گوگل برای بررسی وضعیت وبسایتها از الگوریتمهای مشخصی استفاده میکند. این الگوریتمها معیارهایی هستند که میزان کیفیت وبسایتها را میسنجند. همهی این دستورالعملها دارای قوانین و وظایف مشخصی میباشند و وبسایتها را در یک چارچوب معین واکاوی میکنند. مهمترین نکته دربارهی الگوریتمهای گوگل، بهروزرسانی و تغییرات آنها است و وبمستران باید به این موضوع کاملا آگاه باشند که هر وبسایتی با تغییرات این الگوریتمها نیاز به تغییر و بهروزرسانی دارد. گوگل تعداد زیادی الگوریتم دارد. ما در این مطلب از دیجیتالیکس قصد داریم به معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل بپردازیم.
معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل محسوب میشود و نقش تأثیرگذاری در رتبهبندی وبسایتها دارد. اساس کار این الگوریتم بررسی لینکها و بک لینکها است و موارد ارزشمندی را مورد ارزیابی قرار میدهد. ساخت تعداد بیشماری بک لینک فاقد ارزش در گذشته، سبب توسعهی الگوریتم پنگوئن شده است.
این الگوریتم با مراجعه به وبسایتها در فواصل زمانی مختلف، با سایتهایی که قصد کسب رتبهی بالا از طریق لینک سازی اسپم دارند مبارزه کرده و آنها را جریمه میکند. به طور کلی میتوان گفت: این الگوریتم با تعیین معیارهای مشخصی، کیفیت لینکهای مورد استفاده در وبسایتها را بررسی کرده، سپس براساس این کیفیت، وبسایتها را رتبهبندی می نماید.
تاریخچهی الگوریتم پنگوئن گوگل
گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتم جدید و ضد اسپم خود را معرفی کرد. اصلیترین هدف این الگوریتم مبارزه با لینک سازی های فاقد ارزش و غیرطبیعی بود. چندی بعد این الگوریتم با عنوان پنگوئن، از طریق توئیتی توسط مت کاتس معرفی گردید. اگرچه تاکنون فلسفهی نام این الگوریتم به صورت رسمی اعلام نشده است اما این نام مورد تایید گوگل قرار گرفته است.
جالب است بدانید پیش از الگوریتم پنگوئن گوگل، تعداد لینکهای موجود در یک وبسایت نقش قابل توجهی در رتبهبندی آن سایت داشت و کیفیت این لینکها نیز مورد ارزیابی قرار نمیگرفت. به طوریکه وبسایتهای دارای لینک بیشتر، ارزش و رتبهی بالاتری داشتند اما درحال حاضر و با الگوریتم پنگوئن نوع ارزیابی این ویژگی تغییر کرده است و لینکهای غیرطبیعی هیچگونه ارزش و اعتباری در این نوع سنجش ندارند.
مهمترین وظیفهی الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟
مهمترین و اصلیترین وظیفهی این الگوریتم مبارزه با روش های سئوی کلاه سیاه میباشد. پس از تولید الگوریتم پاندا برای جلوگیری از انتشار محتواهای فاقد کیفیت، الگوریتم پنگوئن، با هدف جلوگیری از وبسایتهای اسپم معرفی گردید. این الگوریتم با کاهش اثرگذاری روش های سئوی کلاه سیاه توانست تأثیر به سزایی در کنترل اوضاع توسط گوگل داشته باشد.
الگوریتم پنگوئن سایتهای دارای لینکهای طبیعی و معتبر را ارتقاء داده و رتبهی سایتهایی را که لینکهای ساختگی و اسپم دریافت میکنند را تنزل میدهد. در گذشته الگوریتم پنگوئن با تمرکز بر روی لینکهای دریافتی، سایتهای خاطی را جریمه میکرد اما در حال حاضر این الگوریتم علاوه بر تمرکز روی لینکهای دریافتی، بر روی لینکهای خروجی نیز متمرکز است.
بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن از اولین روزهای معرفی تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده است که هر یک از این تغییرات تأثیر زیادی در نتایج گوگل داشته است. این بهروزرسانی ها مرحلهای بوده و هر بار اثرات مثبتی را در پی داشته است. تعدادی از این بهروزرسانی ها توسط گوگل به صورت رسمی معرفی شدند و تعدادی از آنها نیز حتی به صورت رسمی معرفی نشدند.
اولین بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن در ۲۶ مارس ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. بخشش وبسایتهایی که اقدام به حذف لینکهای غیرطبیعی خود کردند از مهمترین نتایج این بهروزرسانی بود. پس از آن در ۵ اکتبر ۲۰۱۲ این الگوریتم دستخوش تغییراتی شد و نتایج جستجو در زبانهای مختلف را متحول ساخت.
در ۲۲ مه ۲۰۱۲، هستهی اصلی این الگوریتم دچار تغییراتی فنی شد و این عامل سبب بهبود ۲/۳ درصد از نتایج گوگل گردید. آخرین بهروزرسانی رسمی الگوریتم پنگوئن در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ ارائه شد. در این نسخه نگرش گوگل نسبت به سایتهای خاطی تغییر کرد به طوری که گوگل بهجای جریمه کردن این وبسایتها، لینکهای کم ارزش و یا فاقد ارزش را بی اثر میکند.
الگوریتم پنگوئن گوگل بر روی چه مواردی حساسیت دارد؟
در قسمت (وظایف االگوریتم پنگوئن) تا حدودی به مواردی که این الگوریتم را بر روی سایت خاطی حساس میکند، اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم مواردی که منجر به جریمه شدن سایت میشوند را معرفی کنیم. با شناخت این موارد، میتوانید از جریمه شدن سایت خود توسط پنگوئن گوگل جلوگیری کنید.
لینکسازی اسپم (Link Schemes)
برای آن که در سایت شما بک لینکها طبیعی به نظر برسند، لازم است تنها در مواقعی اقدام به لینکسازی کنید که سایت به اندازه کافی از نظر محتوایی غنی شده و ارتباط لازم با شبکههای اجتماعی برقرار کرده باشید. در غیر این صورت، سایتی که به تازگی راهاندازی شده ولی شبکه لینک قدرتمندی دارد، از نظر الگوریتمها غیرطبیعی است و آنها را حساس خواهد کرد.
از طرفی دیگر، دریافت بک لینک از سایتهای اسپم و یا همان مزرعه لینک نیز تاثیرات به شدت منفی برای سایت شما خواهد داشت. در این شرایط، الگوریتم پنگوئن متوجه میشود که بک لینکهای سایت شما از سایتهای نامعتبر گرفته شده که دارای بک لینکهای متعدد به سایتهای متنوع هستند. همین امر موجب بیارزش شدن بک لینکهای سایت و ایجاد حساسیت برای الگوریتمها میشود. به طور کلی، شرایطی که لینکسازی به سایت آسیب میزند و پنگوئن گوگل را حساس میکند، عبارتست از:
- بک لینکهای خریداری شده با صرف هزینه
- مبادله لینک به این معنا که به ازای ارائه لینک به یک سایت، متقابلا از همان سایت لینک دریافت کنید.
- استفاده از نرمافزارها و ابزارهای مختلف لینکسازی
- دریافت لینک از دایرکتوریهای بیکیفیت
- لینکسازی صرفا با استفاده از یک انکرتکست خاص و مشخص (البته به کارگیری اسم برند یا URL مشکلی ایجاد نمیکند.)
پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
در تولید محتوا لازم نیست حتما تمامی انکرتکستها با کلمات کلیدی به صفحه مقصد اتصال پیدا کنند. برای آن که لینکسازی سایت شما طبیعی به نظر برسد، میتوانید در برخی از انکرتکستها از آدرس صفحه و در سایر آنها از کلماتی مانند (این صفحه) و… استفاده کنید. همچنین لازم است که از استفاده بیرویه و مکرر از کلیدواژه نیز پرهیز نمایید. برای آن که صفحه شما پر از کلیدواژه نشود و الگوریتم پنگوئن را حساس نکنید، بهتر است از اشکال مختلف کلمه کلیدی به صورت مترادف و یا ضمایر مناسب استفاده کنید. محتوای شما باید به گونهای نوشته شود که از نظر کاربر کاملا روان و سلیس باشد و در هنگام مطالعه او را با دشواری مواجه نکند.
بهینهسازی بیش از حد
شاید برایتان عجیب باشد ولی لازم است بدانید که در سئو سایت، نباید زیادهروی کنید و میبایست اعتدال رعایت شود. همانطور که میدانید، بهینهسازی برای سایت یک امر حیاتی و ضروری است. اما به پیشنهاد سئوکاران خبره، بهتر است سایتی که به تازگی راهاندازی شده و در ابتدای راه است، برای بهینهسازی عجله نداشته باشد و سعی کند فاکتورهای سئو را به مرور پیادهسازی کند. چراکه بهینهسازی اصولی و پربازده نیاز به گذر زمان معقول دارد و اگر الگوریتم پنگوئن متوجه شود که سایت شما در مدت زمان کوتاهی بهینهسازی شده است، ممکن است بر روی فعالیتهای آن حساس شده و دچار پنالتی شوید.
بازگشت رتبه سایت
در بعضی مواقع پس از حذف لینکهای اسپم، باز هم سایت مورد بخشودگی و بازگشت رتبه نمیشود. در این شرایط ممکن است عوامل دیگر در پشت صحنه دست داشته باشند. این موارد عبارتند از:
- رتبه و ترافیکی که به دست آوردهاید به طور کامل فاقد اعتبار باشد و یا از طریق بک لینکهای مشکوک ایجاد شده باشد.
- در شرایطی که لینکهای قبلی مورد پاکسازی قرار گرفتهاند، هیچ کوششی برای ایجاد لینکهای طبیعی صورت نپذیرفته باشد.
- بک لینکهای منفی به طور کامل حذف نشده یا هیچ لینک اسپمی پاکسازی نشده است.
- مشکل به صورت جدی از طرف لینکهای اسپم نباشد.
به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که لینکهای اسپم خود را حذف کردید و مورد بخشش گوگل قرار گرفتید و رتبه سایتتان به شما باز گردانده شد، نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه قبلی خود برگردید. زیرا ممکن است جایگاه بهدست آمده در گذشته، به سبب خرید لینکهای غیرمفید ایجاد شده باشد و پس از حذف آنها به رتبههای پایینتری تغییر مکان داده شوید.
اشتباهات رایج دربارهی الگوریتم پنگوئن گوگل
رایجترین اشتباه دربارهی الگوریتم پنگوئن این است که افراد بسیاری این الگوریتم را با نام جریمهی پنگوئن میشناسند؛ این در حالی است که الگوریتم پنگوئن قسمتی از هستهی الگوریتم گوگل محسوب میشود. اشتباه دیگر این است که گوگل پس از جریمهی وبسایت شما به شما اطلاع رسانی خواهد کرد. باید بدانید که گوگل سرچ کنسول هیچ اطلاعاتی پیرامون تنزل رتبهی سایت از طریق الگوریتم پنگوئن را در اختیار شما قرار نمیدهد.
اشتباه سوم عدم بخشودگی و رفع جریمه توسط این الگوریتم است. باید بدانید رهایی از جریمه و بخشیده شدن نیازمند زمان زیادی میباشد اما امری غیرممکن نیست. در صورتی که قوانین مربوط به این الگوریتم را به درستی انجام دهید شامل بخشودگی از طرف آن خواهید شد و بهترین روش برای این کار، کسب لینکهای معتبر و طبیعی است؛ درواقع باید گفت تنها راه نجات از لینکهای مخرب و اسپم افزایش لینکهای دارای اعتبار است.
جمع بندی
مطالب گفته شده توضیحات مختصری پیرامون معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل بود. با توجه به اهمیت این الگوریتم و نقش آن در نتایج گوگل باید از بهکارگیری لینکهای اسپم و فاقد اعتبار در وبسایتها جلوگیری کرد. شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با این الگوریتم و نحوهی ارزیابی آن به سایر مطالب مرتبط با آن در سایت مراجعه نمایید.