امروزه کمتر کسی هست که نام دیجیتال مارکتینگ را نشنیده باشد! به عبارتی بهتر، حتی اگر شما کسب و کار خاصی هم نداشته باشید، باز هم در رسانهها و شبکههای مختلف به احتمال زیاد با این کلمه برخورد کردهاید! از آنجایی که روز به روز به تعداد کسب و کارهای دیجیتال افزوده میشود، بدون شک نیاز به بازاریابی برای این مشاغل نیز رو به افزایش است. از طرفی، برخی از مشاغل سنتی هم مشتاق به استفاده از روشهای دیجیتال برای معرفی کسب و کارشان هستند. در این مقاله، میخواهیم به طور کامل توضیح دهیم که منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کانالهایی دارد. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید و یا به مشاغل حوزه دیجیتال علاقهمندید، پیشنهاد میکنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید!
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به گفته شخصی به نام نیل پتل (Neil Patel) (یکی از 10 دیجیتال مارکتر برتر بینالمللی)، دیجیتال مارکتینگ به هرگونه بازاریابی که برای محصولات و خدمات، از طریق دستگاههای الکترونیکی صورت میگیرد، گفته میشود. باتوجه به این تعریف، میتوان نتیجهگیری کرد که این مفهوم متعلق به سالهای اخیر نیست، بلکه از 100 سال پیش در زمان اختراع رادیو نیز وجود داشته است. در آن دوره، ده سال طول کشید تا عموم مردم از رادیو استفاده کنند. پس از عمومی شدن این اختراع، ایده تبلیغات ایجاد شد و اولین تبلیغ متعلق به اجرای یک اپرا بود. بنابراین زمانی که شما با استفاده از انواع دستگاههای دیجیتال اقدام به معرفی کسب و کارتان میکنید، به این معنا است که از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کردهاید.
دیجیتال مارکتینگ آنلاین
همانطور که در بخش قبلی گفتیم، به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی نیز دیجیتال مارکتینگ میگویند. اما نوع مدرنی از این روشهای بازاریابی هستند که در فضای اینترنت و به صورت آنلاین صورت میگیرند. این نوع بازاریابی، میتواند در فضاهایی مانند موتورهای جستجو، اینترنت، اپلیکیشنها و سایر ابزار آنلاین، سریعتر و دقیقتر انجام شوند. در این ابزارها، شما میتوانید نتیجه اقداماتتان را بررسی کنید و هر کمپینی که نتیجه دلخواهتان را نداشت، استراتژی آن را تغییر دهید. در این روش بازاریابی، این امکان وجود دارد که کمپینهای متفاوت برای گروههای مختلف خود راهاندازی کنید تا ببینید کدامیک تاثیر بیشتری دارند. این کار باعث مقرون به صرفه بودن هزینهها و استفاده بهینه از زمان نیز خواهد شد.
با انواع کانالهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید
شما میتوانید کسب و کار خود را از کانالهای مختلفی در بازاریابی دیجیتال معرفی کنید. خوب است بدانید که برای هر کسب و کار، یکسری از این کانالها پاسخگو میباشند. بنابراین با تحقیق و بررسی باید بهترین راه را انتخاب نمایید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. لازم به ذکر است که هیچ کدام از اینها برتری خاصی نسبت به دیگری ندارند و تنها دلیل موفقیتشان این است که در جای درست مورداستفاده قرار بگیرند. در ادامه قصد داریم شما را با چند مورد از کانالهای دیجیتال مارکتینگ و ویژگیهای آن آشنا کنیم. به این ترتیب قادر خواهید بود بهترین روش را برای بازاریابی برندتان انتخاب نمایید.
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
همانطور که میدانید، این روزها گوگل به یک منبع دانستنی برای افراد جامعه تبدیل شده است. این ارتباط به گونهای است که با روبرو شدن با کوچکترین سوال، به سراغ تلفن همراه خود میرویم و مطلب موردنظرمان را جستجو میکنیم. در این شرایط، یکی از بهترین راههای بازاریابی این است که شما بتوانید وبسایت مربوط به کسب و کارتان را در معرض دید کاربران قرار دهید و آنها را با برند خود آشنا نمایید.
سئو باعث میشود تا سایت شما در رتبههای بالاتر و صفحه اول جستجوی گوگل قرار بگیرد. بدین ترتیب مخاطب زودتر سایت شما را مشاهده کرده و از آن بازدید میکند. این امر باعث میشود تا تعداد زیادی مشتری بالقوه با کسب و کار شما آشنا شده و در آینده تبدیل به مشتریان وفادار شوند. بهینهسازی سایت به صورت داخلی و خارجی انجام میشود و نیازمند دانش و تخصص است. اگر بخواهیم سئو را به طور کامل توضیح دهیم، لازم است کل مقاله را به این موضوع اختصاص دهیم! به همین دلیل در اینجا صرفا آن را معرفی میکنیم و شما میتوانید در منابع دیگر توضیحات جامع پیرامون موضوع سئو و چک لیستهای آن را مطالعه نمایید.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
یکی دیگر از کانالهایی که در دیجیتال مارکتینگ تاثیر بسزایی در افزایش فروش دارد، بازاریابی محتوا است. در این روش، شما میتوانید با ارائه مطالب مفید و ارزشمند، مخاطب را به سایت خود دعوت کنید و توجه او را به خود جلب نمایید. افزایش اعتماد و معرفی برند ازجمله اهدافی هستند که در بازاریابی محتوا موردتوجه کسب و کارها قرار میگیرند. زمانی که شما مطالب معتبر در سایت خود منتشر کنید، مخاطب متوجه این موضوع میشود که شما در حوزه کاری خود متخصص هستید و بدین گونه تبدیل به یک مرجع خواهید شد. بسیاری از کسب و کارها، استفاده از این کانال را پایه و اساس استراتژیهای بازاریابی خود قرار دادهاند و بر این مبنا کمپینهای تبلیغاتی خود را پیش میبرند.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
همه ما حداقل یک بار از سرویس ایمیل با اهداف گوناگون استفاده کردهایم. یکی از کانالهایی که در دیجیتال مارکتینگ بسیار موردتوجه کارشناسان این حوزه قرار گرفته، ارسال ایمیلهای هدفمند به مخاطبین میباشد. با ارسال این نوع پیامها، سرنخ اولیه برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار ایجاد خواهد شد. شما میتوانید برای استفاده از این سرویس، اخبار مهم مربوط به کسب و کارتان و یا پیشنهادات شگفتانگیز و تخفیفها را به مخاطبین خود ارسال کنید و آنها را از وقایع مهم کسب و کارتان آگاه نمایید.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
گاهی اوقات بازاریابی موتورهای جستجو و بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند؛ در صورتی که این دو کاملا از یکدیگر مجزا هستند! SEM به مجموعه روشهایی گفته میشود که کمک میکند تا سایتتان با استفاده از تبلیغات پولی ترافیک بیشتری جذب کنند. این تبلیغات پولی به این صورت هستند که به ازای هر کلیک، شما ملزم به پرداخت تعرفهای مشخص خواهید بود و معمولا با دو سرویس Bing Ads و Google AdWords مورداستفاده قرار میگیرند.
شما میتوانید با استفاده از بازاریابی موتورهای تبلیغات پولی، برند خود را در نتایج موتورهای جستجو در معرض دید مخاطبین قرار دهید. شکل ظاهری این تبلیغات، شبیه به همان لینکهایی هستند که در صفحه نتایج میبینید. با این تفاوت که با علامت AD از سایر لینکها جداسازی میشوند. این نوع بازاریابی کمک میکند تا کلمات کلیدی که مدنظر دارید، بیشتر موردبازدید قرار بگیرند و به اهداف بازاریابی خود برسید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
در جوامع امروز، استفاده از شبکههای اجتماعی بسیار رواج پیدا کرده است. رواج این شبکهها، به گونهای است که هماکنون هرکدام از ما حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستیم و روزانه چندین بار آن را چک میکنیم! از آنجایی که در این رسانهها افراد زیادی حضور دارند، پس میتوان نتیجهگیری کرد که فضای مناسبی برای تبلیغات و جذب مشتری نیز میباشند. یکی از راههایی که کسب و کارها برای حضور پررنگ در این رسانهها به کار میگیرند، استفاده از محتوای ویروسی است. از آنجایی که کلیپها و تصاویر با سرعت بالایی در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند، شما میتوانید مطالبی که میخواهید را از این طریق به دست مخاطبین هدف خود برسانید. علاوه بر این، کاربران راحتتر قادر هستند از نزدیک با مسئولین برند موردعلاقهشان ارتباط بگیرند و همین امر باعث جذب مشتریان وفادار نیز میشود. علاوه بر موارد ذکر شده، کانالهای دیگری برای بازاریابی دیجیتال وجود دارند که لازم است همه آنها را به خوبی بشناسید و از میان آنها مناسبترینشان را به کار بگیرید.
استفاده از متدهای بازاریابی دیجیتال چه اهمیتی دارد؟
تا این قسمت از مطلب دانستید که منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست و با استفاده از چه کانالهایی انجام میشود. حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که دلیل این همه برنامهریزی و تدوین استراتژی چیست و چرا دیجیتال مارکتینگ تا این اندازه مهم است؟! چند مورد از دلایلی که سبب شده امروزه بسیاری از کسب و کارها به استفاده از این روش بازاریابی روی آورند را در زیر آوردهایم:
پیشرفت آسان و سریع
برخی از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال به قدری زودبازده هستند که در همان ابتدای راه میتوانند به میزان قابل توجهی فروشتان را افزایش دهند. به عنوان مثال، بازاریابی شبکهای در اینستاگرام و یا یوتیوب، عملکرد بسیار قدرتمندی دارد و همین امر باعث میشود تا زودتر به اهداف تجاری خود برسید.
جذب آسان مخاطب
از آنجایی که امروزه اکثر افراد بخش زیادی از زمان خود را در اینترنت سپری میکنند، بازاریابی در این فضا نیز میتواند بسیار موثر واقع شود. راههایی که در این شیوه بازاریابی مورداستفاده قرار میگیرند، کمک میکنند تا کسب و کارتان بهتر و راحتتر شناخته شود و افراد بیشتری ترغیب به خرید و یا استفاده از خدماتتان گردند.
ایجاد تعامل بهتر با مخاطبین
از آنجایی که تمام اقدامات مربوط به دیجیتال مارکتینگ در اینترنت و به صورت آنلاین انجام میشود، بستر بهتری برای ارتباط با مخاطبین پدیدار میگردد. آنها میتوانند به راحتی نظرات و انتقاداتشان را با شما درمیان بگذارند. این موضوع در جهت کسب رضایت مشتری بسیار تاثیرگذار است. از دیگر دلایل اهمیت این روش بازاریابی، عبارتند از:
- نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال
- نرخ بازگشت سرمایه بهتر
- کمک به برندینگ و…
جمع بندی
همانطور که میدانید، این روزها کسب و کارهای آنلاین با سرعت زیادی در حال رشد هستند. بدون شک این نوع مشاغل را در فضای سنتی نمیتوان به خوبی تبلیغ کرد و نیازمند یک روش مناسبتر میباشند. به همین دلیل روشهای متعددی به عنوان بازاریابی دیجیتال پدید آمده تا این نوع کسب و کارها نیز بتوانند خود را معرفی نمایند. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس، به طور کامل شرح دادیم که منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست و چه راههایی برای انجام آن وجود دارد.