امتیاز دهید

شاید دیده باشید که افراد زیادی به محض شنیدن مطالبی درمورد رونق کسب و کارهای آنلاین، هر طور شده یک وب‌سایت طراحی می‌کنند و پس از آن دست روی دست می‌گذارند تا مشتری‌های فروان آنان را ثروتمند کنند؛ اما زهی خیال باطل! این افراد نمی‌دانند که یک کسب و کار، به ویژه اگر یک شغل آنلاین باشد، مانند یک کودک نوپا نیاز به مراقبت و حفاظت دارد تا سرو سامان بگیرد و به هدف نهایی خود برسد. یکی از مواردی که به طور یقین پیشرفت یک کسب و کار را رقم می‌زند، تبلیغات است. در این مقاله قصد داریم از سیر تا پیاز تبلیغات دیجیتال را شرح دهیم. پس اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید و هنوز نتوانستید به اندازه کافی آن را پر و بال دهید، تا انتهای این مطلب همراه ما در دیجیتالیکس باشید.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات عبارتست از فرآیندی که برای ترغیب مخاطب به انجام یک کار خاص صورت می‌گیرد. درواقع این ترغیب، باید به گونه‌ای باشد که مخاطب متوجه آن نشود و به طور ناخودآگاه به سمت خرید یک کالا یا هر اقدام دیگری برود. تبلیغات درواقع نوعی چالش اطلاع‌رسانی هستند که سعی می‌کنند مخاطب را درگیر و تحت تاثیر خود بگیرد. برخی از تبلیغات، بدون هیچ خبری ریتم زندگی ما را تغییر می‌دهند. در صورتی که بعضی دیگر، یک تجربه کامل را برای مخاطب خود به صورت کاملا آگاهانه ایجاد می‌کنند.

به هر حال تبلیغی که یک کسب و کار انجام می‌دهد، به منظور تحت تاثیر قرار دادن رفتار مخاطب بوده، هدف نهایی یکسانی دارند و با هدف ایجاد فروش یا مخاطبین بیشتر انجام می‌شود. البته برخلاف تصور عموم، تبلیغات فقط به منظور فروش محصولات یا خدمات انجام نمی‌شوند، بلکه بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها با هدف تغییر طرز فکر و یا آگاهی بخشی، از تکنیک‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

تبلیغات در دنیای امروز چه تاثیری دارند؟

امروزه صنعت تبلیغات به یکی از پردرآمدترین صنایع دنیا تبدیل شده که سهم قابل توجهی از گردش مالی به آن اختصاص داده شده است. در دنیای امروز، هیچ‌کس نمی‌تواند منکر تاثیر تبلیغات بر سبک زندگی و حتی اندیشه انسان‌ها شود. به عبارتی دیگر، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ با استفاده از صنعت تبلیغات توانسته‌اند تا حدود زیادی برای تمام انسان‌ها خط فکری تعریف کنند و به عبارتی ساده‌تر، به آن‌ها بگویند چه کاری انجام دهند و یا انجام ندهند! در ادامه درمورد تاثیر غیرقابل انکار تبلیغات بر جوامع امروزی صحبت خواهیم کرد.

تاثیر تبلیغات

ضرورت

درآمدهای نجومی شرکت‌های تبلیغاتی، گواهی بر پررونق بودن صنعت تبلیغات است. علاوه بر این، تبلیغات سبب می‌شوند تا محصولات و کالاهای جدید به خوبی در جوامع جا بیفتند و به نوعی کمک به تجارت نیز می‌شود. امروزه این جمله که (تبلیغات هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است) از قالب شعارگونه خود خارج شده و شرکت‌های تبلیغاتی جهانی به وضوح توانستند تاثیر آن بر میزان ارزش افزوده محصولات را محاسبه و با افتخار به رخ همگان بکشند!

نقش تبلیغات به حدی واضح است که این روزها با ورود یک محصول به بازار، نه تنها کالاهای مشابه قدیمی طرفداران خود را از دست می‌دهد، بلکه استفاده از آن‌ها نیز نشانه عقب ماندگی تلقی می‌شود. به هر حال بدون شک، تبلیغات یکی از مسائل اساسی و ضرورت‌های دنیای کنونی است و نمی‌شود جلوی حرکت پرشتاب آن را گرفت.

مکانیزم اقناعی تبلیغات

ترفندهای تبلیغاتی، بسیار ساده، اما تاثیرگذار هستند. رسانه‌ها و تبلیغات معمولا از طریق ایجاد ترس و وعده‌های دروغین مردم را تحت تاثیر خود قرار داده و آن‌ها را مجبور به انجام اقدام موردنظر خود می‌کنند. به عنوان مثال، تبلیغاتی که در ابتدای سخنان خود می‌گوید: (آیا شما هم از کوتاهی قد خود رنج می‌برید؟) در ابتدا تلاش می‌کند تا مخاطب را با خود همراه کند. زمانی که جواب مخاطب به چنین سوالاتی مثبت باشد، به این معناست که به قلاب تبلیغات گیر کرده است! پس از آن زمان مناسب فرا می‌رسد که درمورد محصول خود که در افزایش قد موثر است، توضیح دهند و مخاطب را قانع به خرید کنند. امروزه تبلیغات با استفاده از اهرم رنج و لذت، مخاطب خود را وادار به خرید کالاهایی می‌کنند که شاید کارآیی لازم را نداشته باشد!

پیامدهای منفی تبلیغات

در کنار تمام تاثیرات ریز و درشتی که تبلیغات بر دنیای امروز و انسان‌های عصر حاضر دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پیامدهای منفی آن بر جوامع انسانی است. از جمله تاثیرات منفی تبلیغات دیجیتال بر دنیای مدرن می‌توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر ارزش‌ها و الگوهای فرهنگی جامعه
  • تشدید شکاف‌های طبقاتی
  • افزایش وابستگی و عدم توسعه جامعه
  • ایجاد روحیه طمع‌ورزی و افسردگی
  • القای حس اینکه همه چیز را می‌توان خرید

بنا به آنچه که گفته شد، در کنار مزایایی که تبلیغات برای بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد، به دلیل قدرت بی‌نهایتی که دارد، گاهی اوقات پیامدهای منفی نیز به دنبال دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. با نگاهی اجمالی به این بخش و صرف‌نظر از نقاط منفی تبلیغات، می‌توان به راحتی پی به تاثیرگذاری شگردهای تبلیغاتی و چگونگی تاثیر آن بر جوامع بشری برد.

تاثیر تبلیغات در کسب و کارها

باتوجه به آنچه که در قسمت قبل گفتیم، از آنجایی که امروزه تبلیغات به یک صنعت تبدیل شده، می‌توان به این نتیجه رسید که ترفندها و تکنیک‌های بسیار پیشرفته‌تری نیز نسبت به سابق در آن استفاده می‌شود. بنابراین به احتمال خیلی زیاد یکی از راه‌های موفقیت هر کسب و کاری، سرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات است. در ادامه به شما خواهیم گفت که تبلیغات چه تاثیری بر کسب و کارها دارند و چرا تا این حد مهم هستند.

معرفی کسب و کارهای جدید

زمانی که یک کسب و کار به تازگی فعالیت خود را آغاز می‌کند، یکی از راه‌هایی که سبب رونق و پیشرفت زودهنگام آن می‌شود، تبلیغات است. تبلیغات دیجیتال حرفه‌ای این قدرت را دارد که در بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از آنچه که انتظارش را دارید، یک شرکت یا مجموعه را به مخاطبین خود معرفی کند. به همین دلیل است که کارشناسان حوزه تبلیغات، عامل اصلی بقای کسب و کارهای نوپا را تبلیغات می‌دانند.

موفقیت در کسب و کار

یکی از فاکتورهای اصلی پیشرفت و موفقیت در کسب و کارها، تبلیغات است. شرکت‌های زیادی از طریق تبلیغات توانسته‌اند در کم‌ترین زمان ممکن به اهداف خود برسند. به طور کلی هر یک از انواع تبلیغات، بر پیشرفت مشاغل جدید و قدیمی تاثیر زیادی دارند.

آگاه‌سازی جامعه

یکی دیگر از آثار تبلیغات بر کسب و کارها این است که سبب می‌شود جامعه نسبت به یک محصول یا خدمات آگاهی پیدا کند. شما می‌توانید با برنامه ریزی درمورد شیوه و نوع تبلیغات، برند خود را در اذهان عمومی ماندگار کنید.

مشخص کردن تمایز محصولات یا خدمات

شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف با به کارگیری تبلیغات، تلاش می‌کنند تفاوت‌های میان محصولات خود و رقیب‌هایشان را به مخاطبین نمایش دهند. هرچند که تبلیغات به طور کلی با هدف مقایسه کالاها انجام نمی‌شود، اما خاصیت آن در این است که مزایا و خاص بودن یک محصول و یا خدمات را برجسته‌تر کرده و آن را به مشتری نیز نشان دهد.

معرفی کردن خدمات یا محصولات

یک شرکت یا سازمان با تدوین برنامه‌های تبلیغاتی به راحتی می‌تواند محصولات یا خدمات خود را به جامعه هدف معرفی کند و از این طریق میزان فروشش را افزایش دهد.

جذب مشتری

واضح است که هرچه افراد بیشتری از محصولات یا خدمات یک کسب و کار آگاه باشند، تمایل بیشتری به خرید و یا حمایت از آن برند نشان می‌دهند. بدون شک یک تبلیغ خوب و حرفه‌ای به اندازه‎ای موثر است که مشتری را به خرید محصولات و خدماتی که حتی به آن‌ها نیاز ندارد هم ترغیب می‌کند! حفظ مشتری از امتیازات برجسته‌ای است که هدف بسیاری از شرکت‌ها می‌باشد و این امر توسط تبلیغات میسر می‌شود.

جذب مشتری

تبلیغات سنتی چیست؟

به طور کلی به مجموعه اقداماتی که به منظور معرفی یک کسب و کار، افزایش مشتری و معرفی محصولات، در دنیای واقعی انجام می‌گیرد، تبلیغات سنتی گفته می‌شود. تبلیغاتی که هر روزه بر روی بیلبوردهای سطح شهر مشاهده می‌کنید و یا از رادیو و تلویزیون می‌بینید و می‌شنوید، نمونه‌هایی از تبلیغات سنتی هستند. برای آن که با تعریف تبلیغات سنتی آشنا شوید، اصلا نیازی نیست که به سال‌ها قبل بازگردید. حقیقت این است که در دنیای امروز، هنوز هم بسیاری از کسب و کارها به قدرت تبلیغات سنتی معتقدند و همچنان بر استفاده از روش‌های سنتی تبلیغات پافشاری می‌کنند. البته لازم به ذکر است که تبلیغات به صورت سنتی همچنان تاثیرگذار است. به عنوان مثال، اگر قرار باشد یک (مهدکودک) تبلیغ شود، استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی موثرتر است؛ چراکه مخاطب اصلی چنین کسب و کارهایی افرادی هستند که با ابزارهای نوین تبلیغات سروکار ندارند.

مزایای تبلیغات سنتی

همان‌طور که گفته شد، تبلیغات سنتی به صورت کامل منسوخ نشده و هنوز هم تا حدودی کارآیی لازم را برای کسب و کارهای خاص دارد. چند مورد از مزایای این نوع تبلیغات به شرح زیر است:

  • دسترسی راحت به مخاطبین محلی با استفاده از بیلبوردها، مجلات محلی، تراکت و…
  • امکان برآورد شخصیت مخاطب و ارائه توضیحات حضوری
  • احتمال نگهداری بروشورها و تراکت‌ها از جانب مخاطبین و مرور آن‌ها
  • برقراری ارتباط بیشتر بین تبلیغات و مردم به دلیل آشنایی بیشتر افراد با این روش تبلیغات

معایب تبلیغات سنتی

معایبی که در تبلیغات سنتی وجود دارند، سبب شده کم کم این شیوه جذب مشتری کمرنگ‌تر شده و روش‌های دیگر به روی کار بیایند. چند نمونه این معایب را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • محدودیت جغرافیایی به دلیل محدودیت ابزار
  • عدم توانایی در شناسایی و تفکیک گروه مخاطبین به طور دقیق
  • کاهش تاثیرگذاری پیام تبلیغاتی
  • هزینه بالای تبلیغات از طریق بیلبوردها، چاپ بنر و تراکت، معرفی رسانه‌ای و…
  • عدم امکان اندازه‌گیری نتایج، ثبت داده‌ها، نمونه‌گیری و…
  • کاهش احتمال حضور کسب و کار در زمان و مکان مناسب به دلیل محدودیت در ابزار
  • عدم توانایی در دریافت بازخورد و تاثیر تبلیغات

تبلیغات دیجیتال و اینترنتی چیست؟

به تمامی اقداماتی که با استفاده از ابزارهای دیجیتال و در دنیای وب، با هدف ایجاد آگاهی، علاقه و یا افزایش فروش انجام می‌گیرد، تبلیغات آنلاین گفته می‌شود. طبق این تعریف، در چنین تبلیغاتی تلاش می‌شود، پیامی درباره محصول یا خدماتی خاص به جامعه هدف رسانده شود. این ارسال پیام، یا از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و یا اینترنت و سایر کانال‌های مرتبط با آن.

مزایای تبلیغات اینترنتی

به طور کلی امروزه اینترنت توانسته مزایای زیادی در اختیار کسب و کارها قرار دهد. به همین دلیل، اکثر آن‌ها این روش تبلیغات را جایگزین نوع سنتی آن کرده‌اند. در ادامه، مهم‌ترین مزایای تبلیغات اینترنتی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

دسترسی بیشتر به کاربران

همان‌طور که می‌دانید، مخاطبان هر کسب و کاری بیشترین زمان خود را در فضای وب سپری می‌کنند. بنابراین تبلیغات در این فضا، می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد. اینترنت برای کسب و کارهای مختلف این امکان را فراهم کرده که با صرف‌نظر از موقعیتی که دارند، محصولات و یا خدماتشان را به افرادی که کیلومترها دورتر از آن‌ها هستند نیز عرضه کنند. متخصصان بازاریابی و تبلیغات بر این باورند که دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده که به استارتاپ‌ها فرصت رشد می‌دهد، در حالی که چنین فرصتی در فضای آفلاین وجود ندارد.

هدفمند بودن تبلیغات آنلاین

در تبلیغات آنلاین شما این فرصت را دارید که با هدف‌گذاری دقیق و مطابق نیاز کاربران، محصولات خود را ارائه دهید. همچنین این فرصت را دارید تا از امکاناتی که بسترهای دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، استفاده کرده و مشتریان خود را گروه‌بندی نمایید. مشتریان در گروه‌هایی براساس علاقه، اولویت‌ها، جنسیت، سن و… جای می‌گیرند. در تبلیغات آفلاین هیچ تضمینی وجود ندارد که مخاطب پیام تبلیغی شما را بر روی بدنه اتوبوس یا بیلبوردها ببیند و تاثیر بگیرد. اما در روش آنلاین با دسته‌بندی کاربران می‌توانید به صورت بهینه و مقرون به صرفه کسب و کار خود را به صورت هدفمند تبلیغ کنید.

انعطاف بالا

از دیگر مزایای شاخص کسب و کارهای آنلاین، انعطاف‌پذیری بالای آن است. شما می‎توانید به وسیله یک کلیک ساده، سرمایه‌گذاری خود را بر روی یک کمپین افزایش دهید. در این بین، ممکن است پس از شروع کمپین نیاز باشد برخی از پارامترها را جهت بهینه‌سازی تغییر دهید و یا کمپین موردنظرتان را متوقف کرده و در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنید. این درحالی است که در صورت پخش شدن تبلیغات شما در تلویزیون و یا از طریق سایر رسانه‌ها، دیگر امکان کنسل کردن آن وجود ندارد. همچنین تبلیغات بیلبوردی نیز بسیار هزینه‌بر است و اگر شما بخواهید به هر دلیلی تبلیغات خود را تعویض کنید، متحمل هزینه‌های زیادی خواهید شد.

ارائه اطلاعات مفید به مشتریان

در تبلیغات اینترنتی اطلاعات کافی و کاملی درباره محصول یا خدمات یک کسب و کار ارائه می‌شود. راهکارهای جایگزین، امکان مقایسه با محصولات مشابه، بررسی کالاهای مختلف و ارائه پاسخ به سوالات مشتریان از جمله خدماتی است که در این باره صورت می‌گیرد.

امکان گزارش‌گیری

اگر شما تبلیغات خود را از طریق آگهی‌های تلویزیونی انجام دهید، دسترسی به آمار افرادی که از طریق این تبلیغات با کسب و کار شما آشنا شده‌اند، دشوار است. اما در تبلیغات آنلاین، ابزارهایی وجود دارند که با به کارگیری آن‌ها به راحتی می‌توانید بفهمید که مخاطبینتان از کدام کمپین به سایت شما مراجعه کرده و تبدیل به مشتری شده‌اند. با استفاده از چنین ابزارهایی حتی اطلاعات مفیدی مانند سن، جنسیت، محل زندگی و سایر مشخصات نیز به دست می‌آید و می‌توان از این دیتا در جهت تبلیغات بعدی استفاده کرد. علاوه بر آنچه که گفته شد، موارد زیر نیز در دسته مزایای تبلیغات آنلاین قرار می‌گیرند:

  • قابلیت به اشتراک‌گذاری
  • هزینه مقرون به صرفه

انواع روش‌های تبلیغات دیجیتال را بشناسید

همان‌طور که تا به الان تبلیغات اینترنتی زیادی را مشاهده کردید، روش‌های متعددی برای این شیوه تبلیغات وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب ویژه خود را دارند و متناسب با ویژگی‌های هر کسب و کار انتخاب می‌شوند. به بیانی بهتر، زمانی شما می‌توانید به نتیجه دلخواهتان برسید که روش تبلیغاتی مناسب کسب و کار خود انتخاب کرده باشید. برای آن که با این شیوه تبلیغات بیشتر آشنا شوید، در اینجا چند مورد از انواع روش های تبلیغات اینترنتی آن را معرفی خواهیم کرد.

تبلیغات همسان (NATIVE)

در این نوع تبلیغات از فرمت‌های بنر متنی استفاده نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود تا حد ممکن اعتماد کاربر، با ارائه راه‌ حل‌هایی برای حل مشکلاتشان، جلب شود. ابزارهای مختلفی برای انجام تبلیغات همسان وجود دارند، اما ساده‌ترین آن ایجاد یک وبلاگ است. در وبلاگ خود درباره موضوعات مرتبط با حوزه فعالیتتان صحبت کنید و تنها به مطالب تبلیغی اکتفا نکنید. در وبلاگ علاوه بر رعایت نکات بازاریابی و تشویق مخاطب به خرید، لازم است مطالب مفید و جذاب برای کاربرانتان را نیز منتشر کنید. تبلیغات همسان یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری است و به دلیل کارآیی بالایی که دارد، نه تنها به صورت اتفاقی به مخاطب نمایش داده نمی‌شود و مزاحمتی ندارد، بلکه برای مخاطبین ارزش‌آفرینی می‌کند.

SEM (بازاریابی موتور جستجو)

در این روش بازاریابی، هدف اصلی این است که در کم‌ترین زمان ممکن، آگاهی از برند افزایش یابد. همه آنچه که در این روش نیاز دارید، یک آگهی با عنوان و توضیحات کامل و کلمات کلیدی مشخص است. در بازاریابی موتورهای جستجو از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار استفاده می‌شود. هزینه تبلیغات با استفاده از این روش، معمولا به صورت CPC (هزینه به ازای کلیک) محاسبه می‌شود.

تبلیغات بنری (تبلیغات نمایشی)

یکی دیگراز روش‌های رایج تبلیغات آنلاین، استفاده از تبلیغات بنری است. سیستم‌های بازاریابی زیادی وجود دارند که در این حوزه فعالند و با عضویت در این سایت‌ها و ثبت بنر و آدرس سایتتان می‌توانید برای کسب و کار خود مشتری جذب کنید. هزینه این نوع تبلیغات نیز به صورت CPC یا به ازای هر هزار نمایش به کاربر محاسبه می‌شود.

تبلیغات موبایل

امروزه تقریبا همه افراد یک موبایل دارند که به واسطه آن به اینترنت متصل می‌شوند. از سال 2016 تحقیقات گوگل ثابت کرده است که ترافیک تلفن همراه از رایانه‌ها سبقت گرفته و بیشتر افراد با استفاده از تلفن همراهشان از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. بنابراین اگر شما هنوز اقدام به تبلیغات موبایلی نکرده‌اید، وقت آن رسیده تا هرچه زود برای این کار برنامه‌ریزی کنید. با بهبود نسخه موبایل سایت خود، نه تنها تجربه کاربری آن نیز بهبود پیدا می‌کند، بلکه رتبه سایت نیز در نتایج جستجو ارتقا پیدا می‌یابد.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بخش بسیار مهمی از زندگی انسان‌های امروزی را تشکیل می‌دهند و برای دستیابی به مشتریان بالقوه گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. تبلیغات در شبکه‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین جزو مهم‌ترین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هستند. این شبکه‌ها در درون خود بسترهای ویژه بازاریابی دارند و سبب می‌شوند تا باتوجه به اهداف تبلیغاتی خود کمپین‌های موثر ایجاد شود. البته تبلیغات در اینستاگرام نیز یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در رونق کسب و کارها است.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

تبلیغات ریمارکتینگ

به طور کلی احتمال مشتری شدن افرادی که از سایت شما بازدید کرده‌اند، خیلی بیشتر از کسانی است که هیچ اطلاعی درمورد سایت شما ندارند. ریمارکتینگ یک روش تبلیغاتی آنلاین است که در آن معرفی کسب و کار یا محصولات شما برای کسانی که قبلا به سایت شما مراجعه کرده‌اند، نمایش داده می‌شود. این نوع تبلیغات نه تنها در افزایش فروش بسیار موثر است، بلکه برند شما را نیز در بین مخاطبینتان محبوب می‌کند.

ایمیل مارکتینگ

سابقه استفاده از ایمیل به منظور تبلیغات و جذب مشتری، به زمان ایجاد سرویس ایمیل مربوط می‌شود. با این حال، امروزه سیستم‌های ویژه تبلیغات آنلاین بسیار پیشرفته‌تر از گذشته شده است. کمپین‌های تبلیغاتی ایمیلی با کمک ابزارهای این روش خودکار شده و به کمک یک سیستم جامع می‌توان اهداف تجاری و سودآوری بیشتر را محقق کرد. هزینه جذب مشتری جدید بیش از 7 برابر هزینه حفظ مشتری فعلی است و شما با استفاده از ایمیل می‌توانید گروهی از مشتریان وفادار برای کسب و کار خود تشکیل دهید. علاوه بر موارد ذکر شده، انواع دیگر تبلیغات اینترنتی عبارتند از:

  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات اپلیکیشنی و…

انواع پرداخت در تبلیغات اینترنتی کدامند؟

به دنبال پیشرفت روش‌های تبلیغات و بازاریابی آنلاین در دنیای امروز، تمایل کسب و کارها به معرفی خود به صورت آنلاین نیز افزایش یافت. در این میان یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه شدند، عدم شناخت از روش‎های پرداخت در این نوع تبلیغات بود. به همین دلیل در این بخش قصد داریم انواع روش‌های پرداختی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده را توضیح دهیم.

روش CPC

CPC یا Cost Per Click یکی از متداول‌ترین روش‌های پرداخت است که معنای فارسی آن (هزینه به ازای هر کلیک) می‌باشد. در این روش به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی تبلیغات شما می‌کنند، شما ملزم به پرداخت مبلغ مشخصی به شبکه تبلیغات خواهید شد. این روش دارای دو زیرمجموعه Flat Rate و Bid-BASED است. در روش اول، شما و ناشر بر سر یک مبلغ مشخص به توافق می‌رسید و قیمت هر کلیک از جانب کاربر ثابت است. در حالت Bid-BASED یک قیمت مشخص می‌شود و ناشر تضمینی درمورد حد مطلوب تبلیغات به شما نمی‌دهد؛ چراکه در این شیوه، قیمت شما و سایر تبلیغ دهندگان مدام در حال مزایده و رقابت است و هر تبلیغی که قیمت بیشتری دارد، بیشتر در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

روش CPA

Cost Per Action یا CPA نوعی دیگر از روش‌های پرداخت است که در آن تبلیغ دهنده زمانی ملزم به پرداخت هزینه به شبکه است که اقدام موردنظر او یا همان action انجام شده باشد. این اقدامات ممکن است تماشا یک ویدئو، کلیک بر روی یک آیکون مشخص، پر کردن فرم و یا عضویت در سایت باشد.

روش CPA

 روش CPCV

CPCV که مخفف عبارت  Cist Per Complete View است، یکی از روش‌های قیمت‌گذاری برای تبلیغات ویدئویی می‌باشد. در این روش، تبلیغ دهنده موظف است به ازای هر تماشای کامل ویدئو، تعرفه مشخصی را به شبکه تبلیغات پرداخت کند. معمولا به منظور اثربخشی این شیوه، در انتهای کلیپ نیز یک گزینه cta استفاده می‌شود تا بیننده برای کلیک کردن مشتاق‌تر شود.

روش CPL

Cost Per Lead یا CPL مقدار متوسط هزینه‌ای است که تبلیغ دهنده در قبال هر Lead ایجاد شده پرداخت می‌کند. در این شیوه پرداخت، از دو روش استفاده می‌شود. در راه اول، یک بودجه کلی به کمپین تبلیغاتی اختصاص داده می‌شود و درنهایت پس از اتمام کمپین، محاسبه می‌شود که هر لید چه هزینه‌ای دارد. همچنین در دومین راه، پیش از شروع تبلیغات باید با شبکه تبلیغاتی مدنظرتان بر سر یک بودجه مشخص به ازای هر لید، به تفاهم برسید و تنها به ازای لیدهایی که ایجاد شده‌اند، هزینه پرداخت کنید.

روش CPM

CPM یا  Cost Per thousand یک روش پرداخت دیگر است که تبلیغ دهنده به ازای هر 1000 بار نمایش محصول موردنظرش و یا آگهی تبلیغاتی هزینه را پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که در این روش پرداخت، هیچ نوع تضمینی درمورد موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن و نتیجه‌گیری از تبلیغات وجود ندارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود در صورتی که هدفتان از تبلیغات معرفی برندتان است، از این شیوه استفاده کنید.

هدف گیری در تبلیغات اینترنتی چه انواعی دارد؟

قبل از آن که به فکر تبلیغات و اختصاص بودجه‌ای برای این کار بیفتید، لازم است تا به طور دقیق بدانید که هدفتان از تبلیغات چیست. درواقع برای آن که سرمایه خود را در جای درستی هزینه کنید، هدفگیری صحیح و اصولی بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر این، شناسایی دقیق اهداف باعث می‌شود تا ابزار و استراتژی‌های رسیدن به آن را درست انتخاب نمایید. امروزه هدفگیری پایه و اساس ایجاد هر تبلیغی است و اگر به غیر این باشد، بدون شک بودجه شما به صورت اشتباه خرج می‌شود؛ بدون آن که به نتیجه دلخواهتان برسید. در ادامه به شما خواهیم گفت که کسب و کارها با چه اهدافی اقدام به تبلیغات می‌کنند و انواع هدفگیری کدامند؟

آگاهی بخشی و معرفی برند

یکی از اهداف اصلی تبلیغات آنلاین، آگاه کردن جامعه هدف از محصولات، خدمات و برند است. همان‌طور که گفتیم، فضای دیجیتال بسیار گسترده و شلوغ شده و هرچه افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند، ضریب نفوذ برند شما نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین اینترنت بهترین جا برای معرفی برند به گروه عظیمی از مخاطبینتان است. ابزارهای گوناگونی در این مسیر به شما کمک می‌کنند. به عنوان مثال، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های شناساندن کسب و کارتان به مردم می‌باشد.

هدف گیری در تبلیغات اینترنتی

معرفی محصولات و خدمات جدید

هر موقع که محصول جدیدی از جانب کسب و کار شما روانه بازار شد، باید به سرعت مخاطبینتان را با ویژگی‌ها و نحوه استفاده از آن آشنا کنید. اینترنت فضای بسیار مناسبی برای انجام این کار است؛ چراکه امکان دسترسی به مشتریان جدید و قدیم در این بستر وجود دارد. در این دسته از هدفگذاری‌ها می‌توان با استفاده از تبلیغات تاثیرگذاری مانند ویدئو مارکتینگ، بازار‌یابی شبکه‌های مجازی، تبلیغات گرافیکی و… محصولات خود را معرفی نمایید. تحقیقات اثبات کرده‌اند که محصولات جدیدی که در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین معرفی می‌شوند 6 برابر سایر محصولات فروش بیشتری دارند.

افزایش میزان فروش و جذب مشتری بیشتر

حتی اگر برند شما به اندازه کافی شناخته شده باشد، باز هم برای افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر و البته توسعه کسب و کارتان نیازمند تبلیغات هستید. در این نوع هدفگذاری، ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ برای ترغیب افراد به خرید بیشتر به کار گرفته می‌شود. اینفلوئنسرمارکتینگ و تبلیغات وایرال جزو بهترین ابزارهای تبلیغاتی برای کسب و کارهایی هستند که با هدف افزایش فروش اقدام به تبلیغ می‌کنند.

افزایش میزان فروش و جذب مشتری

شناخت نیازها و دستیابی به اطلاعات ارزشمند

زمانی که تصمیم به اضافه کردن محصول یا خدمات جدیدی به برند خود گرفتید، لازم است در ابتدا نیازها و خواسته‌های بازار هدفتان را بشناسید. در این شرایط، هدف از تبلیغات، دستیابی به اطلاعاتی راجع به سلیقه، نیاز و واکنش‌های مشتریان است. تا پیش از این چنین اطلاعاتی بسیار سخت به دست می‌آمد، اما در حال حاضر آنالیز و بررسی یک کمیپن تبلیغاتی می‌تواند هزاران دیتا را خیلی راحت در اختیارتان قرار دهد تا بتوانید در هدفگیری‌های بعدی خود از آن‌ها استفاده کنید.

انواع شبکه‌های تبلیغاتی کدامند؟

امروزه تبلیغاتی که در سطوح گسترده در سراسر جهان انجام می‌گیرند، با استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی منتشر می‌شوند. منظور از شبکه‌های تبلیغات، همان واسطه‌هایی هستند که وظیفه دارند محصول شما را به بهترین نحو به مخاطبانتان معرفی کنند. این شبکه‌ها از طریق آشنا کردن عرضه کننده و متقاضی، کسب و کارها را به اهدافشان می‎رسانند. در این میان، هرچه چرخه تبادل پیچیده‎تر شود، نقش شبکه‌ها نیز متفاوت می‌شود. هر یک از شبکه‌های تبلیغاتی قالب خاص خود را برای معرفی محصولات و یا برند شما دارند؛ به همین دلیل لازم است در ابتدا با ویژگی‌های آنان آشنا شوید و سپس شبکه مدنظر خود را برگزینید. در ادامه شما را با مهم‌ترین این شبکه‌ها آشنا خواهیم کرد.

Media.net

یکی از شبکه‌های تبلیغات، Media.net است که با سرور Yahoo مجموعه بزرگی از تبلیغ کنندگان ملی و محلی را دربرمی‌گیرد و تبلیغات را در قالب‌های عمودی منتشر می‌کند. بعضی از ناشران این شبکه عبارتند از:

  • Elle
  • Forbes
  • رویترز
  • Esquire
  • Cosmopociationz و…

این شبکه به تمام DSPهای اصلی برای تبلیغات باکیفیت دسترسی دارد. همچنین Media.net از تبلیغات متصل بینابینی، بومی محتوا و تلفن همراه نیز پشتیبانی می‌کند.

AdPushup

این شبکه نوعی پلتفرم بهینه‌سازی درآمد تبلیغاتی برای انتشار دهندگان می‌باشد. ویژگی AdPushup شامل موارد زیر است:

  • بهینه‌سازی طرح آگهی
  • اجرای هدر (header)
  • تست خودکار A/B
  • بازیابی adblock

تیم تبلیغاتی این شبکه از همه وظایف مربوط به عملیات و مدیریت موجودی‌ها مراقبت می‌کنند. همچنین آن‌ها تقاضای متعددی در رابطه با تبادل با شبکه‌های تبلیغاتی سطح بالا مانند Google AdX ، AppNexus ، Rubicon و OpenX دارند. این شبکه مورد اعتماد انتشاردهندگان زیادی مانند CNET ،Deccan Chronicle ،NDTV  می‌باشد و درآمد بالایی به شرکای انتشاردهنده خود ارائه می‌کند.

Infolink

یکی از معایب تبلیغات بنری این است که درصد نادیده گرفتن بالایی دارد. به این معنا که بسیاری از کاربران، بنرها را به دلیل مزاحمتی که برایشان ایجاد می‌کند، به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه نادیده می‌گیرند. Infolink به وسیله ارائه مجموعه‌ای خلاقانه از واحدهای تبلیغاتی، توانسته تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کند. به کارگیری InText ,InTag , InFrame, InScreen سبب سئو و بهینه‌سازی بهتر سایت، ایجاد حس مزاحمت کمتر برای کاربران، افزایش ارتباط و استفاده بهینه از فضا می‌شود. نکته قابل توجه این است که این شبکه خلاق، با تبلیغ کنندگان بزرگی مانند Facebook ، Microsoft ،  Amazon و Ebay نیز همکاری دارد.

یکتانت

علاوه بر شبکه‌هایی که در خارج از کشور فعالیت دارند، در داخل کشور نیز شبکه‎های موفق تبلیغاتی زیادی داریم. یکی از این شبکه‌ها، یکتانت است. به جرات می‌توان گفت که یکی از قدرتمندترین شبکه‌‎های تبلیغات داخلی، یکتانت می‎باشد. این شبکه توانسته از زمان شروع به کار خود تاکنون، درآمد بسیاری از کسب و کارها را افزایش دهد و به وسیله تبلیغات باکیفیت و مطلوب خود نظر بسیاری را به خود جلب نماید.

یکی از دلایل موفقیت یکتانت این است که به طور مستمر الگوریتم‎ها را بهینه‎سازی می‌کند. علاوه بر این، گزارش شفافی از درآمدزایی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. علاوه بر مواردی که معرفی شد، سایر شبکه‌های تبلیغاتی در داخل و خارج از کشور به شرح زیر هستند:

  • AdMaven
  • PopAds
  • Adsterra
  • ClickAdu
  • BuySellAds
  • صبا ویژن
  • مدیا اد و…

منظور از کمپین تبلیغاتی چیست؟

به طور کلی، منظور از کمپین تبلیغاتی استراتژی طراحی شده‎ای است که در رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی گوناگون به اجرا درمی‌آیند و اهداف ویژه‎ای را دنبال می‎کنند. اهداف هر آگهی تبلیغاتی ممکن است شامل افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و برقراری ارتباط با یک بازار خاص باشد. بسیاری از کارآفرینان تصور می‎کنند که طراحی یک کمپین تبلیغاتی، به راحتی ایجاد یک تبلیغ است، در حالی که سخت در اشتباهند!

برای آن که یک کمپین به نتیجه دلخواه کسب و کار ختم شود، بدون شک باید از ابتدا به صورت اصولی پایه‎ریزی و ساماندهی شود. یک کمپین، صرفا یک تبلیغ نیست، بلکه عبارتست از یک پیام واحد با تمی مشترک که از طریق رسانه‌ها و بسترهای مختلف به اشتراک گذاشته می‌شوند. تعریف چارچوب زمانی این کمپین‌ها بسیار مهم بوده و نیاز است با دقت و استراتژی تعریف شود. انواع مختلفی از کمپین وجود دارد که متخصصان بازاریابی هر یک از آن‌ها را متناسب با کسب و کار و بودجه شما برنامه ریزی می‎کنند. انواع کمپین‎ها عبارتند از:

  •  360 درجه
  •  بازاریابی ویروسی
  • کمپین چریکی و…

جمع بندی

در عصر امروز، یکی از راه‌‎های موفقیت در هر کسب و کاری تبلیغات است. اما باتوجه به تنوع کسب و کارها و شرایط هر یک از آن‌ها، هر نوع تبلیغاتی پاسخگو اهداف کسب و کارها نیست. از طرفی بیشتر روش‌های تبلیغاتی به صورت اینترنتی انجام می‌شوند. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا با مقایسه روش‌های تبلیغات سنتی و اینترنتی، اهمیت تبلیغات آنلاین را شفاف‎سازی کنیم و اطلاعاتی که نیاز است در این باره داشته باشید را با شما به اشتراک گذاشتیم.

نویسنده

منا دانشمندی