اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ احتمالا این اولین سوالی است که با خواندن این تیتر، به ذهن خطور میکند. برای توصیف اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرامی، نیاز است تا با تعریف بازاریابی آشنا شویم. اما آشنایی با مفهوم بازاریابی نیاز به رسالهای قطور دارد! پس بیایید به تعاریف ساده بسنده کنیم: بازاریابی یک علم است، علم بررسی نتایج مطالعات بر روی افراد گوناگون و وارسی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت آنها، در جهت محاسبه احتمال اینکه برای رفع این نیازها حاضر به خرید یک باره یا چند باره خدمات و یا محصولات شما هستند یا نه؟!
بازاریابی اینستاگرام از کجا شروع میشود؟
کمی پیچیده شد؟! بیایید ساده صحبت کنیم: بازاریابی هنر فروش است، هنر انتخاب جامعهی هدف! این سادهترین تعریف ممکن برای بازاریابی است. پس در حقیقت وقتی سخن از بازاریابی اینستاگرامی به میان میآوریم منظورمان در سادهترین شکل ممکن، فروش یک محصول یا یک خدمت از طریق اینستاگرام است.
اما چرا اینستاگرام؟ اینستاگرام مثل بزرگترین بازار شهر است، پر رفت و آمدترین نقطه آن! اگر یک نفر به شما پیشنهادی مبنی بر استفاده از یک باب مغازه در بزرگترین بازار شهر بدهد، آنهم بدون نیاز به پرداخت اجاره، نمیپذیرید؟ مسلما این فرصت را از دست نخواهید داد.
اما باید به چیدمان مغازهی خود در این بازار بزرگ دقت کنید! مشتری به راحتی با یک کلیک وارد مغازه شما میشود، اما به همان راحتی هم از آن خارج میشود. ما در این مقاله قصد داریم تا با ذکر ترفندهایی، به کسانی که یک کسب و کار اینستاگرامی را میچرخانند کمک کنیم تا مخاطب مجذوب محصول یا خدمت آنها شود؛ این همان بازاریابی است. پس با دیجیتالیکس همراه باشید تا به بررسی اینستاگرام مارکتینگ و راههای کسب درآمد از آن بپردازیم.
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟
در مقدمه تعریف کوتاهی از اینستاگرام مارکتینگ ارائه دادیم: هنر فروش از طریق رسانه اینستاگرام. اما همه چیز در تعاریف خلاصه نمیشود. برای بررسی دقیقتر، باید راههای کسب درآمد از طریق اینستاگرام را بشناسیم. مهمترین راههای کسب درآمد از این پلتفرم در دو دسته خلاصه میشود:
- محصول یا خدمت خود را برای فروش در اینستاگرام عرضه کنید
- محصول یا خدمت دیگران را در اینستاگرام تبلیغ کنید.
یک وجه تشابه بین این دو روش وجود دارد. هر دو نیاز به مخاطب دارند. خواه شما بخواهید محصول خود را بفروشید یا محصول دیگران را تبلیغ کنید، نیاز به خیل مخاطبان، یا همان دنبال کننده و فالور، دارید. اما چگونه میتوانید برای صفحهی خود مخاطب جذب کنید؟
حتما بخوانید: اصول بازاریابی در اینستاگرام
چگونه میتوان در اینستا برای کسب درآمد فالور جذب کرد؟
احتمالا اولین راه حلی که به ذهنتان میآید، پرداخت هزینه برای خرید فالور است. اما چنین تلاشی به ناکجا آباد ختم میشود! درست است که شما در یک لحظه با پرداخت هزینهای گزاف صاحب مخاطب میلیونی میشوید، اما نه این فالورهای به اصطلاح فیک توانایی خرید از شما را دارند، نه کسی حاضر به صرف هزینه برای تبلیغ در چنین صفحهای است.
راه بعدی پرداخت هزینه به اینستاگرام برای شرکت در تبلیغات برنامه است. برای بررسی این انتخاب به طرح یک پرسش بسنده میکنیم: شما چندبار یک تبلیغ اینستاگرامی را تا انتها تماشا کردهاید؟! احتمالا با پاسخ دادن به این سوال، متوجه میشوید که این مورد هم گزینهی مناسبی نیست.
پس راه حل کجاست؟ برای جذب مخاطب چه میتوان کرد؟ پاسخ به هر دوی این سوالها این است: جادوی اکسپلور اینستاگرام، جایی که اینستاگرام با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، آموزش ماشین و داده کاوی اقدام به نمایش پستهایی میکند که احتمالا باب طبع صاحب صفحه است. شاید بپرسید این مورد چگونه به کار یک فروشنده میآید؟
بهتر است اینگونه به مطلب نگاه کنید: اگر یک پست شما در صفحهی اکسپلور هزار نفر دیده شود، این یعنی هزار نفر دنبال کننده! هزار نفر دنبال کنندهی جدید یعنی احتمال بیشتر برای حضور در صفحهی اکسپلور ده هزار نفر! و این چرخه ادامه خواهد داشت.
پس حضور در اکسپلور بهترین راه است، اما چگونه میتوان به صحفهی اکسپلور دیگران رسید؟ در بخش بعدی به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
اکسپلور اینستاگرام؛ مهرهی وزیر در بازی اینستاگرام مارکتینگ!
شما با رعایت یک سری باید و نباید میتوانید به صفحهی اکسپلور مخاطبان برسید و از این طریق موفق به جذب فالور و از راه این فالورها موفق به کسب درآمد شوید. باهم نگاهی به هنجارهای جذب فالور می اندازیم:
- نه به فالور فیک: به هیچ وجه اقدام به جذب فالور فیک نکنید. آنچه برای الگوریتمهای اینستاگرام اهمیت دارد میزان تعامل کاربر با صفحهی شما است.
- صفحهی شما باید معرف شما باشد: از تصویر پروفایل مناسب استفاده و سعی کنید بیو صفحه، کامل و مفید باشد.
- تولید محتوای جذاب: اگر یک تولیدکنندهی محتوا هستید که قصد شما از حضور در اینستاگرام گرفتن تبلیغات است، بهتر است در فرم تولید محتوای خود وسواس به خرج دهید.
- افزایش engagement rate: نرخ تعامل از طریق لایک بیشتر، کامنت بیشتر، اشتراک گذاری شدن توسط سایرین، ذخیره شدن و موارد این چنینی افزایش مییابد.
- استفادهی درست از هشتگها: یکی از مواردی که باعث میشود شما در اکسپلور حضور موثری داشته باشید همین هشتگ است. اما توجه کنید! به هیچ وجه در استفاده از هشتگها زیادهروی نکنید.
- افزایش نرخ تبدیل: این مورد بیشتر به کار فروشندگان میآید. نرخ تبدیل یعنی چند درصد از مخاطبان که به پیچ شما سر زدهاند، از شما خرید کردهاند. برای افزایش نرخ تبدیل نیاز دارید به افزایش جذابیتهای بصری فروشگاه مجازی و ایجاد یک مزیت رقابتی نسبت به سایرین.
میتوان به موارد بیشتری برای جذب مخاطب اشاره کرد، اما بهتر است در ابتدا نکات بالا را عملیاتی کنید. در بازار اینستا، هیچ چیز به اندازه پیاده سازی قدم به قدم اصول بازاریابی کارساز نیست!
اینستاگرام مارکتینگ؛ راهی تضمین شده برای کسب درآمد
در این مطلب تلاش شد تا با زبان ساده اینستاگرام مارکتینگ و راههای کسب درآمد از آن را معرفی کنیم. همانطور که خواندید بازاریابی و فروش در اینستا از دو راه تبلیغات و فروش خدمات یا محصولات امکان پذیر و این نیز در گرو جذب مخاطب است.
امید است با مطالعهی این مقاله با معقوله جذب مخاطب اینستاگرامی و در نهایت، کسب درآمد از این طریق آشنا شده و از آن در راه درآمدزایی استفاده نمایید. در خاطرتان باشد: اینستاگرام دریای فرصتهای بینهایت است، تنها باید ماهیگیری بلد باشید!