بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

اگر در رابطه با تولید محتوا و سئو اطلاعات اولیه را داشته باشید، حتما می‌دانید که کلمات کلیدی جهت اصلی محتوای شما را مشخص می‌کنند. استفاده صحیح و به‌جا از این کلمات، نقش مهمی در بهینه‌سازی سایت دارد. برخی از کارشناسان بر این باورند که شیوه استفاده از کلمات کلیدی نوعی مهارت است که کم کم و براساس تجربه کسب می‌شود. یکی از اشتباهاتی که تازه‌واردان در ابتدای کار خود انجام می‌دهند این است که سعی می‌کنند مطلب را با استفاده بی‌رویه از کلیدواژه پر کنند. همچنین توضیحات نامناسب متا با کلمات کلیدی نیز سبب ورود کاربرانی به سایت می‌شود که به دنبال چیز دیگری هستند. تمام این مثال‌ها را توضیح دادیم تا به خوبی متوجه میزان اهمیت تراکم کلیدواژه در یک مطلب شوید. برای آن که دقیقا درک کنید که چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

به طور خلاصه، به نسبت استفاده از عبارات کلیدی در یک متن، چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density گفته می‌شود. در اواخر دهه 1990 یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی سایت تراکم کلمات کلیدی بود، اما از دورانی که وبمسترها به صورت اغراق آمیز اقدام به ایجاد متن‌های بی سرو ته با استفاده از کلمات کلیدی کردند، موتورهای جستجو در این موضوع تجدیدنظر کردند و توجه کم‌تری به این فاکتور نشان دادند. به استفاده بی‌رویه از کلیدواژه‌ها Keyword Stuffing می‌گویند که باعث افت رتبه سایت می‌شود.

پس از آن که الگوریتم‌های گوگل مانند مرغ مگس‌خوار ایجاد شد، مدیران سایت‌ها به این نتیجه رسیدند که باید به صورت متعادل‌تری از کلمات کلیدی استفاده کنند و در این زمینه زیاده‌روی نکنند. با این حال برخی از سئوکاران، چگالی کلمات کلیدی را مفید و برخی دیگر آن را بی‌تاثیر می‌دانند. اکثر متخصصین سئو سنتی بر این باورند که گنجاندن کلیدواژه‌ها در یک متن، سبب بهبود رتبه سایت می‌شود اما مخالفین این باور، تکنولوژی Semantic گوگل را برای تشخیص کیفیت محتوا کافی می‌دانند. آن‌ها معتقدند که افزایش تراکم کلمه کلیدی سبب جریمه شدن سایت توسط ربات‌های گوگل می‌شود.

پر کردن مطلب با کلیدواژه یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است، اما لازم است بدانید که چگالی بیش از حد کلمات تاثیر مثبتی بر سئو سایت نخواهد داشت. دلیل این موضوع این است که ربات‌های جستجوگر سایت شما را بررسی می‌کنند و براساس الگوریتم‌ها آنالیز می‌کنند که آیا کلمات کلیدی تعداد منطقی دارند یا خیر؟ چنانچه موتورهای جستجو به این نتیجه برسند که از کلیدواژه‌ها به صورت غیرطبیعی استفاده کرده‌اید، سایت شما رتبه خود را از دست می‌دهد و حتی گاهی اوقات ممکن است از فهرست موتورهای جستجو نیز خارج شوید.

شیوه محاسبه چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

کارشناسان حوزه سئو بر این باورند که چگالی کلیدواژه‌ها باید بین یک تا سه درصد از کل محتوا را شامل شود و چنانچه این عدد بیشتر از 3 درصد شود، ربات‌های گوگل سایت شما را جریمه خواهند کرد. فرمولی که برای محاسبه تراکم کلمه کلیدی بیان شده به شکل زیر است:

(100*  Tkn/ Nkr)

در این فرمول منظور از Nkr میزان تکرار کلمات کلیدی در متن و Tkn نشان دهنده تعداد کل کلمات متن است. تفسیر این فرمول بدین صورت است که تعداد دفعات استفاده از کلیدواژه در متن را بر تعداد کل کلمات محتوا تقسیم کرده و در نهایت در عدد 100 ضرب کنیم. به یاد داشته باشید که در زمان محاسبه این عدد، باید تگ‌های HTML و سایر تگ‎‌های داخل صفحه را نادیده بگیرید؛ چراکه تگ‎‌های Embed داخل متن نشان داده نمی‌شوند. چنانچه قصد دارید تراکم عبارات کلیدی را محاسبه کنید، این فرمول کمی تغییر می‌کند. برای این کار لازم است تعداد کلمات موجود در عبارت کلیدی را در تعداد دفعاتی که این عبارت را تکرار کرده‌اید، ضرب کنید و عدد حاصل را بر تعداد کل کلمات به کار رفته در متن تقسیم کرده و درنهایت در عدد 100 ضرب نمایید.

کلمات کلیدی

ابزارهای مفید برای بررسی چگالی کلمات کلیدی کدامند؟

یکی از اقدامات اصلی تیم سئو، بررسی کلمات یا عبارات کلیدی و تدوین استراتژی مناسب برای استفاده از این کلمات در مطالب سایت است. ابزارهای مانند KWFinder می‌توانند در انتخاب کلیدواژه مناسب به شما کمک کنند، اما برای ارزیابی تراکم کلیدواژه‌ها ابزارهای متفاوتی وجود دارند که در ادامه به چند مورد از کارآمدترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزونه Yoast در سایت‎‌های وردپرسی

این افزونه به بررسی صفحه سایت پرداخته و با محاسبه تعداد کل کلمات و مشخص کردن کلیدواژه، تراکم کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. شیوه نمایش تراکم در این افزونه به این صورت است که اگر چگالی مناسب بود، چراغ سبز را روشن می‌کند و در غیر این صورت چراغ قرمز روشن خواهد شد.

نرم‌افزار وردآفیس

همان‌طور که می‌دانید، این نرم‌افزار قابل نصب بر روی تمام سیستم‌ها است و به احتمال زیاد تا به امروز حداقل یک‌بار با آن کار کرده‌اید. نرم‌افزار ورد علاوه بر اینکه در پایین صفحه همواره تعداد کل کلمات به کار برده شده در متن را نمایش می‌دهد، قابلیت شمارش تعداد کلمات موردنظرتان را نیز دارد. برای انجام این کار، کلیدهای Ctrl+f را بر روی کیبورد باهم نگه دارید. سپس در کادر باز شده کلمه یا عبارت موردنظرتان را وارد کنید و این‌گونه از تعداد دفعات استفاده از کلیدواژه مطلع می‌شوید. پس از آن، با یک نسبت ساده می‌توانید درصد تراکم کلیدی متنی که نوشته‌اید را به دست آورید. علاوه بر ابزارهای معرفی شده، سایر مواردی که در بررسی چگالی کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • ابزار آنلاین Small SEO Tools Checker که تعداد کلمات و عبارات کلیدی استفاده شده در متن را نشان می‌دهد.
  • ابزار آنلاین Webconfs Density Checker که میزان تراکم هر واژه را نشان می‌دهد، اما قادر به شمارش عبارات کلیدی نیست.
  • ابزار SEO Review Tools Keywords Checker

جمع بندی

همان‌طور که در این متن به آن اشاره شد، کلیدواژه‌ها بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ را به خود اختصاص داده‌اند. درواقع زمانی که شما اقدام به تولید محتوا به منظور بازاریابی اینترنتی می‌کنید، راه ارتباطی میان کسب و کار شما و جامعه هدفتان کلیدواژه‌ها هستند. تحقیق کلمات کلیدی و کاربرد آنان در محتوا، تگ‌های متا، عنوان سایت و… همگی باید با استراتژی خاصی انجام شود. برای بررسی دقیق میزان چگالی کلمات کلیدی می‌توانید از فرمول و ابزارهای معرفی شده در این مطلب استفاده کنید تا از این طریق از استفاده بی‌رویه از کلیدواژه و اسپم شدن صفحه توسط گوگل جلوگیری نمایید.

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *