بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

7 نکته کلیدی برای تولید محتوای متنی جذاب

7 نکته کلیدی برای تولید محتوای متنی جذاب
3.5/5 - (2 امتیاز)

سال 2011 بود که پس از کپی برداری های متعدد وب سایت‌ها از مقالات یکدیگر، گوگل با ارائه برخی از الگوریتم های خود همچون الگوریتم پاندا، باعث شد که کلیه وب مسترها و تولیدکنندگان محتوا، به طور جدی به نکاتی برای تولید محتوای متنی جذاب، بی‌اندیشند. در واقع، گوگل به همه یادآوری کرد که نوشتن و نویسندگی در فضای آنلاین همچون فضای آفلاین، هنری است که از اصول و قواعد خاصی پیروی می‌کند.

به عبارت دیگر، محتوایی جذاب محسوب می‌شود که نه تنها با دیده شدن و مقبولیت بسیار زیاد از سمت کاربران مواجه شود بلکه توسط الگوریتم‌های هوشمند و پیچیده گوگل نیز، رتبه خوبی کسب کند. اگر در زمینه بازاریابی محتوا، کپی رایتینگ و امثال آن فعالیت می‌کنید، باید به خوبی با قدرت کلمات و نحوه نگارش و استفاده از خلاقیت در تولید محتوا آشنا باشید تا بتوانید با جذب مخاطبین، به اهداف خود نظیر فروش بیشتر، معرفی برند و… دست یابید.

ما در این مقاله از دیجیتالیکس قصد داریم ضمن بیان نکاتی برای تولید محتوای متنی جذاب، به چند نکته درمورد تیتر نویسی اثربخش نیز اشاره کنیم. زیرا هر متن و محتوا، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که تیتر، اولین بخشی است که هر کاربر آن را می‎‌بیند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد شما را تا انتهای مطلب تان همراهی کند یا نه!

7 نکته کلیدی برای تولید محتوای متنی جذاب

رعایت اجزاء تشکیل دهنده محتوا

پیش از نوشتن هر نوع محتوایی برای وبلاگ یا سوشال مدیا، دقت کنید که محتوای شما شامل اجزاء زیر باشد. در غیر این صورت ساختار محتوای شما، ساختار استانداردی نیست و حذف هر قسمت، آسیب جدی به کل محتوا می‌‎زند.

  • تیتر
  • مقدمه
  • بدنه مقاله
  • نتیجه گیری

جمله اول خود را ماهرانه بنویسید

شیوه نگارش جمله ابتدایی بسیار مهم است و پس از تأثیر بسزای تیتر، این جمله اول است که می‎‌تواند مخاطب را به مطالعه ادامه محتوا ترغیب کند و یا باعث شود او سریعا از صفحه یا سایت‌تان خارج شود. حال می‌پرسید که جمله آغازین خود را چطور بنویسیم؟ ساده است، با خواندن مکرر مطالب نویسندگان حرفه‌ای، به تدریج متوجه می‎‌شوید که آن‌ها از جملات ابهام آمیز و یا جملات کاملا کوتاه استفاده می‎‌کنند.

خاصیت این نوع جملات این است که کاربر را برای خواندن ادامه متن، تحریک می‌‎کند. البته از یک سؤال کوتاه نیز می‌توانید استفاده کنید. پرسشی که برای یافتن جوابش، کاربر را تا پای نتیجه گیری محتوا می‌کشاند.

رعایت اجزای تشکیل دهنده محتوا

توجه به ویژگی های محتوای مورد رضایت کاربر

دقت کنید که در این قسمت، در بیان نکاتی برای نوشتن محتوای متنی جذاب، به رضایت کاربر اشاره کردیم و در موارد بعدی حتما درمورد محتوای مورد رضایت گوگل نیز، خواهیم گفت. ویژگی‌های محتوای خوب، ویژگی‌هایی پیچیده و سخت نیستند، بلکه چند مورد زیر در همه آن‌ها دیده می‌‎شود:

  • جملات تکراری در آن به چشم نمی‎‌خورد.
  • محتوا دست اول و بدون هرنوع کپی برداری است.
  • به داستان سرایی و قصه گویی هم می‌‎پردازد.
  • اگر محتوا برای عموم کاربران نوشته می‌شود، نیازی به نوشتن واژه‌ها و عبارات تخصصی نیست.
  • محتوا در عین پربار بودن، ساده و قابل فهم نوشته شود.
  • اگر می‎‌خواهید به آمار و تحقیقات خاصی اشاره کنید، حتما نام منابع معتبر را قید کنید و از نوشتن آمار و اعداد بی پایه خودداری کنید.
  • در انتها، محتوا را ویراستاری کنید، محتوای مملو از اشتباهات نگارشی، خواننده را نسبت به سطح دانش تان بدبین می‎‌کند.

استفاده از تصاویر با کیفیت و ایجاد فضای سفید در متن

ایجاد فضاهای خالی در ضمن قرار دادن تصاویر با کیفیت، به چشم‌ها و ذهن خواننده استراحت می‌دهد، علیرغم این که، به درک بهتر مطلب نیز کمک می‎‌کند. در واقع، امروزه بیش از هر زمان دیگری، به بصری بودن محتوا اهمیت داده می‌شود، از این رو انتخاب عکس‌های مرتبط با موضوع محتوا، در ماندگاری مطلب و نام وب‌سایت‌تان در حافظه مخاطب، اثر فوق العاده‌ای دارد.

با مخاطب دوست شوید

پیش از شروع به نوشتن، یک مخاطب فرضی را در نظر بگیرید (طراحی پرسونای مشتری) و با کمی ذهن خوانی، به این نکته پی ببرید که او چه مشکلی دارد و برای حل آن، می‌‎خواهد دقیقا چه نوع مطلبی را بخواند. اگر بتوانید مخاطب را همراه خود کنید، می‎‌توان امیدوار بود که او به شما، محصول، خدمات و یا هر نوع آموزشی که برای او درنظر گرفته‌اید متمایل شده و در نهایت، به آنچه می‎‌خواهید، عمل می‌کند.

البته، برای دوستی با مخاطب باید او را کاملا محترمانه مورد خطاب قرار دهید، با جملاتی مانند “همانطور که می‎‌دانید” به او اعتماد به نفس دهید و سعی کنید با استفاده از نکات علمی و معتبر, اعتماد او را به خودتان جلب کنید.

همچنان با دیجیتالیکس و نکاتی برای نوشتن محتوای متنی جذاب، در کنار شما هستیم تا بتوانیم گام مثبتی در افزایش ترافیک سایت تان برداریم و به شما کمک کنیم، نرخ تبدیل سایت خود را نیز افزایش دهید.

محتوای جذاب

از سئو و تأثیر عمده آن غافل نشوید

اگر در خاطراتان باشد، در پاراگراف‌های قبلی به تولید محتوای کاربرپسند و تکنیک‌های آن اشاره کردیم. در اینجا می‌‎خواهیم از محتوای گوگل پسند صحبت کنیم. هرچند که تلاش اصلی شما بایستی بر کسب رضایت کاربران باشد اما اگر گوگل و الگوریتم‌های آن را نادیده بگیرید، یا جریمه می‌شوید و یا حذف!

سئو و اصول مربوط به سئو محتوا را در سایر مقالات دیجیتالیکس می‎‌توانید دنبال کنید اما بهتر است بدانید که با رعایت اصول سئو، محتوای شما برای گوگل ارزشمند محسوب می‌شود و جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب خواهید کرد. پس، کیفیت محتوا را فدای سئو نکنید و سئو محتوا را هم فدای رضایتمندی کاربران نکنید.

برانگیختن حس کنجکاوی کاربر

اکثر افراد به موضوعاتی علاقمند هستند که مسائل مبهم را برای آن ها شفاف و روشن کند، دقیقا با رعایت این یک نکته از نکاتی برای نوشتن محتوای متنی جذاب، کاری می‌کنید که کاربران، حتی اقدام به اشتراک گذاری محتوای تان کنند. برای استفاده از این ترفند ابتدا باید یک پیش نمایش کوتاه از موضوع موردنظر را به مخاطب ارائه کنید، به این صورت که خلأ اطلاعاتی برای او به وجود اورده و سپس به او راهکار بدهید.

به عنوان مثال، یک خلأ اطلاعاتی با موضوع نابودی بازاریابی محتوا، برای کاربر ایجاد کنید. این موضوع برای او کاملا مبهم است که بازاریابی محتوا که تا این حد طرفدار دارد چطور ممکن است نابود شود! حالا نوبت این است که به او راهکارهایی ارائه کنید تا او درگیر چنین معضلی نشود.

محتوای کاربرپسند

نکاتی برای نوشتن عنوان های مناسب و جذاب

همانطور که در مقدمه این مطلب تحت عنوان نکاتی برای نوشتن محتوای متنی جذاب اشاره کردیم، اولین بخش هر محتوا تیتر آن است و اگر در نوشتن تیتر موفق عمل نکنید؛ هرچقدر هم محتوای پرباری داشته باشید کاربران حتی بر روی چنین محتوایی کلیک هم نمی‌کنند. بنابراین، برای نوشتن یک عنوان جذاب و گیرا، نیاز به رعایت برخی از نکات است که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‎‌کنیم:

در مخاطب احساس فوریت ایجاد کنید

راز این ترفند در این است که زمان را برای مخاطب محدود کنید. او باید همین حالا و در همین لحظه، بر روی محتوای شما کلیک کند. به عنوان مثال، تخفیف 50 درصدی پکیج آموزشی بازاریابی محتوا دیگر تمدید نمی‌شود! شمارش معکوس برای ثبت نام در وبینار رایگان دیجیتال مارکتینگ، نمونه هایی از ایجاد احساس فوری هستند که قطعا با خلاقیت درونی‌تان، تیترهای بهتری می‌‎توانید برای چنین موضوعاتی بنویسید.

به کاربر هشدار دهید

احساسات قوی نظیر ترس، همیشه باعث افزایش سرعت عمل افراد می‌شوند. به نحوی که ترساندن کاربر و یا هشدار دادن نسبت به یک امر، می‌تواند او را وادار به مطالعه محتوا کند. مثال: 6 روش برای به خطر انداختن کسب و کار اینترنتی.

مخاطبین خود را در تیتر مشخص کنید

اگر محتوای خود را به عنوان مثال برای مربیان رده سنی پیش دبستانی تولید کرده‌اید، هیچ نیازی ندارید که تیتر را طوری بنویسید تا جامعه هدف‌تان، عموم افراد باشند. هنگامی که در تیتر خود، نام جامعه هدف را به کار می‌‎برید، محبوبیت خود را در میان آن دسته از افراد بیشتر می‎‌کنید و از سوی دیگر، از اتلاف وقت بسیاری از کاربران نیز جلوگیری می‌‎شود. مثال: روش‌های نوین بازی با کودکان ویژه مربیان پیش دبستانی.

انتخاب جامعه هدف در محتوانویسی

از نگرانی‌های کاربران بنویسید

اگر می‌‎خواهید مخاطب سریع‌تر و راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کند، دغدغه‌ها و نگرانی‌های او را کشف کرده و در تیتر، بیان کنید. مثال: چرا نمی‌‎توانم درآمد خوبی از بازاریابی محتوا کسب کنم؟ چگونه از هک شدن پیج اینستاگرامم جلوگیری کنم؟

و اما جمع بندی

آنچه در این مطلب از دیجیتالیکس گفتیم، تنها گوشه‌ای از نکات تولید محتوای متنی جذاب بود. هر چند تلاش کردیم تا با استفاده از کاربردی‌ترین مثال‌ها و نمونه‌های موجود، تولید محتوا را برای تان آسان و دلنشین کنیم اما در کنار تمامی نکات گفته شده، همچنان باید به تلاش مستمر، نوشتن مداوم و تقویت خلاقیت خود تکیه کنید.

فراموش نکنید که رمز موفقیت هر تولیدکننده محتوا، شروع کردن و اشتیاق است. پس با دقت کافی نکات و مثال‌های ارائه شده را مطالعه کنید، شروع به نوشتن برای هرکدام از موارد گفته شده کنید و در نهایت، پرسش‌ها و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید. ما برای پیشرفت شما، همیشه و در همه حال، کنارتان هستیم.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *