تصور کنید صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید و سایت فروشگاهی خود را با صرف هزینه های زیاد، راه اندازی کرده اید اما پس از گذشت ماه ها خبری از مشتری نشده است و حتی یک سفارش هم ثبت نشده! اینجاست که لازم است بدانید، در هر کسب و کاری، چه اینترنتی و چه سنتی، پیشرفت شغل شما وابسته به موضوع مهمی به نام نرخ تبدیل است. اما نرخ تبدیل چیست و به چه دردی میخورد؟ برای رسیدن به سود بیشتر در کسب و کار خود باید با روشهای بهینه سازی نرخ تبدیل آشنا شوید، پس تا انتهای این مطلب، با دیجیتالیکس همراه باشید.
نرخ تبدیل(Conversion Rate) چیست؟
در بازار کار، به خصوص بازار سنتی، کمتر کسی با موضوع نرخ تبدیل آشنا است. در صورتی که دانستن نکات مهم و راههای بهینه سازی نرخ تبدیل، به پیشرفت کسب و کار شما کمک شایانی خواهد کرد.
هر وبسایت یا کسب و کاری بعد از ورود مشتری اهدافی را مد نظر دارد که با کمک کاربر میتواند به آن ها برسد. مثلا سایت دیجی کالا هدف فروش را در سایت خود دنبال میکند و پس از ورود کاربر به سایت، تمایل دارد که مخاطب کاری را که مد نظر اوست انجام دهد. یا مثالی دیگر این که یک سایت آموزشی با هدف بالا رفتن نرخ تعامل و ثبت نام کلاسهای آموزشی خود طراحی شده است. در واقع نرخ تبدیل، تعداد نفراتی است که از میان بازدیدکنندگان وبسایت شما و یا از میان مراجعان فروشگاه شما، هدف مدنظرتان را انجام میدهند. برای فهم بهتر این موضوع، تصور کنید از بین 1000 نفر بازدید کننده سایت شما، تنها 100 نفر آن ها از سایت شما خرید کنند، در این صورت نرخ تبدیل سایت شما 10 درصد خواهد بود.
تا اینجا با مفهوم نرخ تبدیل آشنا شدیم اما موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد که برای رشد کسب و کارتان باید به آن توجه کنید و آن بهینه سازی cr است که در بخش بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت.
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) به مجموعه روشهایی گفته میشود که باعث افزایش نرخ تبدیل کسب و کار شما میشود. مثلا اگر شما در سایت فروشگاهی خود دکمهای را با عنوان (با تخفیف خرید کنید) قرار دهید و این کار سبب خرید حتی یک نفر بیشتر از سایت شما گردد، یعنی که گامی برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود برداشته اید!
به طور کلی در موضوع CRO، تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا تعداد نفرات بیشتری مشتری ما باشند. بدین منظور، اگر شما سایت فروشگاهی داشته باشید، ممکن است ظاهر سایت و تک تک آیکون ها را کاربر پسند انتخاب کنید و یا تخفیفهای ویژهای ارائه دهید.
در مورد موضوع بهینه سازی نرخ تبدیل، نکتهای که وجود دارد. ما باید به عنوان صاحب سایت و یا طراح سایت، بتوانیم خود را در جایگاه کاربر قرار دهیم و همان چیزی را انجام دهیم که مورد پسند او میباشد. مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، هرگز از تکنیکها و روشهای بی پایه و اساس در این زمینه استفاده نکنید چرا که بعضا نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث ضرر و آسیب زدن به سایت شما نیز خواهد شد.
بهینه سازی نرخ تبدیل چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟
اگر تا این قسمت مطلب را مطالعه کردید و هنوز هم به تاثیر چشمگیر فرآیند CRO بر کسب و کار خود شک دارید، در ادامه قصد داریم راجع به اهمیت این موضوع بیشتر صحبت کنیم.
پیشرفت حدی ندارد!
اگر وبسایت شما به خوبی و مورد پسند کاربر طراحی شده و مشتریهای زیادی هم دارید، به شرایط الان مغرور نشوید چرا که بازار کار و به خصوص بازار اینترنتی، پر از رقبای شماست و بعید نیست فردا شرایط کسب و کارتان اینگونه نباشد!
بنابراین فراموش نکنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد و همواره برای بهتر کردن شرایط شغلی خود تلاش کنید. اگر هم هنوز یک نفر از شما خرید نکرده است، نا امید نشوید و از همین امروز به دنبال راه های افزایش نرخ تبدیل باشید. بنا بر آنچه که گفته شد، استفاده از روش های CRO، از راکد ماندن کسب و کار شما جلوگیری میکند و باعث بهتر شدن هر چه بیشتر آن میشود.
دلتان را به تبلیغات پولی خوش نکنید!
خیلی از صاحبین مشاغل تصور میکنند با دیده شدن بیشتر، فروش بیشتری نصیبشان میشود. در صورتی که این تبلیغات علاوه بر هزینههای بالا، در فضایی پر از رقیب ارائه میشود و شانس دیده شدن تبلیغات شما کمتر است. ارزانترین و بهترین راه فروش، استفاده از متدهای بهینه سازی است که به رشد و رونق کسب و کار شما کمک خواهد کرد.
عوامل موثر بر نرخ تبدیل(Conversion Rate) کدامند؟
عوامل زیادی بر افزایش نرخ تبدیل تاثیر گذار هستند که در ادامه چند مورد از عوامل موثر در کسب و کارهای اینترنتی و وبسایتهای فروشگاهی را نام میبریم.
فراخوان عمل یا Call To Action
فراخوان عمل، قرار دادن دکمهای قابل کلیک در صفحات وبسایت است که بر روی آن متنی ترغیب کننده نوشته شده است. این کلیدها باید در دسترس مستقیم کاربران قرار بگیرند تا بیشترین بازدهی را داشته باشند.
رابط کاربری (UI) زیبا
اولین چیزی که کاربر پس از ورود به وبسایت شما مشاهده میکند، ظاهر آن است. بنابراین ظاهر گرافیکی سایت باید به گونه ای باشد که برای مخاطب جذاب باشد و از طرفی سبب سردرگمی او نشود.
تجربه کاربری (UX) مناسب
وبسایت شما باید از لحاظ تجربه کاربری به گونهای باشد که کاربر برای رسیدن به صفحهای و یا جستجو موضوعی، کمترین کلیک را داشته باشد و در وبسایت شما دچار سردرگمی نشود. برای اینکه سایتی کاربر پسند داشته باشید و از این طریق نرخ تبدیل را افزایش دهید، باید بتوانید تمام موارد UX را کنترل کنید و خود را جای مخاطب بگذارید.
اعتماد سازی
یکی از مهمترین راههای افزایش فروش، به خصوص در کسب و کارهای آنلاین، اعتماد سازی است. راههای زیادی برای جلب اعتماد مخاطب وجود دارد که باید آنها را بیابید تا به افزایش فروش برسید.
کسب توجه
سعی کنید در صفحه اول وبسایت خود عکس یا نوشتهای را به گونهای قرار دهید که توجه مخاطب را جلب کند و ذهن او کنجکاو شود که در سایت شما جستجو کند و در مرحله جستجو سعی کنید با استفاده از سایر روشها او را متقاعد به خرید کنید.
فرمول و نحوه محاسبه نرخ تبدیل
همانطور که در پاراگراف های قبلی نیز اشاره کردیم، نرخ تبدیل درصدی است که گویای موفقیت و یا عدم موفقیت تلاش های تبلیغاتی است که بر روی وب سایتتان انجام داده اید. نحوه محاسبه نرخ تبدیل بسیار آسان است و فرمول آن به این صورت است:
نسبت (تقسیم) تعداد تبدیل ها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت ضربدر 100
به این مثال توجه کنید:
شما یک سایت فروشگاهی دارید که در ماه به طور میانگین 500 بازدید کننده دارد. از میان این 500 نفر، 50 نفر طی ماه قبل اقدام به خرید از محصولات سایت تان کرده اند پس نرخ تبدیل سایت شما به این شکل محاسبه میشود:
50/500=0.1
0.1*100=10%
بنابراین نرخ تبدیل وب سایت شا در یک ماه گذشته، 10 درصد بوده، به همین راحتی!
ضرورت توجه به کیفیت داده ها در محاسبه نرخ تبدیل
هنگام محاسبه کانورژن ریت سایت، بایستی به کیفیت داده های خود توجه بسیار زیادی داشته باشید تا دچار خطای محاسباتی در این زمینه نشوید. به عنوان مثال ممکن است نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما در یک صفحه، 100 درصد باشد و این موضوعی شگفت انگیز است که چطور یک صفحه از وب سایت تان توانسته چنین نرخ تبدیلی کسب کند! آیا واقعا استراتژی های شما برای جذب مخاطب تا این حد خوب عمل کرده؟
بنابراین سراغ ابزار تحلیل سایت میروید و متوجه میشوید که وب سایت شما در همان صفحه موردنظر، فقط یک بازدیدکننده داشته که اقدام به خرید هم کرده است! بنظر شما نرخ تبدیل 100 درصد برای این صفحه معقول و دارای کیفیت مطلوبی است؟
بنابراین توصیه میکنیم که حتما در زمان محاسبه کانورژن ریت، از کیفیت داده های خود اطمینان پیدا کنید تا استراتژی های بازاریابی بعدی خود را به درستی طراحی کنید.
ابزارهای کاربردی در تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل
در این قسمت به معرفی چند ابزار مفید و کاربردی برای محاسبه، تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت تان میپردازیم. هرچند برخی از این ابزارها، رایگان نبوده و برای استفاده از آن ها باید یک اکانت پریمیوم تهیه کنید، اما هیچ گاه بخاطر هزینه خرید یک اکانت پریمیوم، نرخ تبدیل سایت خود را نادیده نگیرید. در ادامه به چند نمونه از این ابزارها اشاره میکنیم.
Google Analytics
گوگل آنالیتیکس، علیرغم اطلاعات مفیدی که راجع به تحلیل و بهینه سازی کانورژن ریت سایت در اختیارتان قرار میدهد، یک ابزار رایگان میباشد. گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا ضمن مشاهده نرخ پرش سایت، منابع ورود کاربران، ایرادات و باگ های موجود در سایت، مدت زمان توقف کاربر در سایت و… رفتار کاربران را بررسی کرده و با تحلیل نتایج بدست آمده، نرخ تبدیل خود را به طرز چشمیگیری افزایش دهید.
Hot Jar
هات جار نیز از دیگر ابزارهای مفید در مسیر قیف فروش، تحلیل رفتار کاربران و سفر مشتری میباشد که متأسفانه فقط به مدت 2 هفته قابلیت استفاده رایگان برای کاربران را ایجاد کرده است.
Similar Web
سیمیلار وب از آن دسته ابزارهای کاربردی است که اطلاعات مفیدی درمورد نحوه رفتار کاربران و نوع ورودشان به سایت، در اختیارتان قرار میدهد. علاوه بر سیمیلار وب، GTMetrix و Optimizely نیز در ساخت تستهای A/B و همچنین تست سرعت سایت، به شما کمک کرده و از این طریق میتوانید نرخ تبدیل سایت را بهینه کرده و افزایش دهید.
سخن پایانی
در این مطلب با موضوع نرخ تبدیل چیست و اهمیت بهینه سازی و بالا بردن آن آشنا شدید. همچنین معیارهای تاثیر گذار و راههای بهینه سازی نرخ تبدیل را نیز شناختید. به یاد داشته باشید که با استفاده از راهکارهایی که در این مطلب بیان شد، میتوانید باعث فروش چند برابری در سایت خود شوید بدون آن که هزینههای گزاف برای تبلیغات و بیشتر دیده شدن بپردازید!
اگر شما هم نیاز به انجام سئو وبهینه سازی دارید میتوانید از طریق تیم سئو مشهد دیجیتالیکس مطرح کنید.