بازاریابی محتوا

محتوای وایرال یا ویروسی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال که امروزه بسیار پرطرفدار است، تولید محتوا می‌باشد. درواقع کارشناسان این حوزه، با استفاده از محتواهای یونیک، توجه کاربران را به برند موردنظرشان جلب کرده و پس از آن با وایرال کردن آن به طرق مختلف، سبب افزایش فروش یا افزایش ترافیک سایت می‌شوند. در این مطلب، قصد داریم همه چیز را درمورد محتوای ویروسی یا وایرال توضیح دهیم تا بیشتر با این روش مارکتینگ آشنا شوید. اگر شما هم در حوزه بازاریابی و یا تولید محتوا فعالیت دارید و یا به این موضوع علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس دست ندهید.

منظور از محتوای وایرال یا ویروسی چیست؟

به طور کلی، روزانه هزاران محتوای متنی، صوتی و تصویری توسط افراد متخصص و غیرمتخصص در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شوند. نکته‌ای که باید در این قسمت ذکر کنیم این است که مسلما تمام این محتواها وایرال نمی‌شوند و تنها درصدی از آن‌ها به سمع و بصر کاربران سراسر دنیا می‌رسند. منظور از محتوای ویروسی، متن، صوت، تصویر و یا ویدئویی است که با سرعت بالا توسط خود کاربران در شبکه‌های مختلف دست به دست می‌شود. به بیانی دیگر، چنین مطالبی دقیقا مانند ویروس و خیلی زود همه جا پخش می‌شوند و انسان‌های زیادی می‌توانند آن‌ها را ببینند؛ بدون آن‌که فرستنده و یا تولید کننده آن‌ها مشخص باشد!

نکته‌ای که درمورد چنین محتواهایی بسیار اهمیت دارد این است که زمان و مناسبت‌های مختلف می‌توانند سبب پدید آمدن آن‌ها شوند. به عبارتی دیگر، در زمان‌ها و مناسبت‌های گوناگون، موضوعات خاصی موردتوجه قرار می‌گیرند. در حالی که ممکن است قبل از آن رخداد، هیچ استقبالی از آن‌ها نشده باشد! اگر می‌خواهید محتوای ویروسی تولید کنید، لازم است به چنین فرصت‌هایی توجه داشته باشید و با سوار شدن بر این موج، اهداف خود را محقق سازید. در ادامه بیشتر درمورد چگونگی وایرال شدن یک محتوا صحبت خواهیم کرد.

چگونه یک محتوا را ویروسی کنیم؟!

خوب است بدانید که وایرال شدن یک متن یا عکس به همین راحتی‌ها نیست و نیازمند درک عمیق شرایط و شناخت دقیق مخاطب است. در این بخش قصد داریم درمورد چگونگی وایرال کردن یک محتوا توضیح دهیم.

تولید محتوای ویروسی یا وایرال

متن زیبا بنویسید!

در اینجا منظور از زیبایی متن، شکل ظاهری آن نیست، بلکه منظور باطن آن می‌باشد. از نظر کاربران، متنی زیبا است که با درک مخاطب همراه بوده و کاملا صادقانه و به دور از اغراق نوشته شود. اگر بتوانید این نکات را در مطلبی که نگارش می‌کنید رعایت کنید، مطمئن باشید که مخاطب شما خیلی خوب متوجه آن خواهد شد.

محتوای ارزشمند تولید کنید!

به گفته کارشناسان مربوطه، محتوایی ارزشمند است که قادر باشد گره‌ای از کار مخاطب باز کند! بشری که در جوامع امروزی زندگی می‌کند، از همیشه تنهاتر است و به غیر از این، با هزار و یک سوال و مشکل بدون جواب روبرو است. اگر دقت کرده باشید، امروزه با اولین پرسشی که به ذهنمان می‌رسد، سریع به سراغ تلفن همراهمان می‌رویم و آن را در گوگل جستجو می‌کنیم. بنابراین محتوایی که در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید، باید از نظر ارزش به قدری غنی باشد که مشکل کاربر را حل کند.

کار کردن در قالب یک تیم

بدون شک زمانی که تولید محتوا به شکل گروهی انجام شود، ایده‌های خلاقانه‌تری در آن استفاده می‌شود و نتیجه کار مطلوب‌تر خواهد شد. به همین دلیل یکی دیگر از روش‌های وایرال کردن این است که در یک تیم هم‌فکر و خلاق کار کنید.

محتوای شگفتی‌آور و شاد

یکی دیگر از روش‌های وایرال کردن یک محتوا این است که در مطلب خود درمورد چیزهای عجیب و سرگرم‌کننده صحبت کنید. لازم به ذکر است که اکثر کاربران شما تمایل به شاد و یا سرگرم شدن دارند. بنابراین مطلبی که ته‌مایه خشم یا غم دارد، پرطرفدار نیست و شانس زیادی برای وایرال شدن نخواهد داشت.

فضای مجازی را بشناسید و حساس نباشید!

زمانی که محتوای تولید شده توسط شما دست به دست می‌شود، باید منتظر سیلی از نظرات مثبت و منفی باشید. خوب است بدانید که این نظرات، چه مثبت و چه منفی، همگی به گونه‌ای برای حمایت از شما است و شما می‌توانید از آن به عنوان پل ارتباطی با مخاطب خود استفاده کنید. زمانی که در حال تلاش برای ویروسی کردن یک محتوا هستید، باید تحمل دریافت بدترین بازخوردها را هم داشته باشید و دفاع و جبهه‌گیری را کنار بگذارید!

جو فضای مجازی طوری است که اگر بهترین و بی‌عیب و نقص‌ترین مطلب ممکن را به اشتراک بگذارید، باز هم افرادی پیدا می‌شوند که نظر منفی داشته باشند. در پاسخ به چنین فیدبک‌هایی فقط کافیست خودتان باشید. این موضوع به بیشتر دیده شدن مطلب کمک کرده و سبب جلب اعتماد کاربران می‌شود.

درک سلیقه جامعه هدف

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که در وایرال شدن محتوا بسیار موثر است، توجه به سلیقه مخاطب می‌باشد. اگر دقت کرده باشید، برخی از وبسایت‌ها یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی با اخبار زردی که منتشر می‌کنند، کاربران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. آن‌ها دقیقا می‌دانند که چه حرفی بزنند تا توجه افراد را به خود جلب کرده و از این موضوع بهره می‌برند! بنابراین برای ویروسی کردن محتوا در هر صنفی که هستید، فقط باید به آنچه که کاربر موردنظرتان می‌خواهد، توجه داشته باشید و با استفاده از تصاویر و تیترهای جذاب به همه‌گیر شدن آن کمک کنید. نکته دیگر آن‌که از انتشار مطالب شبیه به هم دوری کنید؛ چراکه انسان ذاتا تنوع طلب است و زمانی که احساس کنند چیز جدیدی برای ارائه ندارید، دست از دنبال کردنتان می‌کشند!

از افراد تاثیرگذار کمک بگیرید!

یکی دیگر از روش‌هایی که با کمک آن می‌توانید محتوای خود را وایرال کنید این است که افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کرده و از آن‌ها بخواهید که در پلتفرم‌های مربوط به خودشان معرفیتان کنند. بازدید بالایی که شبکه اجتماعی یا وبسایت این افراد دارد سبب می‌شود تا مطلب شما بیشتر دیده شده و توسط کاربران زیادی منتشر شود. دقت داشته باشید که معرفی باید به گونه‌ای انجام شود که حس تبلیغات ایجاد نکند. به بیانی ساده‌تر، مخاطب احساس کند که اینفلوئنسر به میل خود شما را معرفی کرده است.

چگونه یک محتوای ویروسی تولید کنیم

مراقب فرسودگی شغلی باشید!

حساسیت به نظرات منفی و تمرکز بیش از حد بر روی آن‌ها، شما را در خود غرق می‌کند. به همین دلیل بهتر است زمانی که در دنیای مجازی فعالیت می‌کنید، توجه افراطی به هر چیز را کنار بگذارید و سعی کنید بر روی نکات مثبت کار خود تمرکز داشته باشید. از نظرات منفی به عنوان راهنماهایی استفاده کنید که راه درست و غلط را به شما نشان می‌دهند و به وسیله آن‌ها تغییرات لازم را در پست‌هایتان لحاظ کنید.

علاوه بر این، در زمان تولید محتوا به این موضوع فکر نکنید که آیا به اندازه کافی موردتوجه قرار می‌گیرد یا خیر! این‌ها تنها حصارهایی هستند که اجازه نمی‌دهند فکر آزاد و خلاقانه داشته باشید و به مرور زمان شما را دچار فرسودگی شغلی می‌کنند. در نتیجه آن‌که مراقب افکارتان باشید تا از خستگی مفرط در کارتان در امان بمانید.

درنظر داشتن زمان مناسب برای انتشار محتوا

مردمی که در عصر حاضر زندگی می‌کنند علاقمند به خواندن، دیدن و شنیدن حوادثی هستند که روزانه در سراسر جهان در حال رخ دادن است. فرق نمی‌کند که این اتفاقات تا چه حد بزرگ یا کوچک، تلخ یا شیرین و مهم یا حاشیه‌ای هستند. به هر حال تمام این اخبار مخاطبین خاص خود را دارند. برای آن‌که یک محتوای ویروسی تولید کنید، می‌توانید با پیدا کردن موضوعات جذاب و تولید محتوا درمورد آن‌ها، توجه عده کثیری را به خود جلب کنید. فراموش نکنید که در این کار باید سرعت عمل بالایی داشته باشید؛ چراکه در این روش مطلبی وایرال می‌شود که زودتر به دست مردم برسد. برای افزایش سرعت خود در این کار، وسواس نداشته باشید و سعی کنید اصل خبر را بدون جزئیات اضافی در بستری که در اختیار دارید، نشر دهید.

حتما بخوانید: تقویم محتوا چیست؟

درمورد دغدغه مخاطبتان صحبت کنید!

اگر به شناخت خوبی از جامعه هدف خود رسیده باشید، بدون شک از دغدغه‌های آن‌ها نیز آگاه هستید. در فضای مجازی، زمانی که کاربر متوجه شود محتوایی درمورد دغدغه او نوشته شده، سعی می‌کند آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارد و این کار باعث بیشتر دیده شدن شما خواهد شد. درواقع هرچه بیشتر بتوانید مردم را با پست‌ها و مطالب خود همراه کنید، شانس وایرال شدن مطالبتان نیز افزایش می‌یابد.

کمپین‌های بازاریابی ویروسی راه‌اندازی کنید!

تدوین یک استراتژی جامع بازاریابی خیلی پیچیده‌تر از تولید یک محتوای ویروسی است و صرفا انتشار چنین مطالبی، کسب و کار موردنظر را به اهدافش نمی‌رساند. شما می‌توانید برای دریافت بیشترین و بهترین نتیجه، کمپین‌های ویروسی ایجاد کنید. عملکرد این کمپین‌ها به این صورت است که از مخاطبین خود بخواهید در برنامه‌های تبلیغاتی شما همراهتان باشند. این همراهی می‌تواند انتشار پست مسابقه شما و یا معرفی برندتان به دوستان و آشنایان باشد. بدین ترتیب هزاران نفر به مشتری بالقوه و بالفعل تبدیل می‌شوند.

جمع بندی

یکی از راه‌های بازاریابی که این روزها بسیار موردتوجه برندها قرار گرفته، تولید محتوای وایرال یا ویروسی است. محتواهای ویدئویی، متنی یا تصویری که با خلاقیت بالایی طراحی شده‌اند و مخاطب را تشویق به انتشار آن می‌کنند، در دسته مطالب ویروسی قرار می‌گیرند. البته گاهی اوقات خلاقیت در وایرال شدن مطلب نقش ندارد، بلکه سرعت عمل انتشار دهنده آن باعث ویروسی شدن محتوا می‌شود. در این نوشته، سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل توضیح دهیم که منظور از چنین مطالبی چیست و با استفاده

نویسنده

منا دانشمندی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.