تبلیغات دیجیتال

تبلیغات موبایلی چیست و چه مزایایی دارد؟

امتیاز دهید

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، متوجه می‌شوید که امروزه یکی از اجزای جدانشدنی زندگی همه ما، تلفن همراهمان است. بسیاری از کارهای روزمره به وسیله گوشی موبایل امکان‌پذیر شده و همین امر باعث می‌شود تا این دستگاه‌های دیجیتال به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی شناخته شوند. از نظر علم بازاریابی، در هر فضایی که بیشترین جمعیت حضور داشته باشد، بهترین نتیجه تبلیغاتی حاصل می‌شود. امروزه با توجه به اینکه زمان زیادی از شبانه روز یک فرد برای تلفن همراه او مصرف می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که موبایل ابزار بسیار پربازدهی برای تبلیغات می‌باشد. در این مقاله، قصد داریم درمورد تبلیغات موبایلی و مزایایی که برای کسب و کارها به همراه دارد، صحبت کنیم. اگر به دنبال یک راه پربازده برای معرفی کسب و کار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 تبلیغات موبایلی چیست؟

زمانی که برای تبلیغ کسب و کار یا محصولات خود از موبایل، تبلت و یا هر دستگاه بی‌سیم دیگری استفاده می‌کنید، درواقع در حال انجام تبلیغات موبایلی هستید. یکی از ویژگی‌های بارز این روش که باعث محبوبیت روزافزون آن شده، این است که پیام تبلیغاتی شما در دستگاهی نمایش داده می‌شود که متعلق به خود فرد است. بدین ترتیب فرد احساس نزدیکی بیشتری با برند شما خواهد داشت. درواقع امروزه تلفن‌های همراه یکی از بهترین کانال‌های تعامل بین شما و جامعه هدفتان هستند.

خوب است بدانید، این روش بازاریابی زمانی بهترین بازده را دارد که قبل از انجام هر کاری، به خوبی مخاطبتان را بشناسید و مطابق سلیقه او خود را معرفی کنید. این روزها می‌توانید پیام‌های تبلیغاتی کسب و کارهای مختلف را در قالب‌های متن، بنر، صوت و یا فیلم‌های فلش و اپلیکیشن‌ها و یا وبسایت‌های گوناگون مشاهده نمایید.

تبلیغات موبایلی چه انواعی دارد؟

باتوجه به گستردگی عملکرد تلفن‌های همراه، مسلما روش‌های متفاوتی برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی با استفاده از آن نیز وجود دارد. تبلیغات موبایلی مدل‌های گوناگونی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تبلیغات موبایلی چیست

تبلیغات بینابینی

زمانی که اپلیکیشنی را در گوشی خود باز می‌کنید، در اکثر اوقات پیامی با محتوای تبلیغاتی به شما نمایش داده می‌شود. به این نوع پیام‌ها، تبلیغات بینابینی یا Interstitial می‌گویند. این تبلیغات معمولا بدون انتخاب یا تایید کاربر به نمایش درمی‌آیند و در دو نوع بنر تمام صفحه (Web View) یا ویدئوی گذرپذیر (Skippable) می‌باشند. منظور از ویدئوهای گذرپذیر این است که در زمان باز کردن اپلیکیشن، کلیپی به نمایش درمی‌آید و در صورت عدم تمایل کاربر به تماشای ادامه ویدئو، پس از 5 ثانیه می‌توان از آن رد شد. از آنجایی که نمایش چنین تبلیغاتی بدون تایید کاربر است، معمولا نرخ درگیری بالایی (Adoption Rate)  دارند، اما اکثر مخاطبین تمایلی به تماشای کامل تبلیغ ندارند.

تبلیغات ویدئویی براساس پاداش

از این روش تبلیغات معمولا در اپلیکیشن‌هایی که پرداخت درون برنامه‌ای دارند، استفاده می‌شود. این شیوه جذب مشتری به این صورت است که اگر شما ویدئو تبلیغاتی را تا پایان و به صورت کامل تماشا کنید، جایزه‌ای با مقدار مشخص دریافت خواهید کرد. اکثر برندها به منظور حفظ و یا بهبود تجربه کاربری خود از این شیوه استفاده می‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که کاربر با علاقه خود اقدام به تماشای آن می‌کند، نرخ نمایش کامل آن نیز بالا رفته و درآمد بیشتری را برای صاحبین کسب و کارها به ارمغان می‌آورد.

تبلیغات هم‌نما

منظور از تبلیغات هم‌نما یا Native این است که ظاهر پیام تبلیغاتی را با UI اپلیکیشن موردنظر هماهنگ کنید. این کار سبب می‌شود تا مخاطب توجه بیشتری به تبلیغات داشته باشد و احساس ایجاد مزاحمت به او دست ندهد.

تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll)

از این مدل تبلیغات معمولا در برنامه‌هایی که قسمتی از آن به نمایش ویدئو اختصاص یافته، استفاده می‌شود. اگر مدت زمان ویدئوهایی که قرار است در اپلیکیشن نمایش داده شوند کم‌تر از 2 دقیقه باشد، می‌توان آن‌ها را به صورت پیش‌نمایشی به کاربران نشان داد. احتمالا بارها با این نوع ویدئوها روبرو شده‌اید. در این روش در ابتدای کلیپ، چند دقیقه تبلیغات نشان داده می‌شود و پس از چند دقیقه ویدئو اصلی به نمایش درمی‌آید.

تبلیغات پیش نمایشی

MMS (خدمات پیام چند رسانه‌ای)

احتمالا شما هم تصور می‌کنید که منظور از MMS، صرفا پیام تصویری است. در حالی که محتوای چنین پیام‌هایی می‌تواند متن کوتاه و بلند، بنر و عکس، ویدئو و یا صوت نیز باشد. البته زمانی می‌توانید منتظر نتایج چنین تبلیغاتی باشید که مطمئن شوید قابلیت MMS بر روی تلفن همراه مخاطبینتان نیز فعال است.

نحوه پرداخت در تبلیغات موبایلی چگونه است؟

در کمپین‌هایی که معمولا برای تبلیغات موبایلی طراحی می‌شوند، چهار مدل روش پرداخت و محاسبه هزینه وجود دارد که در ادامه به معرفی تک تک آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه به ازای نصب CPI

به میانگین هزینه‌ای که صاحب کسب و کار باید برای هر نصب، به شبکه تبلیغ‌کننده پرداخت کند، CPI یا هزینه به ازای نصب می‌گویند. اگر می‌خواهید تعداد کاربرانی که از اپلیکیشن موردنظرتان استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کند، این روش پرداخت می‌تواند بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد. لازم به ذکر است که در این روش، افرادی هستند که با استفاده از شگردهای خاص و تقلب، سعی در افزایش تعداد نصب دارند. بنابراین اگر می‌خواهید از این مدل پرداخت استفاده کنید، حتما به اعتبار شرکت تبلیغ‌کننده دقت داشته باشید.

هزینه به ازای فعالیت خاص CPA

در این روش، زمانی ملزم به پرداخت هزینه هستید که دقیقا عمل موردنظرتان انجام شده باشد و به هدف خود برسید. شما می‌توانید مواردی مانند تعداد پر کردن فرم، تعداد عضویت، کلیک، بازدید ویدئو و… را به عنوان معیاری برای سنجش و محاسبه هزینه قرار دهید.

هزینه به ازای هر کلیک CPC

در این شیوه از محاسبه قیمت تبلیغات موبایلی، به ازای هر کلیکی که مخاطب انجام می‌دهد، موظف به پرداخت هزینه‌ای مشخص هستید. این نوع کلیک‌ها باید واقعی و از جانب مشتری بالقوه انجام شوند تا بتوانند آمار واقعی درمورد میزان اثرگذاری تبلیغات را به کسب و کار تبلیغ‌دهنده ارائه دهند.

هزینه به ازای نمایش کامل ویدئو (CPCV)

همان‌طور که از نام این روش پیداست، به ازای هر بار که ویدئو تبلیغاتی شما به طور کامل نمایش داده می‌شود، باید مبلغی را به شرکت تبلیغ‌کننده پرداخت کنید. معمولا زمانی که بخواهید جامعه هدفتان را از برند و عملکرد خود آگاه کنید، می‌توانید این روش را برگزینید.

مزایای تبلیغات موبایلی برای کسب و کارها چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، امروزه تلفن‌های همراه نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کنند. به همین دلیل اجتناب از این روش برای معرفی برندها امکان‌پذیر نیست و می‌تواند مزایای زیادی به ارمغان آورد. در ادامه با مزایای این شیوه تبلیغاتی بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایای تبلیغات موبایلی

امکان دسترسی به مخاطب در بهترین مکان و زمان

باتوجه به ساختار تلفن‌های همراه، استفاده از آن‌ها در هر زمانی امکان‌پذیر است و معمولا هر اوقات فراغتی که برای افراد پیش می‌آید، مورداستفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در زمان استراحت در محل کار، اکثر افراد با گوشی همراه خود سرگرم می‌شوند و یا زمانی که در صف مطب پزشک منتظر هستند! درواقع بازاریابان و صاحبین کسب و کارها به دنبال روشی هستند که بتوانند همیشه و در هر جا در دسترس مخاطبین قرار بگیرند و مسلما تلفن همراه انتخاب درستی است. پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند در هر زمان و مکانی که صاحب کسب و کار بخواهد، از طریق تلفن همراه، به دست جامعه هدف برسد. مثلا شما می‌توانید با استفاده از این روش، فروشگاه خود را به افرادی که در یک ناحیه خاص از شهر زندگی می‌کنند، معرفی کنید.

پیشرفت بازار

طبق تحقیقات انجام شده، این روزها بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای کامپیوترهای خانگی، از تلفن‌های همراه برای انجام امور موردنظرشان استفاده کنند. همین موضوع نشان‌دهنده این است که کاربران این دستگاه‌ها روز به روز در حال افزایش هستند. بدون شک از هیچ طریقی نمی‌توان مانع رشد این بازار شد و همین موضوع پربازده بودن تبلیغات موبایلی را توجیه می‌کند.

تعامل بیشتر با مشتریان

در مقایسه با دستگاه‌هایی مانند تبلت یا کامپیوتر، تلفن‌های همراه بیشترین نرخ کلیک را در نمایش، رسانه‌های اجتماعی و جستجو دارند. از آنجایی که نرخ کلیک یکی از معیارهای مهم در ارزیابی میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی است، می‌توان به این نتیجه رسید که این روش تبلیغاتی قادر است کسب و کارها را راحت‌تر به اهدافشان برساند.

صرفه‌جویی اقتصادی

در مقرون به صرفه بودن هزینه‌های تبلیغ موبایلی هیچ شکی وجود ندارد! دلیل مناسب بودن قیمت این روش این است که رقابت کم‌تری میان تبلیغ‌دهندگان در این فضا وجود دارد. همین موضوع باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌های تبلیغاتی می‌شود. البته این مناسب بودن قیمت تنها در مقایسه با روش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ نیست، بلکه نسبت به ابزارهای سنتی مانند تلویزیون و بیلبوردهای شهری نیز همین موضوع صدق می‌کند.

حتما بخوانید: انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی را بشناسید

افزایش نرخ تبدیل

باتوجه به مزایایی که تا این قسمت برای تبلیغات موبایلی برشمریدم، واضح است که تبلیغات با استفاده گوشی‌های موبایل نرخ تبدیل بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارند. آمار و ارقامی که طی تحقیقات گسترده به دست آمده، ثابت می‌کنند که مشتریان بالقوه زیادی با مشاهده پیام‌های تبلیغاتی بر روی تلفن همراهشان به مشتری واقعی تبدیل شده‌اند.

جمع بندی

باتوجه به کاربردهای وسیع تلفن‌های همراه در جوامع امروزی، بخش اعظمی از زمان افراد صرف کار با این دستگاه می‌شود. بر همین اساس، بازاریابان تصمیم گرفته‌اند که برای اهداف تبلیغاتی خود نیز از پتانسیل‌های آن بهره ببرند. تبلیغات موبایلی یکی از شیوه‌های رایج دیجیتال مارکتینگ در عصر امروز می‌باشد که بسیار موردتوجه کسب و کارهای مختلف نیز قرار گرفته است. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل به معرفی این روش و شرح مزایای آن، بپردازیم.

اگر کسب و کار شما نیاز به برنامه تبلیغاتی دارد می‌توانید از خدمات آژانس تبلیغات مشهد دیجیتالیکس استفاده  کنید. برای مشاهده خدمات آژانس تبلیغات به اینجا مراجعه کنید.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.