دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مراحل تدوین آن

در سال­های اخیر به واسطه پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، مشاغل اینترنتی بسیار رونق یافته اند. متاسفانه برخی از این کسب وکارها پس از گذشت مدتی دچار بحران و چالش می­شوند که در نهایت این امر سبب از بین رفتن کسب وکار می­شود. برای آن که بتوان در بازار کسب وکارهای آنلاین پیشرفت و موفقیت کسب کرد باید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشت. این مهم در جذب کاربران و مخاطبین هدف و تبدیل آن­ها به مشتریانی وفادار بسیار موثر است. در این مطلب از سری مقالات آموزشی-کاربردی دیجیتالیکس قصد بررسی موضوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست را داریم.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه‌­­ای از فعالیت­‌های مختلف است که از کانال‌­های بازاریابی آنلاین برای رسیدن به اهداف مشخص استفاده می­شود. برای آن که بتوان استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به بهترین شکل ممکن راه­اندازی و ایجاد کرد باید یک برنامه عملیاتی بازاریابی دیجیتال داشت. باید به این نکته توجه داشت که هر کسب وکاری نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ مخصوص به خود را دارد و هر استراتژی مناسب کسب وکار اینترنتی نیست. به‌طور معمول استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ با سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین می‌شوند. تعیین این اهداف کمک می‌کند تا برای تجات خود بتوان یک برنامه جامع و کامل تهیه کرد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مراحل تدوین آن

مراحل تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی نیاز به انجام ۴ مراحل است.

 

تعیین شخصیت مشتریان

برای داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق باید مخاطب مورد هدف خود را شناخت. مدیرانی که اطلاع ندارند که چه اشخاصی از محصولات یا خدمات آن‌ها استفاده می‌کند نمی‌تواند استراتژی مناسبی تدوین کنند. مشتریان محصولات یا خدمات لیدهایی هستند که با تدوین استراتژی موفق تبدیل به مشتریان دائمی و وفادار می‌شوند. در مطالب گذشته به‌طور کامل به موضوع لید چیست پرداختیم، برای دسترسی به این مطلب کلیک کنید. بسیاری از شرکت‌ها دارای مشتریانی با علایق مختلف هستند که باید نسبت به شخصیت هرکدام اطلاع کامل داشت. برای دسترسی به این مهم می‌توان از پرسونای مشتری استفاده کرد. به‌طور کلی اولین قدم برای تدوین یک استراتژی قوی دیجیتال مارکتینگ باید شخصیت‌شناسی دقیقی نسبت به مشتری و خریدار داشت. هم‌چنین براساس دانش کافی نسبت به مشتریان ایده‌آل می‌توان استراتژی را هدف راضی نگه‌داشتن این مشتریان تدوین کرد.

وجود فرض و حدس در این مرحله به هیچ عنوان کارساز نبوده و فرآیند تدوین استراتژی باید برپایه اطلاعات واقعی باشد. این اطلاعات شامل میزان درآمد مشتریان، محل زندگی آن‌ها، شغل مخاطب، محصول مورد علاقه، چالش‌های پیش‌‌روی مشتریان و مواردی از این دست است. این اطلاعات در رسیدن به شخصیت‌شناسی مشتری بسیار موثر است. باید کانال‌های مختلف برای دسترسی به این اطلاعات را نیز شناسایی کرد.

تعیین اهداف

همان‌طور که بیان شد استراتژی با سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین می‌شود. موضوع هدف از اهمیت بسیار بالایی در انجام استراتژی بازاریابی دیجیتال برخوردار است. باید به این نکته دقت داشت که هدف استراتژی با هدف کسب وکار همسو باشد. در واقع اهداف استراتژی براساس اهداف کسب وکار تنظیم می‌شوند. برای این مهم می‌توان سه سوال زیر را از خود پرسید.

  • قصد دارید به چه هدفی برسید؟
  • چه زمانی قصد دارید به این هدف برسید؟
  • رسیدن یا نرسیدن به این هدف چگونه ارزیابی می‌شود؟

یک هدف خوب باید دارای ۵ شاخص اصلی باشد. این شاخص‌ها شامل موارد زیر است.

  • مشخص باشد
  • قابل اندازه‌گیری باشد
  • قابل دستیابی باشد
  • مرتبط با کسب وکار باشد
  • به موقع انتخاب شوند

مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

بررسی استراتژی فعلی دیجیتال مارکتینگ

برای بهبود روند استراتژی باید آن را مورد بررسی و کنترل قرار داد. برای آن که این بررسی به شکلی  صحیح انجام شود، اطلاع از عملکرد استراتژی ضروری است. هم‌چنین برای اطلاع درست از عملکرد استراتژی بازاریابی آنلاین باید رسانه‌های کسب وکار خود را به درستی مدیریت کرد. این رسانه‌ها شامل سه دسته کلی هستند.

 

رسانه‌های اکتسابی

این رسانه‌های رایگان بدون درخواست کسب وکار ایجاد شده‌اند‌. در واقع این رسانه‌ها با اهداف مختلفی توسط مشتریان یا کاربران برای معرفی و توضیح محصول یا کسب وکار شکل گرفته‌اند. به عنوان مثال به‌دلیل کیفیت بسیار بالای یک محصول، برخی سایت‌های اقدام به تولید محتواهایی در جهت تمجید و معرفی این محصول کرده‌اند.

رسانه‌های مربوط به کسب وکار

این رسانه‌ها توسط کسب وکار ایجاد شده‌اند. بلاگ‌ها، وب سایت‌ها، کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها و شبکه‌هایی که به صورت مستقیم به کسب وکار مربوط است در این دسته قرار می‌گیرد.

رسانه‌های پولی

این رسانه‌ها در قبال دریافت هزینه اقدام به تبلیغ و معرفی کسب و کار یا محصول می‌کنند.

بسیار مهم است که تلاش‌های صورت گرفته در جهت بازاریابی آنلاین را مورد بررسی قرار داد تا نسبت به عوامل موفقیت و شکست آگاهی کامل پیدا کرد. کنترل و بررسی استراتژی فعلی در تدوین مجدد استراتژی مورد هدف بسیار تاثیرگذار است.

تعیین بودجه

هنگام تدوین و انجام استراتژی بازاریابی دیجیتال باید بودجه مورد نظر را تعیین نمود. به‌طبع تنظیم یک استراتژی بالاتر از توان کسب وکار می‌توان موجب زیان شود و در بسیاری از موارد غیرکاربردی نیز است.

آموزش استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای آن که بتوان تمامی مراحل بیان شده برای تنظیم دیجیتال مارکتینگ را به بهترین شکل انجام داد باید آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کرد. علاوه‌بر اینکه برای آموزش باید زمان و هزینه صرف کرد ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود و دلیل آن عدم تجربه کافی در این زمینه است. به همین منظور می‌توان از کارشناسان متخصص و باتجربه دیجیتالیکس در این زمینه کمک گرفت.

باتوجه به توضیحات و بررسی‌های صورت گرفته در خصوص استراتژی دیجیتال مارکتینگ، به اهمیت و لزوم آن در کسب وکارهای اینترنتی پی‌بردیم. کسب وکارهایی که به دنبال کسب موفیت‌های بیشتر هستند باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهند. استراتژی بازاریابی آنلاین سبب افزایش تمرکز بر روی فعالیت‌های مربوطه و نظم بخشیدن به آن‌ها می‌شود. هم‌چنین این امر مهم می‌تواند نقاط ضعف و قوت یک سازمان را شناسایی کرده و روندی را ایجاد نماید تا نقاط قوت بهبود بخشیده شوند و نقاط ضعف نیز کاهش پیدا کنند. بررسی این موارد در رقبا در بهبود روند انجام این مهم می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

 

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.