آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که یک دیدهبان در میدان جنگ چه کاری انجام میدهد؟! در واقع وظیفه دیدهبان، فهمیدن است! او باید از دشتها و کوهها نقشه برداری کند و موانع سر راه را به خوبی بشناسد. یک دیدهبان باید بفهمد که در کجا قرار دارد، چه چیزهایی پیش رو است و چگونه میتواند به مقصد برسد. خروجی تلاشهای او چیزی به نام نقشه راه است. کاری که یک استراتژیست محتوا انجام میدهد نیز دقیقا مانند یک دیدهبان است! محصول کار استراتژیستهای محتوا، پلن دقیقی از برنامههای بازاریابی محتوا میباشد که به آن تقویم محتوا میگویند. اگر مایل هستید تا بیشتر با امور مربوط به استراتژیستها و کاربردهای تنظیم تقویم محتوا آشنا شوید، تا انتهای مطلب با آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس همراه باشید.
تقویم محتوا چیست؟
تقویم محتوا هم مانند تمامی تقویمهایی که تا به امروز دیدهاید، شامل یک سری تاریخ و مناسبت است. با این تفاوت که منظور از مناسبتها، محتواهایی که قرار است در سایتمان قرار دهیم و کارهای مدنظرمان، میباشد. به بیانی بهتر، یک تقویم محتوا تمام مطالب به همراه زمان انتشار، جزئیات و طبقهبندی آنها را در برمیگیرد. تهیه چنین تقویمی موجب برنامه ریزی بیشتر در کارها و سهولت در مدیریت آنها میشود.
علاوه بر آنچه که گفته شد، استفاده از تقویم محتوا به شما کمک میکند تا ایدههای بازاریابی خود را جمع کنید و هریک از آنها را باتوجه به حوزه انتخابی، سازماندهی کنید. یکی از بهترین راههای نظم دادن به کارهای بازاریابی، تهیه و تدوین چنین تقویمی است. معمولا از این شیوه برنامه ریزی با اصطلاح Content Calender نیز یاد میشود. برای این که بتوانید با نظم بیشتری پستهای بلاگ، پستهای شبکه اجتماعی و کمپینهای محتوایی خود را مدیریت کنید، استفاده از این شیوه سازماندهی توصیه میشود.
چرا باید تقویم محتوا داشته باشیم؟!
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که با صنعت نشر آشنایی دارید، صددرصد باید با اهمیت تدوین تقویم محتوا آشنا باشید. درواقع روزنامه نگاران و ناشران حرفهای، فعالیت منظم و موفق خود را مدیون برنامهریزی هستند. با وجود تمامی فوایدی که در منابع مختلف برای تهیه تقویم محتوایی مطرح شده، بازهم شرکتها و بازاریابان زیادی هستند که اعتقادی به وجود آن ندارند.
البته خوب است بدانید که اگر محتوای پستها، مجموعهای از اخبار یا محتواهای سرگرم کننده باشد، نیاز چندانی به تقویم نیست. زیرا در چنین شرایطی فقط مهم این است که محتوا تولید و منتشر شود! اما چنانچه از محتوا به منظور رشد کسب و کار استفاده میشود، تدوین یک تقویم محتوای سازماندهی شده بسیار ضروری است. در ادامه مطلب چند مورد از مهمترین دلایل داشتن تقویم برای بازاریابی محتوا را ذکر خواهیم کرد.
چیزی از قلم نمیافتد!
در بازاریابی اینترنتی، چیزهای جزئی ولی بسیار مهمی وجود دارد که اگر قرار باشد همه آنها را به ذهنتان بسپارید و یا در هر جایی که دم دستتان بود، یادداشت کنید، خیلی زود سررشته امور از دستتان رها خواهد شد! پس در چنین مواقعی چه کاری باید انجام داد!؟ در این شرایط تنها چیزی که به کمک شما میآید، content calender است و بس! چیزهایی مانند ارائه کد تخفیف، طراحی پست درمورد موضوعی خاص، یادآوری انجام کاری به کارمندان و همه این امور را میتوانید با داشتن یک تقویم نظم ببخشید؛ بدون آن که حتی یکی از آنها از قلم بیفتد!
افزایش بهرهوری کاری
طبق قانونی به نام پارکینسون، کارها تا زمانی که برای انجام آن تعیین شده، طولانی میشوند! معنی این قانون این است که مثلا اگر قرار باشد فردا پست مناسبتی برای صفحه مجازی خود طراحی کنید، از الان تا فردا، طراحی پست طول میکشد! طبق این قانون، هرچه که به زمان مشخص شده انجام کار نزدیکتر میشویم، انگیزه بیشتری برای انجام آن داریم. این موضوع شباهت زیادی به اتفاقی که در شبهای امتحان رقم میخورد، دارد! بنابراین داشتن برنامه ریزی و اجرای مو به موی آن، انجام و اتمام کارها را راحتتر خواهد کرد.
صرفه جویی در انرژی و منابع
تولید محتوا میتواند کار دشوار و البته پرهزینهای برای یک کسب و کار باشد. چنانچه تولید محتوا بدون برنامه و هدف صورت گیرد، سبب اتلاف انرژی و سرمایه شما میشود. در مقابل، برنامه ریزی افزایش تمرکز بر روی کار را به ارمغان میآورد. افزایش تمرکز باعث میشود تا بتوانید روی موضوعاتی که اهمیت دارند، وقت و انرژی بگذارید و موارد بیهوده را حذف کنید. داشتن یک content calender کمک میکند تا به جای این که انرژی خود را هدر دهید، از پتانسیلهای موجود برای رسیدن به اهدافتان استفاده نمایید.
ارائه یک تصویر کلی از حال و آینده
در رشتههای معماری و فیلمبرداری اصطلاحی به نام پرسپکتیو پرنده وجود دارد. منظور از این اصطلاح، امکان زیر نظر گرفتن همه چیز از دید بالا است. درواقع از نگاه یک پرنده در حال پرواز، به دلیل این که همه چیز کوچک است، تمام ابعاد موجود قابل نظارت است. چنین دیدگاهی دقیقا همان چیزی است که پس از تدوین تقویم محتوا ایجاد میشود. داشتن این تقویم کمک میکند تا جایگاه خود را ارزیابی کرده، تغییرات موردنیاز را بشناسید و آینده موردنظرتان را تجسم کنید.
بهبود همکاری تیمی
برای افرادی که مسئول و یا سرپرست تیم محتوا هستند، علاوه بر برنامه ریزی پستها، مدیریت و هماهنگی اعضای تیم نیز مهم است. هر فردی که در تیم حضور دارد، باید به طور دقیق بداند که چه کاری را باید در چه زمانی و به چه شکلی انجام دهد. در غیر این صورت تنها چیزی که باقی میماند، یک تیم سردرگم است که هرکس در آن ساز خود را میزند! یکی دیگر از مزایای داشتن تقویم محتوا، هماهنگی اعضای تیم میباشد.
معرفی چند ابزار حرفهای تدوین تقویم محتوا
امروزه ابزارهای زیادی به منظور برنامه ریزی وجود دارد. جدای از این که کدام یک از این ابزارها را برای تهیه تقویم محتوایی خود انتخاب میکنید، پیشنهاد ما این است که حتما یک نمونه از تقویم تهیه شده را در مقابل خود بر روی دیوار بچسبانید تا کارهای روزانه همواره مقابل دیدتان باشند. در ادامه چند مورد از بهترین ابزارهای تهیه content calender را به اختصار معرفی خواهیم کرد.
قسمتهای مختلف یک تقویم محتوایی
همانطور که اشاره کردیم، هر تقویم محتوایی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عدم توجه به هر یک از آن ها باعث شکست در مدیریت بازاریابی محتوا خواهد شد. از این رو، در ادامه بخش های مختلف یک content calender کامل و جامع را توضیح خواهیم داد.
موضوع و عنوان
در قسمت عنوان، باید مشخص کنید که دقیقا برای کدام موضوعات و با چه هدفی باید تولید محتوا انجام دهید. محتواهای مشخص شده را اولویت بندی کنید تا مدیریت بهتری بر روند تولید محتوا داشته باشید. البته نباید فراموش کنید که موضوعات انتخابی تان باید در راستای نیازهای مخاطبین سایت یا پیج باشد و از سوی دیگر، بایستی به کلمات کلیدی کسب و کار نیز توجهی ویژه داشته باشید.
تاریخ انتشار محتوای تولید شده
این بخش از تقویم، صرفا برای فراموش نکردن تاریخ انتشار محتوا نیست بلکه با در نظر گرفتن چنین قسمتی از تقویم، محتوای با کیفیت تری منتشر خواهیدکرد. زیرا در قسمت تاریخ، شما ملزم هستید که برای تمامی مراحل تولید محتوا، زمان مشخصی را تعیین نمایید.
منظور از مراحل تولید محتوا، مراحل نوشتن محتوا، ادیت یا ویراستاری، سئو محتوا، طراحی محتوا (مانند افزودن تصاویر و ویدئوها به محتوای فعلی) و همچنین مرحله انتشار محتوا میباشد. مورد مهم دیگر، دقت به تعطیلات رسمی در تقویم است که اکثرا تیم های تولید محتوا در چنین روزهایی تعطیل هستند، پس به گونه ای تاریخ ها را مشخص نمایید که تیم تولید محتوا در چنین روزهایی مجبور به انجام کار نباشند.
نام مسئولین بخش های مختلف تولید محتوا
همانطور که میدانید، در فرایند تولید محتوا، نیاز به وجود یک تیم قوی و البته، منسجم بسیار ضروری است. نویسنده، ویراستار، طراح گرافیک، متخصص سئو، مسئول تبلیغات و… همگی در تولید یک محتوای جذاب با یکدیگر همکاری میکنند. پس، نام هر یک از این افراد و محتواهای تحت نظرشان باید در content calender ذکر شود تا مسئولیت و وظایف هر فرد شفاف باشد.
فرمت محتوا
بخاطر داشته باشید که فرمت محتوای تولید شده (متنی، پادکست، ویدئو، تصویر و…) را نیز درcontent calender مشخص کنید تا در هنگام تولید محتوا، فرد مسئول به درستی اصول تولید محتوا را رعایت کرده و دچار ابهام نشود.
کانال ها یا بسترهای انتشار محتوا
این نکته بسیار مهم است که کدام محتوا در کدام کانال باید انتشار یافته و در دسترس مخاطب قرار بگیرد. بنابراین، بستر انتشار هر محتوا را با توجه پرسونای مخاطب و ویژگی کانال های توزیع محتوا، به طور دقیق تعیین نمایید.
جمع بندی
در این مطلب بیان کردیم که منظور از تقویم محتوا چیست و چه تاثیری در موفقیت کسب و کارها دارد. برای این که بتوانید به رشد کسب و کار خود کمک کنید و به راحتی به آنچه که میخواهید برسید، یکی از مهمترین کارها، داشتن برنامه ریزی است. تهیه و تدوین content calender به شما کمک میکند تا بتوانید به خوبی کارها را مدیریت کرده و تا حدود زیادی اهداف بازاریابی را محقق سازید. اگر نیاز به خدمات تولید محتوا دارید میتوانید روی تولید محتوا مشهد دیجیتالیکس حساب باز کنید.