بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

در دنیای امروز فعالیت بیشتر کسب وکارها اینترنتی شده و مخاطبین وب‌سایت‌ها هر روزه در حال افزایش هستند. اگر شما هم یک کسب‌وکار آنلاین را مدیریت می‌کنید حتما جملاتی نظیر “محتوا پادشاه است” و “ما در عصر محتوا زندگی می­‌کنیم” را شنیده‌­اید. شاید با خود تصور کنید که این جملات بسیار کلیشه‌­ای و اغراق‌­آمیز هستند. مگر می­‌شود یک محتوای ساده تا این حد مهم و کاربردی باشد؟ باید گفت اگر چنین طرز فکری نسبت به محتوا دارید، قطعا در خصوص آن اطلاعات کافی ندارید. برای آشنایی بیشتر خوب است با این سوال شروع کنیم که « بازاریابی محتوا چیست » در این مقاله از سایت دیجیتالیکس قصد داریم در خصوص بازاریابی محتوا و اصول آن صحبت کنیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا گونه‌­ای از بازاریابی است که دارای فرآیندی برای ایجاد و انتشار مطالب با اهمیت برای جذب مخاطب و افزایش تعامل با مشتری است. محتوایی که تولید می‌­شود باید با شناخت کافی از مخاطب شما و بسته به خدمات شما باشد. منظور این است که محتوا باید متناسب با محصولات، خدمات و هدف سایت باشد. محتوایی که به اشتراک می‌گذارید باید به­ گونه‌­ای باشد که مخاطب با خواندن آن بتواند اطلاعات کافی در خصوص محصولات و خدمات شما به‌دست آورد.

این اطلاعات باید شامل ویژگی‌ها، خدمات و توضیحی اجمالی برای فروش یا ارائه خدمات باشد. جامعیت این اطلاعات باید تا حدی باشد که مشتری با آگاهی کامل نسبت به خرید یا دریافت خدمات اقدام کند. در این میان باید از تکنیک­‌های خاصی برای جذب مشتری و اعتماد سازی مخاطب استفاده کرد. با استفاده از تکنیک­‌های جذب مخاطب و ترغیب مشتری برای خرید از طریق تولید محتوا بازاریابی محتوا صورت می‌گیرد.

بازاریابی محتوا چیست

چه محتوایی برای بازاریابی محتوا مناسب است؟

تصور عموم مردم و کاربران اینترنتی بر این است که محتوا تنها شامل متن است. باید گفت نوشتن مطلب تنها یکی از زیرشاخه­‌های بازاریابی محتوا است. استفاده از تصاویر، ویدئوها، موشن، پادکست، وبینار، کتاب­‌های صوتی و… از انواع روش‌ها برای بازاریابی محتوایی هستند. البته باید گفت که محتوای متنی پرکاربرد­ترین نوع محتوا است و نقش بسیار مهمی در سئو سایت دارد. زمانی بازاریابی محتوا بیشترین تاثیر را از خود نشان می‌­دهد که تنها به یک مورد بسنده نکنید و ترکیبی قوی از انواع موارد نام برده شده تولید شود. به­ عنوان مثال برای ارائه یک محصول به مخاطب و جذب مشتری، بهتر است علاوه بر متن از تصویر، موشن و ویدئو آموزشی استفاده شود.

بنیان بازاریابی محتوا

اغلب کاربران اینترنتی در سال­‌های گذشته وبلاگ­‌های شخصی برای خود ایجاد کرده بودند که این وبلاگ­‌ها در حد انتشار دلنوشته و خاطرات شخصی بوده است. با افزایش کسب وکارها و خدمات اینترنتی، استفاده از این وبلاگ­‌ها فراتر از موارد شخصی پیش رفته و بیشتر کسب وکارها از آن استفاده می‌­کنند. زمانی که محتوایی مفید و ارزشمند را از طریق وبلاگی متصل به کسب وکار انتشار داده و در اختیار کاربران قرار می­‌دهید، این ذهنیت مثبت در مخاطب ایجاد می­‌شود که مطالب به ­صورت کارشناسی شده تهیه شده‌اند و برای آن ارزش زیادی قائل هستند. همین موضوع سبب می­‌شود بازدیدکنندگان وبلاگ افزایش یافته و در کنار آن کاربران به مشتریان بالقوه‌­ای تبدیل شوند.

اشتراک رایگان مطالب ارزشمند در خصوص کسب وکار و محصولات، سبب اعتماد سازی در مخاطب می­‌شود. هرچه اطلاعات انتشار یافته مهم‌­تر و ارزشمند­تر باشند، روند اعتمادسازی سریع‌­تر پیش می­‌رود. این اعتماد می­‌تواند به خرید و استفاده بیشتر از خدمات منجر شود.

بازاریابی محتوا و سئو

فعالیت­‌های زیادی برای بهبود سئو وجود دارد؛ اما هیچ چیز به اندازه بازاریابی محتوا به سئو بهینه‌سازی سایت کمک نمی­‌کند. اگر قرار باشد در یک کلمه محتوا را معنی کرد، “اطلاعات” مناسب­ترین آن است. زمانی که اطلاعات را روی سایت خود قرار می­‌دهید، گوگل با کیفیت‌­ترین و بهترین اطلاعات را با جستجوی کاربران تطبیق می­‌دهد. حال اگر محتوای قرار داده شده توسط شما بر روی سایت از کیفیت پایینی برخوردار باشد، شانسی برای دیده شدن و کسب رتبه در گوگل نخواهید داشت. موتورهای جستجو از طریق کلمات مشخص در محتوا، به شما رتبه می­‌دهد. از این رو برای کسب رتبه برتر باید در محتوا کلیدواژه­‌هایی را انتخاب کنید که دارای اهمیت بسیاری هستند.

عامل دیگری که می‌تواند در بهبود سئو موثر باشد لینک است. زمانی که لینک سایت شما در دیگر وب‌سایت‌­ها وجود داشته باشد، گوگل سایت شما را به­ عنوان منبعی معتبر شناسایی می‌­کند و در نهایت سبب افزایش رنک شما در گوگل می­‌شود. برای رسیدن به این مهم باید محتوای قرار گرفته شده در سایت شامل اطلاعاتی کامل، مفید، جامع و جذاب باشد.

مورد بعدی که گوگل اهمیت زیادی برای آن قائل است، به‌روزرسانی محتوا سایت می­‌باشد. محتوا باید با نظم و به طور پیوسته در وب‌سایت منتشر شود. اما اگر از این عمل صرف نظر کرده و در خصوص انتشار محتوا جدیت نداشته باشید، گوگل سایت را غیرفعال دانسته و این موضوع سبب کاهش رتبه برای جلوگیری از انتشار مطالب قدیمی و دست دوم می­‌شود.

بازاریابی محتوا و سئو

بازاریابی محتوا و بهبود روش ارائه خدمات به مشتریان

برخی از مدیران کسب وکارهای اینترنتی بر این باور هستند که بازاریابی محتوا تنها برای جذب مشتریان بالقوه است. باید گفت این تصور کاملا اشتباه است و یک بازاریابی محتوایی خوب باید برای بهبود خدمات ارائه شده به مشتریان نیز باشد. این مهم باید شامل موارد زیر باشد.

  1. ارائه کلیپ‌­ها و مطالب آموزشی به مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محصول خریداری شده یا خدمات دریافت کرده.
  2. ایجاد محتوایی با عنوان “پرسش‌­های متداول” این امکان را در اختیار مشتری قرار می‌­دهد که برای رفع ابهامات و مشکلات خود، به این پرسش‌­ها مراجعه کند. در پاسخ این پرسش‌­ها می‌­توانید لینک‌­های محتوایی مرتبط را قرار دهید تا مشتری بتواند به متن کامل آن دسترسی داشته باشد. این عمل می­‌تواند سبب افزایش ترافیک سایت نیز شود.
  3. اطلاع رسانی به مشتریان در خصوص مطالب جدید نیز می‌­تواند حس وفاداری را در مشتری ایجاد کند و این مورد نیز در تبلیغ محصولات و خدمات کسب وکار بسیار موثر است.

نقش بازاریابی محتوا در روابط عمومی چیست؟

در گذشته به دلیل فراگیر نبودن اینترنت، کسب وکارها برای تبلیغ محصولات و ارائه خدمات خود، باید از تلویزیون یا مجلات اقدام می­‌کردند که در این فرآیند متحمل هزینه­‌های بسیار زیادی می‌شدند و عملا برای بسیاری از کسب وکارها غیرممکن بود. اما در حال حاضر شما دیگر احتیاجی به تبلیغات گران قیمت تلویزیون ندارید؛ کافی‌ست بدانید بازاریابی محتوا چیست. حالا می‌­توانید ویدئوهای آموزشی خود را در یوتیوب بارگذاری کنید، به اشتراک تصاویر در اینستاگرام بپردازید و با ایجاد کانال‌­های تلگرامی پیام خود را به میلیون­‌ها نفر ارسال کنید. بنابراین باید گفت تمام آن چیزی را که برای روابط عمومی احتیاج دارید به صورت رایگان و با بالاترین درصد بازدهی در اختیار شما قرار دارد.

تاثیر بازاریابی محتوا

برای ایجاد بازاریابی محتوایی ارزشمند به چه مواردی نیاز است؟

در بازاریابی محتوا نباید از اهمیت و ضرورت تولید محتوا باکیفیت غافل شوید. یکی از دلایلی که مردم برندها را در شبکه‌­های اجتماعی و سایت­‌ها دنبال می­‌کنند، وجود محتوایی جذاب است. برای ایجاد محتوایی ارزشمند و باکیفیت باید به اصول آن پای­بند باشید.

جذابیت محتوا

محتوا باید دارای اهمیت و ارزشی واقعی باشد. یعنی باید از مفید بودن، کاربردی بودن و جذابیت آن اطمینان کامل داشته باشید. خوب است محتوا به شکلی باشد که مخاطب را به خود جذب کند و در نهایت توجه آن را به کسب وکار مورد نظر جلب کند. وجود کلمه چطور در اول مطالب آموزشی سبب جلب نظر مخاطب می­‌شود.

دلیل این توجه این است که عموما مردم به­ دنبال دریافت اطلاعات جدید و یافتن راه حلی برای مسائل هستند. این حس سبب می­‌شود در برخورد با مطالب آموزشی واکنش­ نشان دهند. در نهایت با ارائه مطالب آموزشی جدید و کاربردی به مخاطب می‌­توانید حس رضایت و اعتماد آن را به خود جلب کنید. ایجاد حس رضایت و اعتماد باعث می­‌شود مخاطب به مشتری بالقوه تبدیل شده و همیشه برای دریافت اطلاعات جدید به سایت شما سر بزند.

ایجاد واکنش در مخاطب

یکی از اصول مهم در بازاریابی محتوا، ایجاد محتوایی واکنشی است. محتوا باید ذهن مخاطب را درگیر خود کرده و سبب ایجاد واکنش در کاربر شود. این واکنش می‌­تواند باعث شود کاربر در سایت باقی بماند و به­ دنبال دریافت اطلاعات جدید باشد. از این ­رو باید همیشه اطلاعات مفید و دسته­ اول را در اختیارشان قرار دهید.

ذکر منبع

افراد همیشه خواهان حقایق هستند و بیان حقیقت مطلب سبب اعتمادسازی می­‌شود. شاید برای محتوای خود اطلاعات بسیار زیادی را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده باشید. بهتر است با ذکر منبع معتبر به این مطالب ارزش ببخشید. وجود آمار، ارقام، نمودار مقایسه­‌ای و مواردی از این دست می‌­تواند مانند منبع معتبر عمل کند. همچنین وجود این موارد در دست به دست شدن مطالب و فراگیری آن کمک زیادی می‌­کند. هدف اصلی بازاریابی محتوا ایجاد آشنایی و اعتمادسازی نسبت به برند است، بنابراین با معرفی منابع معتبر به این روند کمک می‌‏کنید.

موارد تاثیرگذار در بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

در مطالب فوق اشاره‌­ای کوتاه به مزایای بازاریابی محتوا کرده­‌ایم؛ اما باید گفت بازاریابی محتوا مزیت­‌هایی بیش از این دارد. مهم‌­ترین مزیت آن ایجاد ترافیک سایت و ساخت لید جدید است. در ادامه به چند مورد از مهم‌­ترین آن­‌ها اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با برند

بازاریابی محتوا را می­‌توان با هدف‌های بسیاری شروع کرد؛ اما مهم‌­ترین آن را می‌­توان آشنایی و ارائه اطلاعات کافی در خصوص برند دانست. بازاریابی محتوا سبب افزایش آگاهی کاربران از برند شما می­‌شود. برای این که مشتری بخواهد از محصولات و خدمات شما استفاده کند، باید اطلاعات کافی را در اختیارش قرار دهید. معرفی برند و هدف کسب‌وکار مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که در قدم اول باید برای مشتری شرح دهید.

معرفی خدمات ارائه شده

پس از این که مشتری با برند شما آشنا شد نوبت به ارائه خدمات می‌رسد. بازاریابی محتوا می‌­تواند این امکان را در اختیار فروشگاه‌­های اینترنتی قرار دهد تا محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن معرفی نمایند. همچنین مخاطبین این فروشگاه­‌های آنلاین می­‌توانند نسبت به ویژگی­‌های محصول اطلاعات مفیدی را کسب کرده و برای مقاسیه آن با دیگر محصولات اقدام نمایند. در نهایت مشتری می­‌تواند از میان انبوهی از محصولات مشابه و مختلف اقدام به خرید کند، و با ارائه اطلاعات مفید و دقیق این خرید می­‌تواند از فروشگاه اینترنتی شما باشد.

معرفی خدمات ارائه شده در محتوا

اعتمادسازی

بازاریابی محتوا سبب می­‌شود مخاطبینی که از وب‌سایت شما بازدید می‌­کنند، در خصوص اطلاعات موجود در آن، شناخت بیشتری نسبت به کسب‌وکارتان پیدا کرده و در نتیجه اعتماد بیشتری کسب کنند. این مهم باعث می­‌شود درصد خرید محصولات و استفاده از خدمات ارائه شده افزایش یابد و مشتریان نظرات خود را با شما در میان بگذارد.

هزینه کمتر

بازاریابی محتوا نسبت به دیگر روش­‌های سنتی بازاریابی دارای هزینه‌­ای کمتر است. نیازی نیست با هزینه‌های سرسام‌آور سراغ بیلبوردها و تبلیغات تلوزیونی بروید. هوشمندانه‌ترین روش بازاریابی می‌تواند تولید محتوای مناسب برای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی باشد.

مراحل اجرای بازاریابی محتوا

حال که به­ طور کامل پاسخ خود را از پرسش بازاریابی محتوا چیست دریافت نموده‌­اید، باید با مراحل اجرایی کردن آن آشنا شوید.

تعیین هدف

مهم‌­ترین و اصلی‌­ترین مورد در اجرای بازاریابی محتوا تعیین هدف است. تمامی برنامه­‌ریزی­‌ها و عملی کردن آن‎‌ها براساس اهداف مشخص شده می‌­باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی باید اهداف کسب وکار خود را تعیین نمایید. پس از مشخص نمودن آن به­ سراغ اهداف بازاریابی محتوا می­‌رویم. بازاریابی محتوا باید در راستای پیشبرد منافع سازمان و کسب سود از طریق فعالیت کسب وکار شود؛ در غیر این صورت این بازاریابی محتوا ناکارآمد و غیرمفید است.

آگاهی کامل نسبت به مخاطب

حال که هدف سازمان و هدف بازاریابی محتوا خود را مشخص نمودید، باید نسبت به مخاطبان خود آشنایی کامل داشته باشید. شناخت مشتریان و مخاطبان می­‌تواند در روند اجرای طرح بازاریابی محتوا تاثیر مستقیمی داشته باشد. هرچه میزان آشنایی و شناخت بیشتر باشد به­ طبع فرآیند بازاریابی محتوا قوی­ و قدرت­مندتر پیش می­‌رود. برای درک بهتر مشتری می­‌توانید از پرسونای مشتری استفاده نمایید. با بهره‌­مندی از پرسونا می­‌توانید به تمامی اطلاعات مورد نیاز درخصوص مشتری دست پیدا کنید. این اطلاعات در تمامی مراحل بازاریابی محتوا می‌توانند تاثیرگذار باشند.

آگاهی کامل نسبت به مخاطب

تولید محتوا

طبق اهداف تعیین شده و براساس ویژگی­‌ها و علایق مشتری، باید محتوایی مفید و کارآمد تولید کنید. به این نکته توجه داشته باشید که میلیون­‌ها سایت با میلیاردها محتوا در فضای مجازی وجود دارند. بنابراین باید یک دلیل خوب برای دیده شدن محتوایتان داشته باشید. این دلیل باید کیفیت بالا، کاربردی بودن، ارزشمند بودن و مواردی از این دست باشد. محتوای تولیدی باید به­ گونه­‌ای باشد که مخاطب تا انتهای آن مطلب پیش­ برود. نیازی نیست که محتوا حتما یک ویژگی خارق‌العاده داشته باشد. همین که اطلاعات مفید را با کیفیت مناسب و جذابیت کافی به اشتراک گذارید کافی‌ست.

مشخص نمودن کانال و انتشار

حال باید کانال­‌های انتشار محتوا خود را مشخص نموده و آن را منتشر کنید. وبلاگ‌­ها و شبکه­‌های اجتماعی مختلف پرکاربردترین کانال­‌های ارائه بازاریابی محتوا هستند.

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدیم که بازاریابی محتوا چیست و این روش بازاریابی چه مزایایی دارد؟ این فرآیند باید براساس اصول و تکنیک‌­های بیان شده برنامه‌ریزی و انجام شود تا بیشترین کارایی را داشته باشد.  کارشناسان تولید محتوا در مشهد آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس می‌­تواند راهنما و مشاور خوبی در این راه برای شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌­توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *