بسیاری از وبلاگ نویسان برای افزایش بازدید سایت خود و بالا بردن ترافیک آن از روشهای مختلفی استفاده میکنند. این روشها به جذب مخاطب جدید و بالا رفتن رتبهبندی در گوگل بسیار کمک میکند. یکی از این روشها که کمک بسیار زیادی در جذب کاربر، شناخته شدن به دیگر بلاگ نویسان و کمک در رتبه بندی گوگل میکند پست مهمان است. حال به توضیح این مطلب می پردازیم که پست مهمان چیست؟ همراه ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.
پست مهمان چیست؟
پست مهمان یک روشی است که تولیدکنندگان محتوا به منظور افزایش ترافیک سایت خود استفاده میکنند. در واقع پست مهمان، مطلبی است که مالک یا وبلاگ نویس به جای این که آن را در سایت خود قرار دهند، در بخش مقالات یا اخبار سایتهای دیگر قرار میدهند، و تنها چیزی که از آن سایت میخواهند، قرار دادن لینک سایت خود در مطلب است.
پست مهمان به دو صورت میتواند انجام شود:
- شما بعضی از مطالب سایت خود را در وبسایت دیگران قرار دهید.
- وبلاگ نویسان سایتهای دیگر، مطالب خود را در بخش مقالات سایت شما قراردهند.
امروزه بیشتر مالکان و بازاریابان اینترنتی، از این تکنیک برای بالا بردن افزایش رتبه وبسایت و گرفتن بک لینک استفاده میکنند. البته باید به این نکته توجه داشت که گوگل، سایتهایی را که به منظور بهینهسازی سایت خود از پست مهمان استفاده میکنند را جریمه میکند، چون آن را تبانی در نظر میگیرد و از تبانی و فریب در افزایش سئو سایت به هیچ وجه استقبال نمیکند. به همین دلیل سایتی که در آن پست مهمان قرار میگیرد بهتر است لینک آن به صورت nofollow قرار دهید.
همانطوری پست مهمان که میتواند اثر مثبتی برای کسی که پست مهمان در سایتهای دیگری قرار میدهد داشته باشد، به همان نسبت برای سایت میزبان نیز اثرات مثبتی به همراه دارد. فقط باید دقت کرد اصول سئو سایت به درستی رعایت شود.
هدف خود را از قراردادن پست مهمان تعیین کنید
اولین کار در هر پروژه تعیین هدف است. مسلما هدف مشترک از این کار بهبود رتبه گوگل میباشد ولی هر بازاریاب سه هدف اصلی از قرار دادن پست مهمان دارد:
- پیدا کردن کاربران جدید
- افزایش محبوبیت و برندسازی سایت با استفاده از محتوا
- افزایش ارتباط با دیگر بلاگ نویسان و افراد مشترک در حوزه کاری
چه نوع سایتهایی را برای قرار دادن پست مهمان انتخاب کنیم؟
انتخاب سایت میزیان بسیار مهم است، در کنار تعیین هدف، باید مخاطبان مطالب خود را بشناسید. در واقع شما مطالب خود را در سایتهای دیگر فقط به منظور بک لینک قرار نمیدهید، بلکه قصد پیدا کردن کاربران جدید در حوزه مرتبط با خود را دارید. پس باید سایتی را به عنوان سایت میزبان انتخاب کنید که بیشترین مشترکات را با کاربران شما داشته باشد. نکات زیر را در انتخاب سایت میزبان در نظر بگیرید:
پست مهمان برای سایتهای پر بازدید
بهتر است برای سایتهایی با بازدید بالا پست مهمان بنویسید، این که بازدید این سایتها از سایت خودتان بیشتر باشد بسیار مهم و ضروری است، در غیر این صورت انتشار دادن آن در سایت خودتان بازدهی بیشتری دارد. در میان سایتهایی که پست مهمان میپذیرند، شرایط سختی را برای پذیرش پست مهمان دارند و به کیفیت محتوا اهمیت بسیاری میدهند. این قضیه کار شما را در در نوشتن بسیار سخت میکند اما در عوض نتیجه بهتری را دریافت میکنید.
توجه به اعتبار صفحه و دامنه سایت
به سایتهایی که اعتبار صفحه انتشار پست مهمان بالایی دارند و یا اعتبار کلی دامنه آنها بالاتر است انتخاب بهتری هستند. زیرا نشان دهنده این مطلب است که در میان بازدیدکنندگان و موتورهای جستوجو جایگاه خود را بدست آورده است و رتبه بالایی در نتایج گوگل خواهد داشت. با قرارگیری لینک صفحه شما در این سایتها به اعتبار صفحه و دامنه شما افزوده میشود. بعضی افراد فکر میکنند که باید در هرسایتی یک پست مهمان بنویسند و دیگر به آن مراجعه نکنند، ولی بهتر است که با یک یا دو سایت همکاری مستمر داشته باشید تا مخاطبان خاص خود را پیدا کنید و بر ارزش اعتبار سایت خود بیافزایید. برای تعیین اعتبار صفحه و دامنه سایت میتوانید از ابزار رایگان Open Site Explore کمپانی ماز استفاده کنید.
بروزرسانی سایت را بررسی کنید
تعداد نویسندگان و بروزرسانیها را در سایتی که میخواهید برایش پست مهمان بنویسید، بررسی کنید. تخمین آن که نوشته شما در چه مدتی در صفحه اول خواهد بود بسیار مهم میباشد، زیرا بر نتیجه دادن فعالیت شما بسیار تاثیرگذار است. موضوعات مورد توجه خوانندگان و زمینه کاری سایت را بشناسید و قبل از نوشتن جستوجو کنید که مطالبی مشابه با مطالب شما قبلا به عنوان پست مهمان منتشر نشده باشد.
به شبکههای اجتماعی توجه کنید
بررسی کنید سایتی که میخواهید در آن پست مهمان خود را انتشار دهید تا چه حد با شبکههای اجتماعی در ارتباط است و چند نفر آن را دنبال میکنند؟ این که در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید شانس شما را در بازدهی مطالب و گسترش هرچه بیشتر لینکها به سایتتان افزایش میدهد.
ارتباط موضوعی پست مهمان
مطالب و اطلاعات سایت شما باید با سایتی که میخواهید پست مهمان در آن قرار دهید ارتباط داشته باشد، این کار بر ارزش بک لینک ورودی به سایت و اعتبار نویسنده نزد بازدیدکنندگان سایت میافزاید. مثلا اگر در زمینه طراحی وب فعال هستید نوشتن پست مهمان برای سایت آشپزی انتخاب مناسبی نیست.
بخش معرفی نویسنده
در پایان پست مهمان بخشی به عنوان معرفی نویسنده و قرارگیری لینک سایت او در نظر گرفته میشود، اطلاعات این بخش را با دقت تنظیم کنید. انکر تکست خود را با هوشمندی انتخاب کنید. یکسان بودن انکر تکست با با کلمه کلیدی و استفاده بیش از حد از یک عبارت خاص به ویژه پس از آخرین آپدیت گوگل مورد توجه الگوریتم پنگوئن گوگل بوده و ممکن است شما را جریمه کند.
نوشتن پست مهمان از سال 2013 و از زمان توجه گوگل به کیفیت لینکهای ورودی، میتواند نقش بسزایی بر سئو سایت داشته باشد، اما عدم رعایت نکات گفته شده و انتشار آن در چندین سایت مختلف میتواند نتیجهای برعکس برای شما به همراه داشته باشد.
یک پست مهمان باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
همانطور که در قسمتهای قبلی اشاره کردیم، هر سایتی به درد قرار دادن پست مهمان نمیخورد و باید شرایط لازم را داشته باشد. در این بخش، قصد داریم این موضوع را توضیح دهیم که یک پست مهمان خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا شما را به اهدافتان برساند.
محتوای باکیفیت و ارزشمند
یکی از مهمترین شرایطی که برای یک پست مهمان باید وجود داشته باشد، کیفیت و ارزش بالای آن است. برخی از بازاریابان محتوا تصور میکنند چون قرار نیست محتوا در سایت خودشان منتشر شود، توجه به کیفیت آن مهم نیست. در صورتی که برای دریافت یک بکلینک ارزشمند، باید محتوای خوب تولید کنید. دقت داشته باشید که محتوای شما باید بکر و جدید باشد. بنابراین لازم است حتما برای تهیه پست مهمان نیز وقت بگذارید و آن را با بالاترین کیفیت ممکن بنویسید. محتوای تکراری یا کپی شده از نظر موتورهای جستجو بیارزش هستند و تاثیری در بهبود وضعیت سایتتان ندارند.
نگرفتن بکلینکهای زیاد از یک پست
گرفتن چندین بکلینک از یک پست، از نظر سئو کار منطقی نیست و ممکن است شما را در معرض جریمه شدن قرار دهد. برخی از سایتها، محدودیتی برای بکلینکهای پست مهمان قائل نمیشوند. اما این کار کاملا اشتباه است! به یاد داشته باشید که شما میتوانید از چنین پستی، تنها سه یا چهار بکلینک به صفحات سایتتان بدهید. علاوه بر موارد گفته شده، به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:
- برای دریافت بهترین نتیجه از پست مهمان، تلاش کنید با مخاطب ارتباط برقرار کنید تا به برندتان علاقمند شده و لینکهای موجود در محتوا را دنبال کند.
- از تبلیغات بیش از اندازه و بی حد و مرز در پست مهمان اجتناب کنید.
- پست مهمان خود را میتوانید در شبکههای اجتماعی نیز قرار دهید تا نتایج بهتری بگیرید.
به دست آوردن اعتبار بیشتر
بدون شک نویسندههای محتوای باتجربه و شناختهشده، از نظر وبمستران و کاربران سایت، افراد معتبرتری هستند. اگر میخواهید با استفاده از اعتبار خود به ارزش یک محتوا اضافه کنید، لازم است مطلبی که تهیه میکنید، به اندازه کافی مفید، بهروز و باکیفیت باشد. بدین ترتیب مخاطبین، شما را شناخته و همواره به دنبال مطالعه مطالبتان خواهند بود. در این شرایط، نوشته و اسم شما در هر سایتی که قرار بگیرد، سیل مخاطبین به آن وارد شده و به دنبال آن ترافیک سایت و اعتبار برند افزایش مییابد.
استفاده از انکرتکستهای متفاوت
حتما این نکته را میدانید که کلمات کلیدی، انتخاب خوبی برای انکرتکست نیستند. به همین دلیل توصیه میشود که برای محتواهای خود انکرتکستهای متفاوت انتخاب کنید. بدین ترتیب تنوع کارتان بیشتر شده و دیگر گوگل بر روی کپی بودن یا نبودن مطالبتان حساس نمیشود.
در آخر
در این مطب به بررسی این که پست مهمان چیست پرداختیم. برای جذب مخاطبان و افزایش بازدهی راههای زیادی وجود دارد، اما به اشتراک گذاری پست مهمان باعث میشود، سایت شما به دیگر وبلاگ نویسان معرفی گردد و در واقع یک راه همکاری جدید بین شما و بقیه ایجاد گردد. آیا شما تا به حال از این روش استفاده کردهاید؟ اگر شما هم نیاز به بهینه سازی و سئو دارید میتوانید از خدمات سئو مشهد دیجیتالیکس استفاده کنید.