بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
تبلیغات دیجیتال

با ایمیل مارکتینگ و ویژگی‌های آن آشنا شوید!

با ایمیل مارکتینگ و ویژگی‌های آن آشنا شوید!
امتیاز دهید

امروزه روش‌های زیادی برای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ توسط متخصصان این حوزه ایجاد شده است. یکی از روش‌های پرطرفدار و کاربردی از نظر متخصصان و البته کسب و کارهای مختلف، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی به وسیله ایمیل می‌باشد. در دنیای امروز، یکی از ابزارهای ارتباطی پرکاربرد برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی، ایمیل است. به همین دلیل صندوق دریافتی پیام‌ها و حتی قسمت هرزنامه‌های حساب کاربری ایمیل هر یک از ما، پر از پیام‌های مختلف تبلیغاتی است! بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در تلاشند تا به شیوه‌ای هدفمند با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری به دست آورند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که این روش بازاریابی دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ پس با دیجیتالیکس شرکت دیجیتال مارکتینگ همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

تعریف مفهوم ایمیل مارکتینگ به هیچ عنوان سخت و پیچیده نیست. معنای لغوی این روش بازاریابی بدین ترتیب است: استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبین کسب و کار موردنظر، به منظور جذب مشتری جدید و حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی‌تر. محتوای چنین ایمیل‌هایی تبلیغات، محتوای مفید و کاربردی، تخفیفات، پیشنهادات خرید و… می‌باشد. کسب و کارها می‌توانند در هر مرحله از استراتژی تبلیغاتی خود که هستند، از این روش برای جذب مشتری بیشتر استفاده کنند. شرکت‌های مختلف معمولا با اهداف زیر به سراغ ایمیل مارکتینگ می‌روند:

  • برندسازی و معرفی کسب و کارهای نوپا
  • ترغیب به خرید
  • وفادار سازی
  • حفظ مشتریان همیشگی و…

خوب است بدانید که استفاده از ایمیل، ظرفیت‌های بسیاری دارد که در اکثر اوقات از آن‌ها بی‌خبریم و نمی‌توانیم آن‌طور که شایسته است از مزایای آن به نفع خود استفاده کنیم. در ادامه این مطلب برای آن که به طور کامل با این روش بازاریابی آشنا شوید، مزایا و معایب آن را ذکر کرده‌ایم.

مزایای ایمیل مارکتینگ

حال که با مفهوم ایمیل مارکتینگ آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد تا مزایایی که این روش برای کسب و کارهای مختلف به ارمغان می‌آورد را نیز بشناسید.

مزایای ایمیل مارکتینگ

نرخ برگشت سرمایه قابل توجه (ROI)

در حال حاضر، اکثر کسب و کارها به سختی حاضر به هزینه کردن می‌شوند و از سوی دیگر، توانایی صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغات را ندارند. باتوجه به این شرایط، موضوع بازگشت سرمایه درمورد روش‌های مختلف بازاریابی بسیار مهم است. درواقع زمانی که یک کسب و کار بودجه‌ای را صرف تبلیغات می‌کند، مدیران آن مجموعه بی‌صبرانه مشتاق هستند بدانند در ازای هزینه پرداخت شده، چقدر سرمایه به دست می‌آورند. یکی از مزایای مهم بازاریابی ایمیلی این است که اگر به صورت اصولی انجام شود، می‌تواند بسیار کارآمد و موثر باشد. ایمیل مارکتینگ از بین تمام روش‌های دیگر، نرخ تبدیل خوبی داشته و بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

نرخ بازگشت سرمایه

اثربخشی زودهنگام

زمانی که ایمیل تبلیغاتی شما به مخاطبینتان فرستاده می‌شود، از همان لحظات اول قادر خواهید بود اثرات فوق‌العاده آن را در افزایش فروش و یا افزایش نرخ تبدیل مشاهده کنید. استفاده از این روش برای موقعیت‌هایی مانند حراجی آخر فصل یا فروش 24 ساعته بسیار مناسب است. به وسیله بازاریابی ایمیلی به راحتی می‌توانید حس عجله و محدودیت زمانی را به مخاطب خود القا کنید.

تحلیل رفتار مشتری

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین ابزارهای موجود برای آنالیز و تحلیل رفتار مشتری یا همان مصرف کنندگان است. درواقع در این روش شما می‌توانید بفهمید که مخاطب شما بیشتر چه ایمیل‌هایی را مطالعه می‌کند، کدام پیام‌ها برایش جذاب‌تر بوده، روی کدام لینک‌ها کلیک می‌کند و نسبت به چه CTAهایی واکنش نشان می‌دهد. با تحلیل چنین آمارهایی به راحتی می‌توانید به این نتیجه برسید که چه چیزهایی مورد علاقه مخاطب شما است.

شروع آسان

یکی از مزایای قابل توجه ایمیل مارکتینگ، ساده بودن آن است که سبب می‌شود هر فردی با حداقل دانش، بتواند از این روش استفاده کند. از طرفی دیگر، برای شروع کار، احتیاجی به حضور یک تیم حرفه‌ای و صرف هزینه‌های گزاف نیست. شما می‌توانید حتی از قالب‌های آماده به همراه متن، عکس یا ویدئو استفاده نمایید و به اهداف بازاریابی خود برسید. لازم به ذکر است، بعضی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop به راحتی قادرند کار را برای کاربران ابتدایی ساده کنند.

ایمیل مارکتینگ

انتقال مستقیم پیام

از دیگر مزایای بازاریابی ایمیلی، انتقال مستقیم و سریع پیام موردنظر کسب و کار شما به مخاطبینتان است. همچنین بخش‌بندی لیست ایمیل‌ها برای شرکت‌هایی که دیتای کافی از مشتریانشان ندارند، بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر موارد ذکر شده، بستر نشر محتوا و توانایی ارسال ایمیل‌های سفارشی نیز از دیگر مزایای این روش بازاریابی است.

معایب ایمیل مارکتینگ

درست است که بازاریابی ایمیلی مزایای زیادی برای کسب و کار شما فراهم می‌کند، اما این روش هم مانند هر سیستم دیگری معایبی دارد که لازم است قبل از انتخاب آن برای تبلیغات برند یا محصولات خود، از ویژگی‌های منفی آن آگاه باشید. در این بخش به چند مشکل عمده این روش بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

معایب ایمیل مارکتینگ

اسپم

اگر به هر دلیلی نتوانید مخاطبین هدف خود را به درستی شناسایی کنید و یا ایمیل شما فقط و فقط محتوای تبلیغاتی در بر داشته باشد، ممکن است دریافت کنندگان ایمیل، پیام‌هایتان را پاک و یا اسپم کنند! در پیاده‌سازی این روش، باید به قدری حواس جمع عمل کنید که نه تنها مخاطب به درستی شناسایی شود، بلکه با ارائه محتوای اصولی و مفید، از اسپم شدن پیام‌هایتان جلوگیری کرده و CTR بالایی دریافت نمایید.

ایمیل‌های ارسال نشده

چنانچه از سرویس‌های ارسال ایمیل به صورت انبوه استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد گاهی پیام‌های شما به مقصد نرسد! همچنین اگر از عباراتی مانند رایگان، حتما کلیک کنید و مانند این‌ها در ایمیل خود استفاده کرده باشید، بدون شک باید انتظار اسپم شدن و یا عدم ارسال ایمیلتان را داشته باشید.

spam

مشکلات طراحی

یکی دیگر از معایبی که معمولا کسب و کارها هنگام به کارگیری ایمیل مارکتینگ با آن روبرو می‌شوند، نمایش درست محتوای پیام‌ها در هر دستگاهی است. همین موضوع سبب شده تا عده‌ای مجبور به ارسال پیام‌های متنی، بدون هیچ تصویر یا ویدئو، شوند که مسلما چنین ایمیل‌هایی برای مخاطب جذابیتی نخواهد داشت.

جمع بندی

یکی از روش‌های رایج و مقرون به صرفه در بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ است. منظور از بازاریابی ایمیلی این است که شما می‌توانید با به کارگیری ابزار ایمیل و ارسال پیام به جامعه هدف کسب و کارتان، توجه مخاطب را به خود جلب کرده و مشتریان خود را حفظ کنید. در این مطلب به شما گفتیم که منظور از ایمیل مارکتینگ چیست و چه ویژگی‌‌هایی دارد. اگر شما هم می‌خواهید در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت داشته باشید می‌توانید از مشاوره تبلیغاتی ما استفاده کنید.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *