بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) چه می‌دانید؟

Rate this post

این روزها کم‌تر کسی پیدا می‌شود که در گوشی موبایل و یا سایر وسایل دیجیتال خود حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو نباشد! از زمانی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرد، عده‌ای از کارشناسان و متخصصان حوزه بازاریابی به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از این پلتفرم‌ها برای مقاصد بازاریابی خود نیز استفاده کنند.

همان‌طور که می‌دانید، بازاریابی در هر جایی که جمعیت بیشتری حضور داشته باشد، بازدهی بیشتری نیز دارد. به همین دلیل بازاریابان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی آوردند. اما بازاریابی در چنین فضاهایی کار چندان آسانی نیست و تکنیک‌ها و ترفندهای خاص خود را دارد و برای ورود به این حوزه لازم است اطلاعات لازم را به دست آورید. در این مطلب قصد داریم تمام نکات مهم پیرامون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را شرح دهیم؛ پس اگر قصد فعالیت در این زمینه و یا جذب مشتری از این طریق را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.

منظور از بازاریابی شبکه‎‌های اجتماعی (SMM) چیست؟

پیش از آن که شروع به توضیح نکات مهم در رابطه با مبحث بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کنیم، لازم است در ابتدا به خوبی با مفهوم آن آشنا شوید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing  که به اختصار SMM نام دارد، عبارتست از استفاده از شبکه‌های اجتماعی گوناگون و تولید محتوا در آن‌ها به منظور تحقق اهداف بازاریابی و فروش.

اما اگر بخواهیم این شیوه جذب مشتری را به صورت کامل‌تری توضیح دهیم، لازم است بگوییم که بازاریابی در این شبکه‌ها به معنای بهره‌مندی از پلتفرم‌های اجتماعی برای تعامل بیشتر با مخاطب، برندسازی، افزایش فروش و افزایش ترافیک سایت است. در این روش شما درگیر انتشار محتوای باکیفیت، دریافت نظرات و انتقادات از مخاطبین و تعامل با آنان، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مختلف خواهید شد. از مهم‌ترین رسانه‌هایی که امروزه بسیار پرکاربرد هستند، می‌توان به فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت اشاره کرد.

SMM

چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم؟!

دلایل متفاوتی وجود دارد که نشان می‌دهد کسب و کارها به بازاریابی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند. در ادامه درمورد این دلایل توضیح خواهیم داد.

ضرورت آگاهی از نیازها، نظرات و پیشنهادات مشتریان

صاحب یک کسب و کار برای آن که در مسیرش موفق شود، باید نسبت به نیازهای مشتریان خود، آگاهی لازم را داشته باشد. فرآیند نظرسنجی از مشتریان معمولا نیاز به صرف هزینه‌های بالا دارد، اما در فضای آنلاین و شبکه‌های مجازی این کار خیلی راحت امکان‌پذیر می‌باشد. به همین علت یکی از دلایلی که نیاز یک کسب و کار را به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌کند، آگاهی از نظرات مشتریان است. این ویژگی رسانه‌های اجتماعی سبب می‌شود تا بتوانید در مسیر درستی گام بردارید و با رفع نقاط ضعف از رقبایتان پیشی بگیرید.

نیاز به جذب مشتری در فضای بین‌الملل

بسیاری از کسب و کارها باتوجه به حوزه کاریشان، پتانسیل فعالیت در سطح جهانی را دارند. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا بتوانند توانایی‌های خود را بیشتر نمایان کنند و در صورت امکان در سطح بین‌المللی فعالیت داشته باشند.

نیاز به آنالیز و بررسی نحوه عملکرد در کمپین‌های تبلیغاتی

زمانی که شما بودجه‌ای را صرف تبلیغات و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی می‌کنید، باید راهی برای سنجش و میزان بازدهی امور انجام شده، وجود داشته باشد. در غیر این صورت، کار شما تقریبا بی‌فایده خواهد بود؛ چراکه نمی‌دانید سرمایه‌ای که هزینه کرده‌اید، تا چه میزان موثر بوده است! شبکه‌های اجتماعی این امکان را ایجاد کرده‌اند تا صاحبان کسب و کارها به راحتی و از طریق ابزارهای موجود بتوانند نحوه عملکرد خود در کمپین‌های تبلیغاتی را بررسی کنند. این رسانه‌ها اطلاعات مفیدی درمورد میزان رضایت مشتریان، میزان افزایش یا کاهش کاربران و… در اختیار شما قرار می‌دهند.

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارهای امروزی

یکی از برترین انواع بازاریابی، سوشال مدیا مارکتینگ است و بدون شک مزایای زیادی برای کسب و کارهای امروزی به همراه دارد. همین مزایا سبب شده که بازار رسانه‌های اجتماعی به قدری داغ شود که می‌توان از طریق آن یک فروش شگفت‌انگیز را تجربه کرد. در ادامه این بخش، مزایا و محاسن این روش بازاریابی را معرفی خواهیم کرد.

مزایای شبکه های اجتماعی

بهبود آگاهی درمورد برند

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، سبب می‌شود تا مشتریان بیشتری به صورت کم ریسک و سودآور با برند شما آشنا شوند. برای شروع به بازاریابی در این بسترها، نیاز است در معروف‌ترین شبکه‌های موجود، پروفایل تجاری خود را راه‌اندازی کرده و در آن محصول و تجارت خود را معرفی کنید. بازاریابی در چنین فضایی باعث می‌شود تا نام تجاری شما به رسمیت شناخته شود. بیش از 91 درصد متخصصان بازاریابی بر این باورند که با صرف چند ساعت زمان برای فعالیت در این شبکه‌ها در طول هفته، خیلی راحت می‌توان نمایش اطلاعات کسب و کار را افزایش داد و آگاهی کاربران درباره آن را بالا برد. بدون شک داشتن یک صفحه کاربری در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت پیوسته در آن، به نفع کسب و کار شما است؛ چراکه می‌توان در مدت زمان کوتاه، مخاطبین گسترده‌ای برای کسب و کار خود ایجاد کرد.

صرفه اقتصادی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، یکی از روش‌های مقرون به صرفه تبلیغات و جذب مشتری است. ایجاد یک حساب کاربری و ثبت نام در اغلب این بسترها رایگان می‌باشد. اما اگر می‌خواهید از تبلیغات غیررایگان در آن‌ها استفاده کنید، بهتر است در ابتدا از تبلیغات کوچک و ارزان بهره ببرید تا از میزان تاثیرگذاری آن اطمینان حاصل کنید. بدون شک مقرون به صرفه بودن بازاریابی، برای همه کسب و کارها مهم است؛ چراکه باعث می‌شود بودجه بیشتری برای سایر پرداخت‌های بازاریابی در اختیار داشته باشند.

برقراری ارتباط با مشتریان

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی راه بسیار مناسبی برای تعامل و ارتباط بیشتر با مشتریان است. دریک کسب و کار، هرچه بیشتر با مخاطبین خود ارتباط داشته باشید، برای توسعه و پیشرفت کسب و کار خود شانس بیشتری نصیبتان خواهد شد. هدف شما از بازاریابی در چنین فضاهایی باید برقراری ارتباط دو طرفه با مشتریانتان باشد تا بتوانید خواسته‌ها و نیازهای آنان را شناسایی کرده و علائق و سلائقشان را دریابید. علاوه بر این، برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان، یکی از راه‌های جذب آن‌ها و انتقال پیام‌های تبلیغاتی می‌باشد. بدین ترتیب، قادر خواهید بود صدای برندتان را به مخاطبین خود برسانید و رسمیت برندتان را ارتقا دهید.

تاثیر سوشال مدیا مارکتینگ بر ارتباط با مشتری

بهبود وفاداری برند

حضور شما در فضای اجتماعی آنلاین دسترسی مشتریان به محصولات یا خدماتتان را آسان‌تر می‌کند. درواقع به هر میزان نقاط اتصال شما و مشتریان بیشتر شود، احتمال وفاداری و حفظ آنان نیز افزایش می‌یابد. توسعه وفاداری مشتری یکی از اهداف مهم هر کسب و کاری است و استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، فرصت دستیابی به این اهداف را فراهم می‌سازد.

معمولا رضایت مشتری و وفاداری به برند از طریق ارتباطات بیشتر با مشتری میسر می‌شود. به همین دلیل ضروری است که همواره با مخاطبین خود در ارتباط باشید و پیوند میان خود و آنان را قوی‌تر کنید. لازم به ذکر است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تنها به معرفی محصول محدود نمی‌شود، بلکه یک پلتفرم برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی نیز می‌باشد. از نظر مشتریان، شبکه‌های اجتماعی به منزله یک کانال ارتباطی است که آن‌ها را به نیازها و خواسته‌هایشان می‌رساند.

افزایش رضایت مشتری

بدون شک رسانه‌های اجتماعی تاثیر فوق‌العاده‌ای در ایجاد شبکه و شکل‌گیری ارتباطات با مشتری دارد. به کمک این رسانه‌ها صدای شما به مشتریان می‌رسد و شیوه عملکرد و پاسخگویی شما، تصویر مثبتی در ذهن مخاطب درمورد برندتان ایجاد می‌کند. در شبکه‌های اجتماعی این امکان وجود دارد که خودتان به صورت مستقیم به مخاطبین خود پیغام دهید و مشتریان از اینکه پاسخ شما را به صورت مستقیم دریافت کنند، احساس رضایت خواهند داشت. هرچند که پاسخگویی به پیام‌های تک تک کاربران در فضای مجازی کار چندان راحتی نیست، اما این کار نوعی سرمایه‎گذاری بلند مدت در کسب رضایت مشتری است که نام تجاری شما را در میان مخاطبینتان ارزشمند می‌کند.

آگاهی از بازار

یکی از بهترین راه‌های آگاهی از نیازها و خواسته‌های مشتری، آگاهی از وضعیت بازار می‌باشد. آگاهی از وضعیت بازار جزو سودمندترین مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شما با مشاهده فعالیت رقبای خود در بسترهای آنلاین، می‌توانید حتی بدون حضور و فعالیت مستقیم در رسانه‌های اجتماعی، دیدگاه مشتریان و نظرات آنان نسبت به حوزه کاریتان را به صورت غیرمستقیم شناسایی کنید. رسانه‌های اجتماعی این فرصت را برای شما ایجاد می‌کنند تا به عنوان یک ابزار مکمل، به درک خوبی از صنعت و بازار کسب و کارتان برسید.

افزایش اعتبار و قدرت نام تجاری

هرچند که مشتریان وفادار و رضایت مشتری تا حد زیادی در ایجاد یک کسب و کار قدرتمند موثر است، اما هر دوی آن‌ها به تعامل قوی با مشتری نیاز دارند. زمانی که مشتریان عملکرد مجموعه شما را در رسانه‌های اجتماعی ببینند، در ذهن خود تصویر مثبتی از برند شما خواهند ساخت. این تصویر مثبت نشان می‌دهد که شما به مشتریانتان اهمیت می‎دهید و نسبت به آن‌ها تعهد لازم را دارید. زمانی که برخی از مشتریان با رضایت درمورد خرید خود صحبت می‌کنند، می‌توانید این قدردانی‌ها را با سایر دنبال کنندگانتان به اشتراک گذاشته و از این طریق نظر آن‌ها را نیز به خود جلب کنید.

افزایش بازدید از وبسایت

یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که سبب افزایش بازدید از وبسایت تجاری شما خواهد شد. اگر فکر می‌کنید که سایتتان رونق لازم را ندارد، می‌توانید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارائه محتوای مفید در آن، کاربران زیادی را به سایت خود دعوت کرده و از این طریق ترافیک سایتتان را رونق ببخشید. هر چه در حساب کاربری خود محتوای باکیفیت‌تری را منتشر کنید، بدون شک بازدید سایتتان نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.

افزایش بازدید از سایت

پیشرفت در رتبه‌بندی سئو

در حال حاضر، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی یکی از فاکتورهای ضروری در محاسبه رتبه‌بندی سئو می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید، نیازهای سئو برای ضمانت موفقیت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو، به صورت مداوم در حال تغییر هستند. بنابراین لازم است به منظور بهینه‌سازی سایت، به طور مرتب وبلاگ خود را به روز نمایید. شرکت‌هایی که محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، سیگنالی از سوی کسب و کار خود به موتورهای جستجو ارسال کرده که سبب افزایش اعتبار برند و پایداری نام تجاری آن می‌شود.

جمع بندی

باتوجه به آن که امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زندگی مردم بسیار رواج پیدا کرده است، رفته رفته بازاریابان حوزه دیجیتال به این فکر افتادند که از این بسترها به منظور بازاریابی و تبلیغات استفاده کنند. حضور موفق در شبکه‌‎‌های اجتماعی، نیازمند نظم و نگاه همه جانبه به بازار و عملکرد رقبا است. برای آن که بتوانید بهتر در چنین بسترهایی فعالیت کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید، در این مقاله هر چه که لازم بود درمورد بازاریابی شبکه‎‌های اجتماعی بدانید را شرح دادیم. با به کارگیری این رهنمودها قادر خواهید بود سرعت رشد کسب و کار خود را افزایش داده و زودتر به آنچه که می‌خواهید برسید. اگر شما هم به تاثیر و ضرورت شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اید می‌توانید از خدمات سوشال مدیا مارکتینگ دیچیتالیکس استفاده کنید.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *