تبلیغات دیجیتال

راهنمای مراحل طراحی کمپین‌های تبلیغاتی

Rate this post

از جمله اصطلاحاتی که جدیدا زیاد به گوش می‎‌خورد، به ویژه در دنیای دیجیتال مارکتینگ که دنیایی گسترده و رو به تکامل است، اصطلاح کمپین‌های تبلیغاتی (advertising campaign) است. اکثر کارآفرینان دچار اشتباه بزرگی در قسمت تبلیغات کسب و کار خود می‎‌شوند. آن‌ها بدون کمک گرفتن از شرکت‌های معتبر تبلیغاتی برای صرفه‌جویی در هزینه ها، اقدام به ترسیم غیر اصولی مراحل طراحی کمپین‌‌های تبلیغاتی خود می‎‌کنند و این کار باعث هدر رفتن تلاش و هزینه‌های تبلیغاتی این افراد می‎‌شود و بدتر از آن، تمام هزینه‌ها به‌جای اثرگذاری بر میزان سوددهی و افزایش مشتریان، به جیب رسانه‌ای که برای تبلیغات از آن استفاده کرده‌اند سرازیر می‎‌شود. در این مقاله پیش از این‌که به مراحل طراحی کمپین‌های تبلیغاتی بپردازیم اشاره کوتاهی به تعریف کمپین‌های تبلیغاتی و مدل‌های طراحی آن، خواهیم داشت و پس از آن گام‌های ترسیم یک کمپین تبلیغاتی مؤثر و استاندارد را توضیح می‎‌دهیم.

طراحی کمپین تبلیغاتی

آیا کمپین تبلیغاتی تعریف مشخصی دارد؟

عده‌ای بر این باورند که این اصطلاح تعریف مشخصی ندارد اما در مجموع می‌توان گفت که: کمپین تبلیغاتی، استراتژای از قبل طراحی شده است که با داشتن اهدافی خاصی مانند افزایش فروش، شناساندن برند و یا کسب جایگاه در یک بازار خاص در رسانه‌های مختلفی مثل روزنامه، بیلبوردها، شبکه‌‌های اجتماعی، بستر وب، شبکه‌های ماهواره‌ای و… ایجاد می‎‌شود.

کمپین‌های تبلیغاتی تا چه حد بر روی کسب و کارها تأثیرگذارند؟

کسب و کارهای نوپا برای معرفی خود به بازار هدف، راهی جز استفاده از تبلیغات ندارند. یک کمپین تبلیغاتی خوب و استاندارد قابلیت این را دارد که در مدت زمانی کوتاه شما و برندتان را به مردم معرفی کند و از این طریق تفاوت‌هایی که میان محصول شما با سایر محصولات رقبا وجود دارد را به مشتریان معرفی کند. پس از جذب مشتری باید به حفظ و نگهداری او در کسب و کارتان بیندیشید و این کار قطعا با تبلیغات مؤثر، میسر می‌شود.

یک کمپین تبلیغاتی خوب چگونه طراحی می‎‌شود؟

مرحله اول: تعیین هدف و مقصد

صاحبان کسب و کارها از راه اندازی شغل و پیگیری ایده‌هایشان اهداف متفاوتی دارند؛ توسعه نام تجاری، بهبود بخشی به تصویر برند، افزایش سوددهی، بالابردن میزان فروش و امثال آن که بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. بهتر است بدانید که اهداف تبلیغات به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شوند. برای داشتن یک کمپین نتیجه‌بخش باید به اعداد و ارقام حاصل از اجرای آن کمپین توجه کنید، زیرا این اعداد نرخ تبدیل شما را مشخص کرده، همچنین به شاخص های عددی نیز باید آشنا باشید.

تعیین هدف در کمپین تبلیغاتی

مرحله دوم: تعیین پرسونای مشتری

شما ناگزیر هستید که مشتریان خود را به خوبی بشناسید. اینکه محصول یا خدمات شما برای چه افرادی تولید شده؟ مناسب مردان است یا زنان؟ در کدام رده سنی از محصول استفاده می‎شود؟ مشتری در کدام منطقه جغرافیایی زندگی می‌کند؟ درآمد او چه مقدار است؟ شاغل است یا خانه دار یا محصل یا بازنشسته؟ اگر کسب و کار آنلاین دارید مشتری چه میزان دسترسی به بستر وب و شبکه‌های اجتماعی دارد؟ مشتری از چه مسیری به محصول یا خدمت شما دست پیدا می‎کند؟

به تمام سؤالات بالا پاسخ دهید تا بتوانید بهترین نوع تبلیغات را برای کسب و کارتان بیابید و مراحل طراحی کمپین‌های تبلیغاتی خود را به بهترین شکل، انجام دهید.

طراحی پرسونا

مرحله سوم: توجه به چرخه عمر محصول (PLC)

محصولی که نسخه آزمایشی آن در حال ورود به بازار است، کاملا شرایط متفاوتی با محصولی که سال‌ها در بازار عمر کرده و در انتهای دوره عمر خود می‌باشد، دارد. از این رو باید به چرخه عمر محصول، جایگاه محصول در این چرخه و نوع تبلیغات مناسب با آن توجه کنید. چرخه محصول شامل دوره‌های زیر است.:

  1. ایجاد، تولید یا توسعه
  2. معرفی به بازار
  3. رشد
  4. بلوغ
  5. افول

مرحله چهارم: رسانه تبلیغاتی مناسب خود را بیابید

برای شناخت بهترین رسانه و بستر تبلیغات محصول، باید بازار هدف خود را شناسایی کنید. ما در مرحله تعیین پرسونای مخاطب و شناخت مشتری به این امر مهم اشاره کردیم. پیدا کردن رسانه ای که به خوبی بتواند هدف شما از تبلیغات را به مشتری‌های مورد نظرتان منتقل کند، بسیار ضروری است. شما باید رسانه ای که به سبک زندگی مشتریان‌تان نزدیک‌تر است را شناسایی کنید.

در این مرحله حدود 80 درصد هزینه کمپین را پرداخت می‎‌کنید، پس محتاطانه و هوشمندانه گام بردارید. در کجا می‏‎‌خواهید دیده شوید؟ ما به چند نمونه از این رسانه‌ها و مکان‌های تبلیغات مؤثر اشاره می‎‌کنیم.

  • شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک
  • سایت‌ها: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تبلیغات از طریق سایت‌ها به فاکتورهای مهمی همچون: نرخ تبدیل، سئو سایت، لینک دهی و محتوای مطلوب دقت کنید.
  • گوگل ادورز که یک روش تبلیغ کلیکی است و به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی کسب و کارتان کمک بسیاری می‌‎کند.

انتخاب رسانه تبلیغاتی

مرحله پنجم: اختصاص دادن بودجه کافی

در پاراگراف قبل اشاره کردیم که انتخاب یک رسانه خوب برای تبلیغات حدود 80 درصد از هزینه‌های مراحل طراحی کمپین‌های تبلیغاتی‌تان را در بر می‎‌گیرد. تخصیص بودجه کافی برای کمپین‌ها یکی از سخت‌ترین و پر چالش‌ترین مراحل پیش روی شما است به ویژه اگر در ابتدای راه باشید. شیوه‌های مختلفی برای این کار متداول شده مانند، درصدی از فروش آینده یا درصدی از تولید. نکته مهم در این قسمت این است که حتما به رقبای خود و نحوه تبلیغات آن‌ها توجه کنید و در دام تبلیغات گران‌تر برای رسیدن به هدف خود نیفتید.

 

مرحله ششم: تولید محتوای خلاقانه تبلیغی

به این سؤال پاسخ دهید که من چه چیزی می‎‌فروشم؟ ارزشی که از رساندن محصول یا خدماتم به مشتری خلق می‎‌کنم چیست؟ پاسخ این سؤالات در یافتن کلمات جادویی مؤثر بر مشتری بسیار کمک می‎‌کند.

 

تولید محتوا در کمپین تبلیغاتی

مرحله هفتم: تقویم اجرایی و نظارت بر تبلیغ

اگر با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد همکاری بسته‌اید یا خودتان اقدام به طراحی مراحل کمپین‌های تبلیغاتی‌تان کردید، داشتن یک تقویم اجرایی از واجبات کمپین شما است. رشد کمپین خود را مدام پیگیری کنید و خروجی‌های آن را تحلیل کنید تا در کمپین‌های بعدی خود اشتباهات قبل را مرتکب نشوید.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ دیجیتالیکس به تأثیر کمپین‌های تبلغاتی بر رشد و ارتقاء کسب و کارها پرداختیم و مراحل طراحی کمپین‌های تبلیغاتی را به روشی استاندارد و کارآمد بیان کردیم. مهم‌ترین نکته در این مقاله را می‎‌توان شناخت پرسونای مخاطب و یافتن رسانه مناسب برای تبلیغات کسب و کارها دانست.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *