همیشه بخش بسیار با اهمیتی از کسب وکارهای اینترنتی را بازاریابی محتوا تشکیل میدهد. به طور کلی تولید محتوا و اهمیت آن یکی از اصلیترین دلایل موفقیت کسب وکارهای اینترنتی است. همچنین یک تولید محتوای اصولی سبب ایجاد اعتماد در مخاطبین میشود. برای رسیدن به این امر مهم باید یک استراتژی بسیار قوی و اصولی داشته باشید. برای داشتن یک استراتژی قوی میتوانید از هرم محتوایی کمک بگیرید. اما سوال این است که هرم محتوایی چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟ برای آشنایی با هرم محتوایی و ارتباط آن با کسب وکارتان با آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس همراه باشید.
هرم محتوایی چیست؟
هرم محتوایی، نوعی استراتژی است که به کمک آن میتوانید هدف هر مطلب و محتوا را درک کنید. به عبارت دیگر هرم محتوا سبب میشود که با هر محتوا و مطلبی، هدف یا پیامی مخفی را دنبال کرده و محتوای بیهوده تولید نکنید. برای داشتن یک سایت پر مخاطب باید محتوای بسیار قوی داشته باشید و محتوای بسیار قوی نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و کامل است.
این برنامه ریزی به کمک هرم محتوایی ایجاد میشود. این هرم از 6 درجه تشکیل شده است. هر درجه کمک میکند تا بتوانید موقعیت محتوای خود را بهتر بشناسید و از آن بهره کافی ببرید و مسیر پیشرفت کسب وکار را زیر نظر داشته باشید. اگر میخواهید بدانید شش درجه هرم محتوایی چیست؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.
درجات هرم محتوایی
توجه به درجات هرم محتوایی کمک بسیاری به رشد کسب وکار شما میکند. درجات هرم محتوایی شامل موارد زیر است.
معرفی کننده (awareness)
این درجه دربردارنده محتواهایی است که برای معرفی کسب وکارتان به مخاطبین و مشتریان ایجاد میشوند. به بیانی سادهتر باید گفت آن دسته از مخاطبینی که با کسب وکار شما هیچ گونه آشنایی ندارند با کمک این محتواها به سمت سایت شما جذب میشوند. به دلیل آن که این محتواها مسئولیت آشنایی با کسب وکار را دارند و مخاطبین آنها عموم مردم هستند، بهتر است موضوعات آنها عمومی باشد و با زبان بسیار ساده بیان شده باشند تا برای همگان قابل درک و فهم باشد. این امر علاوه بر این که سبب جذب مخاطب میشود، به برندسازی هم کمک میکند. پیشنهاد میشود در یک ماه یک الی دو مقاله با این سبک نگارش شود.
جذب کننده(Trigger)
این دسته برای مخاطبینی است که با کسب وکار شما آشنایی دارند اما برای خریداری محصولات یا بهرهمندی از خدمات کمی دو دل هستند. محتواهای نگارش شده در این درجه مخصوص مخاطبین مردد است. این محتواها باید به گونهای باشند که سبب جذب و تحریک مخاطب به خرید و استفاده شود. بهتر است در هر ماه یک بار از این سبک محتوا در تقویم برنامهریزیتان استفاده کنید.
جستجو(Search)
محتواهای این درجه از هرم برای آن دسته از مخاطبینی که قصد دارند با کسب وکار شما بیشتر آشنا شوند و در خصوص آن تحقیق و جستجو کنند، اختصاص یافته است. محتواهای قرار گرفته در این بخش از هرم باید آموزشی و تخصصی باشد تا مخاطبین بتوانند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کنند.
این بخش از هرم نسبت به دو بخش دیگر باید کمی فعالتر باشد. در این مرحله شما میتوانید مشتریان بالقوه خود را تبدیل به مشتریان واقعی و ثابت کنید. نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در این بخش زیاد است. در این بخش باید تمام توان خود را به کار گیرید تا تمامی نقاط مثبت و منفی محصولاتتان را پوشش دهید تا سبب جلب اعتماد مشتری و مخاطبین شود. همان طور که گفته شد فعالیت این بخش از هرم باید از دو بخش دیگر بیشتر باشد؛ بنابراین باید محتواهای تولیدی چند برابر درجات قبلی باشد.
جلب اعتماد و توجه(Consideration)
محتواهای این بخش برای کاربرانی است که مرحله آشنایی و جستجو را پیمودهاند و حال قصد خرید دارند، اما نمیدانند از کی بخرند. در این درجه از هرم، محتواهایی قرار دارند که مشتریان سردرگم در خرید را به صورت نامحسوس به سوی محصولات شما میبرند و حس خرید محصولات را در آنها ترغیب میکنند. توجه داشته باشید که اگر پیشنهاد خرید به صورت کاملا واضح و مستقیم باشد، سبب از بین رفتن اعتماد مشتری و در نهایت عدم خرید میشود.
شما باید محتوایی تولید کنید که تمامی مزایای محصول را بیان کند و کاربردهای مفید آن را در معرض نمایش قرار دهد. محتوا باید بهگونهای باشد که مشتری پس از مشاهده آن، حس نیاز به آن محصول یا فعالیت را داشته باشد و برای رفع نیاز خود سریعا اقدام به خرید کند. به عبارت دیگر شما تنها معایب و مزایای محصول خود را گفتهاید و انتخاب با مشتری است. پیشنهاد نگارش این دسته از محتواها، یک الی دو عدد در ماه است.
وادار کردن به خرید(Buy)
در این قسمت مشتریان تصمیم نهایی را برای خرید از شما گرفتهاند. شما متوجه این موضوع هستید و حال باید محتوایی نگارش کنید تا محصول را به صورت صد در صدی به مشتری عرضه کند. این محتوا باید اطلاعاتی کامل و مهم مرتبط با محصول را با خود به همراه داشته باشد. این اطلاعات شامل: عکسهایی از تمامی جهات از محصول، نقد و بررسی، قسمت دیدگاه مشتریان، اطلاعاتی نظیر سایز و اندازه و… باشد. وجود این محتوا برای تمامی محصولات الزامی است.
نگهداری(Stay)
درجه آخر برای مشتریانی است که به شما و محصولاتتان وفادار هستند. اهمیت این بخش بسیار زیاد است. اما متاسفانه در برخی از کسب وکارها به این بخش اهمیت داده نمیشود که این موضوع در آینده کسب وکارشان تاثیر منفی خواهد داشت. از چه بابت این بخش بسیار بااهمیت است؟ اهمیت این بخش به این دلیل است که مشتریان وفادار و با اعتماد همیشه برای محصولات جدید شما دست به نقد هستند و این بسیار مهم است. پس برای مشتریان وفادار خود اهمیت قائل شوید و سعی کنید با دادن خدمات مناسب، آنها را راضی نگه دارید.
تاثیر هرم محتوایی در موفقیت کسب و کارها
تا این قسمت از مطلب با مفهوم هرم محتوایی چیست و درجات مختلف آن آشنا شدید. در این بخش قصد داریم درمورد مزایا و تاثیرات مثبتی که بر عملکرد کسب و کارها میگذارد، صحبت کنیم.
اهداف محتوایی یکپارچه
یکی از مهمترین مزایای هرمهایی که برای تولید محتوا تهیه میشوند، یکپارچه کردن اهداف محتوایی است. به عبارتی دیگر، هدف از تهیه این هرمها، یکپارچه کردن تمام محتواها، حول اهداف شرکت و مضامین بازاریابی است. این چارچوب سبب میشود که بتوانید استراتژی خود را در تمامی واحدهای مجموعه توسعه دهید. بدین ترتیب همه بخشها در راستای هدف واحد سازمان حرکت خواهند کرد. علاوه بر این، وجود همراستایی و چارچوب مشخص، باعث میشود تا روند تولید محتوا، همراه با اصول و استانداردها پیش برود.
تکرار پیام
مفهوم بازاریابی زمانی اثربخش خواهد بود که بتواند پیامی منسجم را از طریق نقاط گوناگون تماس با مشتری منتقل کند. هرم بازاریابی محتوا به شما کمک میکند تا با تکرار عامدانه کلیدواژهها در کانالهای گوناگون، این پیام منسجم را به جامعه هدف خود انتقال دهید.
اشباع محتوایی
موثرترین طرحهای بازاریابی محتوایی، معمولا با استفاده از کانالهای توزیع، رسانههای پولی و رسانههای آزاد، از کانالهایی که شرکت در اختیار دارد فراتر میروند. چارچوبی که شما بااستفاده از یک هرم برای محتوای خود میسازید، این امکان را ایجاد میکند تا بتوانید تک تک محتواهای خود را متناسب با این کانالها و رسانهها هدفگذاری کنید و هر زمان که در هر یک از این رسانهها فرصت را مغتنم دیدید، آنجا را از محتوای بازاریابی خود اشباع نمایید.
تنوع فرمتها
در حالی که بعضی از مخاطبین شما علاقه به مطالعه مقالات طولانی دارند، ممکن است دسته دیگری از آنها ترجیح دهند که مطالب را از طریق وبینارهای تعاملی یا پادکست دریافت کنند. هرمهای بازاریابی به شما این امکان را میدهند که بتوانید مطالب خود را در فرمتها و قالبهای مختلف تولید کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود رضایت اقشار گوناگونی از مخاطبین خود را نیز به دست آورید.
مانورهای محتوایی متناسب با زمان و موقعیت
چارچوب محتوایی که قبل از شروع تولید محتوا تهیه میکنید، به شما کمک میکند تا بتوانید از فرصتهای غیرمنتظرهای که در مسیر راهتان قرار میگیرند، مانند رویدادهای خاص، خبرربایی (تولید محتوا باتوجه به اخبار مهم روز) و… بهرهبرداری کنید. این دسته از اقدامات غیرقابل پیشبینی میتوانند الهامبخش هرمی جدید شوند و یا حتی میتوانید آنها را به هرم موجود اضافه کنید.
تاثیر مثبت در فروش
یکی از مهمترین مزایای تهیه هرم محتوایی برای کسب و کارها، افزایش فروش به صورت مستقیم و یا تاثیر مثبت به صورت غیرمستقیم در پیشرفت کسب و کار است. زمانی که کمپینهای محتوایی خود را براساس هرم تهیه شده میسازید، درواقع اقدام به ایجاد یک قیف واژگون کردهاید که مخاطبینتان را به داخل میکشد و آنها را از قاعده به سطوح بالاتر میرساند. زمانی که به سطح یک رسیدند، از آنها خواسته میشود که برای دستیابی به قطعات کلیدی محتوا، اطلاعات تماسشان را ارائه دهند. این امر موجب ایجاد سرنخهای فروش، جذب مشتریهای احتمالی و ایجاد فرصتهای جدید برای تیم فروش میشود. از دیگر مزایایی که میتوان برای چارچوب هرمی محتوا ذکر کرد، عبارتند از:
- کارآیی عملیاتی
- متوازنسازی انواع محتوا
سخن آخر
با توجه به هرم محتوایی و برنامه ریزی بر اساس این هرم میتوانید در کسب وکارتان بسیار موفق عمل کنید. به کمک این هرم میتوانید برای هر یک از محتواهای خود یک هدف تعیین کنید و به صورت کاملا اصولی پیش بروید.
برنامه ریزی محتواها در ماه، بسیار با اهمیت است و باید طبق برنامه تعیین شده اقدام به نگارش و تولید آن شود. در ابتدای مطلب با سوال ”هرم محتوایی چیست و چه اهمیتی برای کسب وکار دارد” مواجه شدید؛ امید است به طور کامل به این سوالات پاسخ داده شده باشد و بتوانید در جهت ارتقاء کسب وکار خود به نحو احسن از آن بهرمند شوید.