بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
مزرعه محتوا(content farm) چیست؟

درست وقتی که فکر می‌کردیم دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه وجود ندارد و از صحنه روزگار حذف شده است یک مزرعه محتوایی پیدا می‌شود و از صفر تا صد کلاه سیاه را برای‌مان تعریف می‌کند! همیشه این سوال پیش می‌آید که وقتی می‌شود محتواهای سایت‌های دیگر را برای خود کپی کنیم و با آن در گوگل رتبه بگیریم چرا خود تولید محتوا کنیم؟ این سوال و جمله زمانی در میان سئوکارها خیلی معروف بود؛ در سال‌های گذشته روش خیلی از سایت‌ها به همین صورت بود، به این صورت که به جای این که خود تولید محتوا انجام دهند، هیچ کاری نکرده و فقط محتوا را از سایت‌های دیگر می‌دزدیدند، این قضیه باعث ایجاد شدن تکنیکی به اسم مزرعه محتوا شد و به مرور رواج پیدا کرد. سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا مزرعه محتوا چیست؟ آیا هرکسی را با هر محتوایی می‌توان تولیدکننده محتوا نامید؟ در این مقاله از دیجیتالیکس می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

مزرعه محتوا Farm Content چیست؟

اولین چیزی که بعد از گفتن مزرعه محتوا در ذهن ما ایجاد می‌شود مزرعه‌ای سرسبز و زیبا، پر از زمین‌های کشاورزی خوش و خرم. ولی این یک مزرعه معمولی نیست! مزرعه محتوایی به محتواهایی می‌گویند که در آن از محتواهای بی‌کیفیت، بی‌مصرف و بدرد نخور استفاده شده است.

این سایت‌های مزرعه محتوا، سایت‌هایی هستند که هدف‌شان تنها ورودی گرفتن از نتایج جست‌وجوی گوگل است، محتوای بی‌کیفیت و در اکثر مواقع تولید محتوای بی‌کیفیت است. دلیل این بی‌کیفیتی به این خاطر است که نویسندگان این محتواها اهمیتی به ارزش این محتواها نمی‌دهند و یا این محتواها را از سایت‌های دیگر کپی کرده‌اند. به کسانی‌که از این نوع محتواها تولید می‌کنند کشاورز محتوا Content Farmer می‌گویند.

اما قرار نیست چرخ روزگار برای این افراد بچرخد! گوگل برای این که اینگونه محتواها نتوانند رتبه خوبی در جست‌وجوگر گوگل پیدا کنند، الگوریتم پاندا را وارد میدان کرد. با ورود الگوریتم پاندا دیگر خبری از مزارع محتوایی نیست چرا که این الگوریتم جریمه سختی برای سایت‌های با محتوای کم در نظر گرفته است و دیگر کمتر کسی به فکر داشتن مزرعه محتوا است.

مزرعه محتوا چیست

چطور یک مزرعه محتوا را شناسایی کنیم؟

برخلاف این که سایت‌های اسپم را می‌توان به راحتی پیدا کرد، پیدا کردن مزرعه محتوایی کار ساده‌ای نیست! زیرا این سایت‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند دربردارنده اطلاعات مفید و ارزشمندی باشند که از سایت‌های دیگر برداشته شده‌اند، به این محتواها، محتوای Duplicate می‌گویند.

حالا به چگونگی شناسایی مزرعه محتوا می‌رسیم. یک راه حل ساده این است که محتوای مورد نظر را در گوگل سرچ کنیم، ببینید آیا سایت‌های دیگر نیز دارای چنین محتواهایی هستند یا نه. در چند مقاله این کار را تکرار کنید و اگر دیدید این قضیه همچنان برقرار است، می‌توانید مطمئن باشید که، شما با یک مزرعه محتوا روبرو هستید.

حتما بخوانید: محتوا تکراری(duplicate content) چیست؟ راه‌های جلوگیری از آن

آیا مزرعه‌های محتوایی اسپم هستند؟

اگر این مزرعه‌ها را از دید گوگل بررسی کنیم، این نوع محتواها برخلاف قوانین گوگل، یعنی دارای کیفیت پایین و کمیت بالا هستند. بعضی از این سایت‌ها می‌توانند از تکنیک کلاه سیاه سئو مثل محتوای تکراری، اسپین کردن مقاله یا بمباران کلمات کلیدی استفاده نمایند. اما از نظر سئوکاران که از تکنیک کلاه سیاه استفاده می‌کنند این تنها یک ابزار برای گرفتن ورودی از گوگل است. خوشبختانه الگوریتم‌های گوگل به قدری هوشمند هستند که دیگر مزرعه‌های محتوا را به راحتی و سریع شناسایی می‌کنند.

فرق میان مزرعه محتوا با مزرعه لینک در چیست؟ (Link Farm & Farm Content)

از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا می‌توان همه مزارع محتوایی را مزرعه لینک Link Farm هم در نظر گرفت؟

به سایت‌هایی که به تعداد زیادی از سایت‌های همسایه لینک ‌می‌دهند و از همان سایت‌ها نیز لینک دریافت می‌کنند مزرعه لینک می‌گویند. اما هدف یک مزرعه محتوا ردوبدل کردن لینک نیست؛ بلکه هدف تنها این است که مزارع بتوانند با محتوای زیاد، در نتایج جست‌وجو گوگل دیده شوند و ترافیک ورودی دریافت کنند. بعد از این ورودی‌ها انواع و اقسام تبلیغات پولی و کلیکی در این سایت‌ها وجود دارد که مانند طعمه در انتظار کاربران است. پس می‌توان به این نتیجه رسید که هدف‌های مزرعه لینک و مزرعه محتوا یکی است ولی از ابزارهای متفاوتی برای رسیدن به این هدف استفاده می‎‌کنند.

برای بهبود رتبه در گوگل می‌توان از ابزار ریپورتاژ آگهی استفاده کرد که این کار به بهبود رتبه در سئو بسیار کمک می‌کند. این روش تنها در صورتی خوب است که آن را براساس اصول و برنامه‌ریزی صحیح انجام دهید. از نکاتی که باید به شدت به آن دقت کنید این است که در سایتی که می‌خواهید ریپورتاژ دهید، مزرعه محتوا نباشد.

به این نکته دقت کنید یکی از نشانه‌های، مزرعه محتوا کپی بودن آن است، یعنی اگر محتوا در چندین سایت وجود داشته باشد دیگر گوگل به آن نگاه نمی‌کند؛ اما یک ریپورتاژ آگهی در صورتی می‌تواند تاثیرگذار باشد که از سایت‌هایی با دامنه بالا استفاده کنید برای این کار می‌توانید از ابزارهای بررسی دامین آتوریتی (Domain Authority) سایت استفاده کنید و مطمئن شوید که سایت میزبان، امتیاز اسپم بالایی نداشته باشد. اعتبار دامنه بالا، اسپم اسکور پایین و نزدیکی ارتباط موضوعی با سایت شما می‌تواند خیالتان را از دادن ریپورتاژ آگهی راحت کند.

صحبت پایانی

باورهایی اشتباه درمورد محتواهای تکراری وجود دارد، این حقیقت دردناک وجود دارد و باید با آن‌ها روبرو شوید این که:

  1. محتوای تکراری هیچ ارزشی به سایت شما اضافه نمی‌کند.
  2. برخلاف باور عمومی، محتوای کپی تنها با ایجاد متن مشابه به وجود نمی‌آید.
  3. گوگل با دیدن چند محتوای تکراری و شبیه به هم، فقط یکی را در صفحه نتایج نشان می‌دهد. پس در صورت وجود محتوای تکراری در سایت شما گوگل آن را ایندکس می‌کند، ولی در نتایج فقط یکی را نشان می‌دهد.
  4. گوگل هیچ جریمه‌ای برای محتوای کپی در نظرنگرفته است.
  5. مشکلات تکنیکال و فنی مهم‌ترین دلیل ایجاد Duplicate Content است.
  6. 25 تا 30 درصد محتواهای اینترنت، محتواهای تکراری هستند.

رعایت کردن این نکته که محتوای شما محتوایی از مزرعه محتوا نباشد کار شما را بسیار ارزشمند و قوی می‌کند. با کپی کردن بیهوده ارزش کار خود را کم نکنید.

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *