همانطور که میدانید، یکی از اقداماتی که باعث میشود کسب و کار شما موردتوجه کاربران بیشتری قرار بگیرد، سئو و بهنیهسازی سایت میباشد. دلیل اهمیت این موضوع این است که اکثر افراد برای شناسایی کسب و کاری که به آن نیاز دارند، در اینترنت جستجو میکنند و به دنبال نزدیکترین مکان میگردند. به گفته متخصصین دیجیتال مارکتینگ، یکی از اقداماتی که میتوانید در بهینهسازی سایتتان روی آن حساب کنید، سئوی محلی است. این کار به شما کمک میکند تا توسط کاربرانی که در نزدیکی شما هستند، شناخته شوید. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که سئوی محلی چیست و تاثیراتی که بر روی کسب و کارها دارد را برشماریم. اگر شما هم تمایل به بیشتر دیده شدن بیزنستان دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!
منظور از سئوی محلی (local seo) چیست؟
به مجموعه اقداماتی که یک کسب و کار انجام میدهد تا توسط مخاطبین محلی خود شناخته شود، سئو محلی میگویند. اگر صاحب یک شغل محلی، مانند داروخانه یا سوپر مارکت هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به مخاطبین خود اطلاعرسانی کنید که فروشگاه شما دقیقا در چه مکانی قرار دارد. با این کار حتی اگر مشتریانتان افزایش پیدا نکنند، حداقل توانستهاید خود را معرفی کنید و جامعه هدفتان را گسترش دهید. سئو محلی برای همان منطقهای که در آن قرار دارید، موثر است و از این طریق مخاطبین شما را افزایش میدهد.
جستجوکننده محلی یا Local Searcher کیست؟
منظور از جستجوکننده محلی همان کسی است که در مکان خاصی اقدام به جستجوی کسب و کار شما میکند. اگر خاطرتان باشد، در گذشته مجلههای محلی وجود داشت که از طریق صندوق پست به دست افراد ساکن در یک منطقه میرسید. در این مجلات، آدرس تمام آرایشگاهها، تعمیرکارها، رستورانها، فروشگاهها و… که در نزدیکی محل سکونت شما قرار داشتند، نوشته شده بود. پس از آن زمان، گوگل با الگوبرداری از این روش اطلاعرسانی، دست به کار شد و اقدام به ایجاد سیستمی شبیه به آن کرد.
این سیستم امروزه به قدری پیشرفت کرده است که اگر شما عبارت (بهترین رستوران در مشهد) را جستجو کنید، با لیست کاملی از رستورانهای درجه یک این شهر روبرو خواهید شد. بنابراین به کاربرانی که برای یافتن محلی خاص اقدام به جستجو در گوگل میکنند، جستجوکننده محلی میگویند. فراموش نکنید که این افراد، همان مشتریان بالقوه برای شما هستند؛ پس باید تمام سعی خود را برای بهبود رتبه سئو محلی سایتتان به کار بگیرید.
دلیل اهمیت سئوی محلی چیست؟
براساس تحقیقات انجام شده، بیش از چهارمیلیارد نفر در دنیا، گوشی موبایل دارند. این آمار، نشان دهنده این است که کسب و کارها نیز باید از این ابزار استفاده کرده و سایت خود را برای آنها بهینهسازی کنند. از بین این چهارمیلیارد نفر، حدود 95 درصد آنها برای رسیدن به مقاصد گوناگون به جستجوی محلی میپردازند. همچنین 61 درصد از افراد، معمولا کسب و کارهای محلی را برای خرید یا دریافت خدمات انتخاب میکنند. طبق تحقیقاتی که موسسه SearchEngineWatch انجام داده، تقریبا 70 درصد از مردم به صورت مستقیم، با استفاده از نتایج گوگل بر روی دکمه تماس کلیک کرده و با کسب و کار موردنظرشان ارتباط برقرار میکنند.
تمام این آمار و ارقام نشاندهنده این است که سئو محلی میتواند در پیشرفت یک کسب و کار نوپا عملکرد بسیار موثری داشته باشد. همچنین ارقام ارائه شده به صورت روزافزون در حال افزایش نیز میباشد و به این معنا است که غفلت از این بعد سئو، میتواند ضررهای جبران ناپذیری به کسب و کار شما وارد کند. سرنخهایی که با استفاده از روشهای سئو محلی حاصل میشوند، جزو آسانترین راههای رسیدن شما به مشتریان بالفعل هستند.
سئو محلی چه تاثیری بر روی کسب و کارها دارد؟
در این بخش، با جزئیات بیشتری به شرح و تفصیل میزان تاثیرگذاری سئو محلی بر روی پیشرفت کسب و کارها، میپردازیم.
کمک به افراد برای یافتن کسب و کار موردنظرشان
معمولا کسانی که به دنبال فروشگاه یا کسب و کار خاصی میگردند، در اینترنت شروع به جستجو میکنند. سئو محلی به آنها کمک میکند تا راحتتر به آنچه که میخواهند، برسند. از طرفی دیگر، باعث میشود تا کسب و کارها نیز بیشتر دیده شوند و توسط مشتریان شناخته شوند. البته زمانی میتوانید از اثرات بینظیر سئو محلی استفاده کنید که تمام اصول آن را به درستی انجام داده باشید و مخاطب بتواند شما را در همان صفحه اول گوگل پیدا کند.
ارائه اطلاعات کسب و کار به مشتریان
مخاطبین میتوانند با استفاده از سئو محلی، کسب و کار شما را به طور کامل بشناسند. به عنوان مثال، اگر یک نفر به دنبال خدمات کامپیوتری در نزدیکی محل زندگی خود باشد، در عرض چند دقیقه میتواند بهترین آنها را پیدا کند و اطلاعاتی نظیر شماره تماس، آدرس دقیق، پست الکترونیک و… را درمورد آن به دست آورد. همچنین مطلع شدن مخاطبین از تخفیفات و یا پیشنهادات ویژه نیز باعث میشود تا آنها ترغیب به خرید یا استفاده از خدمات شوند. این موارد شاید در ابتدا ساده به نظر برسند، اما برای اکثر مخاطبین بسیار اهمیت دارند و این احتمال وجود دارد که آنها را به مشتری ثابت شما تبدیل کند.
سئو محلی در صورت نداشتن سایت هم مفید است!
همانطور که میدانید، امروزه یکی از اقداماتی که هر کسب و کار برای پیشرفت خود انجام میدهد، راهاندازی یک سایت مناسب است. اما اگر به هر دلیلی نخواهید صاحب سایت شوید، سئو محلی به شما کمک میکند تا مخاطبان جزئیات لازم، مانند شماره تماس و آدرس محل کارتان را داشته باشند. این کار سبب میشود تا افراد بیشتری باخبر شوند که شما در محل آنها مشغول به کار هستید و در صورت نیاز به شما مراجعه خواهند کرد.
کسب اعتماد بیشتر در بین مخاطبین
هرچه مخاطبینتان اطلاعات بیشتری از شما داشته باشند، راحتتر میتوانند به شما و کارتان اعتماد کنند. به دنبال شکلگیری پایههای این اعتماد، میتوانید خیلی راحت روابط خوبی با مشتری خود برقرار کرده و او را به مشتری وفادار خود تبدیل کنید.
کسب نرخ تبدیل بالا
معمولا اکثر افراد زمانی که به یک چیزی نیاز دارند، اقدام به جستجو در اینترنت میکنند. زمانی که کسب و کار موردنظرشان را در این فضا پیدا کنند، به صورت خودکار تبدیل به مشتری میشوند. این امر بدون آنکه شما از روشهای خاص بازاریابی استفاده کرده باشید، میسر میشود! به همین دلیل معمولا سرنخهای ایجاد شده از طریق سئو محلی، واقعی هستند و سبب افزایش نرخ تبدیل میشوند.
اقدامات لازم جهت بهبود سئوی محلی کدامند؟
حال که با مفهوم سئو محلی و میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن بر روی کسب و کارتان آشنا شدید، زمان آن رسیده که بدانید این کار چگونه صورت میگیرد.
وارد کردن مشخصات کسب و کار در دایرکتوری مشاغل
همانطور که تا اینجا متوجه شدید، سئو محلی یک جستجو براساس موقعیت مکانی آن کسب و کار است. به عبارتی دیگر، این نوع سئو کمک میکند تا مخاطب شما به وسیله آدرس فیزیکی فروشگاه یا دفتر کار، از حضور شما در آن منطقه مطلع شود. به همین دلیل اگر آدرس محل کارتان در گوگل مپ و یا دایرکتوریهای مشاغل آپدیت نباشد، مشتریان قادر به پیدا کردن شما نخواهند بود. با وارد کردن مشخصات صحیح خود در قسمت دایرکتوری، در جستجوهای جامعه هدفتان ظاهر میشوید و همین امر سبب افزایش مشتریان خواهد شد.
لازم به ذکر است که منظور از دایرکتوری، سایتهایی هستند که در صنوف گوناگون، اطلاعات کاملی از کسب و کارها در اختیار مخاطبین قرار میدهند. این اطلاعات میتوانند شامل آدرس محل کار، آدرس شبکه اجتماعی، اطلاعات تماس، تصاویر، ساعات کاری و… باشند. امروزه دایرکتوریهای داخلی مانند دانرو، پونز، دیتاشهر و… فعال هستند که میتوانید دیتای مربوط به کسب و کارتان را در آن وارد کنید.
اصلاح اطلاعاتی که ممکن است به اشتباه در جایی وارد شده باشند!
اگر فکر میکنید که اطلاعات تماس و یا آدرستان در برخی از سایتهای موجود در فضای وب، به اشتباه وارد شده و یا اطلاعات قدیمی هستند، حتما آنها را اصلاح کنید. این کار باعث میشود تا مشکلات بعدی ایجاد نشود؛ چراکه اگر گوگل تشخیص دهد که اطلاعات مربوط به شما با یکدیگر همخوانی ندارند، از قرار دادن آنها در دایرکتوری مشاغل خودداری میکند.
البته لازم است بدانید که سیستم کسب و کار گوگل در کشور ما در دسترس نیست، اما اطلاعات نادرست باعث میشوند که حتی در گوگل مپ هم نشان داده نشوید و همین امر بسیاری از مشتریان شما را از بین میبرد. به همین دلیل بهتر است که در زمان مشخص، تمام اطلاعات خود را در دایرکتوریهای موجود چک و اصلاح کنید.
استفاده از قابلیت ارجاع به منظور معرفی کسب و کار
منظور از ارجاع در اینجا این است که اطلاعات شما در دایرکتوریهای مختلف، آگهیها یا نیازمندیها، قابلیت کلیک کردن و وصل شدن به سایت اصلی را داشته باشند. به عنوان مثال، شماره تماس شما باید به گونهای باشد که اگر روی آن کلیک شود، مستقیم به قسمت شمارهگیری تلفن همراه منتقل شود و یا با انتخاب آدرس سایت، مخاطب وارد وبسایتتان شود. با این کار، میزان اعتماد کاربران به کسب و کارتان برای گوگل مشخص میشود و شما را در رتبهبندیها قرار میدهد.
استفاده از تگهای گوگل به منظور نمایش موقعیت کسب و کارتان
در صورت خاص بودن موقعیت کاری، این امکان برای شما وجود دارد که از تگهای گوگل به منظور نمایش آن استفاده کنید. ابزارهای زیادی برای تولید چنین تگهایی وجود دارند. وجود این تگها باعث میشود تا رباتهای گوگل بتوانند راحتتر مکان شما را شناسایی کنند و رتبه شما در سئو محلی ارتقا مییابد.
بهبود متاتگها و محتوا
اگر تاکنون در زمینه سئو و تولید محتوا فعالیت کرده باشید، حتما میدانید که تولید محتوای منحصر به فرد و استفاده صحیح از متاتگها تا چه میزان در بهبود وضعیت سایت موثر است. یکی از بهترین کارهایی که سبب بهبود رتبه سئو محلی شما میشود نیز همین بهینهسازی متاتگ و تولید محتوا، با استفاده از استراتژیهای ویژه میباشد.
قرار دادن نقشه گوگل در وبسایت
به منظور بهبود رتبه سئو محلی خود، میتوانید نقشه محل کارتان را در قسمت پایین وبسایت و در بخش تماس با ما قرار دهید. این کار باعث جلب اعتماد بیشتر مخاطبین نیز خواهد شد.
از اهمیت شبکههای اجتماعی غافل نشوید
یکی از موثرترین و مقرون به صرفهترین راهها برای موفقیت در سئو محلی این است که از شبکههای اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. نکته مهمی که لازم است در این راستا به یاد داشته باشید، فعالیت مستمر و مداوم در این شبکهها، به منظور تاثیرگذاری بیشتر میباشد.
درخواست از مشتریان برای ثبت نظرات و پیشنهادات خود
یکی از راههای فوقالعاده برای درگیر کردن مخاطبین با وبسایت، این است که از آنها بخواهید نظرات خود درمورد خدمات و یا محصولات را برایتان ارسال کنند. با این کار تعامل کاربران با سایت افزایش یافته و با استفاده بیشتر از کلمه کلیدی موردنظر، رتبه آن صفحه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
استفاده از اسنیپتهای ارزشمند مرتبط با حوزه کاری
به کارگیری اسنیپتها باعث میشود تا گوگل بتواند به خوبی محتوای سایتتان را درک کرده و وبسایت شما به رتبههای بهتری در سئو محلی دست پیدا کند.
طراحی یک صفحه جدا برای هر شعبه از کسب و کارتان
اگر صاحب کسب و کاری هستید که چندین شعبه دارد، توصیه میکنیم که برای هر شعبه، اقدام به طراحی صفحهای جداگانه به صورت زیردامنه کنید. نکته مهمی که در این رابطه باید مدنظر داشته باشید این است که برای هر صفحه باید تکنیکهای سئو را به صورت جداگانه به کار ببرید و اقدام به تولید محتوای ویژه همان شعبه کنید.
ریسپانسیو بودن سایت
یکی از نکات مهمی که در سئو و به خصوص در سئو محلی بسیار اهمیت دارد، ریسپانسیو بودن سایت است. طراحی وب سایت باید به گونهای باشد که کاربران تلفن همراه بتوانند به راحتی به آن دست پیدا کنند. چراکه بسیاری از افراد برای جستجوهای محلی خود از موبایل یا تبلت استفاده میکنند.
جمع بندی
کسب و کاری که در دنیای وب اقدام به راهاندازی سایت میکند، به دنبال راهی است که توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرده و به عبارتی بازاریابی نماید. اما امروزه با افزایش کسب و کارهای اینترنتی، رقابت در این فضا نیز بسیار داغ شده و کسب و کارهای مشابه برای موفق شدن، نیاز به تلاش مضاعف دارند. راههای زیادی برای برنده شدن در این میدان رقابت وجود دارد که یکی از آنها سئو محلی است. در این مقاله شرح دادیم که سئوی محلی چیست و درمورد اهمیت آن برای بیزنسها نیز توضیح دادیم. شما میتوانید با استفاده از رهنمودهای مطرح شده دراین مطلب، به رتبه خوبی در سئو محلی دست پیدا کنید.
تیم سئو در مشهد دیجیتالیکس به کسب و کار شما برای دیدهشدن در رتبههای برتر گوگل کمک میکند.