به طور کلی، زمانی کسب و کارها می‌‌توانند زودتر به اهداف خود برسند که از طرق مختلف اقدام به بازاریابی نمایند. روش‌های بازاریابی، باتوجه به نوع کسب کار (سنتی یا دیجیتال) انتخاب می‌شوند. از آنجایی که امروزه مشاغل زیادی به سوی دیجیتالی شدن سوق داده شده‌اند، به دنبال آن استفاده از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ نیز افزایش یافته است. در این مطلب، قصد داریم به طور کامل درمورد بازاریابی دیجیتال و انواع روش‌های پرکاربرد آن صحبت کنیم. اگر شما هم می‌خواهید در یک مدت زمان کوتاه به نتیجه دلخواهتان در کسب و کار خود برسید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراهمان در دیجیتالیکس باشید.

از دیجیتال مارکتینگ چه می‌دانید؟

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا همان بازاریابی دیجیتال، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در دنیای دیجیتال به منظور جذب مشتری بیشتر، انجام می‌گیرد. با توجه به این تعریف، می‌توان به این نتیجه رسید که این روش بازاریابی، چندان نوین نیست! درواقع از زمانی که دستگاه‌های دیجیتال (مانند رادیو) اختراع شده‌اند، این روش برای جلب توجه مشتری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با پیشرفت دنیای تکنولوژی و عمیق‌تر شدن پیوند زندگی انسان‌ها با دنیای وب، تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ به فضای اینترنت وارد شدند و به شکلی که در امروز آن‌ها را می‌شناسیم، درآمدند.

از آنجایی که ارتباط بین بشر و اینترنت روز به روز بیشتر می‌شود، در آینده‌ای نه چندان دور استفاده از وسایل مربوط به آن در تمامی امور روزمره دخیل خواهد بود. اگر بخواهیم این تغییر سبک زندگی انسان را نادیده بگیریم، بدون شک ضربه سنگینی به بدنه کسب و کار خودمان خواهیم زد. چرا که اقدامات بازاریابی، معمولا در فضایی صورت می‌گیرد که جمعیت بیشتری از مخاطبینمان در آنجا حضور دارند. امروزه توجه افراد به سمت دنیای وب است؛ به همین دلیل روش‌های دیجیتال مارکتینگ آنلاین می‌توانند تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت کسب و کار شما داشته باشند.

 

معرفی انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال معنای بسیار گسترده‌ای دارد و با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این گستردگی به اندازه‌ای است که یک نفر نمی‌تواند به تنهایی صفر تا صد بازاریابی یک کسب و کار را انجام دهد و مسلما در این زمینه وجود یک تیم متخصص الزامی است. در ادامه، به معرفی انواع روش های دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات کلیکی

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند با استفاده از دنیای دیجیتال کسب و کار خود را گسترش دهید، بازاریابی موتور جستجو یا SEM است. با به‌کارگیری این روش، خیلی راحت می‌توانید در SERP مخاطبینتان در فضای مربوط به تبلیغات قرار بگیرید. ازجمله رایج‌ترین پلتفرم‌های غیررایگان برای جستجو، گوگل ادوردز و Bing Ads هستند. در این روش، لازم است مبلغ مشخصی به موتورهای جستجو پرداخت شود تا بتوانید در SERP قرار بگیرید.

یکی از انواع SEM که بسیار کارآمد و پرطرفدار است، تبلیغات کلیکی یا PPC نام دارد. در این روش، به ازای هر کلیکی که بر روی لینک شما می‌شود، بایستی تعرفه مشخصی را پرداخت نمایید. در حال حاضر علاوه بر موتورهای جستجو، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز این روش قابل اجرا می‌باشد.

بازاریابی پورسانتی

یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ که امروزه بسیار رواج پیدا کرده، بازاریابی پورسانتی یا Affiliate Marketing نام دارد. در این روش، به ازای هر فروش و یا جذب مشتری، مبلغی به عنوان پورسانت به شما پرداخت می‌شود. درواقع می‌توان گفت که این شیوه بازاریابی بسیار شبیه به استخدام کارمند برای فروش محصولات یک شرکت است. با این تفاوت که در این کار، پیش پرداختی وجود ندارد و شما تنها در صورتی می‌توانید درآمد داشته باشید که محصولی را بفروشید و پورسانت دریافت کنید. وبلاگ‌نویسان و وبسایت‌های فروشگاهی زیادی با استفاده از این روش به درآمد رسیده‌اند.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO

منظور از سئو، مجموعه اقداماتی است که برای افزایش میزان بازدید وبسایت از طریق موتورهای جستجوی رایگان و ارگانیک، صورت می‌گیرد. منظور از ارگانیک این است که محتوای موجود در سایتتان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرد و رتبه‌های برتر را کسب کند. زمانی که کاربران کلمه یا عبارتی را در موتور جستجو وارد می‌کنند، سایت‌هایی در صفحه اول نمایش داده می‌شوند که اصول سئو را انجام داده و از نظر الگوریتم‌ها شرایط بهینه‌سازی شده داشته باشند.

نتایجی که به صورت ارگانیک در صفحات قرار می‌گیرند، با توجه به الگوریتم‌های موتور جستجو رتبه‌بندی می‌شوند. واضح است که هرچه رتبه بهتری در SERP داشته باشید، ترافیک بیشتری نیز وارد سایتتان خواهد شد. بنابراین تعداد بازدیدکنند‌ه‌های منفعل و مشتریان فعال نیز بیشتر خواهد شد. برای آن‌که سایت خود را بهینه‌سازی کنید، لازم است در ابتدا به خوبی اصول و فاکتورهای مهم را شناسایی نمایید. این عوامل به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم‌بندی شده‌اند. همان‌طور که از نام این دو  مشخص است، اقداماتی که در درون سایت سبب بهبود شرایط می‌شود، سئو داخلی و معیارهایی که در خارج از سایت باید هماهنگ‌سازی شوند، سئو خارجی می‌گویند.

بازاریابی محتوا Content Marketing

یکی دیگر از روش‌های تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا یا Content Marketing است. در این روش، باید به وسیله تولید محتوای مفید برای کاربران، فروش خود را بیشتر کنید. لازم به ذکر است که در این نوع از بازاریابی دیجیتال تفاوتی ندارد که بستر انتشار چه چیزی است، بلکه مهم این است که محتوای شما ارزشمند، باکیفیت و کاربرپسند باشد. از آنجایی که این نوع بازاریابی را می‌توان با سایر روش‌ها مانند سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ترکیب کرد، می‌توان گفت که شیوه بسیار قدرتمندی برای جلب نظر مخاطبین است.

برای آن‌که بتوانید به بهترین شکل ممکن با استفاده از محتوا نظر مخاطبین را جلب کنید، لازم است نکات مهم آن را بدانید. به عنوان مثال، در کانتنت مارکتینگ، شناخت مخاطب بسیار اهمیت دارد. در واقع شما باید بدانید که علاقه و سلیقه مخاطبینتان در چه حوزه‌ای است و مطابق نیاز آن‌ها فعالیت نمایید. همچنین لازم است محتوایی که تولید کرده‌اید را تا حد امکان در بسترهای گوناگون به اشتراک بگذارید تا از این طریق میزان بازدیدها و بازخوردها را به حداکثر برسانید. به طور خلاصه، این روش از بازاریابی دیجیتال مانند یک دنیای گسترده است که برای ورود باید به خوبی از اصول آن اطلاع داشته باشید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید، امروزه اکثر افراد در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. باتوجه به پرمخاطب بودن چنین فضاهایی، می‌توان به این نتیجه رسید که برای بازاریابی بسیار مناسب و کارآمد هستند. یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. نکته مهمی که در این روش باید رعایت شود، شناخت صحیح ورودی‌ها و خروجی‌های بازاریابی می‌باشد. در این شبکه‌ها، خدمات یا محصولات شما در معرض دید قرار می‌گیرند و راحت‌تر می‌توانید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.

در شبکه‌های اجتماعی امکان دریافت بازخورد مخاطبین میسر است و با به کارگیری دیتای به دست آمده، می‌توانید خدماتتان را بهبود دهید. به منظور بازاریابی از این طریق، می‌توانید از بسترهایی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین یا توییتر استفاده کنید. برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی، لازم است محتوای جذاب و ارزشمند تولید کنید و از این طریق مخاطبین را ترغیب به تماشای محتوا و آشنایی با برند خود نمایید.

بازاریابی ایمیلی

در ایمیل مارکتینگ اطلاعاتی مانند تغییرات اخیر کسب و کار، جشنواره‌ها، تخفیف‌ها، معرفی محصولات یا خدمات و… در قالب یک پیام به آدرس ایمیل مخاطبین ارسال می‌شود. برخلاف سایر روش‌ها، بازاریابی ایمیل براساس رابط‌های بین مشتری و شرکت شکل می‌گیرد و همین عامل سبب پیشرفت در این زمینه می‌شود. ارسال ایمیل به صورت منظم سبب می‌گردد تا مشتری احساس کند که برند شما برای او ارزش ویژه‌ای قائل شده و اعتماد و وفاداری را به دنبال دارد.

زمانی می‌توانید در این زمینه به نتیجه خوبی برسید که آدرس ایمیل مخاطبین را با استفاده از محتوای باکیفیت و جلب اعتماد به دست آورده باشید. راه‌های زیادی برای خرید آدرس ایمیل و یا دریافت آن از کاربران وجود دارد ولی بهترین شکل آن، استفاده از محتوای باکیفیت می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تاکنون این نوع بازاریابی توانسته سهم بزرگی در افزایش فروش ایفا کند. چراکه مخاطبینی که در فرم‌های ثبت اشتراک، ایمیل خود را وارد می‌کنند، به زودی به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

بازاریابی تاثیرگذار

بازاریابی تاثیرگذار که همه ما آن را با نام Influencer Marketing می‌شناسیم، یکی از جدیدترین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ است. در این روش بازاریابی، افراد شناخته شده در جامعه، مانند بازیگران و خوانندگان و یا کسانی که دنبال کنندگان زیادی دارند، در شبکه‌های مجازی اقدام به معرفی و تبلیغ برندهای مختلف کرده و در ازای آن مبلغی را دریافت می‌کنند. همه ما با چنین تبلیغاتی در فضای مجازی آشنا هستیم و این روش توانسته تاکنون طرفداران زیادی را به خود جذب کند.

گاهی اوقات شرکت‌ها و یا صاحبین برندها، مدیریت حساب‌های کاربریشان را به دست این افراد تاثیرگذار می‌سپارند تا از این طریق بتوانند تعداد مخاطبین خود را افزایش دهند. البته فراموش نکنید که برای استفاده از این روش، لازم است درمورد فرد موردنظرتان به خوبی تحقیق کنید و بررسی کنید که آیا حوزه فعالیت او با محصولات یا خدمات شما تطابق دارد یا خیر.

چگونه روش های دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟

فضای اینترنت پر است از منابع و مراجع مختلف در دسترس برای یادگیری بازاریابی دیجیتال. ما، هم به صورت خودآموز و هم با شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ می‌توانیم این مسیر رشد و توانمندسازی را طی کنیم. در صورتی که تمایل به شرکت در دوره جامع دیجتال مارکتینگ دارید، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید و با این سنجه ها، کیفیت دوره را بسنجید.

  • ارائه ۰ تا ۱۰۰ مباحث تخصصی دیجیتال مارکتینگ به صورت تئوری و عملی مناسب برای افراد مبتدی و حتی حرفه‌ای
  • ارائه خدمات منتورینگ و پشتیانی منتور در صورت بروز هرگونه سؤال، مشکل و ابهام
  • امکان اشتغال به محض اتمام مسیر رشد و کسب امتیاز بالا
  • امکان ارتباط و مطرح نمودن سئوالات با مدرسین در طول دوره
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سایر رشدآموزان در طول دوره
  • امکان به اشتراک گذاری دسکتاپ و ارسال فایل
  • اعطای مدرک معتبر
  • پشتیبانی آنلاین
  • دریافت مشاوره رایگان

جمع بندی

این روزها یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که به رشد و پیشرفت کسب و کارهای دیجیتال و سنتی کمک می‌کند، دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. این نوع بازاریابی، دنیای بسیار گسترده با روش‌های گوناگون دارد. برای آن‌که کسب و کارتان را به اهداف موردنظر خود برسانید، لازم نیست تمام این روش‌ها را به کار بگیرید. بلکه باید با تحقیق و بررسی بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را برگزینید و باتوجه به اصول آن پیش برید. در این مقاله، به طور کامل درمورد انواع روش های دیجیتال مارکتینگ و اهمیت هرکدام از آن‌ها صحبت کردیم.

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.