سئو و بهینه‌سازی سایت

محتوای پیلار کلاستر چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، امروزه تعداد سایت‌ها درمورد یک موضوع خاص به قدری زیاد شده که رسیدن به رتبه نخست گوگل کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل، مدیران سئو سایت‌های مختلف به دنبال راه‌های موثری هستند تا بتوانند صفحه موردنظرشان را در اولویت‌های اول گوگل قرار دهند. یکی از استراتژی‌هایی که اکثر متخصصین سئو در پیش گرفته‌اند، محتوای بلاگ است. هرچند که کسب رتبه در این زمینه هم چندان آسان نیست، اما باز هم نسبت به راه‌های دیگر امکان‌پذیر است! یکی از روش‌هایی که در راستای بلاگ‌نویسی بسیار موردتوجه قرار گرفته، نوشتن صفحه پیلار می‌باشد. شاید در ابتدا تصور کنید که یک صفحه پیلار، یک محتوای بلاگ طولانی است، در صورتی که این دو کاملا با هم متفاوت هستند. در ادامه در دیجیتالیکس قصد داریم بیشتر درمورد محتوای پیلار کلاستر و تاثیری که بر روی سئو دارد، صحبت کنیم.

منظور از صفحه پیلار چیست؟

همان‌طور که در بخش آغازین هم اشاره کردیم، صفحه پیلار یا صفحه ستون را نباید با محتواهای وبلاگی یا خبری اشتباه بگیریم. درواقع منظور از محتوای پیلار، مقالات طولانی هستند که از آن‌ها به عنوان راهنما و بنیاد اولیه خوشه‌های موضوعی یاد می‌شود. در چنین مطالبی، تمامی موضوعات وابسته به آن به صورت ابتدایی و مقدماتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف از تشکیل این صفحات، جامع کردن بلاگ سایت و سهولت در لینک‌سازی خوشه‌ای است.

درواقع پیلارها مانند پشتیبان، چند قدم عقب‌تر از مطالب اصلی قرار می‌گیرند تا قدرت و تاثیرگذاری آن‌ها را افزایش دهند. برای فهم بهتر موضوع محتوای پیلار کلاستر، به این مثال توجه کنید. فرض کنید قرار است در بلاگ خود، درمورد دیجیتال مارکتینگ مطلب بنویسید. برای این کار، می‌توانید یک مطلب با بیش از 5000 کاراکتر را در سایت خود منتشر کنید که تمامی روش‌ها و ابزارهای مرتبط را توضیح می‌دهد. اما کار منطقی‌تر این است که یک محتوای پایه، برای تمامی مفاهیم اصلی مربوط به دیجیتال مارکتینگ بنویسید و به صورت مختصر درمورد هر یک توضیح دهید. سپس در مقالات مستقل دیگر، درمورد هریک از زیرعنوان‌ها به صورت جامع و کامل صحبت کنید. محتوای پیلار کلاستر دقیقا به یک ساختار خوشه‌ای اشاره دارد که به صورت منظم مطالب موردنظرتان را دسته‌بندی می‌کنند.

صفحه پیلار چیست

ساختار پیلار کلاستر چه اجزایی دارد؟

تا این قسمت از مطلب گفتیم که یک محتوای پیلار درمورد موضوع اصلی و تمامی عنوان‌های پیرامون آن به صورت مختصر توضیح می‌دهد. سه بخش اصلی خلق یک پیلار کلاستر حرفه‌ای، عبارتست از محتوای پیلار، کلاسترها و لینک‌های داخلی که در ادامه با هر یک از آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

محتوای پیلار (Pillar Content)

ستون اصلی تشکیل‌دهنده ساختار پیلار کلاستر، محتوای پیلار است. این محتوا، اطلاعاتی جامع و اشاره‌هایی کوتاه به تک تک زیرعنوان‌های مرتبط با موضوع اصلی را در بر می‌گیرد. دقت داشته باشید که در چنین مطالبی قرار نیست به صورت کامل درمورد هر عنوان توضیح دهید، بلکه یک توضیح اجمالی کفایت می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید این‌گونه در نظر بگیرید که پیلار بستری برای توضیح یک مقدمه کلی از یک موضوع گسترده است و قرار است در کلاسترها درمورد هر زیرعنوان به طور کامل‌تر توضیح داده شود. کیفیت محتوای پیلار بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل باید تلاش شود که برای این کار به اندازه کافی زمان صرف کنید و پس از نیازسنجی کاربران و تحقیق کلمه کلیدی به صورت کامل، شروع به نوشتن چنین مطلبی کنید.

 

حتما بخوانید: سئو داخلی چیست؟

کلاستر (Cluster Content)

دومین بخش از تولیدمحتوای خوشه‌ای، صفحات کلاستر نام دارند که تک تک موضوعات آن به صورت خلاصه در محتوای پیلار توضیح داده می‌شود. درواقع کاربر با مراجعه به کلاسترها می‌تواند با جزئیات دقیق‌تری عناوینی که به صورت سربسته در پیلار دیده را مطالعه کند. شما با نوشتن پیلار سرنخی درمورد هر موضوع به کاربر خود می‌دهید، سپس برای مطالعه بیشتر او را به سمت کلاستر هدایت خواهید کرد.

لینک‌های داخلی

راه ارتباطی محتوای پیلار با کلاسترها، لینک‌های داخلی هستند. زمانی که کاربر در محتوای ستون به صورت مختصر با یک زیرعنوان از موضوع اصلی آشنا می‌شود، احتمالا به مطالعه بیشتر پیرامون آن موضوع علاقه‌مند خواهد شد. به منظور سهولت در پیدا کردن مطلب مرتبط، می‌توانید با استفاده از لینک داخلی او را به مطلبی که به صورت جامع درمورد موضوع موردنظر نوشته شده، ارجاع دهید.

ساختار پیلار کلاستر چه فایده‌ای دارد؟

به گفته متخصصین سئو، استفاده از محتوای پیلار کلاستر عملکردی شبیه به معجزه برای سایت شما دارد. در این بخش، مهم‌ترین مزایایی که این ساختار برای سایت شما به ارمغان می‌آورد را معرفی خواهیم کرد.

تاثیر ساختار پیلار کلاستر

کاهش نرخ پرش

از آنجایی که در ساختار پیلارکلاستر استراتژی لینک‌سازی داخلی بسیار اصولی رعایت می‌شود، کاربر تمایل بیشتری به ماندن در سایت و گشت و گذار در آن دارد. همین امر، موجب کاهش چشم‌گیر نرخ پرش می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که معمولا کاربران زمان مطالعه یک محتوای پیلار، تصمیم به سر زدن به یک یا دو لینک دیگر هم می‌گیرند و همین امر سبب طولانی شدن مدت زمان حضور آن‌ها در سایت می‌شود.

انتشار محتوای کامل و جامع

بدون شک تمام کسانی که صاحب یک سایت هستند تمایل دارند مطالبی که در سایت خود بارگذاری می‌کنند، جامع باشد و تمام اطلاعات لازم را در اختیار کاربر قرار دهند. اما ممکن است این کار در ابتدا کمی خسته‌کننده و انرژی‌بر به نظر برسد. علاوه بر این، به دلیل طولانی شدن مطلب، کم‌تر کسی حاضر به مطالعه یک مقاله طولانی می‌شود! به همین دلیل، معمولا سئوکاران خبره به سراغ استفاده از پیلار کلاستر می‌روند. این ساختار به آن‌ها کمک می‌کند تا با ارائه خوشه‌های محتوایی منظم، مطالبی که مدنظر دارند را به طور کامل و طبقه‌بندی شده در اختیار کاربر قرار دهند. با انجام این کار، هیچ زیرعنوانی از قلم نمی‌افتد و همه ابعاد یک موضوع بررسی خواهد شد.

افزایش رضایت کاربران

همان‌طور که می‌دانید، با استفاده از ساختار خوشه‌بندی، اطلاعات کامل و طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران سایت قرار خواهد گرفت. به همین دلیل مخاطبین سایت، اعتماد بیشتری به مطالب موجود در وبلاگتان خواهند کرد و همین امر باعث افزایش اعتبار برند می‌شود. درواقع زمانی که یک شبکه محتوایی ایجاد می‌کنید، بازدیدکنندگان با خاطری آسوده به تمامی مطالب موجود درمورد یک موضوع دسترسی خواهند داشت. همین امر، به افزایش رضایت آن‌ها و کاربرپسند بودن سایت کمک می‌کند.

ارتقا رتبه سایت

از آنجایی که ساختار پیلارکلاستر می‌تواند برای کاربران بسیار مفید واقع شود، رضایت موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آنان را نیز کسب کرده و همین امر موجب ارتقا رتبه سایت خواهد شد. درواقع یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های گوگل، ساختار خوشه‌ای است. بنابراین اگر می‌خواهید رتبه سایتتان را بهبود دهید، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از به کارگیری این استراتژی غافل نشوید!

افزایش کیفیت محتوا و سریع‌تر شدن تولید آن

وجود عیب و نقص در محتواهایی که در سایتتان قرار می‌دهید، موجب افت کیفیت خدمات و به دنبال آن، بروز نارضایتی کاربران خواهد شد. این در حالی است که با طبقه‌بندی موضوعات موردنظر با استفاده از ساختار پیلار، هیچ‌گونه نقصی در مطالب وجود نخواهد داشت. بدین ترتیب سایت شما به صورت یک‌پارچه خواهد شد و کیفیت آن ارتقا پیدا می‌کند. علاوه بر این، تا مدتی عنوان محتواهای سایت مشخص است و همین امر باعث افزایش سرعت تولید محتوا می‌شود.

موضوعات پیلار چگونه مشخص می‌شوند؟

اگر به عنوان یک سئوکار به تازگی با مفهوم پیلارکلاستر آشنا شده‌اید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا بفهمیم چه موضوعی برای صفحه پیلار مناسب است؟! در ادامه، چند راه حل عملی جهت یافتن موضوع چنین محتواهایی معرفی خواهیم کرد.

تکنیک پیدا کردن کلیدواژه

در زمان پیدا کردن کلمات کلیدی باید دقت داشته باشید که از ارتباط ساختاری بین موضوعات وبلاگ غافل نشوید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم زمانی که به دنبال موضوع مناسب برای پیلار می‌‌گردید نیز همان تکنیک جستجوی کلمات کلیدی را در پیش بگیرید. منظور از تکنیک این است که قبل از هر چیز به سراغ کلمات و عباراتی بروید که بیشتر موردجستجو قرار می‌گیرند و به حوزه کسب و کارتان نیز مرتبط است. در تعیین موضوعات پیلار نیز می‌توانید بیشتر به سراغ کلماتی بروید که معمولا برای خریداران یا مخاطبینتان چالش‌برانگیز هستند.

 

بررسی رقبا

گاهی اوقات پیش می‌‌آید که تکنیک جستجوی کلمه کلیدی برای پیدا کردن موضوع پیلار پاسخگو نیست. به همین دلیل، در این شرایط می‌توانید از طریق آنالیز بلاگ رقبا و زیرعنوان‌هایی که استفاده می‌کنند، به نتایج فوق‌العاده‌ای برسید. حتی گاهی اوقات این نتایج، سبب ایجاد ایده‌ای جدید برای محتواهای بعدی نیز می‌شوند.

تجزیه و تحلیل محتواهای قدیمی

برای رسیدن به یک موضوع خاص و ناب، لازم است به صورت دوره‌ای محتواهای قدیمی‌تر را بررسی کنید. این کار سبب به‌روزرسانی مرتب مطالب شده و علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا موضوعات مهمی که تا به حال درمورد آن‌ها مطلبی منتشر نکرده‌اید را شناسایی کنید. به همین دلیل متخصصین سئو همواره توصیه می‌کنند که قبل از نوشتن محتوا، لازم است حتما ساختار درختی موضوعات را بررسی کنید. سپس هر نکته یا سوالی که در این ساختار به ذهنتان رسید، می‌تواند به منزله موضوع یک محتوای جدید باشد.

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید، موتورهای جستجو ازجمله گوگل، به صورت دوره‌ای الگوریتم‌‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا کار سئوکاران روز به روز دشوارتر شود، چراکه نیاز به تغییر استراتژی مداوم دارند. یکی از استراتژی‌هایی که این روزها توانسته تاثیرات شگرفی بر روی بهبود رتبه سایت‌ها داشته باشد، استفاده از محتوای پیلار کلاستر است. در این مطلب سعی کردیم به طور کامل درمورد این مفهوم که محتوای پیلار کلاستر چیست صحبت کنیم و روش‌های پیدا کردن موضوع و نکات پیرامون آن را شرح دهیم.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.