اگر بخواهیم محتوای اختصاصی را به طور خلاصه تعریف کنیم، باید آن را محتوایی فاقد کپی کاری بدانیم و یا به عبارتی آن را خلق یک محتوای ارگانیک بنامیم. به صورت دقیقتر در تولید محتوای اختصاصی یا سفارشی خبری از کپی کردن یک مطلب به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نیست، بلکه تنها استفادهای که از منابع دیگر صورت میگیرد، مطالعهی مجموعهای از آنها و ترجمه و الهامگیری از منابع مرتبط است. اما درکنار منحصر به فرد بودن مطلب تولید شده، باید اصول اولیهی دیگری را هم در راه خلق این مطلب به کار بگیریم. در ادامه همراه دیجیتالیکس، آژانس دیجیتال مارکتینگ باشید تا به بررسی فاکتورهای یک محتوای اختصاصی بپردازیم.
چرا به تولید محتوای اختصاصی اهمیت نمیدهید؟
اگر نگاهی به پیج های اینستاگرام، کانالهای تلگرام و صفحات گوگل بیندازید متوجه میشوید که کسب و کارها بیشتر از همیشه با محتوا و موضوع تولید محتوای کاربرپسند، آمیخته شدهاند. علیرغم فعالیت موتورهای جستجو به ویژه گوگل، سوشال مدیا نیز بر اهمیت تولید محتوا برای رسیدن به اهدافی مانند فروش بالا، جذب مشتری از طریق تبلیغات و معرفی برند افزوده است.
تولید محتوای سفارشی از آن دسته موضوعاتی است که با رشد کسب و کارها در فضای مجازی و اینترنت، روز به روز پر رنگتر میشود و غفلت از آن با وجود مشاغل متعددی مانند سوپر مارکتها، نظافت منازل، تیمهای مشاوره حقوقی، اسباب بازی فروشی، ارائه خدمات پزشکی و دارویی و… باعث میشود که کسب و کارتان، دیر یا زود از این میدان رقابتی بزرگ حذف شود.
محتوای اختصاصی چیست؟
اگر بخواهیم راجع به تولید محتوای اختصاصی توضیح بدهیم باید بگوییم که این نوع محتوا در قالبهای مختلف زیر تولید میشود:
- محتوای متنی
- ویدئو
- پادکست
- تصویر
- اینفوگرافیک
- داستان
- و….
حال با توجه به قالبهای متعددی که برای ارائه محتوا وجود دارد باید بتوانید محتوایی سفارشی یا اصطلاحا اختصاصی تولید کنید. یعنی چه؟ یعنی محتوایی را به خوانندگان ارائه کنید که بازنویسی و کپی نباشد. محتوای سفارشی درحقیقت، محتوای پایهای است که حاصل مطالعات و دانش گسترده شما در یک زمینه خاص است و به دلیل ناب بودن و تازگی اش، گوگل را ترغیب میکند تا این نوع محتوا را در صدر نتایج، به کاربران نمایش دهد.
جدای از قرار گرفتن محتوا در صدر نتایج جستجو و اعتبار خاصی که چنین محتوایی دارد، با تولید محتوای سفارشی، سئوی سایت خود را نیز ارتقاء میدهید. به طوری که میتوان گفت محتوای سفارشی یکی از بهترین و مطمئنترین روشهای جذب و نگهداری مخاطبین کسب و کارها است.
چگونه محتوای اختصاصی تولید کنیم؟
در این قسمت، به نکاتی اشاره میکنیم که به شما کمک میکند تا علاوه بر تولید محتوای کاربر پسند، محتوایی گوگل پسند نیز داشته باشید و با یک تیر دو نشان بزنید.
نیاز مخاطب را شناسایی کنید
نیاز مخاطب را با بررسی پرسونای مشتری میتوانید بدست بیاورید. به طور کلی شناخت نیاز مخاطب چیزی جز پاسخ به چندین سؤال اساسی راجع به خواستههای مخاطب نیست. زمان خود را صرف مطالعه و تولید دانش میکنید تا مخاطب چه چیزهایی بدست بیاورد؟ اصلا پاسخ سؤالات و نیازهای مخاطب در مطلبی که به او ارائه میکنید هست تا او همراه همیشگی شما باشد؟
همانطور که در پارارگرافهای قبلی اشاره کردیم، محتوا دارای قالبهای گوناگونی است و باید در استفاده از این نوع قالبها بر مبنای نیاز و سلیقه مخاطبان کسب و کارتان، کاملا هوشمندانه و با دقت عمل کنید. مخاطب شما اگر از آن دسته افرادی است که تحصیلات دانشگاهی بالایی دارد و در حوزههای مختلف علمی به مطالعه میپردازد بیشتر علاقمند به مطالب عمیق و پر محتوا است. پس برای تولید یک محتوای سفارشی، بایستی میزان مطالعات خود را به شدت افزایش دهید تا بتوانید پاسخگوی نیاز چنین افرادی باشید.
افراد شاغل، دانشجویان و بانوان خانه داری که دارای چندین فرزند هستند به دلیل مشغله فراوان روزانه، تمایل بیشتری به کتابهای صوتی و پادکستها دارند. بنابراین برای ارائه محتوای اختصاصی به این دسته از افراد، بایستی بر روی مهارتهای کلامی و صدای خود نیز وقت بگذارید و یا از اشخاص متبحر در این زمینه بهره بگیرید.
تفاوتی بین محتوای خود و دیگران ایجاد کنید
در هر عرصهای ایجاد نوآوری و متفاوت بودن یک عامل اساسی برای جذب افراد به سمت شما است. بنابراین بهتر است امضای شخصی خود را ایجاد کنید و وجه تمایز خود را به خوبی نشان دهید. درحقیقت شما باید بر مطالب و محتواهای درج شده در حیطهی موضوع خود احاطه داشته باشید و دربارهی آنچه ذکر نشده بنویسید یا به عبارتی دیدگاه متفاوتی دربارهی آنچه ذکر شده ایجاد کنید.
شناسایی مخاطب هدف
برای خلق یک مطلب در درجهی اول باید بدانید که مطلب شما مربوط به چه افرادی است، آنها برای چه چیزی به سراغ مطلب شما میآیند، دربارهی موضوع ذکرشده چه مقدار اطلاعات دارد و در چه ردهی سنی هستند و چه نوع ادبیاتی مناسب آنها است. در حقیقت هدف اصلی شما ارتباط با این افراد است، پس بهتر است این مطلب را به خوبی به او ارائه دهید.
محتوای خود را جذاب کنید
بهتر است بدانید که اگر روزها و هفتهها برای تهیه یک محتوای سفارشی وقت بگذارید و در مقابل، نتوانید با روشهای مختلف محتوای خود را جذاب کنید، کاربران هیچ گونه اعتنایی به دسته اول بودن محتوای شما نخواهند کرد. این اتفاق یک فاجعه است و برای جلوگیری از آن بایستی اقدامات زیر را انجام دهید.
محتوای مرتبط با موضوع اصلی
یکی از اصولی که در خلق محتوا باید به آن دقتنظر داشته باشید، حرکت در راستای هدف اصلی و موضوع مورد نظر است. باتوجه به عنوان باید یک مسیر مشخص را برای مطلب خود طراحی کنید و سعی کنید از این مسیر خارج نشوید، گاهی در برخی از متنها مطالب از این خط خارج میشود و درظاهر تیترهای آن به مطلب اصلی تشابه دارد اما در اصل خود آنها مطالب جداگانهای در تشابه با تیتراصلی شما هستند. به طورمثال وقتی قرار است دربارهی تاثیر سفر در سلامت روح صحبت کنیم، بخشی از متن را به معرفی انواع وسایل نقلیه در سفر اختصاص دهیم، درست است که این مطلب هم مرتبط با سفر است اما در راستای موضوع ما قرار ندارد.
لحن اختصاصی متن خود را در تولید محتوای اختصاصی پیدا کنید
در بخش شناسایی مخاطب دربارهی این مساله اشاراتی شد اما اگر بخواهیم به صورت دقیقتر به این بحث بپردازیم، درحقیقت هر متنی با توجه به استراتژیهای کلی سایت یا شبکههای اجتماعی که در آن قرار میگیرد، مخاطبین و محتوای خود دارای لحنی اختصاصی است. بنابراین باید بهترین لحن ممکن را باتوجه به موارد یاد شده، برای خود انتخاب کنید که شما را در بهترین صورت به هدف خود برساند.
متاتگهای عنوان را جدی بگیرید
درحقیقت به هیچ عنوان سعی نکنید که از تیترهای بیارتباط و جنجالی برای متن خود استفاده کنید، این مساله دو زیان را برای شما ایجاد میکند، در درجهی اول مخاطبی که برای آن تیتر بیارتباط آمده به هیچ وجه به مطلب شما توجه نمیکند تنها ممکن است به صورت سطحی آن را ببیند که شما را به هدف اصلی خود نمیرساند و در درجهی دوم در صورتی که این مساله توسط موتورهای جستوجویی مثل گوگل مشاهده شود، شما جریمه خواهید شد.
البته عنوان پاراگرافهایی که در متن استفاده میکنید نیز، مهم هستند. جذابیت، کوتاهی و رسا بودن عناوین باعث میشود تا مخاطب را به ادامه مطالعه ترغیب کنید.
استفاده از کلمات کلیدی
هر متن دارای کلمات کلیدی است که در درجهی اول باعث هدایت و جهت دهی ذهن مخاطب میشود و در درجهی دوم به سرچ راحتتر آن در موتورهای جستوجو کمک میکند. بنابراین باید کلمات کلیدی مرتبط با متن خود را پیدا کرده و به درستی در مکانهای مختلف متن از آنها استفاده کنید.
وجود کلمات کلیدی در محتوا باعث میشود گوگل بداند محتوای متنی، صوتی یا تصویری شما دقیقا در چه دسته و زمینهای قرار دارد. بنابراین باید کلمه کلیدی را در تیتر، داخل محتوا و حتی تگ تصاویر نیز قید کنید.
لینک سازی کنید
به دو صورت میتوانید از لینک و اثرات مثبت سئوی آن استفاده کنید. اول این که به دیگر صفحات یا مقالات داخلی وبسایتتان لینک دهید. دوم این که به سایتها و صفحات وب سایتهای معتبری که بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارند، لینک دهی کنید.
رعایت اصل اختصار
درنظر داشته باشید که زندگی مجازی روز به روز، حوصله و صبر مخاطبین را به میزان بیشتری کاهش میدهد، بنابراین بهتر است مطالب مورد نظر خود را در جامعترین و مختصرترین حالت ممکن ارائه دهید، تا سطح بالاتری از ارتباط با مخاطب برای شما اتفاق بیفتد.
ارگانیک بودن مطلب
بیش از هرچیزی ارگانیک بودن یا به عبارتی کپی نبودن متن شما دارای اهمیت است. درحقیقت همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، یک متن اختصاصی در وهلهی اول یک متن ارگانیک به حساب میآید. به همین منظور دقت لازم را دراین زمینه داشته باشید و منابع مورد مطالعهی خود به درستی استفاده کنید.
معرفی منابع
درصورتی که در متن خود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از منابع دیگر بهره بردید، نام آنها ذکر کنید با این کار شما هم توسط موتورهای جستوجو جریمه نمیشوید و هم به مخاطب این اطمینان را میدهید که به جای یک متن کپی شده با یک متن اختصاصی و اصیل مواجه است.
سعی کنید لحنی گیرا و جذاب داشته باشید
این اصل را میتوان هم در متنهای رسمی و هم غیر رسمی در تولید محتوای اختصاصی رعایت کرد. در حقیقت با استفاده از تکنیکهای ویژهای میتوانید، ذهن و تمرکز مخاطب را تا آخر متن به همراه داشته باشید، به طور مثال مطرح کردن سوال در قسمتهای مختلف یک متن و پاسخدهی به آنها باعث ترغیب حس کنجکاوی فرد شده و شما را تا ارائهی پاسخ همراهی میکند.
استراتژی محتوایی داشته باشید
استراتژی محتوای خود را میتوانید با بکارگیری مراحل زیر به موفقیت برسانید.
هدف از تولید محتوای سفارشی چیست؟
چر باید زمان بسیار زیادی برای تولید یک محتوای جدید و پایه ای بگذارید؟ به دنبال افزایش ترافیک سایت تان هستید؟ میخواهید برندتان را معرفی کنید؟ افزایش فروش هدف شما است و یا جذب مشتریان جدید؟
بدست آوردن کلمات کلیدی کسب و کار
اگر قصد ارائه مقاله یا محتوا راجع به ناباروری دارید، باید بدانید که بیشترین سرچ ها و سؤالات کاربران در این زمینه چه چیزهایی است و سپس اقدام به تولید محتوای سفارشی کنید.
تقویم محتوایی دارید؟
تقویم محتوایی، یک تقویم کاملا ساده و کاربردی است که پس از مشخص کردن کلمات کلیدی کسب و کارتان، مطالب و محتواهای مختلف را با زمان انتشارشان، در آن مشخص میکنید. در این تقویم جزئیات و طبقه بندی محتواهایی که باید تولید و منتشر شوند نوشته میشوند. بر همین اساس، طبق زمان و عنوان های مشخص شده در این تقویم و با برنامه ای از پیش تعیین شده، اقدام به تولید محتوا خواهید کرد.
قالب محتوا چیست؟ در کجا باید منتشر شود؟
درمورد قالبهای محتوا که قبلا توضیح داده و از آن عبور میکنیم. مطلب مهم دیگر در این قسمت، رسانه، شبکههای اجتماعی، وب سایتها و یا هر جای دیگری است که باید در آن به انتشار محتوا بپردازید، است. فراموش نکنید که برای انتشار محتوا باید بهترین بستر را انتخاب کنید. بهترین بستر نیز جایی است که بیشترین مخاطب محتوای شما در آن حضور دارد. حال انتخاب با شما است که قسمت اعظم فعالیت خود را بر روی وبسایت بگذارید یا مثلا اینستاگرام و لینکدین!
اهمیت سئو در تولید محتوای سفارشی
پیش از این اشاره کردیم که صرف یک محتوای دسته اول نمیتواند باعث افزایش ترافیک سایت و رشد حداکثری خوانندگان مطلب تان شود. علیرغم تمام نکات بالا، باید چند نکته اساسی دیگر را در رابطه با سئو مطلب تان نیز، رعایت کنید.
- محتوای کمتر از 500 کلمه ننویسید
- لینک سازی کنید
- تایتل را با کلمه کلیدی شروع کنید
- کلمه کلیدی را در پاراگراف اول بکار ببرید
- از کلمات مرتبط و مشابه با کلمات کلیدی استفاده کنید
- متن را با تصاویر مرتبط بهینه سازی کنید
جمع بندی
در این مطلب گفتیم که تولید محتوای اختصاصی و یا سفارشی، یک راهکار عالی و بسیار مفید برای جذب مخاطبین و بهبود سئوی سایت است. محتوایی که تازه، بکر، دست اول و دارای اطلاعات کاربردی باشد و بر مبنای اصول سئو نیز تولید شود، نه تنها خوانندگان زیادی را به سمت وبسایت یا صفحات مجازی تان سرازیر میکند، بلکه باعث میشود به سایر اهداف کاری مانند افزایش فروش و سوددهی نیز، برسید.
با مطالعه مواردی که در متن این مقاله توضیح دادیم و سایر مقالات مرتبط با تولید محتوا که بر روی وبلاگ دیجیتالیکس قرار دادهایم، میتوانید در زمینه فعالیتتان، اقدام به تولید محتوای سفارشی کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. در این میان، تیمهای تولید محتوا در مشهد دیجیتالیکس و سئو سایت نیز، برای رفع ابهاماتتان در کنار شما هستند.