بازاریابی محتوا

استوری تلینگ چیست و چه تاثیری در محتوا دارد؟

Rate this post

احتمالا بارها و بارها برای‌تان پیش آمده که جذب یک فیلم سینمایی و یا سریال شده‌اید. یکی از دلایل مهم درگیر شدن شما با آن فیلم و سریال، قدرت داستان‌ سرایی و قصه گویی است. استوری تلینگ در حوزه بازاریابی خصوصا بازاریابی محتوا، نقش کلیدی و مهمی دارد. ما از طریق ارائه یک داستان جذاب و درگیر کننده به مخاطب، میتوانیم او را جذب و به سمت خود بکشیم. اما این داستان سرایی و قصه گویی چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟

استوری تلینگ چیست؟

به مهارت داستان‌ نویسی در بیان یک موضوع یا مطلب را استوری تلینگ (StoryTelling) می‌گویند. در واقع به این صورت است که به جای بیان مستقیم درمورد موضوع، با بیان داستانی زیبا، مخاطب را درگیر نوشته و محتوای خود کرده و تا پایان محتوا شما را همراه کند. این درگیری و همراهی، باعث افزایش تعامل او با شما می‌شود. به وسیله تکنیک استوری تلینگ شما می‌توانید انواع محتوای متنی، ویدئویی، صوتی و… تولید کنید.

چرا به داستان سرایی در محتوا نیاز داریم؟

استفاده کردن از استوری تلینگ (StoryTelling) در تولید محتوای بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و … باعث علاقه‌مندی هرچه بیشتر مخاطب و درگیری وی با مطالب شما می‌شود. البته باید به این نکته توجه کنید که استفاده درست از این تکنیک بسیار با اهمیت است. اهمیت این موضوع باعث می‌شود، محتوای شما همان محتوای جذابی شود که مخاطب دوست دارد آن را دنبال کند.

با استفاده از این تکنیک پیام خود را واضح و شفاف به مخاطب می‌رسانید، اهداف خود را بیان می‌کنید و برای آن‎‌ها دلیل می‌آورید. تکنیک قصه‌گویی این کمک را به شما می‌کند که بسیاری از مسائلی که بیان آن‌ها سخت و دشوار است، مخاطب آن‌ها را راحت‌تر درک می‌کند. این بیان داستان‌گونه باعث استفاده بیشتر ترافیک مصرفی، جذب مشتری بیشتر، افزایش فروش و پیدا کردن مشتریان وفادار می‌شود.

چرا به استوری تلینگ نیاز داریم

تاثیر استوری تلینگ در محتوا نویسی

از مهم‌ترین بخش استراتژی بازار، تمرکز روی مخاطب و جذب هر چه بیشتر اوست. با استفاده از داستان سرایی، می‌توانید به قابل فهم ترین شکل ممکن نیاز او را شفاف کنید و به بهترین شکل آن را پاسخ دهید. استوری‌تلینگ به راحتی کمک می‌کند تمرکز، احساسات و حواس مخاطب را به خود درگیر کنید. در حین این درگیری به راحتی محصول خود را معرفی و بهترین اقدام را از مخاطب خود دریافت کنید.

مراحل نوشتن یک استوری تلینگ (StoryTelling)

اگر در فرآیند داستان‌ نویسی خود می‌خواهید بهترین واکنش را از مخاطب دریافت کنید به نکات زیر توجه کنید:

  • شناخت مخاطب: اولین و مهم‌ترین کار شناختن مخاطبین هدف است، پرسونای مشتری کمک شایانی در فرآیند استوری تلینگ دارد.
  • داشتن برنامه مشخص: در نوشتن یک داستان بدون داشتن استراتژی و هدف نمی‌توانید داستان خوبی بنویسید. باید بر روی موضوعات انتخابی، ارتباط با مخاطبین هدف، به دنبال چالش‌ها، مشکلات و ارائه راه‌حل باشید.
  • تعریف پیام اصلی: مهم نیست که داستان شما قرار است چقدر طولانی باشد، مهم این است که دارای یک پیام اصلی و اساسی باشد، آن را به درستی انتقال دهد و براساس این پیام اصلی پیش رفت.
  • نوع داستان را مشخص کنید: نوع داستان را برای خود مشخص کنید که آیا از موفقیت‌ها و شکست‌هاست و یا درمورد مشتریان.
  • اقدام به عمل: بیان داستان به صورتی که بعد از آن مشتری اقدامی را انجام ندهد، موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کاری کنید که مخاطب بعد از خواندن ماجرا کاری خاص را انجام دهد.
  • انتخاب بستر انتشار: مشخص کنید محتوای شما قرار است در چه فضایی و به چه صورت  اعم از صوتی، تصویری و … انتشار پیدا کند.

مراحل نوشتن استوری تلینگ

چگونه یک داستان خوب بنویسیم؟

برای نوشتن یک داستان خوب احتیاج دارید تا در مورد یک سری نکات داستان‌ سرایی بدانید، این نکات عبارتند از:

  • سرگرم‌کننده: داستان‌هایی سرگرم‌کننده هستند که علاوه بر درگیری مخاطب، باعث انتظار و صبر کردن او برای فهمیدن ادامه داستان می‌شود.
  • آموزشی: بهترین نوع داستان، داستانی است که در حین بیان آن چیزی به مخاطب آموزش دهد.
  • فراگیر: بهترین داستان‌‌، داستانی است که اکثر افراد آن را به نحوی تجربه کرده باشند و در مورد آن تجربه‌ای داشته باشند.
  • سازمان‌یافته: داستان باید سازمان یافته باشد تا بتواند پیام آن را به درستی به مخاطب انتقال دهد.
  • به یادماندنی: چیزی که باعث در ذهن ماندن مخاطب می‌شود استفاده از قهرمان داستان، الهام بخشی، شوخ طبعی و اینگونه مسائل در داستان می‌شود.

چگونه یک داستان‌ سرایی موفق‌تر است؟

حال این سوال پیش می‌آید که برای تولید محتوا و کمپین‌ها چگونه داستان‌هایی موفق‌تر هستند؟ برای موفقیت در داستان‌سرایی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • باید تمام حواس‌تان به مخاطب باشد، با او ارتباط عاطفی برقرار کنید و به سوالاتش پاسخ دهید.
  • از ساختار اصولی داستان غافل نشوید، از فراز و فرودهای به موقع استفاده کنید، یکپارچه و منسجم بنویسید.
  • طوری داستان را بیان کنید که مخاطب خود را در آن موقعیت ببیند به عبارتی همذات پنداری کند.
  • طوری داستان را بنویسید که مخاطب دائما منتظر ادامه آن باشد.

نتیجه‌گیری

مخاطبان امروزه به دنبال محتوایی سرگرم‌کننده و جذاب هستند و چیزی که از قدیم الایام در تمام طول زندگی ما از تولد وجود داشته، بیان قصه و داستان بوده است. داستان نویسی و دنبال کردن آن، به ما برای جذب بیشتر مخاطب برای هدف‌هایمان بسیار کمک می‌کند. تمام سعی ما از این کار ارتباط گرفتن با مخاطب، تحریک احساسات او و ادامه پیدا کردن این ارتباط است.

اگر شما هم می‌خواهید که داستان متفاوتی را برای مشتریانتان تعریف کنید می‌توانید با کارشناسان بازاریابی و تولید محتوا ما در ارتباط باشید.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *