هرم محتوایی چیست؟ چه کاربردی در کسب وکار موفق دارد؟

هرم محتوایی چیست؟ چه کاربردی در کسب وکار موفق دارد؟

همیشه بخش بسیار با اهمیتی از کسب وکار­های اینترنتی را بازاریابی محتوا تشکیل می­‌دهد. به طور کلی تولید محتوا و اهمیت آن یکی از اصلی­‌ترین دلایل موفقیت کسب وکارهای اینترنتی است. همچنین یک تولید محتوای اصولی سبب ایجاد اعتماد در مخاطبین می‌­شود. برای رسیدن به این امر مهم باید یک استراتژی بسیار قوی و اصولی داشته باشید. برای داشتن یک استراتژی قوی می‌توانید از هرم محتوایی کمک بگیرید. اما سوال این است که هرم محتوایی چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟ برای آشنایی با هرم محتوایی و ارتباط آن با کسب وکارتان با دیجیتالیکس همراه باشید.

هرم محتوایی چیست؟

هرم محتوایی، نوعی استراتژی است که به کمک آن می‌­توانید هدف هر مطلب و محتوا را درک کنید. به عبارت دیگر هرم محتوا سبب می­‌شود که با هر محتوا و مطلبی، هدف یا پیامی مخفی را دنبال کرده و محتوای بیهوده تولید نکنید. برای داشتن یک سایت پر مخاطب باید محتوای بسیار قوی داشته باشید و محتوای بسیار قوی نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و کامل است.

این برنامه ریزی به کمک هرم محتوایی ایجاد می­‌شود. این هرم از 6 درجه تشکیل شده است. هر درجه کمک می­‌کند تا بتوانید موقعیت محتوای خود را بهتر بشناسید و از آن بهره کافی ببرید و مسیر پیشرفت کسب وکار را زیر نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید شش درجه هرم محتوایی چیست؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.

هرم محتوایی چیست

 

درجات هرم محتوایی

توجه به درجات هرم محتوایی کمک بسیاری به رشد کسب وکار شما می­‌کند. درجات هرم محتوایی شامل موارد زیر است.

معرفی کننده (awareness)

این درجه دربردارنده محتواهایی است که برای معرفی کسب وکارتان به مخاطبین و مشتریان ایجاد می­‌شوند. به بیانی ساده‌­تر باید گفت آن دسته از مخاطبینی که با کسب وکار شما هیچ گونه آشنایی ندارند با کمک این محتواها به سمت سایت شما جذب می‌شوند. به دلیل آن که این محتواها مسئولیت آشنایی با کسب وکار را دارند و مخاطبین آن­‌ها عموم مردم هستند، بهتر است موضوعات آن‌ها عمومی باشد و با زبان بسیار ساده بیان شده باشند تا برای همگان قابل درک و فهم باشد. این امر علاوه بر این که سبب جذب مخاطب می­‌شود، به برندسازی هم کمک می‌­کند. پیشنهاد می­‌شود در یک ماه یک الی دو مقاله با این سبک نگارش شود.

حتما بخوانید:کمپین بازاریابی محتوا؛ نکاتی برای موفقیت در آن

جذب کننده(Trigger)

این دسته برای مخاطبینی است که با کسب وکار شما آشنایی دارند اما برای خریداری محصولات یا بهرمندی از خدمات کمی دو دل هستند. محتواهای نگارش شده در این درجه مخصوص مخاطبین مردد است. این محتواها باید به گونه‌­ای باشند که سبب جذب و تحریک مخاطب به خرید و استفاده شود. بهتر است در هر ماه یک بار از این سبک محتوا در تقویم برنامه‌ریزی­تان استفاده کنید.

جذب مخاطب

جستجو(Search)

محتواهای این درجه از هرم برای آن دسته از مخاطبینی که قصد دارند با کسب وکار شما بیشتر آشنا شوند و در خصوص آن تحقیق و جستجو کنند، اختصاص یافته است. محتواهای قرار گرفته در این بخش از هرم باید آموزشی و تخصصی باشد تا مخاطبین بتوانند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کنند.

این بخش از هرم نسبت به دو بخش دیگر باید کمی فعال‌­تر باشد. در این مرحله شما می­‌توانید مشتریان بالقوه خود را تبدیل به مشتریان واقعی و ثابت کنید. نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در این بخش زیاد است. در این بخش باید تمام توان خود را به کار گیرید تا تمامی نقاط مثبت و منفیی محصولاتتان را پوشش دهید تا سبب جلب اعتماد مشتری و مخاطبین شود. همان طور که گفته شد فعالیت این بخش از هرم باید از دو بخش دیگر بیشتر باشد؛ بنابراین باید محتواهای تولیدی چند برابر درجات قبلی باشد.

حتما بخوانید: نرخ تبدیل چیست و روش‌های بهینه سازی آن کدامند؟

 

جلب اعتماد و توجه(Consideration)

محتواهای این بخش برای کاربرانی است که مرحله آشنایی و جستجو را پیموده­‌اند و حال قصد خرید دارند، اما نمی‌دانند از کی بخرند. در این درجه از هرم، محتواهایی قرار دارند که مشتریان سردرگم در خرید را به صورت نامحسوس به سوی محصولات شما می‌برند و حس خرید محصولات را در آن‌ها ترغیب می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر پیشنهاد خرید به صورت کاملا واضح و مستقیم باشد، سبب از بین رفتن اعتماد مشتری و در نهایت عدم خرید می‌­شود.

شما باید محتوایی تولید کنید که تمامی مزایای محصول را بیان کند و کاربردهای مفید آن را در معرض نمایش قرار دهد. محتوا باید به‌گونه­‌ای باشد که مشتری پس از مشاهده آن، حس نیاز به آن محصول یا فعالیت را داشته باشد و برای رفع نیاز خود سریعا اقدام به خرید کند. به عبارت دیگر شما تنها معایب و مزایای محصول خود را گفته‌­اید و انتخاب با مشتری است. پیشنهاد نگارش این دسته از محتواها، یک الی دو عدد در ماه است.

هرم محتوایی

وادار کردن به خرید(Buy)

در این قسمت مشتریان تصمیم نهایی را برای خرید از شما گرفته­‌اند. شما متوجه این موضوع هستید و حال باید محتوایی نگارش کنید تا محصول را به صورت صد در صدی به مشتری عرضه کند. این محتوا باید اطلاعاتی کامل و مهم مرتبط با محصول را با خود به همراه داشته باشد. این اطلاعات شامل: عکس­‌هایی از تمامی جهات از محصول، نقد و بررسی، قسمت دیدگاه مشتریان، اطلاعاتی نظیر سایز و اندازه و… باشد. وجود این محتوا برای تمامی محصولات الزامی است.

نگهداری(Stay)

درجه آخر برای مشتریانی است که به شما و محصولاتتان وفادار هستند. اهمیت این بخش بسیار زیاد است. اما متاسفانه در برخی از کسب وکارها به این بخش اهمیت داده نمی‌شود که این موضوع در آینده کسب وکارشان تاثیر منفی خواهد داشت. از چه بابت این بخش بسیار بااهمیت است؟ اهمیت این بخش به این دلیل است که مشتریان وفادار و با اعتماد همیشه برای محصولات جدید شما دست به نقد هستند و این بسیار مهم است. پس برای مشتریان وفادار خود اهمیت قائل شوید و سعی کنید با دادن خدمات مناسب، آن‌ها را راضی نگه دارید.

نگهداری مشتری

سخن آخر

با توجه به هرم محتوایی و برنامه ریزی بر اساس این هرم می­‌توانید در کسب وکارتان بسیار موفق عمل کنید. به کمک این هرم می‌توانید برای هر یک از محتواهای خود یک هدف تعیین کنید و به صورت کاملا اصولی پیش بروید.

برنامه ریزی محتواها در ماه، بسیار با اهمیت است و باید طبق برنامه تعیین شده اقدام به نگارش و تولید آن شود. در ابتدای مطلب با سوال ”هرم محتوایی چیست و چه اهمیتی برای کسب وکار دارد” مواجه شدید؛ امید است به طور کامل به این سوالات پاسخ داده شده باشد و بتوانید در جهت ارتقاء کسب وکار خود به نحو احسن از آن بهر­مند شوید.