Rate this post

این روزها در رسانه‌های مختلف، عبارت کمپین تبلیغاتی زیاد به گوشمان می‌خورد. خیلی از ما شاید معنی دقیق این عبارت را ندانیم ولی همانطور که به نظر می‌آید، در مورد تبلیغات و استراتژی‌های تبلیغاتی است. در این مطلب قصد داریم تا شما را به طور کامل با کمپین تبلیغاتی آشنا کنیم و به شما بگوییم که چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم تا کسب و کار موفق‌تری داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

اخیرا کمپین‌های تبلیغاتی در بین صاحبین کسب و کارها بسیار پر طرفدار شده است. کمپین در لغت به معنای کارزار و پویش است و عبارت کمپین تبلیغاتی در واقع یک برنامه جامع تبلیغات است که توسط افراد متخصص تهیه و تدوین می‌شود.

یک کمپین تبلیغاتی، مجموعه ای از برنامه‌های هماهنگ اما مستقل است که به صورت منظم اجرا می‌شود. در یک برنامه تبلیغاتی علاوه بر اجرا، آنالیز نیز صورت می‌گیرد تا از میزان بازدهی تبلیغات اطلاع یابند. در کمپین‌های تبلیغاتی یک مضمون مشترک و پیام واحد به شیوه‌های مختلف تبلیغاتی مانند: صوتی، تصویری، چاپی و محیطی به سمع و بصر مخاطب می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین و موثرترین مسائل در این روش تبلیغاتی، سرمایه است. در برنامه ریزی کمپین‌ها مقدار هزینه‌ای که کارفرما مشخص می‌کند، در کیفیت تبلیغات و بازدهی آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

کمپین تبلیغاتی

انواع کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی فقط در مورد معرفی یک محصول و ترغیب مردم به خرید آن نیست، بلکه یکی از انواع آن با این هدف کار می‌کنند و انواع مختلف دیگری از کمپین نیز وجود دارد.

کمپین‌های تبلیغاتی عمومی

در این نوع کمپین‌ها تبلیغ یک محصول خاص، توسط اتحادیه‌های تجاری یا تامین کنندگان صورت می‌گیرد. در این نوع تبلیغات، هدف معرفی یک شرکت یا برند نیست، بلکه تشویق عموم به استفاده از یک محصول مشخص است.

تبلیغات مصرف کننده

هدف این کمپین در مرحله اول آگاهی دادن به مصرف کننده در مورد محصول یا خدماتی خاص است و در اولویت بعدی متقاعد کردن مشتری به خرید آن است.

حتما بخوانید: از تبلیغات دیجیتال چه می‌دانید؟

تبلیغات شرکت

در این نوع تبلیغات، کمپین تلاش می‌کند با معرفی شرکت، سرمایه گذاران را متقاعد به خرید سهام آن شرکت کند و جایگاه آن را در بورس بهبود بخشد.

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات خدمات عمومی

هدف از این نوع کمپین‌ها، تجارت نیست و در واقع قصد دارد تا با استفاده از رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون، سطح آگاهی مردم در مورد موضوعی خاص را ارتقا دهد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، ده‌ها نوع از کمپین‌ها موجود است که در آن‌ها با اهداف مختلف، به تبلیغات و اطلاع رسانی می‌پردازند. از قبیل:

  • تبلیغات مشارکتی
  • تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
  • کمپین تبلیغات شبکه‌های اجتماعی
  • کمپین بهینه سازی موتور‌های جستجو
  • کمپین بازاریابی کلیکی
  • کمپین بازاریابی محتوا و…

مراحل نگارش کمپین تبلیغاتی

نگارش و تدوین کمپین تبلیغاتی، نیازمند تمرکز و تفکر جمعی و کار یک تیم حرفه ای است تا بتوانند بیشترین بازدهی را به دست آورند و از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کنند. در این قسمت با پاسخ به پرسش ( چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم ) قصد داریم تا مراحل نگارش کمپین را به صورت گام به گام با شما در میان بگذاریم.

نگارش کمپین تبلیغاتی

گام اول: تحلیل وضعیت قبل از شروع کمپین

قبل از شروع به کار و با استفاده از روش‌های آنالیز، شرایط فعلی کسب و کار مورد نظر را بررسی کنید تا هم شما و هم کارفرما از بازار خود آگاه شود. بدین صورت از نقاط قوت و ضعف کسب و کار مورد نظر اطلاع می‌یابید و با دیدی باز تر می‌توانید کمپین مورد نظر را طراحی کنید.

گام دوم: بودجه بندی

برای بودجه بندی در کمپین‌های تبلیغاتی، نیاز است تا ابتدا عدد s را بیابیم. عدد s در واقع حداقل هزینه مورد نیاز برای شروع تبلیغات است که باعث برگشت سرمایه و سود حداقلی می‌شود. در این مرحله با محاسبات دقیق، باید بتوانیم طوری بودجه مورد نیاز را مشخص کنیم که علاوه بر برگشت سرمایه، سوددهی نیز داشته باشد. البته سرمایه کارفرما در این مرحله بسیار تاثیرگذار است و مشخص می‌کند چه بودجه‌ای به کمپین اختصاص داده می‌شود.

تبلیغات اینترنتی

گام سوم: شناخت مخاطب هدف

در این مرحله باید دقیقا مشخص کنید که مخاطبین تبلیغات شما چه کسانی هستند. دانستن سن، سطح درآمد، جنسیت، میزان تحصیلات و… می‌تواند کمک شایانی به شما در زمینه نگارش کمپین کند. در این قسمت شما به جواب سوال( چه میزان از توانم را برای کدام گروه از مخاطبینم استفاده کنم؟) می‌رسید.

گام چهارم: خلق استراتژی

مهم‌ترین گام برای موفقیت در تبلیغات، مرحله تهیه استراتژی است. دراین مرحله معمولا تیم نگارش کمپین، جلسه طوفان فکری تشکیل می‌دهند و هرکدام از افراد تیم به چگونگی انجام تبلیغ و بهترین استراتژی‌ها می‌اندیشند و فکر خود را بازگو می‌کنند. سپس با هم‌فکری یکدیگر، افکار خود را پخته تر می‌کنند و به نتیجه می‌رسند. دقت داشته باشید که انتقاد و منفی نگری در طوفان فکری جایی ندارد و حتی بیهوده‌ترین پیشنهادات هم باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مرحله روش‌ها و رسانه‌هایی که قرار است در کمپین استفاده شوند نیز مشخص می‌گردد.

تدوین استراتژی تبلیغاتی

گام پنجم: ایجاد ساختار ارتباطی

ارتباط کارآمد زمانی میسر می‌شود که بتوانیم پیام مناسب را در زمان مناسب به وسیله رسانه مناسب انتقال دهیم. در این مرحله باید ارتباط را با مخاطبینی که در مراحل قبل مشخص کرده‌ایم، به وجود ‌آورده و پیام تبلیغاتی خود را منتقل می‌کنیم.

گام ششم: برنامه روزشمار

در برنامه ریزی کمپین، تمام برنامه‌ها باید به صورت روزشمار تعیین شود و هرروز مطابق برنامه و نظم تمامی آن‌ها اجرا شود. برنامه‌های تبلیغاتی به سه دسته کاشت (روز‌های اولیه کمپین)، داشت (روز‌های اوج) و برداشت ( روز‌های تحلیل و آنالیز) تقسیم می‌شود. در پایان تمام برنامه‌ها باید آنالیز صورت گیرد تا از نتایج کمپین آگاه شوید و بدانید که برنامه‌ها تا چه میزان موفق بوده اند.

نگارش کمپین تبلیغاتی

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ دیجیتالیکس به موضوع( چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم ) پرداختیم و با مفهوم کلی کمپین نیز آشنا شدیم. کمپین های تبلیغاتی در واقع یک برنامه جامع و کامل و منظم از تبلیغات است که در سوددهی بیشتر تبلیغات و بازگشت سرمایه بسیار موثر است.

برای موفقیت کمپین تبلیغاتی، به یک تیم قوی و خلاق نیاز داریم تا بتوانیم تمامی مراحل را به خوبی تهیه، نگارش و اجرا کنیم. یکی از مسائل تاثیر گذار بر کیفیت کمپین، بودجه در نظر گرفته شده برای تبلیغات است. میزان سرمایه در نظر گرفته شده برای تهیه کمپین، با میزان سوددهی آن رابطه مستقیم دارد. آژانس تبلیغاتی دیجیتالیکس همراه شما برای ایجاد تبلیغات موثر است.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *