این روزها کمتر کسی پیدا میشود که در گوشی موبایل و یا سایر وسایل دیجیتال خود حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو نباشد! از زمانی که استفاده از شبکههای اجتماعی رواج پیدا کرد، عدهای از کارشناسان و متخصصان حوزه بازاریابی به این نتیجه رسیدند که میتوانند از این پلتفرمها برای مقاصد بازاریابی خود نیز استفاده کنند.
همانطور که میدانید، بازاریابی در هر جایی که جمعیت بیشتری حضور داشته باشد، بازدهی بیشتری نیز دارد. به همین دلیل بازاریابان به استفاده از شبکههای اجتماعی روی آوردند. اما بازاریابی در چنین فضاهایی کار چندان آسانی نیست و تکنیکها و ترفندهای خاص خود را دارد و برای ورود به این حوزه لازم است اطلاعات لازم را به دست آورید. در این مطلب قصد داریم تمام نکات مهم پیرامون بازاریابی شبکههای اجتماعی را شرح دهیم؛ پس اگر قصد فعالیت در این زمینه و یا جذب مشتری از این طریق را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM) چیست؟
پیش از آن که شروع به توضیح نکات مهم در رابطه با مبحث بازاریابی شبکههای اجتماعی کنیم، لازم است در ابتدا به خوبی با مفهوم آن آشنا شوید. بازاریابی شبکههای اجتماعی یا Social Media Marketing که به اختصار SMM نام دارد، عبارتست از استفاده از شبکههای اجتماعی گوناگون و تولید محتوا در آنها به منظور تحقق اهداف بازاریابی و فروش.
اما اگر بخواهیم این شیوه جذب مشتری را به صورت کاملتری توضیح دهیم، لازم است بگوییم که بازاریابی در این شبکهها به معنای بهرهمندی از پلتفرمهای اجتماعی برای تعامل بیشتر با مخاطب، برندسازی، افزایش فروش و افزایش ترافیک سایت است. در این روش شما درگیر انتشار محتوای باکیفیت، دریافت نظرات و انتقادات از مخاطبین و تعامل با آنان، تحلیل نتایج و اجرای کمپینهای تبلیغاتی مختلف خواهید شد. از مهمترین رسانههایی که امروزه بسیار پرکاربرد هستند، میتوان به فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت اشاره کرد.
چرا به بازاریابی شبکههای اجتماعی نیاز داریم؟!
دلایل متفاوتی وجود دارد که نشان میدهد کسب و کارها به بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی نیاز دارند. در ادامه درمورد این دلایل توضیح خواهیم داد.
ضرورت آگاهی از نیازها، نظرات و پیشنهادات مشتریان
صاحب یک کسب و کار برای آن که در مسیرش موفق شود، باید نسبت به نیازهای مشتریان خود، آگاهی لازم را داشته باشد. فرآیند نظرسنجی از مشتریان معمولا نیاز به صرف هزینههای بالا دارد، اما در فضای آنلاین و شبکههای مجازی این کار خیلی راحت امکانپذیر میباشد. به همین علت یکی از دلایلی که نیاز یک کسب و کار را به فعالیت در شبکههای اجتماعی بیشتر میکند، آگاهی از نظرات مشتریان است. این ویژگی رسانههای اجتماعی سبب میشود تا بتوانید در مسیر درستی گام بردارید و با رفع نقاط ضعف از رقبایتان پیشی بگیرید.
نیاز به جذب مشتری در فضای بینالملل
بسیاری از کسب و کارها باتوجه به حوزه کاریشان، پتانسیل فعالیت در سطح جهانی را دارند. فعالیت در شبکههای اجتماعی باعث میشود تا بتوانند تواناییهای خود را بیشتر نمایان کنند و در صورت امکان در سطح بینالمللی فعالیت داشته باشند.
نیاز به آنالیز و بررسی نحوه عملکرد در کمپینهای تبلیغاتی
زمانی که شما بودجهای را صرف تبلیغات و راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی میکنید، باید راهی برای سنجش و میزان بازدهی امور انجام شده، وجود داشته باشد. در غیر این صورت، کار شما تقریبا بیفایده خواهد بود؛ چراکه نمیدانید سرمایهای که هزینه کردهاید، تا چه میزان موثر بوده است! شبکههای اجتماعی این امکان را ایجاد کردهاند تا صاحبان کسب و کارها به راحتی و از طریق ابزارهای موجود بتوانند نحوه عملکرد خود در کمپینهای تبلیغاتی را بررسی کنند. این رسانهها اطلاعات مفیدی درمورد میزان رضایت مشتریان، میزان افزایش یا کاهش کاربران و… در اختیار شما قرار میدهند.
مزایای سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارهای امروزی
یکی از برترین انواع بازاریابی، سوشال مدیا مارکتینگ است و بدون شک مزایای زیادی برای کسب و کارهای امروزی به همراه دارد. همین مزایا سبب شده که بازار رسانههای اجتماعی به قدری داغ شود که میتوان از طریق آن یک فروش شگفتانگیز را تجربه کرد. در ادامه این بخش، مزایا و محاسن این روش بازاریابی را معرفی خواهیم کرد.
بهبود آگاهی درمورد برند
بازاریابی در شبکههای اجتماعی، سبب میشود تا مشتریان بیشتری به صورت کم ریسک و سودآور با برند شما آشنا شوند. برای شروع به بازاریابی در این بسترها، نیاز است در معروفترین شبکههای موجود، پروفایل تجاری خود را راهاندازی کرده و در آن محصول و تجارت خود را معرفی کنید. بازاریابی در چنین فضایی باعث میشود تا نام تجاری شما به رسمیت شناخته شود. بیش از 91 درصد متخصصان بازاریابی بر این باورند که با صرف چند ساعت زمان برای فعالیت در این شبکهها در طول هفته، خیلی راحت میتوان نمایش اطلاعات کسب و کار را افزایش داد و آگاهی کاربران درباره آن را بالا برد. بدون شک داشتن یک صفحه کاربری در شبکههای اجتماعی و فعالیت پیوسته در آن، به نفع کسب و کار شما است؛ چراکه میتوان در مدت زمان کوتاه، مخاطبین گستردهای برای کسب و کار خود ایجاد کرد.
صرفه اقتصادی
بازاریابی در شبکههای اجتماعی، یکی از روشهای مقرون به صرفه تبلیغات و جذب مشتری است. ایجاد یک حساب کاربری و ثبت نام در اغلب این بسترها رایگان میباشد. اما اگر میخواهید از تبلیغات غیررایگان در آنها استفاده کنید، بهتر است در ابتدا از تبلیغات کوچک و ارزان بهره ببرید تا از میزان تاثیرگذاری آن اطمینان حاصل کنید. بدون شک مقرون به صرفه بودن بازاریابی، برای همه کسب و کارها مهم است؛ چراکه باعث میشود بودجه بیشتری برای سایر پرداختهای بازاریابی در اختیار داشته باشند.
برقراری ارتباط با مشتریان
بازاریابی در شبکههای اجتماعی راه بسیار مناسبی برای تعامل و ارتباط بیشتر با مشتریان است. دریک کسب و کار، هرچه بیشتر با مخاطبین خود ارتباط داشته باشید، برای توسعه و پیشرفت کسب و کار خود شانس بیشتری نصیبتان خواهد شد. هدف شما از بازاریابی در چنین فضاهایی باید برقراری ارتباط دو طرفه با مشتریانتان باشد تا بتوانید خواستهها و نیازهای آنان را شناسایی کرده و علائق و سلائقشان را دریابید. علاوه بر این، برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان، یکی از راههای جذب آنها و انتقال پیامهای تبلیغاتی میباشد. بدین ترتیب، قادر خواهید بود صدای برندتان را به مخاطبین خود برسانید و رسمیت برندتان را ارتقا دهید.
بهبود وفاداری برند
حضور شما در فضای اجتماعی آنلاین دسترسی مشتریان به محصولات یا خدماتتان را آسانتر میکند. درواقع به هر میزان نقاط اتصال شما و مشتریان بیشتر شود، احتمال وفاداری و حفظ آنان نیز افزایش مییابد. توسعه وفاداری مشتری یکی از اهداف مهم هر کسب و کاری است و استراتژیهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی، فرصت دستیابی به این اهداف را فراهم میسازد.
معمولا رضایت مشتری و وفاداری به برند از طریق ارتباطات بیشتر با مشتری میسر میشود. به همین دلیل ضروری است که همواره با مخاطبین خود در ارتباط باشید و پیوند میان خود و آنان را قویتر کنید. لازم به ذکر است که بازاریابی شبکههای اجتماعی تنها به معرفی محصول محدود نمیشود، بلکه یک پلتفرم برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی نیز میباشد. از نظر مشتریان، شبکههای اجتماعی به منزله یک کانال ارتباطی است که آنها را به نیازها و خواستههایشان میرساند.
افزایش رضایت مشتری
بدون شک رسانههای اجتماعی تاثیر فوقالعادهای در ایجاد شبکه و شکلگیری ارتباطات با مشتری دارد. به کمک این رسانهها صدای شما به مشتریان میرسد و شیوه عملکرد و پاسخگویی شما، تصویر مثبتی در ذهن مخاطب درمورد برندتان ایجاد میکند. در شبکههای اجتماعی این امکان وجود دارد که خودتان به صورت مستقیم به مخاطبین خود پیغام دهید و مشتریان از اینکه پاسخ شما را به صورت مستقیم دریافت کنند، احساس رضایت خواهند داشت. هرچند که پاسخگویی به پیامهای تک تک کاربران در فضای مجازی کار چندان راحتی نیست، اما این کار نوعی سرمایه گذاری بلند مدت در کسب رضایت مشتری است که نام تجاری شما را در میان مخاطبینتان ارزشمند میکند.
آگاهی از بازار
یکی از بهترین راههای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتری، آگاهی از وضعیت بازار میباشد. آگاهی از وضعیت بازار جزو سودمندترین مزایای بازاریابی شبکههای اجتماعی است. شما با مشاهده فعالیت رقبای خود در بسترهای آنلاین، میتوانید حتی بدون حضور و فعالیت مستقیم در رسانههای اجتماعی، دیدگاه مشتریان و نظرات آنان نسبت به حوزه کاریتان را به صورت غیرمستقیم شناسایی کنید. رسانههای اجتماعی این فرصت را برای شما ایجاد میکنند تا به عنوان یک ابزار مکمل، به درک خوبی از صنعت و بازار کسب و کارتان برسید.
افزایش اعتبار و قدرت نام تجاری
هرچند که مشتریان وفادار و رضایت مشتری تا حد زیادی در ایجاد یک کسب و کار قدرتمند موثر است، اما هر دوی آنها به تعامل قوی با مشتری نیاز دارند. زمانی که مشتریان عملکرد مجموعه شما را در رسانههای اجتماعی ببینند، در ذهن خود تصویر مثبتی از برند شما خواهند ساخت. این تصویر مثبت نشان میدهد که شما به مشتریانتان اهمیت میدهید و نسبت به آنها تعهد لازم را دارید. زمانی که برخی از مشتریان با رضایت درمورد خرید خود صحبت میکنند، میتوانید این قدردانیها را با سایر دنبال کنندگانتان به اشتراک گذاشته و از این طریق نظر آنها را نیز به خود جلب کنید.
افزایش بازدید از وبسایت
یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکههای اجتماعی این است که سبب افزایش بازدید از وبسایت تجاری شما خواهد شد. اگر فکر میکنید که سایتتان رونق لازم را ندارد، میتوانید با فعالیت در شبکههای اجتماعی و ارائه محتوای مفید در آن، کاربران زیادی را به سایت خود دعوت کرده و از این طریق ترافیک سایتتان را رونق ببخشید. هر چه در حساب کاربری خود محتوای باکیفیتتری را منتشر کنید، بدون شک بازدید سایتتان نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.
پیشرفت در رتبهبندی سئو
در حال حاضر، فعالیت در رسانههای اجتماعی یکی از فاکتورهای ضروری در محاسبه رتبهبندی سئو میباشد. همانطور که میدانید، نیازهای سئو برای ضمانت موفقیت در رتبهبندی موتورهای جستجو، به صورت مداوم در حال تغییر هستند. بنابراین لازم است به منظور بهینهسازی سایت، به طور مرتب وبلاگ خود را به روز نمایید. شرکتهایی که محتوای خود را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، سیگنالی از سوی کسب و کار خود به موتورهای جستجو ارسال کرده که سبب افزایش اعتبار برند و پایداری نام تجاری آن میشود.
بازاریابی شبکههای اجتماعی چه انواعی دارد؟
باتوجه به اینکه استفاده از شبکههای اجتماعی بسیار رونق پیدا کرده است، بازاریابی در این فضاها نیز بسیار کارآمد و پرطرفدار شده است. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با انواع بازاریابی در شبکههای اجتماعی آشنا کنیم.
هوش مصنوعی
امروزه اکثر شرکتهای ارائه دهنده شبکههای اجتماعی، خدمات استفاده از هوش مصنوعی را نیز برای کاربران خود ارائه میدهند. به عنوان مثال، در اینستاگرام، تمامی رفتارهای مخاطبینتان مانند موضوعات لایک شده، ویدئوهای موردپسندشان، موضوعات مودعلاقه آنان و… در سیستم اطلاعات فیسبوک ذخیره شده و هنگامی که شرکتی تبلیغات خود را به اینستاگرام واگذار میکند، محتواهای تبلیغاتی، تنها به مشتریان بالقوه کسب و کار نمایش داده میشوند.
تبلیغات برنامهریزی شده
نوع دیگری از بازاریابی شبکههای اجتماعی بر مبنای سیستم برنامهریزی انجام میشود. به عنوان مثال، چندین نوع تبلیغ با هدف ایجاد یک داستان یا فرآیند در ذهن مخاطب طرحریزی و انجام میشود. این شیوه تبلیغات به درد کسانی میخورد که قصد دارند توجه افراد بیشتری را به خود جلب نمایند.
استفاده از چت باکس هوشمند
چت باکسها نقش بسیار سازندهای در بازاریابی دیجیتال و شبکههای اجتماعی برعهده دارند. افراد زیادی با استفاده از چت باکسها سعی میکنند تا به صورت مستقیم با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنند و این کار باعث میشود تا مشتری هر سوالی که برایش پیش میآید را به راحتی بپرسد و زودتر جواب خود را دریافت کند. به عنوان مثال، در شبکه اجتماعی لینکدین، بعضی از شرکتها به کمک هوش مصنوعی در چت باکس، با مخاطبین خود ارتباط برقرار میکنند و به سوالات آنان پاسخ میدهند و فقط سوالاتی که از توان رباتها خارج باشد، توسط اپراتورهای مربوطه جواب داده میشوند.
بازاریابی ویدئویی
بدون شک ویدئوهای جذاب تبلیغاتی توجه هر کسی را در رسانههای اجتماعی به خود جلب میکنند. ساخت ویدئوهای تبلیغاتی به منظور جذب مشتری بیشتر و برای قرار دادن در شبکههایی مانند اینستاگرام یا فیسبوک، نیازمند صرف زمان و ادیت است، اما با تمام اینها ارزشش را دارد؛ چراکه میزان اثرگذاری آن بسیار زیاد است. این ویدئوها ممکن است در پیج فروشگاهی خود و یا سایر صفحات موجود به نمایش گذاشته شوند.
بازاریابی اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها تاثیرات چشمگیری در افزایش فروش محصولات و بازاریابی در شبکههای اجتماعی دارند. آنها علاوه بر اینکه مخاطبین زیادی دارند، توانایی تاثیرگذاری بر ذهن آنها را نیز داشته و میتوانند دیگران را متقاعد به انجام کارهای موردنظرشان کنند. اینفلوئنسرها میتوانند محصولات را به صورت مستقیم در صفحات خود معرفی کنند و یا به صورت غیرمستقیم درمورد آنها صحبت کرده و یا از آنها استفاده نمایند.
استفاده از محتوای خلاقانه
نوع دیگری از بازاریابی شبکههای اجتماعی، استفاده از محتواهای خلاقانه برای معرفی یک کسب و کار و بازاریابی است. در این نوع تبلیغات، معرفی محصول یا یک برند در بستر یک موضوع خلاقانه و جذاب تصویری یا ویدئویی ارائه میشود. به عنوان مثال، در یک ویدئو انیمیشنی طنز، میتوان به یک محصول یا برند خاص اشاره کرد و از این طریق مخاطب را تشویق به خرید و یا دنبال کردن صفحه کسب و کار موردنظر نمود. مزیت استفاده از این نوع بازاریابی این است که محتوایی که برای مخاطب جذاب باشد و صرفا به منظور تبلیغات ساخته نشده باشد، بارها و بارها به اشتراک گذاشته میشود و توسط افراد بیشتری بازدید خواهد شد.
پیش تبلیغات محتوا
یکی دیگر از کارهایی که شبکههای اجتماعی در زمینه بازاریابی انجام میدهند این است که از روش پیش تبلیغات استفاده میکنند. به عنوان مثال، سایت یوتیوب، به منظور بازاریابی این روش را به کار میگیرد. زمانی که مخاطب قصد تماشای ویدئویی در یوتیوب را دارد، تبلیغات به صورت اجباری قبل از ویدئوی اصلی نمایش داده میشود.
استفاده از شبکه دوستان
افراد زیادی در شبکههای اجتماعی برای به فروش رساندن محصولات یا خدمات خود، از شبکه دوستان بهره میگیرند. به عنوان مثال، فردی که محصولی برای فروش دارد، میتواند از دوستان یا دنبال کنندگان خود بخواهد که تبلیغ محصولاتش را میان آشنایانشان انجام دهند. این کار با چنین فرضی انجام میشود که هریک از دوستان، کلی آشنا دارند و شانس دیده شدن کسب و کار موردنظر را بالا میبرند.
با روشهای اجرای بازاریابی در شبکههای اجتماعی مختلف آشنا شوید
امروزه شبکههای اجتماعی متفاوتی ایجاد شده است که هر یک از آنها مخاطبین خاص خود را دارند. برای آن که در بازاریابی در هر یک از این رسانهها موفق شوید، لازم است روش ویژه هرکدام را اجرا کنید. به بیانی دیگر، برای جذب مخاطب در همه شبکههای موجود، نمیتوان از یک روش واحد استفاده کرد و مسلما هرکدام از آنها استراتژیهای خاص خود را میطلبند. در این بخش، قصد داریم روشهای اجرای بازاریابی در چند مورد از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی را معرفی کنیم.
اینستاگرام
یکی از شبکههای اجتماعی که امروزه بسیار پرطرفدار است، اینستاگرام میباشد. این روزها کمتر کسی پیدا میشود که در ساعات استراحت خود اینستاگرام را باز نکند و در صفحات مختلف به جستجو نپردازد! بازاریابی و جذب مخاطب در این فضا میتواند بسیار آسان باشد، به شرطی که با اصول و روشهای مربوط به آن آشنا باشید.
ایجاد توقف در عکسها
اینستاگرام رسانهای است که محتواهای بصری در آن حرف اول را میزنند. برای موفقیت در بازاریابی در چنین فضایی، لازم است که از تصاویری استفاده کنید که حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزاند. انتشار عکسهای معمولی و حتی با کیفیت عالی، انگیزه لازم را برای توقف مشتری بر روی پست، ایجاد نمیکند. اکثر افراد معمولا با تصاویر زیادی در فضای اینستاگرام روبرو میشوند، اما تنها چیزی که باعث توقف آنان بر روی یک عکس خاص میشود، حس کنجکاوی است. برای ایجاد این حس، روشهای مختلفی وجود دارد که با اندکی خلاقیت میتوان به هدف موردنظر رسید.
ارائه مطالب انحصاری
یکی از کارهای اشتباه که توسط فعالان حوزه بازاریابی انجام میشود، انتشار پستها در تمامی رسانههای اجتماعی است. به این معنا که آگهی فروش یک محصول را در تمامی بسترهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و… قرار میدهند. این کار باعث میشود که کاربران پی به کپی بودن پروفایلهای شما در انواع رسانهها ببرند و از آنجایی که محتوای تکراری دریافت میکنند، اکثر آنها را حذف خواهند کرد.
در شبکهای مانند اینستاگرام شما باید بتوانید مطابق اصول و استانداردهای آن تولید محتوا کنید. محتوایی که قرار است در این شبکه منتشر شود، باید به لحاظ بصری به اندازه کافی جذاب و خلاقانه و البته منحصر به فرد باشد تا توجه کاربران را به خود جلب نماید.
اول آموزش بعد فروش
یکی دیگر از روشهای بازاریابی در اینستاگرام، ارائه محتوای آموزشی است. درست است که به احتمال زیاد حوزه کاری شما ربطی به آموزش ندارد، اما باید این را بدانید که یکی از راههای جلب توجه مخاطب، ارائه مطلب آموزشی در زمینه کاریتان است. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه فروش اتومبیل فعالیت دارید، لازم است محتواهایی مانند نکات و ترفندهایی درمورد لوازم یدکی اتومبیل و مانند آن در اختیار مخاطبینتان قرار دهید. به یاد داشته باشید که مخاطبین شما همیشه به مطالب آموزشی علاقه دارند و زمانی به برند شما وفادار خواهند شد که محتوای ارزشمندی را از آن دریافت کنند.
توییتر
توییتر شبکهای است که بیش از 145 میلیون کاربر روزانه دارد و یکی از بخشهای مهم بازاریابی هر کسب و کاری محسوب میشود. تعداد توییتهایی که به صورت روزانه در این فضا منتشر میشوند، بسیار زیاد است؛ بنابراین دیده نشدن توییت شما در بین آنها یک امر طبیعی خواهد بود. برای افزایش احتمال دیده شدن توییت خود، لازم است از تکنیکهای ویژهای استفاده کنید.
بررسی رقبا
یکی از روشهایی که به بیشتر دیده شدن شما در این فضا کمک میکند این است که ببینید رقیبانتان چه کاری انجام میدهند؟! تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی رقبا باعث میشود تا با آشکار شدن نقاط ضعف استراتژی آنها، کمتر دچار اشتباه شوید و روشهای متفاوتی را برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.
ارائه محتوای خلاقانه و منحصر به فرد
خلاقیت در شبکه اجتماعی توییتر حرف اول را میزند؛ چراکه شما باید بتوانید در قالب کلمات محدود، منظور خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب خود منتقل کنید. بنابراین لازم است تا با استفاده از قدرت خلاقیت و جادوی کلمات این کار را انجام دهید.
هوشمندانهتر، حرفه ایتر و حساب شده بنویسید
در محتوایی که در توییتر منتشر میکنید، باید تلاش کنید تا اطلاعات سودمندی در اختیار مخاطب قرار داده و به سوالاتی که در ذهنش ایجاد میشود نیز پاسخ دهید تا از دید آنها محتوای ارزشمندی قلمداد شود. نوشتن یک پیام تیترمانند برای حساب توییتر، نوعی هنر محسوب میشود. برای دستیابی به این میزان هنر و مهارت، لازم است روشهای مختلفی برای بیان یک مطلب را امتحان کرده و ببینید که کدامیک از آنها بیشترین میزان تعامل را در پی خواهند داشت.
لینکدین
همانطور که میدانید، بزرگترین شبکه اجتماعی متخصصین و کسب و کارها، لینکدین است که نه تنها با به کارگیری آن میتوان کسب و کار خود را گسترش داد، بلکه امکان شبکهسازی قدرتمند، کاریابی، معرفی مشاغل، پیدا کردن نیروهای متخصص و تبلیغات نیز در آن وجود دارد. این شبکه یکی از بهترین بسترها برای بازاریابی b2b است و کمک میکند تا بتوانیم محصولات و خدماتمان را به مدیران ارشد کسب و کارهای مختلف معرفی کنیم. از جمله روشهایی که به منظور بازاریابی در این پلتفرم به کار گرفته میشود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
ایجاد یک پروفایل کامل و حرفهای
زمانی که تصمیم میگیرید در لینکدین فعالیت بازاریابی خود را آغاز کنید، لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که در میان متخصصان، مدیران و کسب و کارهای دیگر قرار خواهید گرفت. پس در اولین گام، باید یک پروفایل حرفهای برای خود ایجاد کنید. لینکدین فضایی نیست که در آن از عکسهای فیک و مشخصات فرد دیگری استفاده کنید، پس باید تمامی مشخصات خود را به صورت واقعی وارد نمایید. وارد کردن نام کامل کسب و کار و شرح حوزه فعالیت، باعث میشود تا دیگران اطلاعات جامعی درمورد برندتان به دست آورند و تا حدود زیادی با کاری که میکنید، آشنا شوند.
ایجاد یک شبکه قدرتمند
یکی از اساسیترین اهداف فعالیت افراد و کسب و کارهای مختلف در فضای لینکدین، شبکهسازی است. بنابراین هرچه بیشتر بر روی این قسمت وقت بگذارید و دایره ارتباطی خود را گستردهتر کنید، کسب و کارتان گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد و در معرض دید گروه بزرگتری قرار خواهد گرفت.
عضویت در گروههای تخصصی
عضویت در گروههای تخصصی و فعالیت درآنها به توسعه کسب و کار شما در لینکدین کمک میکند. این کار سبب میشود تا بسیاری از افراد با شما آشنا شوند و آگاهی از برندتان بیش از پیش افزایش پیدا کند.
استفاده از سیستم جستجوی لینکدین
یکی دیگر از روشهای بازاریابی در لینکدین، استفاده از سیستم جستجوی آن است. این سیستم نه تنها به شما کمک میکند تا از ظرفیت ارتباطات چند لایه لینکدین بهرهمند شوید و میزان Awareness را افزایش دهید، بلکه میتوانید محصولات و خدمات خود را نیز در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید.
فیسبوک
بازاریابی در فیسبوک یکی دیگر از روشهای تاثیرگذار جذب مشتری در فضای آنلاین است و با هزینههای متفاوتی انجام میشود. اطلاعاتی که از طریق بازاریابی در این فضا به دست میآورید، میتواند هدفگیری تبلیغات برای تجربه بهتر و موثرتر را بهبود دهد. بازاریابی در بستر فیسبوک با به کارگیری روشهای زیر انجام میشود.
قرار دادن تصاویر از طریق اینستاگرام
به جای آن که تصاویر مربوط به کسب و کارتان را به صورت مستقیم در صفحات فیسبوک خود منتشر کنید، آنها را از طریق اینستاگرام در معرض دید کاربرانتان قرار دهید. طبق تحقیقات انجام شده، پستهایی که از این طریق منتشر میشوند، حدود 23 درصد بیشتر مورد استقبال مخاطبین قرار میگیرند. بنابراین یکی از روشهای بازاریابی در فیسبوک، انتشار محتوا در اینستاگرام است.
استفاده از ویدئو
یکی دیگر از روشهای جذب مشتری در بستر فیسبوک، استفاده از ویدئو است. امروزه اهمیت استفاده از ویدئو در بازاریابی به اندازهای زیاد شده است که برخی از متخصصین بازاریابی سال 2016 را سال ویدئو در نظر گرفته بودند. هرچند که در فیسبوک، ویدئو تنها 3 درصد کل محتواها را تشکیل میدهد، اما فرصت بزرگی برای بازاریابی محسوب میشود. انتشار ویدئو باعث میشود تا بتوانید با کمترین زحمت، از رقیبان خود پیشی گرفته و توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کنید.
انتشار پستهای کوتاه و جذاب
نکتهای که در رابطه با محتوای شبکههای اجتماعی همواره باید مدنظر داشته باشید این است که پست شما باید در عین کوتاه بودن، جذاب هم باشد. تبلیغات فیسبوک یا سایر پستهای شبکههای اجتماعی، با پستهای وبلاگی تفاوتهای زیادی دارند. بنابراین یک یا دو جمله کوتاه و تاثیرگذار با یک تصویر و یا یک ویدئوی جذاب، میتواند ذهنیت مثبتی از شما برای مخاطب ایجاد کند.
استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی
منظور از استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ، طرح تفصیلی است که در آن برای تمام آنچه که فکرش را میکنید، برنامهریزی میشود. در این برنامه مشخص میشود که چه کاری، در چه موقعیتی و به چه شکلی صورت گیرد و درنهایت نتیجه کار چگونه بررسی شود تا ما را به هدفمان نزدیکتر کند. درواقع استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی به معنای ارسال عکس و ویدئو در رسانهها نیست، بلکه به برنامه و هدفی که پشت تک تک پستهای منتشر شده وجود دارد، اشاره میکند.
همانطور که پیش از این نیز گفتیم، هر شبکه اجتماعی ماهیت خاص خود را دارد. علاوه بر این، هر کسب و کاری نیز اهداف متفاوتی در استفاده از یک شبکه اجتماعی دارد. بنابراین برای هرکدام از رسانههای موجود، استراتژی ویژهای نیاز است. اما برای آن که به صورت کلی بتوانید یک استراتژی جامع برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی منتشر کنید، لازم است گامهای زیر را طی نمایید.
چرا میخواهید در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید؟
پاسخ به این سوال بستگی به هدف شما دارد. شما باید بدانید که در شبکههای اجتماعی به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا میخواهید محصول خود را معرفی کنید؟ آیا قصد افزایش ترافیک سایتتان را دارید و یا برای ارتقا خدمات به مشتریان خود در این فضا فعال هستید؟ به طور کلی، میتوانید اهداف خود را برای فعالیت در شبکههای اجتماعی، در دستههای زیر قرار دهید:
- افزایش آشنایی با برند
- جذب ترافیک سایت
- تولید سرنخ های جدید
- افزایش درآمد
- تقویت تعامل با برند
- ساخت یک گروه درباره کسب و کار
- ارائه خدمات لازم به مشتریان
- بازنشر مطالب و…
مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
دومین گامی که لازم است در جهت تدوین استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی بردارید این است که مخاطبین خود را بشناسید. دانستن این موضوع که مخاطبین شما چه کسانی هستند، به شما کمک میکند تا به سوالات چه، کجا و چه زمانی منتشر کردن، پاسخ دهید. برای انجام این کار میتوانید پرسونای بازاریابی بسازید تا بدین ترتیب دقیقا محتوای موردنیاز آنها را در صفحات خود منتشر کنید.
چه چیزی را میخواهید به اشتراک بگذارید؟
در این مرحله لازم است بدانید که شما چگونه میتوانید در جهت رفع نیازهای مخاطبینتان کاری انجام دهید؟ و یا اینکه مخاطبان با چه هدفی صفحات مجازی شما را دنبال میکنند؟ به عنوان مثال، هدف مخاطبین برای یک برند پوشاک و لوازم ورزشی، ممکن است استفاده از آخرین و به روزترین محصولات برند موردعلاقهشان باشد. بنابراین در هنگام تهیه و تدوین استراتژی، لازم است مشخص کنید که در صفحات شما قرار است چه نوع محتوایی منتشر شود؟
در کجا قرار است فعالیت داشته باشید؟
گام بعدی این است که مشخص کنید که محتوای تولید شده شما قرار است در چه پلتفرمی انتشار یابد؟ لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست برند شما در تمامی پلتفرمها فعال باشد، بلکه حضور در حداقل آنها باعث میشود تا با تمرکز بیشتری فرآیند تولید محتوا و رسیدگی به صفحات خود را طی کنید.
چه موقع میخواهید به اشتراک بگذارید؟
آخرین بخشی که قرار است در استراتژی خود مشخص کنید این است که چه زمانی محتوای شما به اشتراک گذاشته میشود؟ قبل از آن که درمورد روز و ساعت دقیق انتشار محتوا تصمیم بگیرید، لازم است در ابتدا رفتار مخاطبین خود را زیر نظر داشته باشید. درواقع هیچ زمان مشخصی برای انتشار محتوا وجود ندارد و همه چیز به مخاطبین شما بستگی دارد؛ بنابراین در این مرحله لازم است بر روی الگوهای رفتاری کاربران خود تمرکز کنید.
شروع و راهاندازی بازاریابی رسانههای اجتماعی چگونه است؟
فعالیت در شبکههای اجتماعی با هدف بازاریابی، چندان راحت هم نیست و نیاز است در ابتدا مقدمات آن را فراهم کنید. پیدا کردن مخاطب و درگیر کردن او با محتوا، نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. بدین منظور، لازم است برای شروع و راهاندازی بازاریابی رسانههای اجتماعی موارد زیر را مدنظر داشته باشید.
- هدف خود را مشخص کنید.
- منابع خود را ارزیابی و آنالیز کنید.
- محتوای جذاب و شگفتانگیز تولید کنید.
- برنامه ریزی منظم داشته باشید.
مناسب ترین پلتفرم شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما کدام است؟
یکی از سوالاتی که همواره کسب و کارهای مختلف با آن روبرو هستند این است که چه شبکه اجتماعی مناسب آنها میباشد؟ زمانی که تصمیم به فعالیت در شبکههای اجتماعی میگیریدف احتمالا چند پلتفرم که با ویژگیهای کسب و کار شما سازگارتر است در ذهنتان نقش میبندد. با این حال، بسترهای جدید دیگری نیز مدام در حال ظهور و شکل گرفتن هستند و این موضوع ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید مناسبترین شبکه اجتماعی را برای بازاریابی کسب و کارتان برگزینید.
کسب و کارتان را بررسی و شناسایی کنید
در مرحله نخست نیاز است بدانید که کسب و کار شما چه ویژگیهایی دارد و چه پلتفرمی خدماتی که مربوط به کسب و کار شما میباشد را ارائه میدهد. به عنوان مثال، پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و پینترست مبنی بر تصویر هستند. بنابراین مشاغلی مانند آرایشگری، آشپزی و سایر هنرهای بصری به خوبی میتوانند در این فضاها جذب مخاطب کنند. از طرفی، پلتفرمهای دیگری مانند توییتر و لینکدین برای شرکتهای بیزنسی که به دنبال اشتراکگذاری اطلاعات هستند، مناسبتر میباشند.
مشخصات هریک از شبکههای اجتماعی را بشناسید
هر شبکه اجتماعی با هدف ویژهای تولید و توسعه یافته است. بنابراین همزمان با شناخت ویژگیهای کسب و کار خود، نیاز است پلتفرمهای مختلف را نیز به طور کامل شناسایی کنید. بدین منظور، میتوان انواع بسترهای مجازی را در دستههای زیر قرار داد:
- پلتفرمهای مبنی بر تصویر مانند پینترست و اینستاگرام
- پلتفرمهای روابط اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک
- پلتفرمهای ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات
- پلتفرمهای حرفهای مرتبط با کسب و کار مانند لینکدین
- پلتفرمهای مربوط به سئو مانند گوگل پلاس
- شبکههای مبنی بر جستجو و یافتن پاسخ مانند Reddit
بررسی کنید مخاطبین شما در چه شبکههایی فعالند
از آنجایی که هر شبکه ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد، افراد خاصی را نیز میتواند جذب خود کند. شما باید بتوانید به شناخت خوبی از مخاطبین خود برسید و تحلیل کنید که آنها بیشتر در چه فضایی فعال هستند. به یاد داشته باشید که صرف زمان و سرمایه در بستری که تعداد کمی از مخاطبین شما در آن فعالند، کار بیهودهای خواهد بود.
معرفی بهترین ابزارهای مدیریت سوشال مدیا
ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی هوشمند، این مزیت را در اختیار شما قرار میدهند که بتوانید به صورت همزمان و در یک مکان، چندین پروفایل از شبکههای اجتماعی خود را مدیریت کنید. این مدیریت در گام اول، برنامهریزی انتشار پستها را بر عهده دارد و پس از آن به تحلیل رقیبانتان کمک میکند. این ابزارها به معنای واقعی میتوانند فرآیندها و استراتژیهای بازاریابی اجتماعی را متحول و موثرتر کنند. همچنین این ابزارها به شما کمک میکنند تا بتوانید مخاطبین خود را هدف قرار دهید و بر روی محتواهای موردنیاز آنها متمرکز شوید. در این بخش قصد داریم چند مورد از مهمترین و کارآمدترین این ابزارها را معرفی کنیم.
Planable.io
اگر در استراتژی که برای سوشال مدیا مارکتینگ خود تدوین کردهاید، نیاز به همکاری اعضای مختلف تیم وجود دارد، این ابزار میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. این پلتفرم این فرصت را در اختیارتان میگذارد که مدیریت محتواهایتان را در بسترهای گوناگون شبکههای اجتماعی یک جا جمعآوری کنید و محتوای بازاریابی خود را در تمامی شبکههایی که عضو هستید، برنامهریزی نمایید. از طرفی، مدیران نیز میتوانند با استفاده از این ابزار، تغییراتی که توسط تیم اعمال میشود را ببینند و نظارت داشته باشند.
Social Pilot
طراحی ساده و کاربردی این ابزار سبب شده تا محبوبیت زیادی در بین بازاریابان شبکههای اجتماعی پیدا کند. شما میتوانید با به کارگیری این ابزار، نیازهای ضروری مربوط به مدیریت صفحات مجازی خود را رفع کنید و حسابهای مختلفتان را ادغام نمایید. Social Pilot به شما کمک میکند تا مدیریت و برنامهریزیهای گسترده و انبوه، بهبود محتواها و مدیریت برند را از طریق پلتفرم انجام دهید. علاوه بر ابزارهای معرفی شده، چند مورد دیگر از بسترهای محبوب حوزه مدیریت شبکههای اجتماعی عبارتند از:
- SEMrush
- it
- Hootsuite
- Buffer
جمع بندی
باتوجه به آن که امروزه استفاده از شبکههای اجتماعی در زندگی مردم بسیار رواج پیدا کرده است، رفته رفته بازاریابان حوزه دیجیتال به این فکر افتادند که از این بسترها به منظور بازاریابی و تبلیغات استفاده کنند. حضور موفق در شبکههای اجتماعی، نیازمند نظم و نگاه همه جانبه به بازار و عملکرد رقبا است. برای آن که بتوانید بهتر در چنین بسترهایی فعالیت کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید، در این مقاله هر چه که لازم بود درمورد بازاریابی شبکههای اجتماعی بدانید را شرح دادیم. با به کارگیری این رهنمودها قادر خواهید بود سرعت رشد کسب و کار خود را افزایش داده و زودتر به آنچه که میخواهید برسید. اگر شما هم به تاثیر و ضرورت شبکههای اجتماعی پی بردهاید میتوانید از خدمات سوشال مدیا مارکتینگ و اینستاگرام در مشهد دیچیتالیکس استفاده کنید.