هرکدام از موتورهای جستوجو براساس اهداف ویژهی خود، برحسب قواعد خاصی به صفحات سایتها امتیاز میدهند. هرچهقدر براساس این قواعد امتیاز بالاتری کسب کنید، هنگام نمایش نتایج سرچ سایت شما در خط بالاتری قرار میگیرد. در ادامه همراه دیجیتالیکس باشید تا به بررسی این مسئله بپردازیم که رتبه گرفتن سایت در گوگل چه مزایایی دارد و چگونه به دست خواهد آمد.
دلایل اهمیت رتبه گرفتن سایت در گوگل
گوگل برترین و یا به عبارتی یکی از برترین موتورهای جستجوی جهان است. کمتر کسی وجود دارد که با آن آشنایی نداشته باشد و چندین بار در روز برای مسائل مختلف از آن استفاده نکند؟!! به همین جهت کسب جایگاه در این موتورجستوجو به معنای کسب یک جایگاه جهانی برای برقراری ارتباط با مخاطبین بینالمللی است و هرچهقدر معیارهای آن را بیشتر رعایت کنید و در لیست بالاتری قرار بگیرید، سود و بازدهی بیشتری براساس اهداف خود خواهید داشت.
چگونه رتبهی سایت خود را در گوگل ارتقا ببخشیم؟!
روش رتبهبندی گوگل
روند رتبهدهی گوگل به سایت به این صورت است که امتیازاتی در دامنه 0 تا 10 درنظر گرفته میشود و براساس آیتمهایی که درنظر گرفته شده، به هرسایت امتیازی تعلق میگیرد. این امتیازات درواقع نشان از درجهی مهم بودن سایت دارد و هر یک الی دوماه یک بار مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار میگیرد. برای آگاهی از میزان امتیاز هر سایت میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید:
چگونگی افزایش رتبه سایت در گوگل
بالابردن رتبهی سایت خود در گوگل از شیوههای مختلفی امکانپذیر است. اگر بخواهیم آیتمهای این موتور جستوجو را بررسی کنیم، شاید به نزدیک 200 فاکتور برخورد کنیم که تعدادی از کلیدیترین موارد آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
۱- بررسی دامنه
بهتر است به جای دامنههای info و biz ، از دامنههای org, net , com استفاده کنید. زیرا موتورهای جستوجو نسبت به دامنههای جایگزین دید خوبی ندارند و برای آنها امتیازات کمتری قائل هستند.
۲-بهینهسازی عنوان
اولین برخورد شما با مخاطب مربوط به چکیدهای است که در صفحه جستوجوی گوگل با آن مواجه میشود. این چکیده به سه قسمت، عنوان صفحه، URL و متا دیسکریپشن است. در نظر داشته باشید که مهمترین اصلی که باید دربارهی آنها رعایت کرد، ارتباط با محتوای اصلی و کوتاه و مختصر بودن است.
۳-استانداردسازی ساختار URL
هرچه یکنواختی ساختار URL شما بالاتر باشد، از بازدهی بیشتری برخوردار خواهید بود. در واقع این یکنواختی باعث افزایش امتیاز شما میشود، به صورتی که مخاطبین برای رسیدن به مقاصد خود در صفحهی شما نیاز به زمان کمتری دارند و به نتایج بهتری میرسند و درکنار آن به موتورجستوجوی گوگل هم کمک میکند که راحتتر و سریعتر صفحهی شما را بررسی کنند که باعث افزایش عملکرد کلی آنها خواهد بود.
۴- کوتاه کردن URL
هرچند برای طول URL شما محدودیتی وجود ندارد، اما برای ارتباطگیری با مخاطب و تبلیغات بسیار موثر است. به صورتی که URL های کوتاه راحتتر در ذهن ثبت میشوند و در عرصهی تبلغات بسیار موثرتر خواهند بود، بنابراین نه تنها از امتیازهای بالاتری برخوردار هستند که در عمل هم برای شما سودمندی بیشتری خواهند داشت.
۵-کوتاه نگه داشتن مسیر کلیک
کاربران باید در سریعترین حالت ممکن به هدف خود برسند. مسیر کلیک درواقع روندی است که مخاطب باید برای به صفحه یا هدف مورد نظر خودش طی کند، به طورمثال مسیری که باید برای رسیدن به خرید یک کالای مشخص در یک سایت طی کند. هرچهقدر این مسیر طولانیتر باشد، نهتنها زمان بیشتری از فرد را میگیرد، بلکه ممکن است باعث گیجی بیشتری شود و فرد نتواند به هدف خود برسد.
۶-تولید محتوای مرتبط و ارگانیک
گوگل به سایتهایی که محتواهای غیر کپی تولید میکنند، بیشتر بها میدهد و امتیاز بالاتری را دراختیار آنها میگذارد. در بسیاری از موارد محتواهای کپی میتواند باعث جریمه سایت هم شود، درکنار این مسئله محتوای درج شده باید با عنوان سایت ارتباط داشته باشد و درصورت بیربط بودن باعث ترک زودهنگام مخاطبین میشود که این خود یک امتیاز منفی محسوب میشود. بنابراین بهتر است اکیدا از انجام اینکار خودداری کنید.
۷-به روزرسانی محتوا به صورت مداوم و با برنامه ریزی
به روزرسانی محتوا با یک برنامهی منسجم ازنظر سئو اهمیت بسیار زیادی دارد و درصورتی که این عمل با درج محتواهای ارگانیک همراه باشد، باعث افزایش میزان امتیاز سایت خواهد شد.
۸-افزایش سرعت سایت
افزایش سرعت سایت برای شما دو مزیت به همراه دارد، در درجهی اول مخاطبین بیشتری را به سمت خود جذب میکنید، زیرا در زمان آنها صرفه جویی میکنید ( درنظر داشته باشید که صبر کاربران امروزی بسیار کاهش پیداکرده و این روند سیر صعودی هم دارد) و در درجهی دوم باعث افزایش امتیاز شما توسط گوگل خواهد شد.
۹-متا تگها
تمامی صفحات سایت شما باید دارای متاتگ منحصربهفرد خود باشد، درصورتی که با فقدان آن مواجه هستید بهتر است این گزینه را به لیست خود اضافه کنید و در نظر داشته باشید که متاتگهای شما باید از اصول سئو پیروی کند و درصورت عدم رعایت، سعی در اصلاح آنها داشته باشید.
معرفی ابزارهای به دست آوردن رتبه سایت در گوگل
برای اینکه بدانید سایت شما در چه رتبهای در نتایج گوگل قرار دارد، میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. در ادامه شما را با چند مورد از آنها آشنا خواهیم کرد.
SERPTrends
یکی دیگر از افزونههای کاربردی که مخصوص مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس بوده و به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد، SERPTrends میباشد. برای استفاده از این افزونه، لازم است به مرورگر موردنظرتان وارد شوید و در قسمت Add-ons یا Extension نام این پلاگین را جستجو کرده و سپس آن را به مرورگرتان اضافه نمایید. این ابزار علاوه بر رتبه سایت، قابلیت نمایش رتبه الکسا را نیز دارد.
SEO quake
یکی از ویژگیهای افزونه SEO quake قابلیت دسترسی به آن در مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس، اوپرا و سافاری، به صورت رایگان، میباشد. با استفاده از این ابزار و با نصب آن بر روی مرورگر خود، علاوه بر رتبه سایت، میتوانید آمار مهمی مانند درصد افت سئو سایت، تعداد لینکهای موجود در سایت، رتبه الکسا و مشخصات مالکیت سایت را نیز به دست آورید.
SEO SERP
عملکرد این ابزار مانند SERPTrends است و معمولا سئوکاران تازه کار این دو مورد را با هم اشتباه میگیرند! البته تفاوت چندانی میان کارآیی آنها وجود ندارد و شما میتوانید از هرکدام که بخواهید استفاده کنید.
DYNO MAPPER
DYNO MAPPER یکی دیگر از سایتهایی است که با استفاده از آن میتوانید رتبه سایت خود را به دست آورید. این سایت، در دسته ابزارهای پرطرفدار پولی قرار گرفته که علاوه بر پیدا کردن رتبه سایت، قابلیت تولید سایت مپ را نیز دارد. DYNO MAPPER با استفاده از متا کلمات کلیدی، اقدام به پیدا کردن کلمات کلیدی صفحات میکند. ازجمله دلایل محبوبیت این سایت، میتوان به هماهنگی آن با گوگل آنالیتیکس، قابلیت مانیتورینگ سایت رقبا و سایر مزایای بینظیر آن اشاره کرد.
برای استفاده از DYNO MAPPER و دریافت اطلاعات، میتوانید نوتیفیکیشن آن را فعال کرده و به صورت روزانه از رتبه سایت خود مطلع شوید. اشتراک استفاده از امکانات ابزار مذکور، به دو صورت ماهانه و سالیانه است. ارزانترین سرویس آن، معادل 40 دلار در هر ماه برای 1000 کلیدواژه و تعداد نامحدود دامنه میباشد.
SEO PROFILER
علاوه بر افزونههای معرفی شده، ابزارهای تحت وب نیز وجود دارند که معمولا امکانات قابل توجهی را برای آنالیز رتبه سایتها در اختیار شما قرار میدهند. اگر تا به حال به دنبال شناخت ابزارهای سئو بودهاید و در این حوزه مطالعاتی داشتید، احتمالا نام SEO PROFILER به گوشتان خورده است. سهولت در استفاده و امکانات آن برای کار با گوگل آنالیتیکس، ازجمله ویژگیهای شاخص این ابزار میباشد. مزایا و امکانات SEO PROFILER نسبت به DYNO MAPPER کمتر است، اما باز هم موردتوجه سئوکاران و وبمستران زیادی قرار دارد.
از جمله امکانات سایت سئو پروفایلر، میتوان به بررسی رقبا و یافتن کلمات پرکاربرد اشاره کرد. با استفاده از قابلیت آنالیز رقبا میتوانید با دید بازتری برای بهینهسازی سایت خود تصمیمگیری کنید.
GADGET
کاربرد اصلی GADGET تحلیل کلیدواژه و آنالیز رقبا است. علاوه بر این، از این ابزار برای یافتن رتبه سایت در گوگل نیز استفاده میشود. GADGET به منزله یک ابزار چندمنظوره است که علاوه بر رتبه سایت، اطلاعات مفید دیگری را نیز در اختیارتان قرار میدهد.
جمع بندی
همانطور که میدانید، یکی از موثرترین روشها برای رشد کسب و کار و ارتقا سایت، سئو و بهینهسازی است. برای آن که بتوانید رتبه سایت خود را در نتایج جستجو گوگل افزایش دهید، راههای متعددی وجود دارد که مهمترین آنها را در این مقاله معرفی کردیم. علاوه بر این، زمانی که شما اقدامات لازم برای بهینهسازی رتبه سایت خود را انجام دادید، با استفاده از ابزارهای مشخصی میتوانید اطلاعات مفیدی درمورد جایگاه سایت به دست آورید که در این مطلب به کارآمدترین این ابزارها نیز اشاره کردیم. سئو در مشهد دیجیتالیکس همراه شما برای حضور قدرتمند در موتورهای جست و جو است.