حتما میدانید که یکی از اقدامات مهم که در سئو هر سایت باید انجام شود، سئو داخلی است. در واقع برای این که یک سایت پیشرفت کند و به اهداف خود مانند افزایش بازدید کننده و… برسد، نیاز است سئو خارجی و داخلی درکنار هم، انجام شود. اگر شما در زمینه سئو فعالیت میکنید و یا قصد دارید سایت خود را سئو کنید، در ادامه این مطلب همراه ما در دیجیتالیکس، آژانس دیجیتال مارکتینگ، باشید تا به شما بگوییم که سئو داخلی چیست و فاکتورهای سئو داخلی کدامند؟
با سئو آشنا شوید!
به طور کلی منظور از سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به عبارتی دیگر، زمانی که متخصص سئو و یا صاحب سایت، فاکتورهایی مشخص را در سایت رعایت میکنند، این کار منجر به بهینه سازی و جلب رضایت موتورهای جستجو میشود. بدین ترتیب سایت موردنظر، به عنوان یک مرجع ارزشمند برای کاربران معرفی شده و این امر سبب ارتقا رتبه سایت در صفحات گوگل میشود. البته یک سئوکار باید بداند که هدف او از بهینه سازی سایت باید جلب رضایت کاربران باشد و نه صرفا موتورهای جستجو!
لازم به ذکر است که برخلاف باور برخی افراد، سئو یک کار غیراخلاقی نیست و برای دستیابی به رتبههای بالا، استراتژیهای خاصی وجود دارد. به عبارتی دیگر، تا زمانی که متخصص سئو به سراغ استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه نرود و از قوانین پیروی کند، این کار نه تنها غیراخلاقی نیست، بلکه به رشد سایت نیز کمک زیادی میکند. سئو، کار چندان راحتی نیست و برای فعالیت در این عرصه نیاز است تا دانش و مهارتهای مربوط به آن را به دست آورید.
چگونگی انجام سئو!
در حالت کلی، سئوکاران حرفهای سئو را به دو شکل داخلی و خارجی انجام میدهند. در این مقاله، بیشتر تمرکز ما بر روی شرح این موضوع است که سئو داخلی چیست و فاکتورهای سئو داخلی چه چیزهایی هستند؟ برای اکثر موتورهای جستجو مانند گوگل، سئو داخلی و خارجی هردو به یک اندازه مهم هستند و هرکدام با ویژگیهای خاص خود، به استراتژیهای منظم و دقیقی نیاز دارند. در ادامه بیشتر با این دو روش انجام سئو آشنا میشوید.
سئو داخلی چیست؟ On-Page SEO
برای این که با موضوع سئو داخلی چیست و فاکتورهای سئو داخلی به خوبی آشنا شوید، توصیه میکنیم مطالعه این بخش را از دست ندهید! سئوکاران از سئو داخلی با نامهایی مانند On-Site SEO و On-Page SEO نیز یاد میکنند. به طور کلی، به فعالیتهایی که بهینه سازی عناصر سایت، افزایش رتبه و افزایش ترافیک از طریق صفحات داخلی سایت را به دنبال داشته باشد، سئو داخلی میگویند. سئو داخلی شامل بهینه سازی محتوا و کدهای HTML نیز میشود. اهداف کلی سئو داخلی عبارتند از:
- کمک به ایجاد محتوای مخاطب پسند
- تطابق با معیارهای موتورهای جستجو
- با ارزش شدن صفحات سایت در منظر کاربران
سئو خارجی
همانطور که گفته شد، یکی از عوامل ارتقا رتبه سایت، سئو خارجی است. این روش از سئو را با نامهایی مانند Off-site SEO و Off-page SEO نیز میشناسند. به کلیه اقدامات و استراتژیهایی که در خارج از صفحات سایت با هدف بهبود رتبه انجام میشود، سئو خارجی میگویند. یک سئوکار یا صاحب سایت میتواند با استفاده از برنامه و ابزارهای گوناگون، سایت موردنظرش را تبلیغ کند. تبلیغات یک سایت میتواند در سایتهای دیگر، فرومها، شبکههای اجتماعی و… انجام شود. در واقع شما میتوانید با قرار دادن لینک سایت خود در سایر سایتها، اعتماد کاربران بیشتری را به خود جلب کنید.
اگر تاکنون در زمینه سئو سایت فعالیت کرده باشید، حتما میدانید که الگوریتمهای گوگل مدام در حال تغییر هستند. یک سایت زمانی میتواند رتبه خوبی به دست آورد که ارتباط، قدرت و اعتماد بالایی داشته باشد. متخصصین حرفهای سئو این را میدانند که سئو خارجی بالای 50 درصد در رتبه بندی سایت تاثیرگذار است. قلب سئو خارجی، لینک سازی یا همان لینک بیلدینگ است. موتورهای جستجو ازجمله گوگل، از طریق شبکه ارتباطی لینکها به کیفیت محتوای یک سایت پی میبرند. بدون شک لینکی ارزشمندتر است که باعث ایجاد رتبه بهتری برای سایت شود. علاوه بر لینک سازی، فاکتورهای زیر نیز در سئو خارجی موثرند:
- سوشیال مدیا
- هاست و سرور داخلی و خارجی
تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی در چیست؟
اگر بخواهیم درمورد تفاوت این دو روش مطرح شده برای سئو صحبت کنیم، باید بگوییم که در سئو داخلی تلاش میشود تا محتواهای قاعدهمند و مخاطب پسند در سایت بارگذاری شود. در واقع در سئو داخلی باید تصاویر بهینه باشند، محتوا دارای تگ عنوان و توضیحات متا باشد و بدین طریق بتواند مخاطبین بیشتری را به سایت دعوت کند. در سئو داخلی، سئوکار تلاش میکند تا با ایجاد محتوای اصولی و طراحی استاندارد، رتبه وبسایت را به صورت مستقیم ارتقا دهد. اما در سئو خارجی، باید با استفاده از لینک سازی و به کمک شبکههای اجتماعی به طور غیرمستقیم، اقدام به بهبود رتبه سایت کرد. این روش در افزایش مخاطبان و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو تاثیر به سزایی دارد.
10 فاکتور سئو داخلی که باید آنها را بشناسید!
در بهینه سازی درون سایت، گوگل قوانین و قواعدی را وضع کرده که به وسیله آنها بتواند سایتهای اسپم را شناسایی کند. همچنین به وسیله این قوانین، میتواند به سایتهای برتر اجازه ارتقا رتبه دهد و باعث پیشرفت آنان شود. 10 مورد از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در سئو داخلی به شرح زیر است:
انتخاب کلمه کلیدی صحیح
تمامی سئوکاران این را میدانند که زیربنای هر صفحه از سایت، تشکیل شده از کلمات کلیدی است. به عبارتی دیگر، اگر نتوانید کلمات کلیدی مناسب برای محتوای سایتتان برگزینید، به مشکلات غیرقابل جبران برمیخورید! حقیقت این است که زمانی که یک صفحه در دنیای وب با یک کلمه کلیدی شناخته شود، دیگر تغییر آن بسیار دشوار و حتی گاهی اوقات غیرممکن خواهد بود. بنابراین در سئو داخلی پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب بسیار ضروری است.
تولید محتوای سئو شده
یکی از اصلیترین عوامل تاثیرگذار در رتبهبندی گوگل، تولید محتوا است. زمانی که شما بتوانید محتوای باکیفیت و ارزشمند تولید کنید، آنگاه باید خودتان را در زمینه سئو پیروز بدانید! بدین منظور، میتوانید از نرم افزارهایی که در زمینه تولید محتوای سئو شده به شما کمک میکنند، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همواره محتوا، پادشاه است! بنابراین سئو آن در سئو کل سایت بسیار موثر است. منظور از سئو محتوا، انجام فعالیتهایی مانند بهینه سازی عنوان محتوا به منظور افزایش ctr و توضیحات آن است. این کارها تاثیر چشمگیری بر روی بهبود سئو سایت دارد.
ظاهر سایت
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در سئو داخلی، ظاهر سایت است. متخصصین حوزه سئو بر این باورند که ظاهر سایت میتواند تاثیر زیادی در سئو داخلی داشته باشد. اما این تاثیر به صورت مستقیم نیست! اهمیت زیاد ظاهر سایت در سئو داخلی، به صورت غیرمستقیم نمایان میشود که در ادامه دو فاکتور مربوط به آن را بررسی میکنیم:
تاثیر طراحی ریسپانسیو روی سئو
امروزه الگوریتم مربوط به موبایل فرندلی بودن یک سایت، جزو یکی از سختگیرترین الگوریتمها محسوب میشود. درواقع این الگوریتم، تمامی سایتهایی که در زمینه طراحی برای کاربران موبایل کوتاهی کردهاند را بدون استثنا جریمه میکند! اگر سایت شما ریسپانسیو نیست، بهتر است همین امروز به رفع این اشکال بپردازید تا از جریمه گوگل در امان بمانید!
کاهش نرخ پرش با ظاهر مناسب
یکی دیگر از عواملی که باعث تاثیر غیرمستقیم ظاهر مناسب سایت در سئو داخلی شده، کاهش نرخ پرش به وسیله آن است. متخصصان دیجیتال مارکتینگ از همان ابتدای کار وظیفه دارند تا ظاهر و لایه سایت را به منظور افزایش فروش، بهبود دهند. اما این امر نه تنها در افزایش فروش، بلکه در سئو داخلی هم تاثیرات مثبت دارد. در سال 2020 نرخ پرش یا همان بانس ریت تبدیل به یکی از فاکتورهای مهم سئو داخلی شد و از همان دوره سئوکاران تمرکز خود را بر روی ظاهر سایت نیز قرار دادند.
تصاویر بهینه شده
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در سئو داخلی، تصاویر سئو شدهای است که در سایتمان قرار میدهیم. این تصاویر، بر روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیم دارند. به همین دلیل است که برای سئو سایت، باید تصاویر را نیز بهینه کرد. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده میکنید، افزونههایی به منظور بهینه سازی تصاویر وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید.
این افزونهها به صورت خودکار تصاویر را فشرده کرده و به شما در سهولت انجام این کار کمک میکنند. لازم به ذکر است که در اینجا منظور از بهینه سازی تصویر، تنها کاهش حجم آنها نیست! در سئو تصاویر باید از متن جایگزین که به آن ALT میگویند، استفاده کنید تا بتوانید رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورید.
بهینه سازی URL
همانطور که میدانید، پس از ایجاد هر صفحه در سایت، یک آدرس به آن تعلق میگیرد. این آدرس صفحه که به آن URL گفته میشود، یکی از فاکتورهای سئو داخلی است که تاثیر فوقالعادهای در افزایش رتبه سایت دارد. یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید به آن توجه شود، فارسی یا انگلیسی بودن URL است. هرچند که برخی از سئوکاران در این زمینه باهم اختلاف نظر دارند، اما اکثر آنها بر این باورند که آدرس صفحه باید انگلیسی زبان باشد.
اگر لینک فارسی را در مرورگر خود پیست کنید، متوجه خواهید شد که اندازه آن زیاد شده و مسلما یک آدرس طولانی به هیچ عنوان بهینه نیست. البته لازم به ذکر است که هرچند نوشتن URL به زبان فارسی، در کاربر سایت ما که فارسی زبان است، تاثیر بیشتری دارد. اما سایر معایب آن باعث شده که اکثر متخصصین، استفاده از آدرس انگلیسی به صورت کوتاه شده و دارای کلمه کلیدی را توصیه کنند.
چگالی کلمات کلیدی
زمانی که یک محتوا را برای وبلاگ یا هر بخش دیگری از سایتتان مینویسید، بهتر است به تعداد کلمات کلیدی که در محتوا استفاده شده است، دقت کنید. اگر تعداد کلمه کلیدی از یک حدی کمتر باشد، آن محتوا بیکیفیت است. از طرفی دیگر، چنانچه این تعداد بیشتر از حد معمول باشد، گوگل آن محتوا را به عنوان اسپم شناسایی میکند. چگالی کلیدواژه برحسب درصد مشخص میشود. به عنوان مثال، اگر در یک محتوای 100 کلمهای 3 بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید، چگالی کلیدواژه 3 درصد است. بنابراین در سئو داخلی، حتما باید به چگالی کلیدواژهها توجه داشته باشید.
طول محتوای صفحه
زمانی که در حال تولید محتوا یا ایجاد یک لندینگ پیج برای بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل هستید، باید بدانید که طول محتوایی که قرار است در سایتتان منتشر کنید، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در واقع این مورد، برای الگوریتمهای گوگل یک فاکتور بسیار مهم تلقی میشود. هرچند که در سال 2021 سئوکاران به این نتیجه رسیدند که طولانی بودن محتوا برای سئو سایت مهم نیست، اما خوب است بدانید که در سئو هیچ چیز قطعی وجود ندارد!
بنابراین بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده و همواره در محتواهای خود به این مورد توجه کنید. البته درباره طول محتوا، نمیتوان به یقین گفت که محتوای طولانی در سئو سایت تاثیر مثبت دارد! این مورد باتوجه به نوع صفحه و موضوع محتوا متغیر است و باید در نظر داشته باشید که بهترین طول محتوا برای کاربرانتان کدام است؟! علاوه بر فاکتورهای مطرح شده، سایر مواردی که در مقاله (سئو داخلی چیست؟ فاکتورهای سئو داخلی) باید به آن اشاره کرد، عبارتند از:
- استفاده از کلمات LSI
- استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات
- سرعت بارگذاری سایت
یک سئو داخلی حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
برای این که بتوانید یک سئو داخلی کاربرپسند و حرفهای انجام دهید، نیاز است تا چند نکته را رعایت کنید.
محتوای عمیق
برای سئو داخلی بهتر است از نوشتن محتواهای کم ارزش یا بیارزش پرهیز کنید. زمانی شما صاحب یک سایت موفق هستید، که بتوانید آن را به رتبههای نخست موتورهای جستجو ارتقا دهید و محتوای عمیق و قدرتمند به کاربران خود عرضه کنید.
مخاطب پسند
سایتی که به کمک انتشار محتوا سعی در جلب نظر مخاطب دارد، باید به علایق و سلایق مخاطبان خود احترام بگذارد. بدین منظور، لازم است که از انتشار بیش از حد تبلیغات بپرهیزید؛ چرا که تبلیغات بیش از حد سبب دلزدگی مخاطبان و دور شدن آنها از سایتتان میشود.
کپی نبودن
محتواهایی که در سایت خود منتشر میکنید، به هیچ عنوان نباید کپی از سایر منابع باشند. ارائه محتوای کپی جلوه بدی دارد و کاربر زمانی که با یک محتوای کپی روبرو شود، احساس فریبخوردگی میکند! به همین دلیل توصیه میکنیم که همواره مطالب یونیک و استاندارد را در سایت خود قرار دهید.
معتبر بودن
مطالبی که در سایت خود قرار میدهید، حتما باید دارای منبع باشند. همچنین باید سعی کنید که از نوشتن مطالب زرد و نامعتبر دوری کنید. فراموش نکنید که مخاطبان، همواره به دنبال مطالب ارزشمند و مفید هستند.
مطابق با هدف کاربر
یک محتوای خوب براساس اهداف و انتظارات کاربران نوشته میشود. بدین منظور، در ابتدا نیاز است تا کلمات کلیدی را طبق اهداف و خواستههای مخاطب یا در اصطلاح هدف جستجو(Search Intent) بیابید و سپس براساس آنها تولید محتوا کنید.
جمع بندی
همانطور که در این مطلب شرح دادیم، به طور کلی سئو به دو صورت داخلی و خارجی انجام میشود. برای سئو داخلی سایت، نیاز است تا سئوکار تمامی فاکتورهایی که برای گوگل مهم است را بشناسد و همه آنها را مو به مو در سایت موردنظر اجرا کند. در این مقاله توضیح دادیم که سئو داخلی چیست و فاکتورهای سئو داخلی کدامند؟ شما میتوانید از خدمات سئو در مشهد دیجیتالیکس استفاده کنید و سئوی وب سایت خود را بهبود دهید.