اگر تا به حال در حوزه تولید محتوا یا سئو محتوا فعالیت داشتهاید، بدون شک عبارت «محتوای تکراری» برای شما آشناست. اما معنای محتوا تکراری یا duplicate content چیست؟ و آیا تکراری بودن محتواها اهمیت دارد یا خیر؟ چرا گوگل و دیگر موتورهای جستجو روی این موضوع متمرکز شدهاند؟ در این مطلب به تفصیل در مورد این موضوع سخن خواهیم گفت. با دیجیتالیکس همراه باشید.
فرآیند تولید محتوا
همه ما هرروزه با حجم بسیاری از مطالبی روبهرو میشویم که ذهن ما را درگیر خود میکنند. بدون شک اهمیت مبحث تولید محتوا در این سالها به حدی افزایش یافته که افراد بسیاری را به سمت خود کشانده است. چه افرادی که در زمینه نوشتار محتواها مشغول به فعالیت هستند و چه افرادی که آن مطالب را مورد بررسی قرار میدهند؛ بنابراین اهمیت خاص و منحصربهفرد بودن مطالب و محتواها به خوبی احساس میشود.
محتوا تکراری یا duplicate content چیست؟
محتواهای تکراری در حقیقت مطالبی هستند که هنگام جستجو در اینترنت، در دو یا چند آدرس اینترنتی متفاوت وجود دارند. وجود محتواهای تکراری در سایت شما سبب کاهش بازدید، افت رتبه و در حقیقت تنبیه شدن سایت توسط گوگل خواهد شد؛ چراکه گوگل نمیتواند تشخیص دهد کدام یک از سایتهای موجود، محتوای منحصربهفرد و خاص خود را تولید کردند و در نتیجه باید در صفحات جستجو، بالاتر از سایرین قرار بگیرند. البته لازم به ذکر است گاهی به وجود آمدن محتواهی کپی، لزوما توسط انسان صورت نمیگیرد و در صورت وجود سایز یا رنگ مشابه که سهواً پدید آمده نیز گوگل به اشتباه آن بخش از محتوا را به عنوان محتوای تکراری در نظر میگیرد.
داشتن محتوای تکراری میتواند به عملکرد SEO شما آسیب برساند؛ اما تا زمانی که عمداً مطالب وبسایت شخص دیگری را کپی نکردهاید، توسط Google مجازات نمیشوید. اگر شما مالک یک وبسایت با مطالب منحصر به فرد هستید که تنها تعدادی چالشهای فنی دارید و سعی در فریب دادن گوگل ندارید، دیگر نباید نگران تنبیه شدن توسط گوگل باشید.
چگونگی ایجاد محتوای تکراری
اگرچه بخش بزرگی از محتواهای موجود در اینترنت، همگی تکراری و در واقع نسخههای کپی یکدیگر هستند، اما این امر همواره به نویسنده سایت مربوط نیست. محتوای تکراری اغلب به دلیل تنظیم نادرست وب سرور یا وبسایت است. این وقایع ماهیت فنی دارند و احتمالاً هرگز به مجازات گوگل منجر نمیشوند. اگرچه این موارد میتوانند به رتبه بندی سایت شما آسیب جدی برسانند؛ بنابراین مهم است که اصلاح آنها را در اولویت قرار دهید.
اما علاوه بر دلایل فنی، دلایلی انسانی نیز وجود دارند؛ آن هم محتواهایی هستند که به عمد کپی و در جای دیگری منتشر میشوند. همان طور که گفتیم اگر این کار به قصد سوء استفاده انجام شود، توسط گوگل شناسایی شده و توبیخ خواهد شد. شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شود که چه عواملی در تکراری شدن محتواها دخیل هستند؟ در این قسمت به شرح آن عوامل میپردازیم.
- ممکن است سایت شما به گونهای باشد که با www در ابتدا یا بدون آن وجود داشته باشد و هردو مدل نیز به راحتی اجرا شود. اگر در هردوی این آدرسهای اینترنتی محتوای مشابهی وجود داشته باشد، محتوای سایت شما در دسته محتواهای تکراری قرار میگیرد.
- پارامترهایی که در آدرس اینترنتی یا همان URL سایت شما موجود است گاهی سبب پدید آمدن محتوای تکراری میشود؛ که البته این قسمت از بحث کمی تخصصیتر میباشد.
- شاید فکر کنید بحث محتواهای تکراری تنها به بخش وبلاگ یا بخشی از سایت مربوط است که شما اطلاعاتی را به مخاطب یا جستجو کننده انتقال میدهید؛ اما این امر به تمام بخشهای سایت و حتی قسمت فروش محصولات نیز مرتبط است و توضیحاتی که در زیر هر محصول وجود دارد نیز میتواند مصداقی از محتوای تکراری یا کپی شده باشد.
تفاوت محتوای تکراری، محتوای کپی شده و محتوای کم حجم چیست؟
عنوان «محتوا تکراری» سبب گیج شدن افراد بسیاری میشود. اگرچه از نظر گوگل، این مسئله بیشتر مبنای فنی دارد، اما این امر به کیفیت محتوا نیز وابسته است. خود را به جای گوگل تصور کنید. در دو URL (آدرس اینترنی) مشابه، یک مقاله با متن یکسان وجود دارد. باید کدام را انتخاب کنید؟ کدام یک از این محتواها زودتر نگاشته شده و ارزش این را دارد تا مقام بالاتری در رتبه بندی سایتها داشته باشد؟ شاید با این مثال متوجه شده باشید که چرا محتوای تکراری از اهمیت زیادی برای گوگل و همچنین صاحبین سایتها برخوردار است.
با تمام این اوصاف، هنگام تعیین رتبه بندی سایتها توسط گوگل، موتورهای جستجو بین محتواهای تکراری، محتواهای کپی شده و محتواهای کم حجم تفاوت قائل میشوند. اگر متن دو محتوا به صورت کامل یکسان باشد، آن محتوا در دسته محتواهای کپی شده قرار میگیرد و بهتر است از آن در بخش دیگری از سایت استفاده نکنید.
راههای جلوگیری از محتوای تکراری
تا این قسمت از مطلب متوجه شدیم که محتوا تکراری یا (duplicate content )چیست و چه اهمیتی در رتبه بندی و نمایش سایت در موتورهای جستجو دارد. اما برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ چگونه میتوان از تکراری شناخته شدن محتوا توسط موتورهای جستجو جلوگیری کرد؟ در این بخش به ارائه چند راه برای حل این مسئله میپردازیم.
استفاده از rel=canonical
با استفاده از این تگ میتوانید به موتورهای جستجو بفهمانید که مطلب موجود در این قسمت، در واقع از یک مطلب دیگر کپی شده و اعتبار آن باید به آن محتوای اصلی اختصاص داده شود. این تگ (Rel=”Canonical”) در قسمت head کدنویسی html سایت قرار گرفته و پس از آن نیز آدرس اینترنتی محتوای مرجع یا اصلی نوشته میشود.
استفاده از ریدایرکت 301
این امر نیز یکی از رایجترین و بهترین روشهایی است که میتوانید نسخه محتوای تکراری را به یک محتوای اصلی مرتبط کنید. اینگونه ارزش و اعتبار صفحات کپی شده و تکراری به صفحه مرجع خواهد رسید و در نتیجه به تقویت جایگاه محتوای اصلی منجر خواهد شد.
استفاده از تگ نوایندکس
شما میتوانید از این تگ (“noindex,follow) در قسمت هد کد html سایت خود استفاده کنید و این گونه در واقع به موتورهای جستجو اعلام میکنید که این صفحه و این محتوا را در نتایج جستجو نشان ندهد و محتوای آن را ایندکس نکند.
کدام نسخه؟ با www یا بدون آن؟
اگر تجربه مشابهی در رابطه با ایجاد سایت داشته باشید، حتما میدانید که گوگل برای فهرست کردن و آوردن نام شما در موتور جستجوی خود، به شما دو حق انتخاب میدهد؛ این که سایت شما را با www در نتایج جستجو نشان دهد یا بدون آن. در نتیجه مهم است که با توجه به سایت خود و مطالب موجود در آن، به انتخاب بهترین گزینه بپردازید.
اولویت بندی صفحات
اگر سیستم سایت شما به گونهای است که صفحاتی متناسب با چاپگرها ایجاد میکند، گوگل معمولا آنها را پیدا میکند؛ مگر این که شما به طور خاص اقدام به مسدودسازی آنها کنید. از خود بپرسید کدام یک از این صفحهها برای شما مهمتر است؟ این که گوگل مقاله اصلی را در نتایج جستجو و رتبه بندی خود ارجح بشمارد یا صفحههای حاوی تبلیغات را؟
شناسایی محتواها و موضوعات تکراری
ممکن است از موضوعات و محتواهای تکراری موجود در سایت خود بیخبر باشید. گوگل در اینجا نیز به یاری شما میشتابد. یکی از سادهترین راهها برای اطلاع از وجود مطالب تکراری و کپی شده در سایت شما، استفاده از متور جستجوی گوگل است. اگر مایلید تمامی آدرسهای حاوی کلمه کلیدی خاصی را در سایت خود پیدا کنید، کافیست این عبارت را در گوگل جستجو کنید:
آدرس اینترنتی سایت موردنظر: “کلیدواژه موردنظر”
در این حالت، گوگل تمامی صفحاتی که دارای کلیدواژه مورد نظر شما در آن سایت را به شما نشان خواهد داد. در این قسمت، هرچه کلیدواژه خاصتری را برای جستجو انتخاب کنید، نتایج دقیقتری حاصل خواهد شد.
استفاده از لینکهای همانند
کمی پیش از این توضیح دادیم که باید فرمت موردن ظر خود از سایت را انتخاب کنید. حال بهتر است تمامی لینکهای موجود در صفحه و سایت خود را به همان شکل در محتوا جای دهید؛ یعنی اگر سایت شما از نوع www دار است، بهتر است لینکهای موجود در صفحات را نیز به شکلی جایگذاری کنید که دارای www باشند و بالعکس.
راهکارهای کاهش محتواهای تکراری
تا اینجای مطلب که به دنبال پاسخی برای سوال «محتوا تکراری چیست؟» بودیم، دریافتیم که به چه محتواهایی تکراری میگویند و راههای اصلی مقابله با این امر چیست. اکنون سوال دیگری پیش میآید و آن هم این که به جز راهکارهای فنی موجود که گوگل و دیگر موتورهای جستجو در اختیار شما قرار میدهند، دیگر چه روشهایی برای مقابله با مشکل محتواهای کپی و تکراری وجود دارد؟ همچنان با ما همراه باشید تا برخی از آنها را مرور کنیم. محتوای تکراری میتواند باعث ایجاد مشکلات جدی در SEO سایت شما شود و سیگنالهای متناقضی را به موتورهای جستجو ارسال کند. اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما دارای URLهای منحصر به فردی است؛ بنابراین هر صفحه از وب سایت شما بهترین شانس را برای رتبه بندی خوب و هدایت بازدیدکنندگان به سایت خواهد داشت.
روی تولید محتواهای تازه و معتبر تمرکز کنید
یکی از بهترین ابزارهای مبارزه با محتوای تکراری، تقویت مهارت نوشتن است. گوگل همواره بر کیفیت آثار منتشر شده تمرکز دارد و همیشه بهترین محتواهایی را جستجو میکند که با اهداف کاربران از جستجو متناسب باشد. پس بهتر است به جای ایجاد یک محتوای بیکیفیت، به فکر نوشتن محتوایی باشید که اصیل و باکیفیت است و در واقع منبعی برای رفع نیازهای کاربران میباشد.
محتواهای مشابه را به حداقل برسانید
اگر در سایت خود دارای صفحات بسیاری هستید که ممکن است محتوایی شبیه به هم داشته باشند، هر صفحه را به صورت جداگانه گسترش دهید یا تمام صفحات مشابه را در یک صفحه ادغام کنید. برای مثال اگر یک سایت آشپزی دارید و در دو قسمت از آن اطلاعات یکسانی در خصوص یک نوع غذا وجود دارد، بهتر است یا محتوای هر دو صفحه را بسط دهید، یا هردوی آنها را در یک صفحه گردآوری کرده و با هم ادغام کنید.
بر روی مهارتهای نویسندگی خود سرمایه گذاری کنید
اگر همه ما به جای درخواست نتایج زودهنگام، به دنبال سرمایه گذاریهای بلندمدتتر بوده و عمیقا خواستار ایجاد تغییرات مثبتی در دنیای اطراف خود باشیم، باید به جای استفاده از مطالب دیگر افراد و به نوعی دزدی و کپی کردن مهارتهای دیگران، به خودمان اعتماد کنیم. در نتیجه مهارتهای خود را تقویت کرده و برای نوشتن مطالب دست اول، به تحقیق و جستجو میپردازیم.
از تحقیق کردن هراس نداشته باشید
اگر تاکنون به دنبال مطالب جدید برای سایت یا وبلاگ خود بوده باشید میدانید که فرایند تولید محتوا آنقدرها هم دشوار نیست. اگرچه شاید در نگاه اول بسیار سخت به نظر برسد، اما اگر به آن به چشم فرایندی موثر برای یادگیری در جنبههای مختلف نگاه کنید، چه بسا آسانتر از چیزی باشد که نشان میدهد. یکی از مهمترین نکات برای نوشتن یک محتوای درجه اول و خاص، این است که از تحقیق و جستجو در مورد موضوع مورد نظر نترسید. منابع فارسی و انگلیسی بسیاری در رابطه با انواع موضوعات در اینترنت و فضای وب وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را مطالعه کنید. سپس میتوانید با توجه به درک خود از موضوع، نسبت به نوشتن یک مطلب عالی و منحصر به فرد اقدام کنید و کم کم رتبه سایت خود در موتورهای جستجو را افزایش دهید.
بهبود سئو با حذف محتوای تکراری
به گفته افراد متخصص، 20 تا 30 درصد مطالب موجود در وب و اینترنت از محتواهای تکراری تشکیل شده است. اگرچه از صحت این اطلاعات مطمئن نیستیم اما همانطور که بارها در نتایج جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو مشاهده کردهایم، محتواهای تکراری همچنان در سایتهای بسیاری مشاهده میشوند. حال که متوجه شدید محتوا تکراری چیست سوال اینجاست که چگونه میتوان محتوای کپی را تشخیص داد؟ راهکارهای زیادی برای این مسئله وجود دارد که در مطالب بعدی در رابطه با آنها صحبت میکنیم.
کلام آخر
در این مطلب به تعریف محتوای تکراری چیست پرداختیم و به بررسی روشهای جلوگیری از duplicate content پرداختیم. خبر خوب این است که با کنترل کردن محتوای کپی شده و تکراری و با ایجاد مطالب جدید و منحصر به فرد میتوانید از کاهش رتبه سایت خود جلوگیری کنید. حذف محتوای تکراری یک بخش اساسی در سئو تکنیکال و فنی سایت شماست. کنجکاو هستید که SEO کلی سایت شما چقدر مناسب است؟ پس به کمک ما نیاز خواهید داشت. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس به شما کمک میکنیم تا در کوتاهترین زمان و به بهترین شکل، کسب و کار شما در محیط آنلاین رشد کند. اگر شما هم نیاز به بهینه سازی و سئو دارید میتوانید روی خدمات سئو مشهد دیجیتالیکس حساب باز کنید.