احتمالا بارها و بارها برایتان پیش آمده که جذب یک فیلم سینمایی و یا سریال شدهاید. یکی از دلایل مهم درگیر شدن شما با آن فیلم و سریال، قدرت داستان سرایی و قصه گویی است. استوری تلینگ در حوزه بازاریابی خصوصا بازاریابی محتوا، نقش کلیدی و مهمی دارد. ما از طریق ارائه یک داستان جذاب و درگیر کننده به مخاطب، میتوانیم او را جذب و به سمت خود بکشیم. اما این داستان سرایی و قصه گویی چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟
استوری تلینگ چیست؟
به مهارت داستان نویسی در بیان یک موضوع یا مطلب را استوری تلینگ (StoryTelling) میگویند. در واقع به این صورت است که به جای بیان مستقیم درمورد موضوع، با بیان داستانی زیبا، مخاطب را درگیر نوشته و محتوای خود کرده و تا پایان محتوا شما را همراه کند. این درگیری و همراهی، باعث افزایش تعامل او با شما میشود. به وسیله تکنیک استوری تلینگ شما میتوانید انواع محتوای متنی، ویدئویی، صوتی و… تولید کنید.
چرا به داستان سرایی در محتوا نیاز داریم؟
استفاده کردن از استوری تلینگ (StoryTelling) در تولید محتوای بلاگ، شبکههای اجتماعی و … باعث علاقهمندی هرچه بیشتر مخاطب و درگیری وی با مطالب شما میشود. البته باید به این نکته توجه کنید که استفاده درست از این تکنیک بسیار با اهمیت است. اهمیت این موضوع باعث میشود، محتوای شما همان محتوای جذابی شود که مخاطب دوست دارد آن را دنبال کند.
با استفاده از این تکنیک پیام خود را واضح و شفاف به مخاطب میرسانید، اهداف خود را بیان میکنید و برای آنها دلیل میآورید. تکنیک قصهگویی این کمک را به شما میکند که بسیاری از مسائلی که بیان آنها سخت و دشوار است، مخاطب آنها را راحتتر درک میکند. این بیان داستانگونه باعث استفاده بیشتر ترافیک مصرفی، جذب مشتری بیشتر، افزایش فروش و پیدا کردن مشتریان وفادار میشود.
تاثیر استوری تلینگ در محتوا نویسی
از مهمترین بخش استراتژی بازار، تمرکز روی مخاطب و جذب هر چه بیشتر اوست. با استفاده از داستان سرایی، میتوانید به قابل فهم ترین شکل ممکن نیاز او را شفاف کنید و به بهترین شکل آن را پاسخ دهید. استوریتلینگ به راحتی کمک میکند تمرکز، احساسات و حواس مخاطب را به خود درگیر کنید. در حین این درگیری به راحتی محصول خود را معرفی و بهترین اقدام را از مخاطب خود دریافت کنید.
مراحل نوشتن یک استوری تلینگ جذاب (StoryTelling)
اگر در فرآیند داستان نویسی خود میخواهید بهترین واکنش را از مخاطب دریافت کنید به نکات زیر توجه کنید:
- شناخت مخاطب: اولین و مهمترین کار شناختن مخاطبین هدف است، پرسونای مشتری کمک شایانی در فرآیند استوری تلینگ دارد.
- داشتن برنامه مشخص: در نوشتن یک داستان بدون داشتن استراتژی و هدف نمیتوانید داستان خوبی بنویسید. باید بر روی موضوعات انتخابی، ارتباط با مخاطبین هدف، به دنبال چالشها، مشکلات و ارائه راهحل باشید.
- تعریف پیام اصلی: مهم نیست که داستان شما قرار است چقدر طولانی باشد، مهم این است که دارای یک پیام اصلی و اساسی باشد، آن را به درستی انتقال دهد و براساس این پیام اصلی پیش رفت.
- نوع داستان را مشخص کنید: نوع داستان را برای خود مشخص کنید که آیا از موفقیتها و شکستهاست و یا درمورد مشتریان.
- اقدام به عمل: بیان داستان به صورتی که بعد از آن مشتری اقدامی را انجام ندهد، موفقیتآمیز نخواهد بود. کاری کنید که مخاطب بعد از خواندن ماجرا کاری خاص را انجام دهد.
- انتخاب بستر انتشار: مشخص کنید محتوای شما قرار است در چه فضایی و به چه صورت اعم از صوتی، تصویری و … انتشار پیدا کند.
چگونه یک داستان خوب بنویسیم؟
برای نوشتن یک داستان خوب احتیاج دارید تا در مورد یک سری نکات داستان سرایی بدانید، این نکات عبارتند از:
- سرگرمکننده: داستانهایی سرگرمکننده هستند که علاوه بر درگیری مخاطب، باعث انتظار و صبر کردن او برای فهمیدن ادامه داستان میشود.
- آموزشی: بهترین نوع داستان، داستانی است که در حین بیان آن چیزی به مخاطب آموزش دهد.
- فراگیر: بهترین داستان، داستانی است که اکثر افراد آن را به نحوی تجربه کرده باشند و در مورد آن تجربهای داشته باشند.
- سازمانیافته: داستان باید سازمان یافته باشد تا بتواند پیام آن را به درستی به مخاطب انتقال دهد.
- به یادماندنی: چیزی که باعث در ذهن ماندن مخاطب میشود استفاده از قهرمان داستان، الهام بخشی، شوخ طبعی و اینگونه مسائل در داستان میشود.
چگونه یک داستان سرایی موفقتر است؟
حال این سوال پیش میآید که برای تولید محتوا و کمپینها چگونه داستانهایی موفقتر هستند؟ برای موفقیت در داستانسرایی موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- باید تمام حواستان به مخاطب باشد، با او ارتباط عاطفی برقرار کنید و به سوالاتش پاسخ دهید.
- از ساختار اصولی داستان غافل نشوید، از فراز و فرودهای به موقع استفاده کنید، یکپارچه و منسجم بنویسید.
- طوری داستان را بیان کنید که مخاطب خود را در آن موقعیت ببیند به عبارتی همذات پنداری کند.
- طوری داستان را بنویسید که مخاطب دائما منتظر ادامه آن باشد.
-
مهارتهای موردنیاز در داستانسرایی
استوری تلینگ هم مانند هر کار دیگری نیاز به یکسری مهارتهای مشخص دارد. خوب است بدانید که با شرکت در دورههای آموزشی، آن هم در کارگاههای یک یا دو جلسهای، نمیتوان به یک داستانسرای ماهر تبدیل شد! متخصص شدن در این کار، نیاز به مهارتهایی دارد که در دراز مدت باید بر روی آنها تمرین کنید. به عنوان مثال، استوری تلینگ با آشپزی و یا حتی نحوه کار با سرچ کنسول فرق دارد که با شرکت در یک کلاس، به صورت کامل بر همه چیز مسلط شوید! در ادامه مهارتهایی که برای موفقیت در این عرصه نیاز دارید را معرفی خواهیم کرد.
شناخت انواع روشهای قصهگویی
مطالعه مداوم رمان، داستانهای کوتاه، اساطیر و یا دیدن فیلم و سریال به شما کمک میکند تا با راههای بیان یک داستان آشنا شوید. هنر یک داستانسرا به این است که بتواند موضوعات نامربوط را به یکدیگر پیوند زده و در قالب یک داستان برای مخاطب تعریف کند.
استعداد
به غیر از مهارتهایی که میتوانید به مرور آنها را به دست آورید، استعداد درونی نیز تا حدود زیادی در عرصه استوری تلینگ تاثیرگذار است. افرادی که سخنوران ماهری هستند، معمولا داستان را هم خیلی خوب تعریف میکنند. امروزه افراد زیادی هستند که با استفاده از این استعداد نهان، قادرند مخاطب را جذب خود کرده و با بهکارگیری تکنیکهای فروش، به اهداف بازاریابی خود برسند.
دایره وسیع واژگان
هرچه تعداد کلماتی که در ذهن خود دارید گستردهتر باشد، بدون شک میتوانید خیلی جذابتر صحبت کنید. علاوه بر این، زمان صحبت کردن، نیازی به فکر کردن درمورد واژه مناسب نخواهید داشت. چراکه تعداد زیادی کلمه را در ذهن دارید و هر زمان که بخواهید میتوانید خیلی سلیس و روان سخن بگویید.
آشنایی با اصول تنظیم لحن
استفاده درست از کلمات در شرایط مناسب و تنظیم لحن، باتوجه به اوج و فرود داستان، میتواند تاثیر بینظیری در میزان اثرگذاری داستان شما داشته باشد.
انواع روشهای داستانسرایی کدامند؟
در ادامه با چند روش از استوری تلینگ آشنا خواهید شد:
نقل تجربه
زمانی که بتوانید در قالب یک تجربه پیام خود را به مخاطبینتان منتقل کنید، میزان اثرگذاری آن چند برابر میشود. دلیل این امر این است که اکثر افراد تمایلی به شنیدن تفکیک کارهای خوب و بد از هم ندارند و از نصیحت شدن فراری هستند. بنابراین اگر میخواهید تاثیر کلامتان چند برابر شود، بهتر است یک تجربه شخصی درمورد مسئله موردنظرتان را تعریف کرده و اجازه دهید که در پایان، مخاطب نتیجهگیری کند. علاوه بر این، روشهای زیر نیز میتوانند تاثیر چشمگیری بر روی کیفیت داستانگویی شما داشته باشند:
- بیان داستان شخصی درمورد اطرافیان و نزدیکان
- نقل خاطرات
نتیجهگیری
مخاطبان امروزه به دنبال محتوایی سرگرمکننده و جذاب هستند و چیزی که از قدیم الایام در تمام طول زندگی ما از تولد وجود داشته، بیان قصه و داستان بوده است. داستان نویسی و دنبال کردن آن، به ما برای جذب بیشتر مخاطب برای هدفهایمان بسیار کمک میکند. تمام سعی ما از این کار ارتباط گرفتن با مخاطب، تحریک احساسات او و ادامه پیدا کردن این ارتباط است.
اگر شما هم میخواهید که داستان متفاوتی را برای مشتریانتان تعریف کنید میتوانید با کارشناسان بازاریابی و تولید محتوا ما در ارتباط باشید.