همانطور که میدانید 3 نوع سئو وجود دارد که یکی از انواع سهگانه آن سئو تکنیکال است. متخصصان این حوزه، بهینهسازی سایت را به ترتیب به صورت تکنیکال، داخلی و خارجی انجام میدهند. درواقع اگر وضعیت سایت از نظر تکنیکال مساعد نشود، نمیتوان به سمت سئو داخلی یا خارجی حرکت کرد و این سه مورد لزوما باید به ترتیب انجام شوند. لازم به ذکر است که برخی کارشناسان، سئو تکنیکال را زیرمجموعه سئو داخلی میدانند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که منظور از سئو تکنیکال چیست و چه فاکتورهایی در آن مهم هستند. اگر شما هم جزو علاقمندان فعالیت در این حوزه و یا فعالان عرصه سئو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
سئو تکنیکال چیست؟
در لغت، کلمه تکنیکال را (فنی) معنا کردهاند و در حقیقت منظور از سئو تکنیکال همان بهینهسازی فنی سایت برای موتورهای جستجو میباشد. متخصصان این حوزه بر این باورند که SEO technical به معنای بهبود ابعاد فنی یک وبسایت با هدف افزایش رتبه آن در موتورهای جستجو است. اصل اساسی این نوع سئو بر این است که سرعت سایت موردنظر را افزایش دهد و کراول شدن آن توسط رباتهای موتورهای جستجو راحتتر شود. همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، سئو تکنیکال زیرمجموعه سئو داخلی است و به بهبود المانهای داخلی سایت پرداخته و از این طریق میتوان به رتبههای بالاتری در نتایج جستجو دست پیدا کرد. لازم به ذکر است که سئو فنی در مقابل سئو خارجی قرار دارد؛ چراکه سئو خارجی از طریق کانالهای بیرون از سایت به بهینهسازی آن کمک میکند. در حالی که سئو تکنیکال بر بهینهسازی داخلی تمرکز دارد.
اهمیت سئو تکنیکال چیست؟
واضح است که هدف گوگل و تمامی موتورهای جستجو این است که بهترین و نزدیکترین نتیجه به جستجو کاربران را به آنها نمایش دهند تا از این طریق رضایت آنان را جلب کنند. به همین دلیل است که گوگل و خزندههای آن، صفحات وب را باتوجه به عوامل زیادی بررسی و ارزیابی میکنند. برخی از این فاکتورهای مهم که مورد توجه رباتهای گوگل هستند، تجربه کاربری یا همان ux است. درواقع این تجربه کاربری است که بسیاری از ویژگیهای کیفی سایت مانند سرعت لود و… را مشخص میکند.
سایر موارد موجود در سایت نیز کمک میکنند تا این رباتها منظور و هدف سایت شما را راحتتر متوجه شوند؛ مانند structured data در صفحات سایت. بنابرآنچه که گفته شد، شما میتوانید با بهبود و ارتقا ابعاد فنی سایت به موتورهای جستجو کمک کنید تا راحتتر سایت شما را بررسی و درک نمایند. اگر این کار به درستی انجام شود، آن گاه به رتبههای قابل توجهی در گوگل دست پیدا میکنید و یا حتی ممکن است از گوگل rich result نیز دریافت کنید.
روش صحیح سئو تکنیکال چیست؟
بسیاری از متخصصین سئو تصور میکنند که برای بهینه کردن کدها و قسمتهای فنی، تنها باید سلیقه موتورهای جستجو را در نظر داشته باشند و تمرکز خود را بر روی جلب نظر آنها میگذارند. در حالی که اصل مطلب این است که یک وبسایت باید عملکرد قابل قبولی برای مخاطبین خود داشته باشد. یک سایت حرفهای در وهله اول باید به اندازه کافی سریع، شفاف و ساده باشد تا کاربران بتوانند به خوبی آن را درک کنند. تقویت سایت از نظر ساختار فنی به گونهای است که میتواند رضایت گوگل و کاربران را با هم جلب کند. درواقع موتورهای جستجو سلیقه خود را مطابق با رضایت کاربران قرار داده و همواره تلاش میکنند تا در جهت علائق آنان به روز شوند.
فاکتورهای سئو تکنیکال چیست؟
همانطور که گفته شد، سایتی که المانهای فنی مناسب دارد باعث میشود تا موتورهای جستجو بدون هیچ سردرگمی و مشکلی متوجه هدف سایت شوند. تا این قسمت از مطلب توضیح دادیم که منظور از سئو تکنیکال چیست و چه اهمیتی دارد. در این بخش به شما خواهیم گفت که این نوع سئو باتوجه به چه فاکتورهایی انجام میشود.
سرعت سایت
سرعت بارگذاری سایت عامل بسیاری مهمی است؛ چراکه امروزه کاربران بسیار کم تحمل شدهاند و انتظار دارند سایت موردنظرشان با سرعت زیادی لود و نمایش داده شود. براساس تحقیقات انجام شده، بیش از 50درصد کاربران گوشیهای همراه در سال 2016 بیشتر از 3 ثانیه برای باز شدن یک صفحه تحمل نمیکردند و از سایت خارج میشدند! از طرفی گوگل هم سایتهای سریع را بیشتر از صفحات کند میپسندد. برای آن که بدانید سرعت سایت شما نسبت به آنچه که گوگل در نظر دارد در چه وضعیتی است، میتوانید به core web vitals گوگل مراجعه کنید.
قابلیت crawl برای رباتهای گوگل
موتورهای جستجو برای آن که محتوای سایت شما را ایندکس کنند، از رباتهای خزنده استفاده میکنند. این رباتها برای درک بهتر مطالب، لینک صفحات را دنبال میکنند. بنابراین ایجاد یک ساختار منسجم از لینکهای داخلی سبب میشود تا موتورهای جستجو به درک درستی از سایت و محتوای آن برسند. همچنین اگر در سایت شما صفحاتی وجود دارد که نمیخواهید گوگل آنها را ببیند، باید دسترسی آنها را برای رباتها مسدود کنید.
کاهش لینکهای شکسته و خراب سایت
یکی دیگر از عواملی که سبب نامطلوب شدن تجربه کاربری میشود، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 است. هنگامی که کاربر بر روی لینکی کلیک میکند و محتوای موردنظرش را در آن مشاهده نمیکند، بدون شک از سایت شما ناراضی میشود. از آنجایی که موتورهای جستجو به صورت دورهای در حال آنالیز و بررسی سایت شما هستند، بیشتر با این صفحات روبرو میشوند و این امر سبب کاهش رتبه سایت شما خواهد شد.
کاهش صفحات تکراری سایت
گاهی اوقات پیش میآید که به دلیل مشکلات فنی یا از روی ناآگاهی چندین صفحه با آدرسهای مختلف و محتوای تکراری در سایت شما ایجاد میشود. این امر ممکن است از نظر کاربران مشکل خاصی نداشته باشد، اما از نظر موتورهای جستجو این صفحه تکراری بوده و سبب افت رتبه سایت میشود. علاوه بر آنچه که گفته شد، سایر مواری که بر سئو فنی سایت تاثیر دارند، عبارتند از:
- امنیت سایت
- استفاده از نقشه سایت
- استفاده سایتهای بینالمللی از تگ hreflang و…
بهینهسازی فایل robots.txt
منظور از فایل robots.txt فایلی است که باید در ریشه هاست وبسایت قرار بگیرد. در این فایل، یکسری دستورالعملهایی برای رباتهای موتور جستجو نوشته شده که در زمان ایندکس به آن مراجعه میشود. شما میتوانید به واسطه این فایل متنی، خزندهها را راهنمایی کنید که چه صفحاتی را بررسی کنند و از کدامیک از آنها چشمپوشی شود. فراموش نکنید که باید به صورت دورهای robots.txt را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که صفحات موردنظرتان توسط موتور جستجو ایندکس میشوند. به منظور انجام این کار، لازم است پس از نام دامنه سایتتان، عبارت robots.txt را تایپ کرده و در مرورگر خود جستجو نمایید.
تهیه نقشه سایت
شما میتوانید نقشه سایت را با کمک فایل sitemap.XML که کدهای XML را دربردارد، ایجاد کنید. این فایل در ریشه هاست سایت قرار میگیرد و کمک میکند آدرس تک تک صفحات به رباتهای گوگل معرفی شوند. تهیه سایت مپ باعث میشود تا تمام صفحات بر سر موقع مقرر شده، ایندکس شوند.
واکنشگرا شدن صفحات سایت
منظور از واکنشگرایی یا همان ریسپانسیو شدن صفحات، این است که کاربران با هر دستگاهی بتوانند با کیفیت بالا از وبسایت شما بازدید کنند. به بیانی بهتر، این روزها اکثر افراد با استفاده از تلفن همراهشان از موتورهای جستجو استفاده میکنند و اگر سایت شما به گونهای باشد که قابلیت نمایش در این صفحات و یا تبلت را نداشته باشد، بخش عظیمی از مخاطبین خود را از دست میدهد. واکنشگرا بودن سایت یکی از موارد مهم چکلیست سئو تکنیکال میباشد.
توجه به ساختار آدرس صفحه
خوب است بدانید که موتور جستجوی گوگل به آدرسی که برای هر صفحه از سایتتان در نظر میگیرید نیز توجه میکند. شما میتوانید با بهینهسایزی URL، وضعیت سایت را بهبود دهید و توجه موتور جستجو را به خود جلب نمایید.
بهکارگیری Bread Crump
به منویی که لینکهای صفحات قبلی را در برمیگیرد، Bread Crump گفته میشود. این منو باعث میشود تا کاربر به راحتی متوجه شود که در کدام قسمت سایت قرار گرفته و از بروز سردرگمی جلوگیری میکند. Bread Crump به منزله نقشه سایت برای کاربران عمل میکند و استفاده از آن از نظر گوگل بسیار اهمیت دارد.
SSL
منظور از SSl یک پروتکل امنیتی است که باعث میشود اطلاعات میان سایت و کاربران محفوظ بماند و در چندسال اخیر بسیار موردتوجه گوگل قرار گرفته است. اگر دقت کنید، در قسمت آدرس وبسایتها، کلمه http نوشته شده است. اما در قسمت آدرس سایتهایی که از این پروتکل استفاده میکنند، https نوشته شده است.
تامین امنیت سایت
موتور جستجوی گوگل حساسیت زیادی نسبت به امنیت سایتها دارد. این حساسیت به قدری زیاد است که اگر به هر دلیلی تشخیص دهد که سایت شما موردحمله هکرها قرار گرفته، خیلی زود رتبه سایت را کاهش میدهد و از دسترسی کاربران به آن جلوگیری میکند. علاوه بر کاهش رتبه، در نتایج جستجو نیز آدرس سایت شما به عنوان یک لینک هک شده مشخص میشود و مسلما کاربران از ورود به آن خودداری میکنند. وقوع این مسئله سبب آسیب به اعتبار برند نیز خواهد شد. بنابراین تامین امنیت یکی دیگر از موارد مهمی است که در سئو تکنیکال باید به آن توجه داشته باشید.
جمع بندی
متخصصان سئو برای آن که بتوانند رتبه قابل توجهی برای سایت خود کسب کنند، معمولا از انواع سهگانه سئو استفاده میکنند. سئو تکنیکال یکی از انواع بهینهسازی سایت محسوب میشود که در آن به رفع مشکلات ساختاری و فنی پرداخته میشود. در این مطلب توضیح دادیم که سئو تکنیکال چیست و اهمیت و نکات قابل توجه در آن چه چیزهایی هستند. اگر شما هم نیاز به بهیه سازی و سئو دارید میتوانید روی خدمات سئو در مشهد دیجیتالیکس حساب باز کنید.