیرید که مشتریان یا مخاطبین هر کدام طرز فکر متفاوتی دارند، به بهبود عملکرد کسب وکارتان بسیار کمک کرده‌اید. این گونه می‌توانید نیاز­های مشتریان را بهتر بشناسید و برای رفع آن­‌ها بهتر عمل کنید. در این مرحله پرسونا به شما برای شناخت بهتر مشتریان کمک می­‌کند. اما پرسونا چیست و مراحل طراحی پرسونای مخاطب چگونه است؟ همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.

پرسونای مخاطب یا مشتری چیست؟

پرسونا شرحی کامل از کلیه خصوصیات مشتریان اعم از جنسیت، تحصیلات، سن، علایق، اهداف و … است. با تعیین کردن این موارد می­‌توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید. می‌توانید این گونه تصور کنید که پرسونا شخصیتی است خیالی که بر اساس اهداف مورد نظر، انتخاب می‌شود. ممکن است یک کسب و­کار در یک بازه­‌ی زمانی و برای رسیدن به یک هدف، چندین پرسونا داشته باشد و دلیل آن، این است که مخاطبان کسب وکار از چند گروه متفاوت هستند.

معمولا تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان برای این که هدفمند عمل کنند، پرسونای مخاطب را طراحی می‌کنند تا متناسب با سلیقه و ویژگی‌های مخاطب، محتوا تولید کرده و بازاریابی کنند. این کاراکترها نمادی از کسانی هستند که از سایت ، کالا، خدمات و برند شما استفاده می‌کنند.

مراحل طراحی پرسونا

چرا پرسونا مشتری اهمیت دارد؟

با مشخص شدن پرسونا مشتریان خود، تمام اهداف و فعالیت‌هایی که برای جذب و خدمت به مشتریان انجام می‌دهیم، با نیازهای آن‌ها متناسب است. به بیان دیگر با شناخت کامل از مشتریان هدف خود، نیازها و خواسته‌ها و رفتارهای آنان قابل پیش‌بینی بوده در نتیجه عملکرد مناسب‌تری داریم.

با توجه به صحبت‌های بالا استفاده از پرسونا بسیار ضروری است. اما آیا تمام کسب‌وکارها از پرسونا استفاده می‌کنند؟ و یا پرسونا مشتریان خود را درست تعریف کرده‌اند؟

اگر به رفتار شرکت‌های مختلف توجه کرده باشید اکثر آنان به جای اینکه بر روی پرسونا مشتریان تمرکز کنند، مشغول نشان دادن خودشان و توانایی‌هایشان هستند. این رفتار تاثیر مثبتی در عملکرد تصمیم‌گیری مصرف‌کننده ندارد.

مردم هنگامی قصد انتخاب یک محصول یا سرویس را دارند ناخودآگاه به سمت کسب‌وکاری می‌روند که نسبت به آن شناخت و اعتماد دارند. اما چگونه می‌توان این اعتماد را ایجاد کرد؟ بهترین راه برای اینکه اعتماد ایجاد کنید، باید دغدغه خود را به مشتریان و مخاطبین خود اثبات و به او نشان دهید که او را درک می‌کنید. در واقع تا مشتری این احساس را پیدا نکند که شما درک درستی از خواسته‌های او ندارید، به شما اعتماد نمی‌کند و در نتیجه از شما خریدی انجام نمی‌دهد.

پرسونا و استفاده مستمر از آن مانند یک چراغ راهنما برای کسب‌وکار است که به درک بیشتر مشتری و نیازها و خواسته‌های او می‌شود و با ارائه راهکار متناسب با نیاز او باعث جلب اعتماد بیشتر از وی می‌شود.

مراحل طراحی پرسونای مشتری

برای طراحی پرسونای مخاطب یا مشتری باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

تصویرسازی ذهنی

این موضوع خیلی مهم است که شما یا تیم بازاریابی شرکت، تصویری ذهنی از مشتری یا مخاطب برای خود داشته باشید. منظور از این تصویر ذهنی، عکس واقعی مشتری نیست. حتی می‌توانید از عکس‌های اینترنتی برای این کار استفاده کنید. در واقع هدف این است که پرسونا را در ذهنتان به عنوان یک فرد واقعی قبول کنید.

اسم و پست درون سازمان

برای پرسونای خود یک نام در نظر بگیرید و پستی که در سازمان خیالیتان مشغول به فعالیت است را یادداشت کنید. این امر به شما کمک می­‌کند تا بتوانید برای ارتباط با این شخص خیالی، عملکرد بهتری داشته باشید.

توضیحی کامل در مورد آن

در این مرحله باید پرسونای خود را از دید سازمان، به طور کامل معرفی نمایید. همچنین نوشتن مسیر طی شده تا تبدیل شدن آن به مشتری نیز الزامی است. در ادامه این قسمت باید نقل قولی در خصوص حیطه فعالیت سازمان از پرسونا بنویسید. نوشتن این جمله در محوریت بازاریابی تاثیر دارد.

طراحی پرسونای مخاطب

خصوصیات

باید خصوصیات پرسونا را به طور کامل بیان کنید. از کدام رسانه اجتماعی بیشتر استفاده می­‌کند؟ خرید­های اینترنتی خود را از کدام سایت انجام می‌­دهد؟ فعالیت او در شبکه­‌های مجازی چگونه است؟ در دنیای واقعی با چه افرادی سروکار دارد؟ از لحاظ شخصیتی درون­گرا است یا برون­گرا؟ فردی بخشنده است یا نه؟ عادت­‌های روزانه‌اش به چه شکل است؟ در چه زمینه­‌هایی فعالیت حرفه‌­ای دارد و … این‌­ها همه مواردی هستند که باید در خصوصیات پرسونا به آن توجه شود. با داشتن این اطلاعات می‌­توانید ارتباط موثرتری با مخاطب یا مشتری داشته باشید.

بیوگرافی کامل

در این مرحله به یک بیوگرافی کامل از مخاطب نیاز دارید. سن، جنسیت، میزان تحصیلات، محل زندگی، وضعیت تاهل، تعداد فرزند و خصوصیاتی این چنینی باید همگی با جزئیات بیان شوند. این اطلاعات در هدف گیری مخاطب تاثیر دارد.

 

بیوگرافی کامل مشتری

انگیزه مخاطب

در این قسمت باید اهداف مخاطب را بنویسید. به طور کلی هرچیزی که برای مشتری ارزشمند است. هر آنچه که مخاطب به دنبال آن است و شما می­‌توانید در رسیدن او به اهدافش کمک کنید. خوب است که همه‌ی این موارد جمع آوری شوند. همچنین آن چیزی که سبب ایجاد انگیزه در مخاطب می‌شود نیز باید بیان شود.

مشکلات مخاطب

شما باید در این مرحله تمامی مشکلات و موانعی را که مخاطب در رسیدن به اهدافش با آن‌­ها روبه‌رو است را بنویسید. مواردی که باعث ناراحتی و آزرده شدن مشتری می­‌شوند باید نوشته شوند. اطلاع از این موارد در مراحل بعدی و در طرح برنامه ریزی برای مخاطب به شما کمک می‌­کند.

حتما بخوانید: تولید محتوا چیست؟

موانع خرید

در این قسمت باید این سوال مطرح شود که اگر کالا یا خدماتی متناسب با مخاطب و در جهت رفع نیاز او در اختیارش قرار بگیرد چه چیزی مانع از خرید او می‌­شود؟ پاسخ به این سوال باعث می­‌شود موانع احتمالی به وجود آمده بر سر راه مخاطب برای خرید را شناسایی کرده و در جهت رفع آن تلاش کنید.

تمامی مراحل فوق برای طراحی پرسونای مشتری یا مخاطب الزامی هستند. اما برای داشتن یک پرسونای عالی باید به چه موارد دیگری دقت کرد؟

پرسونای مشتری

ترفندهایی برای طراحی پرسونای مشتری موفق‌تر

  1. از تجارب دیگران، مخصوصا افراد موفق در این حوزه استفاده کنید. سوالاتی کلیدی در خصوص مشتریان و حوزه فعالیت آن­‌ها طرح کنید و از همکاران خود بخواهید به آن­‌ها پاسخ دهند. پاسخ به سوالات مطرح شده سبب می­‌شود در طرح­ ریزی پرسونای مشتری خود موفق­‌تر عمل کنید.
  2. از مشتریان خود بخواهید در نظرسنجی‌­هایتان شرکت کنند. از آن جایی که مشتریان از گروه­‌های متفاوتی تشکیل شده‌­اند، این نظرسنجی اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می­‌دهد. اما به این نکته توجه داشته باشید که مشتریان به طور کلی هیچ علاقه‌­ای برای شرکت در نظرسنجی‌­های سازمانی ندارند. شما باید با ترفند­هایی مختلف آن­‌ها را تشویق به شرکت در نظرسنجی کنید. یکی از مواردی که باعث ایجاد انگیزه­ در مشتری برای فعالیت بیشتر می­‌شود، اعطای هدیه یا جایزه به صورت قرعه‌کشی است.
  3. در نظرسنجی‌­ها ممکن است افراد اطلاعات غلط یا گیج کننده در اختیار شما قرار دهند. برای جایگزین کردن نظرسنجی می‌توانید از کلمات کلیدی به کار رفته در گوگل استفاده کنید. با تحقیق بر روی آن­‌ها می­‌توانید به این نتیجه برسید که عموم مردم به دنبال چه چیزی هستند و نیاز­های خود را به چه شکل رفع می‌­کنند.
  4. از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. به وسیله این ابزار با مخاطبان خود بهتر آشنا می‌شوید، به شما نشان می‌دهد مخاطبین به کدام صفحات علاقه بیشتری دارند، نرخ پرش در چه صفحاتی بیشتر است و… . با این اطلاعات به راحت می‌توانیدبرای آینده کسب‌وکار، بازاریابی محتوا و چیدن تقویم محتوایی برنامه‌ریزی کنید.
  5. بیشتر مخاطبان این روزها در شبکه‌هایی اجتماعی عضو هستند و در آن فعالیت می‌کنند. کافی است شما نیز با محتوای با کیفیت در این شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید کدام دسته از مخاطبین مناسب کسب‌وکار شما هستند و سعی در برقراری ارتباط با آن‌ها کنید. برای دریافت این اطلاعات می‌توانید از ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  6. سوالاتی برای فهمیدن هویت مخاطب از خود مانند اسم او چیست؟ چند سال سن دارد؟ میزان تحصیلات، محل زندگی، ساکن شهرهای بزرگ است و یا شهرکوچک و روستا، اولویت‌های زندگی او چیست؟
  7. از سرگرمی‌ها و اوقات فراغت وی، اینکه افراد برای گذراندن وقت آزاد خود چه فعالیتی انجام می‌دهند برای بدست آوردن پاسخ، این سوالات را از خود بپرسید که ترجیح می‌دهد که وقت آزاد خود را چگونه بگذراند؟ در خانه ماندن را دوست دارد یا بیرون رفتن؟ چه چیزی او را به هیجان می‌آورد؟ تفریخات مورد علاقه او چیست؟
  8. برای برقراری ارتباط خود با دیگران از چه راه‌هایی استفاده می‌کند؟ این سوال به شما در اینکه چگونه با مخاطبین ارتباط برقرار کنید بسیار کمک‌کننده است. اینکه مخاطبین شما از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند یا نه؟ از چه نوع پیام‌رسانی استفاده می‌کنند؟ وسیله ارتباطی مورد علاقه آن‌ها چیست؟ لپ‌تاپ، موبایل، کامپیوتر و… .
حتما بخوانید: تقویم محتوا چیست؟ 

ترفندهای طراحی پرسونا مخاطب

 

جمع بندی

با به کارگیری ترفند­های گفته شده می­‌توانید در ایجاد مراحل طراحی پرسونای مشتری یا مخاطب عملکرد بهتری داشته باشید. در عصر کنونی که عصر دیجیتال مارکتینگ نام گرفته است، ایجاد و طراحی پرسونای مشتری امری ضروری است و برای داشتن یک بازاریابی قوی، قدمی کلیدی محسوب می‌­شود. آشنایی مناسب و مطلوب با مراحل طراحی پرسونای مخاطب سبب می­‌شود که با قرار دادن مخاطب در مرکز فرآیند­های بازاریابی، پیام­‌هایتان به نحو احسن طراحی شوند. همچنین باعث ایجاد کانال­‌های ارتباط موثرتری با مخاطب یا مشتری می­‌شود.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *