راه‌اندازی کسب و کار

استارتاپ چیست؟ از تعریف تا انواع مختلف آن

Rate this post

از آنجایی که استارتاپ یک مفهوم جدید در دنیای کسب و کار است و تقریبا دو دهه ای است که وارد این فضا شده، اغلب افراد با معنای درست آن آشنا نیستند و از سوی دیگر، مباحث بسیار زیادی راجع به ماهیت استارتاپ، کارآفرینی و کسب و کارهای دیگری که به اشتباه استارتاپ خوانده می‎‌‌‌شوند، مطرح شده است.

پیش از ورود به اصل مطلب، بهتر است همین ابتدا بگوییم که استارتاپ ها هنگامی شکل می‎گیرند که یک ایده خلاقانه یا نوآورانه وجود داشته باشد. از این رو، فرد یا افرادی باهوش و خوش فکر، به دنبال روش های مختلفی برای کسب درآمد از ایده خود هستند، آن ها تلاش می‎کنند محصولات یا خدمات خود را که مبتنی بر ایده اولیه شان می‎‌باشد، به تولید انبوه برسانند. از این رو، موضوع نوآوری در استارتاپ ها بسیار حائز اهمیت است و در ادامه مطلب، به طور کامل به این مفهوم می‌پردازیم.

مطلب مهم دیگری که در ابتدای مقاله باید به آن اشاره کنیم این است که، استارتاپ را با مواردی همچون رویداد کارآفرینی نباید اشتباه بگیرید. از طرفی استارتاپ، یک شرکت کوچک در حال درآمدزایی و یا یک وب سایت و حتی نرم افزار نیست.  تا انتهای این مقاله از دیجیتالیکس همراه ما باشید تا بدانید استارتاپ چیست، چگونه ایجاد می‎شود و چه تفاوتی با سایر کسب و کارها دارد.

استارتاپ (startup) چیست؟

با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه می‎شوید که تعاریف گوناگون و بسیار زیادی برای استارتاپ وجود دارد که ممکن است ذهن شما را درگیر این پرسش کند که واقعا استارتاپ چیست؟ فارغ از جواب این سؤال به یاد داشته باشید که در همه تعاریف گفته شده، یک نقطه مشترک وجود دارد. آن هم، شروع فعالیت تمام استارتاپ ها برمبنای یک ایده خلاقانه است.

استارتاپ ها یا همان کسب و کارهای نوپا، بر روی یک محصول یا خدمات واحد سرمایه گذاری و تمرکز کرده، مدل تجاری توسعه یافته ای ندارند، سرمایه کافی برای حرکت رو به جلو نداشته و سرمایه اکثر آن ها توسط بنیانگذاران شان تأمین می‎شود.

به عبارت دیگر، استارتاپ، کسب و کاری است که هدفش ارزش آفرینی است، پایداری آن برای اعضاء و سرمایه گذارانش یک دغدغه بزرگ محسوب می‌شود، لزوما مبتنی بر تکنولوژی نبوده و در شرایطی ابهام گونه به سر می‎برد (مانند یک طفل نوپا که نیاز به مراقبت دائمی دارد)

حال که با کسب و کارهای نوپا به خوبی آشنا شدید، به تعریف دقیق استارتاپ توسط اریک ریس نیز توجه کنید تا هر نوع ابهام راجع به کسب و کارهای نوپا برایتان مرتفع شود.

استارتاپ چیست

تعریف استارتاپ از نگاه اریک ریس

اریک ریس، کارآفرین و بنیان گذار IMVU و به عنوان یکی از مشهورترین نظریه پردازان حوزه کارآفرینی، به ویژه استارتاپ ها شناخته می‌شود. او پس از انتشار کتاب The Lean Startup یا نوپای ناب، بیش از پیش با مفهوم استارتاپ پیوند خورده و در تعریف این مفهوم چنین می‌گوید: “استارتاپ، نهادی است انسانی که برای ارائه یک محصول یا خدمات جدید در شرایط عدم قطعیت بالا، طراحی شده است.”

با توجه به تعبیری که اریک ریس از کسب و کارهای نوپا دارد، می‎توان اینطور نتیجه گرفت که استارتاپ، یک نهاد رو به پیشرفت و توسعه است که مدیران آن باید هیچ یک از فرضیات خود را مطلق ندانند و در هر مرحله از رشد استارتاپ، با آزمون پیش فرض های خود، زمینه ورود به مرحله بالاتر را فراهم آورند.

آیا همه استارتاپ‌ها در زمینه‌ی تکنولوژی فعالیت می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردیم، اکثر ستارتاپ ها در حوزه های تکنولوژی و IT فعال هستند و به نوعی کسب و کار آنلاین محسوب می‎شوند. اما در واقع، همه استارتاپ ها الزاما در زمینه فعالیت های تکنولوژی محور، ایجاد نمی‎شوند؛ هرچند حضور در دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک، به این دلیل که از بازار هدف گسترده ای برخوردار است، زمینه رشد بهتر و سریع تر را برای صاحبان شرکت های نوپا فراهم می‌آورد.

مثال هایی از استارتاپ های ایرانی

خوشبختانه طی سال های اخیر در ایران نیز تعداد بی شماری از استارتاپ های موفق و توسعه یافته شکل گرفته اند که برای درک بهتر مفهوم استارتاپ به 2 نمونه از آن ها اشاره می‌کنیم.

استارتاپ جابینجا

استارتاپ جابینجا که رتبه ۵۶۷ جهانی را به خود اختصاص داده با هدف برقراری ارتباط میان دو گروه از کاربران فضای اینترنت، راه اندازی شد. درواقع سرویس دهی جابینجا مربوط به افراد جویای کار و کارفرما می‎شود. به این ترتیب که مدیران شرکت هایی که به دنبال نیروی انسانی در زمینه های مختلف هستند از طریق یک آگهی اعلام نیاز می‎کنند و از سوی دیگر، افراد جویای کار رزومه ای از توانمندی ها، تحصیلات و سوابق کاری خود تهیه کرده و در معرض دید مدیرانی که نیازمند تخصص آن ها هستند، قرار می‎دهند.

در ادامه، مدیر شرکت مذکور، در صورت تمایل به استخدام هر یک از افراد کارجو، رضایت خود را مبنی بر تشکیل جلسه مصاحبه و پیگیری فرایند استخدام اعلام نموده و اینگونه هزاران فرصت شغلی گوناگون برای افراد جویای کار ایجاد می‎شود و مدیران نیز با خیالی آسوده به نیروی متخصص خود دست می‌‎یابند.

استارتاپ بیدرنگ

بیدرنگ از آن دسته استارتاپ هایی است که به ارائه خدمات مشاوره ای در امور مختلف همچون موضوعات حقوقی، بیمه و مالیات می‎پردازد. اگر سری به وب سایت این استارتاپ بزنید، می‎توانید پاسخ بسیاری از سؤالات خود را در زمینه قانون کار، ثبت شرکت ها، مالیات و… ببینید. البته بیدرنگ، سرویس های دیگری همچون امکان خرید انواع بیمه نامه ها و رزرو وقت مشاوره های حقوقی را نیز، ایجاد و پشتیبانی می‌نماید. بیدرنگ در میان استارتاپ های جهان، رتبه 852 را از آن خود کرده است.

شتاب‌دهنده چیست؟

یکی از مفاهیمی که اغلب با استارتاپ، هم معنی تلقی می‌شود و اکثر افراد معنای صحیح آن را نمی‎دانند، مفهومی به نام شتاب دهنده است که لازم دانستیم در این پاراگراف، توضیح کوتاهی راجع به آن بدهیم.

شتاب‌دهنده (Startup accelerator) در واقع به منزله بنزین یا سوخت یک استارتاپ می‏باشد و وظیفه حمایت و پشتیبانی از استارتاپ را برعهده دارد. به این صورت که کسب و کارهای نوپا، ابتدا یک ایده خام هستند و در صورت توجیه پذیر بودن، امکان جذب سرمایه گذار برای آن ها بوجود می‎آید.

دقیقا در همین نقطه، شتاب دهنده ها به کمک استارتاپ می‎آیند، یعنی در ابتدای راه یک کسب و کار نوپا تا این کسب و کار بتواند با قدرت بیشتری حرکت کرده، رشد نموده و سرمایه گذاران بزرگی نیز جذب کند.

از جمله حمایت هایی که شتاب دهنده ها به استارتاپ ها ارائه می‎کنند می‎توان به در اختیار گذاشتن فضای کار رایگان، ارائه آموزش های تخصصی به اعضاء تیم استارتاپی، کمک های مالی برای تأمین بخشی از منابع استارتاپ و امثال آن اشاره نمود. هرچند این گونه خدمات به صورت رایگان در اختیار استارتاپ ها قرار نمی‌گیرد و در مقابل ارائه چنین خدماتی، درصدی از سود حاصل از کسب و کار استارتاپ، به شتاب دهنده تعلق می‌گیرد.

در میان شناخته شده ترین شتاب دهنده های ایرانی می‎توان به شتاب دهنده های اکسیر، آوا تک و جهش اشاره کرد.

شتابدهنده چیست

انواع استارتاپ ها را بشناسید

در این قسمت قصد داریم انواع استارتاپ ها را از نگاه استیو بلنک (کارآفرین سریالی در سیلیکون ولی و مدرس دانشگاه استنفورد) با شما به اشتراک بگذاریم و بهتر است بدانید آنچه باعث شکل گیری انواع مختلفی از کسب و کارهای نوپا می‌شود، ویژگی های خاص رفتاری مؤسسان و مدیران آن استارتاپ ها می‎باشد که تکنیک های مدیریتی متنوعی را انتخاب و اجرا می‎کنند.

استارتاپ های کوچک محلی

این گونه کسب و کارهای نوپا، در ابتدا برای یک منطقه کوچک و در ابعاد کاملا محدود راه اندازی شده و اغلب، مدیریت آن ها توسط یک یا چند خانواده صورت می‎پذیرد. یکی از بهترین مثال های موجود برای این مدل از استارتاپ، فروشگاه های زنجیره ای وال مارت آمریکا می‎باشد که فعالیت خود را از یک محله کوچک آغاز کرده و در حال حاضر، در سراسر جهان شعبه های متعددی دارد.

استارتاپ های منطبق با سبک زندگی

از دیگر اشکال استارتاپ ها، می‎توان به مواردی اشاره کرد که دارای انعطاف بالایی برای مؤسسین خود هستند و مدیریت کسب و کار توسط مؤسسین از درون منزل آن ها انجام می‌شود. در این گونه استارتاپ ها، خلاقیت مدیر به خوبی قابل مشاهده است و او نیازی به تجهیزات خاص یا دفتر کار مجلل ندارد.Ebay  اولین سایت مزایده آنلاین است که در حال حاضر بزرگترین شرکت در زمینه مزایده های آنلاین در جهان به شمار می‌‎رود و مؤسس آن، در منزل خود شروع به کار کرده و سپس گام به گام کسب و کار نوپای خود را توسعه داد.

استارتاپ های اجتماعی

ایده اولیه شکل گیری استارتاپ های اجتماعی یا عام المنفعه، تبدیل کردن دنیا به محل بهتری برای زیستن است که اتفاقا برای حمایت از این گونه ایده ها، دولت ها و خیریه های فراوانی به عنوان سرمایه گذار به رشد و توسعه چنین استارتاپ هایی کمک می‎کنند. به عنوان مثال، مارک زاکربرگ مؤسس فیس بوک، در حال کار کردن بر ایده هواپیماهای بدون سرنشینی است که به کشورهای محروم، اینترنت رایگان ارسال می‎کند.

*انواع دیگری از استارتاپ ها وجود دارد که هر روزه بر تعدادشان افزوده می‎شود زیرا خلاقیت و نوآوری حد و مرزی ندارد و تا هنگامی که انسان خلاق بر روی زمین زیست می‎کند، استارتاپ ها در انواع مختلف شکل گرفته و راه اندازی می‎شوند. البته، در مقالات بعدی دیجیتالیکس به برخی دیگر از انواع استارتاپ ها اشاره خواهیم کرد.

و اما جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم که به سوال استارتاپ چیست پاسخ دهیم و همچنین با استفاده از دیدگاه ها و نظرات افراد مشهور حوزه کارآفرینی همچون اریک ریس و استیو بلنک، تعریفی ساده و مختصر از استارتاپ ارائه کرده و نمونه های موفق کسب و کارهای نوپای ایرانی را نیز معرفی کنیم.

علاوه بر این، به مفهوم شتاب دهنده ها و حمایت هایی که در جهت توسعه و رشد استارتاپ ها می‌‎کنند نیز اشاره کرده و سپس گفتیم که استارتاپ ها با توجه به گستردگی خلاقیت و نوآوری های انسان، دارای انواع مختلفی هستند مانند استارتاپ های کوچک و محلی، اجتماعی و… .اگر شما هم می‌خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از خدمات مشاوره استارتاپ مشهد دیجیتالیکس استفاده کنید.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *