نرخ تبدیل چیست و روش‌های بهینه سازی آن کدامند؟

نرخ تبدیل چیست و روش‌های بهینه سازی آن کدامند؟

تصور کنید صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید و سایت فروشگاهی خود را با صرف هزینه های زیاد، راه اندازی کرده اید اما پس از گذشت ماه ها خبری از مشتری نشده است و حتی یک سفارش هم ثبت نشده! اینجاست که لازم است بدانید، در هر کسب و کاری، چه اینترنتی و چه سنتی، پیشرفت شغل شما وابسته به موضوع مهمی به نام نرخ تبدیل است. اما نرخ تبدیل چیست و به چه دردی می‌خورد؟ برای رسیدن به سود بیشتر در کسب و کار خود باید با روش‌های بهینه سازی نرخ تبدیل آشنا شوید، پس تا انتهای این مطلب، با دیجیتالیکس همراه باشید.

نرخ تبدیل(Conversion Rate) چیست؟

در بازار کار، به خصوص بازار سنتی، کمتر کسی با موضوع نرخ تبدیل آشنا است. در صورتی که دانستن نکات مهم و راه‌های بهینه سازی نرخ تبدیل، به پیشرفت کسب و کار شما کمک شایانی خواهد کرد.

هر وب‌سایت یا کسب و کاری بعد از ورود مشتری اهدافی را مد نظر دارد که با کمک کاربر می‌تواند به آن ها برسد. مثلا سایت دیجی کالا هدف فروش را در سایت خود دنبال می‌کند و پس از ورود کاربر به سایت، تمایل دارد که مخاطب کاری را که مد نظر اوست انجام دهد. یا مثالی دیگر این که یک سایت آموزشی با هدف بالا رفتن نرخ تعامل و ثبت نام کلاس‌های آموزشی خود طراحی شده است. در واقع نرخ تبدیل، تعداد نفراتی است که از میان بازدیدکنندگان وب‌سایت شما و یا از میان مراجعان فروشگاه شما، هدف مدنظرتان را انجام می‌دهند. برای فهم بهتر این موضوع، تصور کنید از بین 1000 نفر بازدید کننده سایت شما، تنها 100 نفر آن ها از سایت شما خرید کنند، در این صورت نرخ تبدیل سایت شما 10 درصد خواهد بود.

تا اینجا با مفهوم نرخ تبدیل آشنا شدیم اما موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد که برای رشد کسب و کارتان باید به آن توجه کنید و آن بهینه سازی نرخ تبدیل است که در بخش بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت.

تعریف نرخ تبدیل

 

 

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟

CRO یا بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که باعث افزایش نرخ تبدیل کسب و کار شما می‌شود. مثلا اگر شما در سایت فروشگاهی خود دکمه‌ای را با عنوان (با تخفیف خرید کنید) قرار دهید و این کار سبب خرید حتی یک نفر بیشتر از سایت شما گردد، یعنی که گامی برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود برداشته اید!

به طور کلی در موضوع CRO، تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا تعداد نفرات بیشتری مشتری ما باشند. بدین منظور، اگر شما سایت فروشگاهی داشته باشید، ممکن است ظاهر سایت و تک تک آیکون ها را کاربر پسند انتخاب کنید و یا تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه دهید.

در مورد موضوع بهینه سازی نرخ تبدیل، نکته‌ای که وجود دارد. ما باید به عنوان صاحب سایت و یا طراح سایت، بتوانیم خود را در جایگاه کاربر قرار دهیم و همان چیزی را انجام دهیم که مورد پسند او می‌باشد. مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، هرگز از تکنیک‌ها و روش‌های بی پایه و اساس در این زمینه استفاده نکنید چرا که بعضا نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث ضرر و آسیب زدن به سایت شما نیز خواهد شد.

conversion rate optimization

 

 بهینه سازی نرخ تبدیل چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟

اگر تا این قسمت مطلب را مطالعه کردید و هنوز هم به تاثیر چشمگیر فرآیند CRO بر کسب و کار خود شک دارید، در ادامه قصد داریم راجع به اهمیت این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

پیشرفت حدی ندارد!

اگر وب‌سایت شما به خوبی و مورد پسند کاربر طراحی شده و مشتری‌های زیادی هم دارید، به شرایط الان مغرور نشوید چرا که بازار کار و به خصوص بازار اینترنتی، پر از رقبای شماست و بعید نیست فردا شرایط کسب و کارتان اینگونه نباشد!

بنابراین فراموش نکنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد و همواره برای بهتر کردن شرایط شغلی خود تلاش کنید. اگر هم هنوز یک نفر از شما خرید نکرده است، نا امید نشوید و از همین امروز به دنبال راه های افزایش نرخ تبدیل باشید. بنا بر آنچه که گفته شد، استفاده از روش های CRO، از راکد ماندن کسب و کار شما جلوگیری می‌کند و باعث بهتر شدن هر چه بیشتر آن می‌شود.

دلتان را به تبلیغات پولی خوش نکنید!

خیلی از صاحبین مشاغل تصور می‌کنند با دیده شدن بیشتر، فروش بیشتری نصیبشان می‌شود. در صورتی که این تبلیغات علاوه بر هزینه‌های بالا، در فضایی پر از رقیب ارائه می‌شود و شانس دیده شدن تبلیغات شما کمتر است. ارزانترین و بهترین راه فروش، استفاده از متدهای بهینه سازی است که به رشد و رونق کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

 

نرخ تبدیل

عوامل موثر بر نرخ تبدیل(Conversion Rate) کدامند؟

عوامل زیادی بر افزایش نرخ تبدیل تاثیر گذار هستند که در ادامه چند مورد از عوامل موثر در کسب و کارهای اینترنتی و وب‌سایت‌های فروشگاهی را نام می‌بریم.

فراخوان عمل یا Call To Action

فراخوان عمل، قرار دادن دکمه‌ای قابل کلیک در صفحات وب‌سایت است که بر روی آن متنی ترغیب کننده نوشته شده است. این کلیدها باید در دسترس مستقیم کاربران قرار بگیرند تا بیشترین بازدهی را داشته باشند.

رابط کاربری (UI) زیبا

اولین چیزی که کاربر پس از ورود به وب‌سایت شما مشاهده می‌کند، ظاهر آن است. بنابراین ظاهر گرافیکی سایت باید به گونه ای باشد که برای مخاطب جذاب باشد و از طرفی سبب سردرگمی او نشود.

تجربه کاربری (UX) مناسب

وب‌سایت شما باید از لحاظ تجربه کاربری به گونه‌ای باشد که کاربر برای رسیدن به صفحه‌ای و یا جستجو موضوعی، کمترین کلیک را داشته باشد و در وب‌سایت شما دچار سردرگمی نشود. برای اینکه سایتی کاربر پسند داشته باشید و از این طریق نرخ تبدیل را افزایش دهید، باید بتوانید تمام موارد UX را کنترل کنید و خود را جای مخاطب بگذارید.

تجربه کاربری مناسب

 

اعتماد سازی

یکی از مهمترین راه‌های افزایش فروش، به خصوص در کسب و کارهای آنلاین، اعتماد سازی است. راه‌های زیادی برای جلب اعتماد مخاطب وجود دارد که باید آن‌ها را بیابید تا به افزایش فروش برسید.

کسب توجه

سعی کنید در صفحه اول وب‌سایت خود عکس یا نوشته‌ای را به گونه‌ای قرار دهید که توجه مخاطب را جلب کند و ذهن او کنجکاو شود که در سایت شما جستجو کند و در مرحله جستجو سعی کنید با استفاده از سایر روش‌ها او را متقاعد به خرید کنید.

Conversion Rate

 

سخن پایانی

در این مطلب با موضوع نرخ تبدیل و اهمیت بهینه سازی و بالا بردن نرخ تبدیل آشنا شدید. همچنین معیارهای تاثیر گذار و راه‌های بهینه سازی نرخ تبدیل را نیز شناختید. به یاد داشته باشید که با استفاده از راهکارهایی که در این مطلب بیان شد، می‌توانید باعث فروش چند برابری در سایت خود شوید بدون آن که هزینه‌های گزاف برای تبلیغات و بیشتر دیده شدن بپردازید!