کلمه سئو seo که مخفف حروف اول کلمات (Search Engine optimization) است، در واقع به بهینهسازی برای موتورهای جست و جو معنی شده و شامل فاکتورهای بی شماری است. مدیریت و بهینهسازی برای موتورهای جست و جو کاری تخصصی است که نیاز به ابزارهای مشخصی دارد. در این مقاله مهمترین ابزارهای بهینهسازی سایت که هر سئوکار حرفه ای به آنها نیاز دارد را معرفی کرده و شما را با نحوه استفاده از این ابزار، به طور دقیق و شفاف آشنا میکنیم.
- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
- Google Keyword Planner (ابزار بررسی کلید واژه)
- moz bar (نرم افزار سئو)
- Ahrefs (ابزار کلیدواژه سئو)
- KWFinder (ابزار کلیدواژه سئو)
- Ubersuggest (ابزار پیگیری کلیدواژه)
- Woorank (ابزار رتبهدهی سئو)
- Google Trends (ابزار بررسی سئو)
چرا باید سایت خود را بهینه و مدیریت کنیم؟
پیش از پرداختن به ابزارهای بهینهسازی سایت، این نکته مهم را باید خاطر نشان کنیم که هدف سئو کسب جایگاه برتر در نتایج گوگل و سایر موتورهای جست و جو است. اگر در جایگاه اول نتایج سرچ باشید، شما بیشتر دیده میشوید و این همان هدف طلایی صاحبان وبسایتها و کسب و کارها است که با بیشتر دیده شدن در گوگل، محصول یا خدمات هم توسط مشتری بیشتر دیده میشود و این یعنی فروش بیشتر و سود بالاتر.
ابزارهای ویژه بررسی کلید واژه
Google Keyword Planner
این ابزار یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل برای برای پیدا کردن کلمات کلیدی است و طرفداران زیادی دارد. این ابزار کاملا رایگان است و برای گذر از مرحله کمپین ادورز که نیاز به پرداخت هزینه دارد، مطالعه مقاله ابزار Google Keyword Planner را به شما پیشنهاد میکنیم.
با استفاده از گوگل کیورد پلنر میتوانید کلمات کلیدی رقبا، آنچه کاربران سرچ میکنند و بهترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. همچنین میتوانید تعداد جست و جوی کلمات مورد نظرتان را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بررسی و تحلیل کنید.
Ubersugges
ابزاری رایگان و نسبتا جدید برای دستیابی به کلمات کلیدی است. با استفاده از Ubersugges قادر خواهید بود که بدانید رقبای شما از کدام کلمات و عبارات کلیدی استفاده نمیکنند، کدام کلمات نمره و امتیاز بالاتری دارند و همچنین تحلیلی از ترافیک سایت را مشاهده کنید.
Google Trends
با استفاده از این ابزار میتوانید روند تغییرات جست و جوی یک کلمه کلیدی را در دوره زمانی خاص و یک محدوده جغرافیایی به دست بیاورید. البته این ابزار مانند ابزارهای قبلی امکان بررسی و مقایسه کلمات و عبارات کلیدی را هم فراهم کرده است. با استفاده از گوگل ترندز متوجه میشوید که عبارتی مانند “بهترین ابزارهای بهینهسازی سایت” در کدام شهرها، چه اندازه و در چه دوره زمانی سرچ میشود.
Ahrefs
ابزار جدید و قدرتمندی است؛ پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از نسخه اصلی، نسخه آزمایشی آن را مورد استفاده قرار دهید. زیرا نسخه اصلی ابزار Ahrefs ماهانه حدود 100 دارهزینه برای شما خواهد داشت. در مجموع این ابزار اطلاعات کافی و ارزندهای راجع به تحلیل رقبا، کلیدواژهها، بررسی بک لینکها و ارزیابی محتوا را دربر دارد.
KWFinder
ابزاری مناسب برای جست و جوی کلیدواژههای طولانی است و این امکان را به شما میدهد تا بهترین کلمات کلیدی و حتی کلمات مرتبط را پیدا کرده و با استفاده از آنها مقالات با کیفیتی برای سایت خود بنویسید و رتبه سایت خود را افزایش دهید.
بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز جست وجو
Google Analytics
ابزاری است برای رصد کردن سایت و هدف از استفاده گوگل آنالیتیکس بهینه کردن وبسایت با کمک دادهها و گزارشات این ابزار است. گوگل انالیتیکس، گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز همه اصطلاحاتی هستند که توسط کاربران ایرانی استفاده میشوند و در سرچ های خود به کار میبرند.
ابزار رایگان و قدرتمندی مثل گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار مفیدی راجع به تحلیل سایت ارائه میکند. اطلاعات ارزشمندی مانند: کاربر چطور و از چه راه هایی وارد سایت شما میشود، چه رفتاری بر روی سایت دارد، چه مقدار زمانی بر روی سایت توقف دارد، با رایانه یا موبایل در حال بازدید از سایت است را به سادگی و با شناخت گوگل آنالیتیکس بدست میآورید.
اهمیت فراوان ابزار گوگل آنالیتیکس باعث شد تا در این مقاله به عبارات و کلمات کلیدی این ابزار اشاره کنیم تا در به کار بردن آنها سهولت بیشتری داشته باشید.
- متریکها metrics
- ابعاد Dimensions
- دورهها Sessions
- کاربران Users
- بازدیدکنندگان Visitors
- بازدید صفحات Pageviews
- صفحهها یا دورهها Pages and Sessions
- میانگین زمانِ دوره Avg. Session Duration
- نرخ پرش Bounce Rate
- دورههای جدید New Sessions
- اهداف Goals
- تبدیلها Conversions
- کمپینها Campaigns
- جذب Acquisition
- رفتار Behavior
Google Search Console
سرویس آنلاین رایگانی است که موتور جست و جوی گوگل، آن را در اختیار کاربران قرار داد و پیش از این به نام گوگل وبمسترتولز(webmaster tools) شناخته میشد. این ابزار شباهتهای بسیاری با گوگل آنالیتیکس دارد اما تفاوت بنیادین این دو ابزار با یکدیگر در نحوه تحلیل رفتار کاربران است. در گوگل سرچ کنسول شما رفتار کاربر را قبل از ورود به سایت مشاهده و تحلیل میکنید اما در گوگل آنالیتیکس بررسی رفتار کاربر پس از ورود به سایت امکان پذیر است.
تفاوت دیگر میان این دو ابزار فوق العاده، این است که در گوگل آنالیتیکس تعامل کاربر با سایت مورد ارزیابی قرار میگیرد اما در گوگل سرچ کنسول، تأثیر موتورهای جست و جو بر روی سایت بررسی میشود.
Woorank
یک ابزار رایگان آنلاین است که قابلیت تحلیل سایت به دو روش on page و off page را دارد.
moz bar
ابزار moz در قالب یک Extension برای مرورگر کروم قابل استفاده است که درک کلی از هر وبسایت و استانداردهایش را نشان میدهد. با استفاده از مازبار، بک لینک ها و اعتبار سایت به خوبی مورد بررسی قرار میگیرند. یکی از ویژگیهای خوب این افزونه، آپدیت شدن هر ماه الگوریتمهای آن است.
سخن پایانی
در این مقاله از وبلاگ دیجیتالیکس، به طور کلی بهترین ابزارهای بهینهسازی سایت را مورد بررسی قرار دادیم و تلاش کردیم با ارائه بهترین ابزار موجود، ویژگی رایگان بودن را هم در نظر بگیریم. البته به دسته بندی ابزارها هم توجه کردیم، چیزی که در کمتر سایتی به چشم میخورد و مخاطبین را دچار سردرگمی در سرچ این ابزارها میکند.